PDA

View Full Version : Rammel in Gibson Les Paul



dutch.idiot
28 december 2009, 01:26
Hallo,

Toen ik vandaag op mijn Gibson Les Paul Studio zat te spelen merkte ik af en toe een (voor mij) irritante rammel op als ik de A-snaar aansloeg. Ik heb geprobeerd het probleem te vinden maar kon nergens (goed) zien of de snaar een humbucker (uit de richting van het nek-element leek het gerammel te komen) of fret raakte. Heeft iemand enig idee waar het gerammel vandaan kan komen en zo ja, hoe kan ik dat oplossen?

Wiellem
28 december 2009, 01:28
Heb ooit ook een keertje een soortgelijk meetrillen gehad, bleek toen opgelost te zijn nadat ik de humbuckers iets verhoogd/verlaagd had waardoor het meetrillende veertje strakker stond,

Bij mij was het dus een veertje bij de humbuckers.

geert1976
28 december 2009, 01:29
Een rammel is heel iets anders dan een fretbuzz, maar als het probleem zich voordoet, enkel als je de A-snaar aanslaat bedoel je fretbuzz?

en doet de rammel zich voor als je de snaar enkel open aanslaat, of doet de rammel zich voor op elke positie van de hals, als je hem aanslaat?

geert1976
28 december 2009, 01:30
Heb ooit ook een keertje een soortgelijk meetrillen gehad, bleek toen opgelost te zijn nadat ik de humbuckers iets verhoogd/verlaagd had waardoor het meetrillende veertje strakker stond,

Bij mij was het dus een veertje bij de humbuckers.

Is ook een goede mogelijkheid, de veertjes van neckelement zijn vaak erg kort, even loshalen en uitrekken verlengt de levensduur, of even nieuwe veren plaatsen.

humbucker hoger of lager zetten is nu niet ideaal, omdat je de hoogte aanpast en dat misschien niet wilt

dutch.idiot
28 december 2009, 01:56
Een rammel is heel iets anders dan een fretbuzz, maar als het probleem zich voordoet, enkel als je de A-snaar aanslaat bedoel je fretbuzz?

en doet de rammel zich voor als je de snaar enkel open aanslaat, of doet de rammel zich voor op elke positie van de hals, als je hem aanslaat?

Ik kon niet goed horen of het een fretbuzz of rammel was. Daarnaast was het niet alleen bij een open A-snaar maar ook bij andere posities.
Versleten veertjes lijken mij sterk omdat ik de gitaar pas in oktober (als nieuw) heb gekocht (verder bevalt hij prima).

geert1976
28 december 2009, 02:04
Ik kon niet goed horen of het een fretbuzz of rammel was. Daarnaast was het niet alleen bij een open A-snaar maar ook bij andere posities.
Versleten veertjes lijken mij sterk omdat ik de gitaar pas in oktober (als nieuw) heb gekocht (verder bevalt hij prima).

onlangs andere snaren erop gezet?

dutch.idiot
28 december 2009, 02:12
onlangs andere snaren erop gezet?

Nope, zou dat kunnen helpen?

barno
28 december 2009, 02:19
dit soort dingen heel methodisch aanpakken: eerst checken of ie het acoustisch ook heeft, dan snaar per snaar: oor eventueel tegen de body of hals om het bijgeluid te localiseren. alle onderdelen om beurt vasthouden: elke tuner, elk zadeltje, snaar neerdrukken na de topkam enz...

bijgeluid kan nl veel oorzaken hebben (trussrod, tuners, frets, kam, brug enz...), maar op deze manier moet je wel kunnen vinden vanwaar het komt

dutch.idiot
28 december 2009, 02:29
dit soort dingen heel methodisch aanpakken: eerst checken of ie het acoustisch ook heeft, dan snaar per snaar: oor eventueel tegen de body of hals om het bijgeluid te localiseren. alle onderdelen om beurt vasthouden: elke tuner, elk zadeltje, snaar neerdrukken na de topkam enz...

bijgeluid kan nl veel oorzaken hebben (trussrod, tuners, frets, kam, brug enz...), maar op deze manier moet je wel kunnen vinden vanwaar het komt

Ik had het gevoel dat het uit de buurt van het nek-element kwam maar verder. Kwam ik niet, ook niet volgens die methodische aanpak. Zo kwam ik er ook bij dat het om de A-snaar ging.

Wiellem
28 december 2009, 12:19
Ik had het gevoel dat het uit de buurt van het nek-element kwam maar verder. Kwam ik niet, ook niet volgens die methodische aanpak. Zo kwam ik er ook bij dat het om de A-snaar ging.

Ook een nieuw veertje kan rammelen/ratelen hoor bij een bepaalde frequentie, anders zou eventueel een van de pickup kabeltjes tegen de gitaarbody kunnen trillen.

johanb
28 december 2009, 13:43
Ik heb het met een gitaar gehad dat de trussrod helemaal ontspannen in de hals lag,eventjes aangedraaid tot hij op spanning was .

episua
28 december 2009, 14:54
Soms kan het de brug wel eens zijn. Het metalen draadje wat de zadels op hun plaats houdt wil wel eens mee trillen. Tevens wil een 3 standen toggle switch wel eens in de middelste stand (dus beide pickups aan) mee trillen. Ook een slagplaat of een idd een element wil wel eens voor trilling zorgen. Succes

heavy-metal-thunder
28 december 2009, 15:04
om de zadeltjes v/d brug vast te houden, zit er een metalen draadje aan de voorkant. Hoogst waarschijnlijk is het dit.

mrweird
28 december 2009, 15:05
Mischien zit er wat los in de "chamber" van de chambered body.. :soinnocent:

The Running Man
28 december 2009, 16:50
dit soort dingen heel methodisch aanpakken: eerst checken of ie het acoustisch ook heeft, dan snaar per snaar: oor eventueel tegen de body of hals om het bijgeluid te localiseren. alle onderdelen om beurt vasthouden: elke tuner, elk zadeltje, snaar neerdrukken na de topkam enz...

bijgeluid kan nl veel oorzaken hebben (trussrod, tuners, frets, kam, brug enz...), maar op deze manier moet je wel kunnen vinden vanwaar het komt

+1

Heb laatst ook rammel in gitaar gehad door losliggende trussrod.
Reageerde igv losse snaar:punk:

benwave
28 december 2009, 17:33
Een meetrillend schroefje van een zadel op de brug

dutch.idiot
28 december 2009, 20:15
Vandaag kwam ik erachter dat ik het bij de andere snaren ook hoorde hoewel ik dacht dat gechecked te hebben. In de chambers kan ik het niet controlleren zo ver ik weet en de trussrod lijkt mij sterk aangezien de gitaar nog niet oud is en het geluid meer uit de richting van de body lijkt te komen. Ik zal kijken of het iets van het genoemde is.
Als iemand nog suggesties heeft wil ik ze graag horen.

johanb
28 december 2009, 20:50
omdat de gitaar niet oud is ,is er nog niet aan de trussrod gedraaid en de kans groot dat hij los zit.Volgens mij zit het moertje aan de body kant ,als hij los ligt kan hij daar dus rammelen.Proberen is een optie

dutch.idiot
30 december 2009, 15:32
omdat de gitaar niet oud is ,is er nog niet aan de trussrod gedraaid en de kans groot dat hij los zit.Volgens mij zit het moertje aan de body kant ,als hij los ligt kan hij daar dus rammelen.Proberen is een optie

Ok, dat zal ik dan ook even nakijken want ik ben er nog niet vanaf. Bedankt

dutch.idiot
30 december 2009, 17:57
Kan iemand me uitleggen hoe ik moet uitzoeken of de trussrod los zit?
Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan :dontgeti:

Wiellem
30 december 2009, 18:00
Kan iemand me uitleggen hoe ik moet uitzoeken of de trussrod los zit?
Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan :dontgeti:

Onder dat plaatje waar je type Gibson opstaat zit de trussrod en die kun je dan voorzichtig een klein beetje aandraaien om te controleren of ie los zit.

Maar als ik jou was zou ik gewoon even langs de winkel gaan :)

dutch.idiot
30 december 2009, 22:06
Onder dat plaatje waar je type Gibson opstaat zit de trussrod en die kun je dan voorzichtig een klein beetje aandraaien om te controleren of ie los zit.

Maar als ik jou was zou ik gewoon even langs de winkel gaan :)

Dat dacht ik ook maar johanb had het over een moertje bij de body, hoe zit dat?
En hoe contoleer ik of de trussrod los zit, aangezien het draaien van het schroefjes me niet de oplossing lijkt?

dutch.idiot
4 januari 2010, 02:34
Iemand?...

macwilliams
4 januari 2010, 06:11
Dat moertje zit in de hals. Anders heeft je trussrod weinig zin.
Om dat moertje vast te zetten zul je er een klein beetje mechanische spanning op moeten zetten. Hoe dat moet is al uitgelegd door wiellem.

dutch.idiot
4 januari 2010, 16:42
Dat moertje zit in de hals. Anders heeft je trussrod weinig zin.
Om dat moertje vast te zetten zul je er een klein beetje mechanische spanning op moeten zetten. Hoe dat moet is al uitgelegd door wiellem.

Ok bedankt, dan probeer ik dat gewoon. En anders ga ik even langs de winkel.