PDA

View Full Version : compressor



SEAL
27 december 2009, 16:35
ik kwam op het idee om zelf een compressor te maken.
mijn oog viel op een kopie van de DOD 280, met layout ed van tonepad gehaald,

reeds weekje geleden heb ik alle onderdelen bij elkaar gehaald, gesoldeerd, enzovoorts enzovoorts...

maar er lijken problemen te zijn met de aansluiting,
als het aan-uitLEDje brandt, heb ik geluid, maar dit klinkt niet compressed,
ik denk dus te mogen constateren dat ie als het lampje aan staat, uit staat...
bovendien, als ik dan aan de potmeters draai, hoor ik geen verschil in geluid. Als de LED uit is, is er geen signaal...
bovendien brandt het ledje wat samen met een LDR in plaats van de VTL5C2 zit, nooit...
mij lijkt dat die toch moet branden, als de compressor aanstaat.

ik twijfel of ik de dpdt goed aangesloten heb... op de site maken ze geen verschil in hoe ie omgedraaid staat, maar ik denk dat dat er wel is, want bij de aansluitingen van de dpdt staan nrs een tm zes...
(mijn kennis van el comps is rudimentair, dus ik kan het makkelijk fout hebben)
eace:

KoenB
28 december 2009, 14:09
ik kwam op het idee om zelf een compressor te maken.
mijn oog viel op een kopie van de DOD 280, met layout ed van tonepad gehaald,

reeds weekje geleden heb ik alle onderdelen bij elkaar gehaald, gesoldeerd, enzovoorts enzovoorts...

maar er lijken problemen te zijn met de aansluiting,
als het aan-uitLEDje brandt, heb ik geluid, maar dit klinkt niet compressed,
ik denk dus te mogen constateren dat ie als het lampje aan staat, uit staat...
bovendien, als ik dan aan de potmeters draai, hoor ik geen verschil in geluid. Als de LED uit is, is er geen signaal...
bovendien brandt het ledje wat samen met een LDR in plaats van de VTL5C2 zit, nooit...
mij lijkt dat die toch moet branden, als de compressor aanstaat.

ik twijfel of ik de dpdt goed aangesloten heb... op de site maken ze geen verschil in hoe ie omgedraaid staat, maar ik denk dat dat er wel is, want bij de aansluitingen van de dpdt staan nrs een tm zes...
(mijn kennis van el comps is rudimentair, dus ik kan het makkelijk fout hebben)
eace:

Op het moment dat die led aan gaat begint de compressie. Als ie dus niet aangaat heb je geen compressie en dat is niet goed. Werkt verder de volumeknop wel? Als die ook al niets doet, dan heb je waarschijnlijk de stompswitch niet goed bedraad en staat het effect altijd gebypassed .

Het maakt wel degelijk uit hoe de stompswitch gedraaid zit! zo moet ie zitten http://www.diystompboxes.com/pedals/images/3PDTwiring.jpg . De schakelaars staan hier horizontaal naast elkaar. Elke middenpool is in de ene stand verbonden met de pool erboven, en anders met de pool eronder. Ik raad je aan even het signaalpad te volgen met je vingers, zodat je snapt hoe de schakeling nou eigenlijk werkt. Een schema aansluiten is een ding, maar als je begrijpt wat je aan het doen bent is het ineens een stuk makkelijk fouten er uit te halen.

SEAL
28 december 2009, 16:00
het is alleen geen 3pdt-switch, maar een DPDT,...

hoe kan ik kijken of de volumeknop werkt of niet, het probleem is namelijk dat ie als de led aan is, geen signaal meer geeft, dus via het gehoor kan ik het in ieder geval niet bepalen
:hippie:


PS: hier de site van het schema ed:
site (http://www.tonepad.com/project.asp?id=21)