PDA

View Full Version : Hotpotz (kraak)



Dirk_Hendrik
11 april 2003, 17:28
Is er iemand die een tip heeft om een hotpotz en soortgelijke potmeters die in Dunlop Wah's worden gebruikt een verlengd leven te geven? De koolbaan schoonmaken (zwatre prut weg) en contactspray helpen niet.
Het valt me op dat deze "long life" potmeters in mijn ervaring het kortst mee gaan van alle pots die ik ken. Mijn Shin-Ei wahs en m'n Ibanez Wau Wau hebben nergens last van en zullen ook zo'n 20 jaar oud zijn.

sash
11 april 2003, 17:31
Op 2003-04-11 17:28, schreef Dirk_Hendrik:
Is er iemand die een tip heeft om een hotpotz en soortgelijke potmeters die in Dunlop Wah's worden gebruikt een verlengd leven te geven?


Zo min mogelijk gebruiken :wink:

Dirk_Hendrik
11 april 2003, 19:16
Duh, Thanks dude :wink:

Was in ieder geval beter dan de "koop een morley" of iets dergelijks.

Iemand anders??

sash
11 april 2003, 23:03
Dirk, ik las net op het HC forum een thread van iemand die ook gek werd van de Hotpotz. De meesten raadden hem een Fulltone vervangings pot aan. http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=296102

Hoop dat je er wat aan hebt.

aadplagiaat
11 april 2003, 23:31
Ik heb zelf onlangs mijn Wha geheel gereviseerd. Nieuwe potmeter van bourns erin gezet van 500Klin. Tot nog toe absoluut zonder bijgeluid. Weet niet hoelang zulks meegaat.
Voorheen zat er een Philips in voor fisiologisch klankregeling een soort regelbare loudness. Kool en dus kraak.
Verder heb ik alle componenten behalve de spoel vervangen voor nieuw, inclusief de print. Dit doet verder niet ter zake, maar alleen om de revisie beter toe te lichten.

Ik vrees dat het "oplappen" van potmeters eigenlijk af te raden valt. Nou ja als het echt even moet OK natuurlijk.

Bourns maakt industriele potmeters van geleidend plastic. Dit plastic gaat veel langer mee dan koolstof.
Je zal er wel een ander geluid van krijgen :grin:.

Dirk_Hendrik
12 april 2003, 10:24
Dank je Aad. Ik denk dat je hier inderdaad 1 van de beste oplossingen hebt. Rest mij het vraagje hoe lang (zeg maar in gebruiksuren) je die Bourns al gebruikt. Het probleem met Dunlop wahs blijft de belasting van de koolbaan over een heel klein stukje van de gehele rotatie daar de pot nooit een gehele rottie maakt. Of revisie is af te raden weet ik niet maar in elk geval leverde het weinig op.

Het verbouwen van de elektronica kan ook mijns inziens aan te raden zijn. Qua componentenkeuze lijkt de Crybaby waar ik nu aan aan het klooien ben meer op een computer (sybatit condensatoren e.d.) dan een audioapparaat.

aadplagiaat
12 april 2003, 21:49
Op 2003-04-12 10:24, schreef Dirk_Hendrik:
Dank je Aad. Ik denk dat je hier inderdaad 1 van de beste oplossingen hebt. Rest mij het vraagje hoe lang (zeg maar in gebruiksuren) je die Bourns al gebruikt. Het probleem met Dunlop wahs blijft de belasting van de koolbaan over een heel klein stukje van de gehele rotatie daar de pot nooit een gehele rottie maakt. Of revisie is af te raden weet ik niet maar in elk geval leverde het weinig op.

Het verbouwen van de elektronica kan ook mijns inziens aan te raden zijn. Qua componentenkeuze lijkt de Crybaby waar ik nu aan aan het klooien ben meer op een computer (sybatit condensatoren e.d.) dan een audioapparaat.


Ik weet, zoals ik al zei ook niet hoe lang zo'n potmeter mee moet gaan. Heb wel een beetje gezocht op de site van bourns, maar daarover zie ik niet zo gauw iets. Wel weet ik al heel lang dat deze potmeters veelal gebruikt worden waar de betrouwbaarheid op de lange duur en onder zware (industriele) omstandigheden belangrijk is.

Nog een helemaal te gek product is Penny & Giles. Dit is echt State of the ART studio spul met levenslange garantie op hun potmeters. 200 gulden voor een schuifpotmetertje? Die blaas je dan wel naar de gewenste positie. Leuk als live volumeregeling tijdens het gitaarspelen.

Met het afraden van een revisie bedoel ik dat als een potmeter eenmaal slijtageverschijnselen vertoont het beter is die potmeter z.s.m. te vervangen, omdat een "opknapbeurt" meestal een definitieve uitval aankondigt. Nu ik dit zo verder uitschrijf bedenk ik me dat het gekraak van een potmeter ook kan komen door achtergebleven slijpsel van de koolbaan die tijdelijk verminderde weerstand (dus kraak) kan veroorzaken. Dit is dus WEL goed met een spuitbus te repareren.

Tsja sibatit. Trouwens uberhaupt keramisch in audio is niet best. MKT of MKM, Polycarbonaat Polypropyleen, Styroflex enz, keuze genoeg. Zelf heb ik erin geprakt wat ik had liggen (en de steek die ik had gekozen voor de afmetingen op de print- lekker klein dus). MKM dus. Hij doet 't. OK dan. Verder met het volgende.

In mijn Cry-baby zitten nu 2 BC550C's i.p.v. de 2N bla bla dingen die eruitkwamen. Die waren door de vorige eigenaar verkeerdom gemonteerd geweest. Ik wist ook niet meer hoe ze moesten, maar de BC'tjes doen het goed. Je kan natuurlijk ook BC183's proberen te kopen (zijn oud- dus beter :grin:).

Mitch
21 april 2003, 20:54
*bump*

Niet over slijtage van een pot, maar een aardige Crybaby anekdote: ik las vaak dat de Jimi-versie iets feller zou moeten zijn dan de standaard crybaby en ik hoor ook veel mensen klagen over de standaard crybaby en ik begreep dat eigenlijk nooit zo. Ik had'm in de winkel getest destijds en vond 'm juist feller dan de JH....
Nou was me al wel eens opgevallen dat de crybabies normaal gesproken zwart zijn en de mijne wit, maar ik had daar nooit verder over nagedacht.
Nu ik bezig was met mijn pedalen-kist bekijk ik 'm noodgedwongen van dichtbij: staat er "CRYBABY Limited Edition" op het etiket !
Harmony Central geraadpleegd: blijkt dat hier dus een fellere pot inzit :grin:
Als ik dus wel eens iets tegen iemand gezegd heb over Crybabies en dat ze helemaal niet zwak klinken: mijn excuses :wink: