PDA

View Full Version : Metalgitaar voor minder dan 400 euro???



Bijl
28 december 2009, 13:29
Ik wil brute metalcore gaan spelen met een gitaar die er niet al te gewoontjes uitziet, en om het mezelf makkelijk te maken voor een zo laag mogelijk budget. Een strat of superstrat model mag het absoluut niet zijn.

Houtsoort: alles behalve basswood. Mahonie heeft de voorkeur.
Hals: gelijmd of doorlopend, geen geschroefde hals.
Pickups: 1 of 2 humbuckers, geen actieve pups.

Tot nu toe gevonden:
Dean V 79 TBZ
BC Rich Mockingbird NJ Classic met doorlopende hals
BC Rich Dark Arts Warlock (het oude model) met doorlopende hals
Epiphone Les Paul Standard
Epihone Firebird Studio
Michael Kelly Hourglass

Heeft iemand nog suggesties en/of ervaring met deze gitaren?

Shaggy
28 december 2009, 13:59
Ik ben niet zo in 2 the metalgitaren maar vroeg me af waarom je geen lindehout wil .. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon9.gif?

mesaman
28 december 2009, 14:24
ik vraag me echt af waarom je sommige dingen wel wil en andere dingen niet? misschien heb je een goede reden maar mischien is het handiger om je mening te herzien en meer mogelijkheden tot gitaar keuze tot je beschikking te hebben.

Bijl
28 december 2009, 14:33
Dat wil ik best uitleggen :) Ik heb een Ibanez Universe en een RG 7321, beide superstrats van lindehout, en een japanse Jackson Stealth professional, dus nog een superstrat, maar dan van essenhout. Om de afwisseling erin te houden zijn ze alledrie zwart en hebben ze een geschroefde hals...

Dus ik wil nu wel eens wat anders :) Ik heb de klank van mahoniehout altijd erg mooi gevonden, maar het is er nooit van gekomen om een gitaar aan te schaffen die daarvan gemaakt is. Ik heb jarenlang met 7 snaren gespeeld maar ik wil nu een 6 snaar in drop tuning gaan spelen. Die Jackson die ik al heb speelt lekker maar heeft echt vreselijk weinig sustain dus die wil ik als backup gitaar gebruiken bij optredens.

Wat de pickups betreft is het niet realistisch om naar actieve pickups te zoeken binnen een budget van 400 euro en ik heb een hekel aan batterijen in mijn gitaar.

caliban
28 december 2009, 15:27
Ibanez LP-model (AR ofzo is dat, en niet de dubbelcut), en een Seymour Duncan weetikveel (Distortion, JB...) in de brug

Bijl
28 december 2009, 16:25
Dat zal de ART serie zijn. De ART 320 krijgt best goede reviews op Harmony Central, en kost hier 350 tot 400 euro. Wel actieve pickups, die schijnen ook niet slecht te zijn maar wel gevoelig voor de mate waarin de batterijen nog vol zijn.

Ik denk dat ik de ART 320 ook eens ga uitproberen als ik een muziekwinkel kan vinden die 'm heeft.

HaroldA
28 december 2009, 16:41
Ibanez SZ320 (of 520). 2e hands vanaf 200,- en een erg degelijke en goede mahonie gitaar! :rockon:

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/0/8/2/231082.jpg

Bijl
28 december 2009, 16:53
Hij is wel mooi, maar dat wordt dan mijn 4e (zwarte?) superstrat. Meh... Wat wel grappig is, steeds als ik een gitaarwinkel binnenstap met het plan om iets totaal anders te kopen dan een zwarte Ibanez superstrat kom ik naar buiten met, jawel...

HaroldA
28 december 2009, 17:05
Hij is wel mooi, maar dat wordt dan mijn 4e (zwarte?) superstrat. Meh... Wat wel grappig is, steeds als ik een gitaarwinkel binnenstap met het plan om iets totaal anders te kopen dan een zwarte Ibanez superstrat kom ik naar buiten met, jawel...

Dan koop je toch de rode? Of de bruine?

http://retromus.ru/wp-content/sz320mh_pic.jpghttp://www.musicroom.com/Images/Catalogue/fullsize/SZ320MHWBR.jpg

Bijl
28 december 2009, 18:05
Mja, leuk, maar dat wordt echt mijn "last resort" hoor :)

Liever zoiets:
http://www.gitarium.nl/data/mediablocks/mb_0_4434_l__ms1.jpg

http://www.redox.com.ua/guitarpics/bcrich/lg_mockingbird_st_honey_burst_mini.jpg

Sanderltd
29 december 2009, 02:00
Die Jackson die ik al heb speelt lekker maar heeft echt vreselijk weinig sustain dus die wil ik als backup gitaar gebruiken bij optredens.


Ik hoop niet dat je geschroefde halzen automatisch linkt aan slechtere sustain?
Ik krijg de indruk dat je liever een neck-through of set-neck wilt nu omdat je dan een betere sustain hoopt te krijgen.
Dit is echter niet altijd waar.
Een neck-through gitaar heeft over het algemeen een goede sustain, maar je betaalt er ook extra voor. Een geschroefde hals kan daarentegen zeker evenveel sustain hebben mits de neckpocket goed strak gefreesd werd en de constructie degelijk is.
Dus je moet je ook afvragen of je dat extra geld voor een neck-through wel wilt neertellen als je ook een goede sustain kunt krijgen met een geschroefde hals.

Bij een set-neck (gelijmd) heb ik zelfs altijd de indruk dat de sustain heel wat minder is dan bij een geschroefde of neck-through. Dat is echter mijn ervaring en misschien hoor ik het wel fout. :)

Nu heeft een neck-through natuurlijk ook wel het voordeel van een makkelijkere toegang te hebben tot de hogere frets, wat ikzelf ook veel prettiger vind aanvoelen!

Bijl
29 december 2009, 09:15
Nee, want mijn Ibanez Universe en RG7321 hebben een prima sustain, alleen die Jackson zuigt en vreemd genoeg heeft die een strakker sluitende neckpocket dan de Universe....
Maar ik heb ooit eens een Epiphone SG gehad en daar Di Marzio Evolutions in gepropt, en dat gaf een sustain die een week duurde :blast: Daarom wil ik liever weer zo'n grote plak mahoniehout.

HaroldA
29 december 2009, 09:42
Is een Epiphone SG met Di Marzio Evolutions niets voor jou? :soinnocent:

Bijl
29 december 2009, 13:40
Tsja, ik heb die Epiphone ingeruild destijds, want de hals was zo slecht dat afstellen ook niet meer hielp. Het was óf fretbuzz óf een te hoge actie.

Vandaag een paar gitaren getest, onversterkt:

Epiphone Firebird: klinkt als een klok, luid, veel attack en sustain

Epiphone LP Standard: Sustain goed, iets donkerder dan de firebird

BC Rich Warlock Dark Arts: Dof geluid, weinig attack, sustain is redelijk. Waarschijnlijk zit onder die zwarte pianolak een berg aan elkaar gelijmde brokken lindehout of agathis, wat dat ook mag zijn. En fretbuzz over de hele hals, dus moet afgesteld worden.

BC Rich Mockingbird NJ Classic: Harde attack, goede sustain, wel fretbuzz over de hele hals, heeft een flinke afstelbeurt nodig. De hals is ook ontzettend dik, als bij een PRS SE Santana ofzo.

Verder nog 2 Dean V modellen geprobeerd, maar dat is niks voor mij. Op zich geen slechte gitaar voor geld.

Ik heb ook nog een ESP LTD Viper 400 op het oog, tweedehands, met een mooie vintage sunburst flametop. Er zit al een EMG 81/85 setje in :blast: Ik had wel gezegd dat ik een hekel heb aan batterijen in mijn gitaar, maar over een Viper 400 met EMG's voor 350 euro ga ik niet zeuren.