PDA

View Full Version : Getordeerde hals



Gearjunkie
28 december 2009, 12:44
Hoi,

Ik heb een akoestische gitaar (Vanderson) waarvan de hals getordeerd is.
Nu gebruik ik deze gitaar voornamelijk voor les, dus hoeft het geen top instrument te zijn, maar toch vraag ik mij een paar dingen af:

-Zijn er tips/tricks om het probleem enigzins te verminderen (ik denk aan lekker dunne snaren, maar nu ligt er al 0.10 op.)
-Is er een bepaalde te respecteren marge in de draaiing van de hals? Of is dit gewoon 0.

alvast dank voor opmerkingen!

Plant
28 december 2009, 12:59
Heel vervelend, heb ik ook ooit gehad.

De vraag is hoe ver de hals getordeerd is en of je het erg merkt bij het spelen.

Aan mijn gitaar merkte ik het omdat de snaren her en der aanliepen en op andere punten de snaren in feite te hoog stonden. Halsholling stond op zich wel goed en aktie verlagen kon dus niet, want dat zou plaatselijk nog meer aanlopen veroorzaken. En de gitaar was te goedkoop voor een flinke ingreep.

Als jij ook een combinatie hebt van aanlopende snaren en een relatief hoge aktie, zou je dunnere snaren kunnen overwegen. Dan kun je de aktie zo hoger laten dat het aanlopen meevalt en de gitaar toch nog bespeelbaar is in hogere posities.

Ik kon er nog wel op spelen en uiteindelijk is de gitaar naar een beginner gegaan. Voor lesdoeleinden ging het nog wel.