PDA

View Full Version : Black Keys/White Stripes versterker



Mr_Moustache
27 december 2009, 18:51
Hoi jongens, nu ik mijn kleine versterker de geest heeft gegeven (een Fender Frontman 15R) vindt ik het eigenlijk wel tijd om naar buizen over te stappen. Ik zoek alleen geen gecompliceerde sound; denk The Black Keys/White Stripes bluesrock style. Budget is +/- rond de 300 euro (tweedehands).

Zouden jullie mij aanraden om gewoon een goedkoop buizenbakje te kopen (Harley Benton GA15, Epi Junior?) en daar dan effecten (Big Muff, Holy Grail?) voor te doen, of te gaan kijken naar een Epiphone Senior of oid? Ik speel gewoon op een studentenkamertje...

Dit is mijn eerste verkenning op dit gebied; wees gerust dat ik zelf ook nog het nodige zal gaan uittesten. Alleen is het met wat adviezen/ervaringen van anderen altijd wat makkelijker!

Rutger Molenberghs
27 december 2009, 19:02
Buizenversterkers en studentenkamers: het is geen al te beste combinatie. Een buizenversterker gaat al snel te hard. Ik heb zelf een Valve Jr. gehad en kan je vertellen dat 5 watt meer geluid voortbrengt dan je zou denken. Misschien dat een Vox AC4 met zijn 1/4 watt stand wel te doen is, maar ik heb dat ding nog nooit live gehoord en kan daar dus geen uitspraken over doen.

DaveItUp
27 december 2009, 20:05
Maakt weinig uit, fuzz ervoor en gaan.

vincedepooh
27 december 2009, 21:22
Ik heb laatst de vox vt30 getest. Geweldig ding. Er zit een preamp buisje in wat warmte aan de versterker geeft. En ja hij kan hard maar er zit aan de achterkant ook een wattage knop en als je die terugdraaid kan je erg goed op kamerniveau spelen. Verschillende versterker modellen, mooie reverb en verschillende effecten. Een klein nadeel vond ik de lichte ruis als de versterker aan staat maar niet hoorbaar als je speelt. Ik zou zeggen; naar de gitaarwinkel en testen!

Groet,

Vincent

Ferraririk
27 december 2009, 21:52
Voor white stripes is de Big muff een must (Maar, je moet niet gaan overdrijven, want dan word je net zo big-muff verslaafd als ik >.<)

J-sus Rulez
27 december 2009, 21:54
Voor white stripes is de Big muff een must (Maar, je moet niet gaan overdrijven, want dan word je net zo big-muff verslaafd als ik >.<)

en als je zoals ferraririk wordt dan kan het enkel nog slechter met je gaan...

:seriousf:
maar inderdaad een fuzz ervoor en klaar is kees

sjaak1990
27 december 2009, 22:13
Buizenversterkers en studentenkamers: het is geen al te beste combinatie. Een buizenversterker gaat al snel te hard. Ik heb zelf een Valve Jr. gehad en kan je vertellen dat 5 watt meer geluid voortbrengt dan je zou denken. Misschien dat een Vox AC4 met zijn 1/4 watt stand wel te doen is, maar ik heb dat ding nog nooit live gehoord en kan daar dus geen uitspraken over doen.

Ik speel met mijn 60 watt brunetti op mijn studentenkamer...het kan echt hoor. Ok de dingen rammelen wat op mijn kamer maar het kan wel.

J-sus Rulez
27 december 2009, 22:26
Ik speel met mijn 60 watt brunetti op mijn studentenkamer...het kan echt hoor. Ok de dingen rammelen wat op mijn kamer maar het kan wel.

ja het kan... maar ik gok dat je buren niet echt tevreden gaan zijn?

caliban
27 december 2009, 22:37
Ik speel met mijn 60 watt brunetti op mijn studentenkamer...het kan echt hoor. Ok de dingen rammelen wat op mijn kamer maar het kan wel.

Geweldige isolatie?

Rutger Molenberghs
27 december 2009, 22:43
Ik speel met mijn 60 watt brunetti op mijn studentenkamer... het kan echt hoor. Ok de dingen rammelen wat op mijn kamer maar het kan wel.

Ik denk dat jij de leukste buren ter wereld hebt als je dat kan :confused:
Misschien lukt het met die Brunetti wel beter dan met zo'n Valve Jr.-achtige. Ik kan mijn 100 watt JVM ook stiller zetten dan mijn Valve Jr., omdat de Marshall een mastervolume heeft. De vraag is wat je op dat volume nog overhoudt van je sound.

Mufftin
27 december 2009, 23:52
anders gezegd; hoe vaak speel je clean. Mocht je vooral op overdrive spelen kan een 5 watt makkelijk, is je clean gewoon wat minder.
Zelf heb ik ook een 5 watter, gaat zacht genoeg voor thuis, overdrive pedalen erbij en je hebt nergens last van.

Mr_Moustache
30 december 2009, 01:30
Ok, dus het evies is dat het eigenlijk gewoon fuzz, reverb en om het even welke buizenbak het is? Dan ga ik voor de HArley BEnton GA 15 (met headphone output) en een Muff+Grail !

Chocola
30 december 2009, 01:39
Ok, dus het evies is dat het eigenlijk gewoon fuzz, reverb en om het even welke buizenbak het is? Dan ga ik voor de HArley BEnton GA 15 (met headphone output) en een Muff+Grail !

Die heb ik bespeeld bij een gitaarwinkeltje. Gaat best hard moet ik zeggen! Wellicht niet zo handig voor studentengebeuren :p. Ik vond hem zelf niet zo heel erg divers... Like 1 toon (die je wat kunt EQen) en dat was het wel. Als jij er toch een muff voor gaat gooien en verder niets anders nodig hebt, is hij denk ik prima :).

Maar wellicht is het beter om een amp te nemen die iig een gainknop heeft of op lager wattage geschakeld kan worden, gezien je situatie.

Mr_Moustache
30 december 2009, 02:00
het idee was vooral de headphone te gebruiken. Ik ga eerst die vox proberen trowuens, gezien het schakelbare wattage... als daar een mooie toon uitkomt op 1/4 of 1 waat dan wordt dat em, en dan wat pedaaltjes ervoor. Nadeel is dat ie geen headphone out heeft :/

vincedepooh
30 december 2009, 12:29
Jawel, die nieuwe vox vt30 heeft 3,5 Jack headphone.

Joey Handsome
30 december 2009, 12:42
Sowieso, de sound van die twee verschilt nogal. White Stripes is meer fender en Black Keys Marshall. Versterker moet van zichzelf al wat oversturen en dan een Maestro fuzz of een Big Muff ervoor. Ook nogal een verschil in fuzz. Maar goed, met een paar pedaaltjes kun je wel een goor fuzz geluid eruit persen. Ik rommel wat aan met een RAT op overdrive en dan een Double Muff ervoor of een Big Muff erachter. Krijg er wel een lekker smerig geluidje uit. Fender Twin als amp, thuis.

Spitfire
30 december 2009, 13:55
Nou maakt het bij beide bands niet zo uit hoe je sound is volgens mij als het maar fucked up is. Bij Dead Leaves dinges van de White Stripes doe ik de Jackyll kant van mijn J&H samen met een Big Muff door een Laney VC30. Ik denk dat je een heel eind komt met een klassieke fuzz (Fuzzface-achtig of Muff-achtig maakt niet eens zoveel uit) door een klassiek gevoicete buizen combo (AC30 of een Bassman ofzo). Alleen dit is dan weer geen optie op een studentenkamer...

Jorisch
1 januari 2010, 22:52
Big Muff met een transistor fender versterker klinkt te gek vind ik zelf als het om white stripes geluiden gaat

Ik had een FM212R maar die ging wel erg hard weer

Joey Handsome
2 januari 2010, 13:38
Ik heb mijn Big Muff's nog nooit zo ruk horen klinken als over een Fender FM212. Sowieso vraag ik me af of iets goed kan klinken daarop.

Mufftin
2 januari 2010, 15:41
ik moet me bij het bovenstaande aansluiten, koop geen Fender FM212.

David1223
2 januari 2010, 20:01
Met een Rat kan je naast gewone distortion ook redelijk op Big Muff niveau komen. Zie mijn video: http://www.youtube.com/watch?v=TB7G2QX1sHQ

Jorikjet
2 januari 2010, 20:03
Buizenversterkers en studentenkamers: het is geen al te beste combinatie. Een buizenversterker gaat al snel te hard. Ik heb zelf een Valve Jr. gehad en kan je vertellen dat 5 watt meer geluid voortbrengt dan je zou denken. Misschien dat een Vox AC4 met zijn 1/4 watt stand wel te doen is, maar ik heb dat ding nog nooit live gehoord en kan daar dus geen uitspraken over doen.

ik heb een orange rockerverb 50 watt, en die kan fluister zacht..!

El Fuzzo
3 januari 2010, 00:25
Voor zover ik weet gebruikt Dan Auerbach van de Black Keys kleine buizen versterkers met een fuzz er voor. Ik geloof dat het een Hoof Fuzz was. Die gast die ze maakt was een roadie of zo. Maar ik denk dat je met een Big Muff ook een heel eind komt.

En grote versterkers op studentenkamers gaan prima. Ik heb een Ampeg V4 en een Fender Bassman op mijn kamer staan. Dolle pret, zolang je maar een beetje rekening houdt met de buren. Als ze weg zijn kun je vol gas!

EvenFlow
3 januari 2010, 00:48
De Orange Tiny Terror is een geweldig ding en kan op 7 watt geschakeld worden en is dus geschikt voor de studentenkamer. Ligt alleen wel boven je budget en heeft geen speakerkast die moet je zelf kopen. wat ik verder zou aanraden voor precies €299 is een peavey valve king. Ontzettend goed geluid voor de prijs maar is wel een 100 watter volgens mij. Maar het belangrijkste is uittesten! Gewoon naar de winkel gaan met je eigen gitaar en wat amps proberen.

Wat ik trouwens zou doen is doorsparen tot 500/600 euro. Daar kan je gewoon een echt goede amp van kopen en daar zul je na 10 jaar nog steeds geen spijt van hebben. Ben zelf nu aan het sparen voor een Vox AC50 cp2. Een heleboel geld maar gelukkig geen weggegooid geld, zelf niet over 50 jaar, dan heeft ie nog steeds zijn waarde :)

Als je een Jack White sound wilt is idd een Big Muff wat je moet hebben, daarbij zou je eigenlijk een POG moeten hebben om wat met octaven te kloten (of een Whammy maar die zijn al 300 euro opzich)

Succes igg en beste wensen =)