PDA

View Full Version : Karakterstiek sluitend Blues loopje, how to play? :)



ThaBluesBreaker
27 december 2009, 23:47
http://www.youtube.com/watch?v=6KGw9JXsBmI

Zoals in dit filmpje, waar john mayer op 0:03 die lick eindigt. (op d#)

tututututuu. Dat, jullie volgen het nog? :ok:

Dat laatste stukje van die lick, hoor je heel vaak. Zo'n afsluitend snel friemeltje maar ik kom er steeds niet uit hoe je dat nou speelt. Gaat ook zo snel, iemand een tabje of youtube filmpje hiervoor :)?

jutter
28 december 2009, 00:01
http://www.youtube.com/watch?v=6KGw9JXsBmI

Zoals in dit filmpje, waar john mayer op 0:03 die lick eindigt. (op d#)

tututututuu. Dat, jullie volgen het nog? :ok:

Dat laatste stukje van die lick, hoor je heel vaak. Zo'n afsluitend snel friemeltje maar ik kom er steeds niet uit hoe je dat nou speelt. Gaat ook zo snel, iemand een tabje of youtube filmpje hiervoor :)?

Lijkt me niet moeilijk, gewoon een (blues)lickje, snel gespeeld.

-=JEROEN=-
28 december 2009, 12:12
De truuk is om op de juiste noot te eindigen. Wat je daarvoor speelt maakt eigenlijk niet zo uit.

MeneerJelle
28 december 2009, 15:50
-----------------------------------
-----10--11h8---------------------
---------------10h8---------------
--------------------10~-8---------
--10-----------------------10--8\6
-----------------------------------

zoiets?

Voidhead
29 december 2009, 11:38
Hij speelt een mineur blues lick maar eindigt hem vervolgens op de grote terts (mixolydisch). Dat hoor je idd vaker en het is ook lekker om daar mee te spelen (gr/kl terts op blues)

gorgasm
29 december 2009, 12:45
De truuk is om op de juiste noot te eindigen. Wat je daarvoor speelt maakt eigenlijk niet zo uit.

ik vind net van wel.

Jeroensnake
29 december 2009, 15:26
Welke toon je eindigt maakt helemaal niets uit. Wanneer je die speelt, weer wel. Dat is sterk afhankelijk van het voorgaande. :ok:

MeneerJelle
29 december 2009, 17:14
Welke toon je eindigt maakt helemaal niets uit. Wanneer je die speelt, weer wel. Dat is sterk afhankelijk van het voorgaande. :ok:

Ik vind juist van wel, als je een vette snelle riedel in A mineur pentatonisch maakt, en eindigt op een A#, dat kan in een gewoon bluesje soms behoorlijk kut klinken. Als je deze dan weer mooi op zou lossen, of hem zou spelen onder andere akkoorden (denk aan een tritonus verwante V etc.), dan zou het weer een ander verhaal zijn.

Jeroensnake
29 december 2009, 21:27
Net gechecked ... vind 'm heerlijk dissonant-suspended klinken. Doet me denken aan (even zoeken) open einde of halfslot ( I-V )