PDA

View Full Version : Gibson Sg upgrade



Mufftin
27 december 2009, 15:36
Dag lieve lezers,

Ik verveel me vandaag dus ik open even een topic over mijn Sg. Zoals veel mensen wel weten zitten er geen kapjes op de elementen, aangezien het zwarte bandje erom iets begint los te laten heb ik maar besloten er kapjes op te zetten.
1) Nu lees is dingen over potwaxen, alleen de mensen die ik ken hebben die dingen er gewoon op gedaan. Is dat hele potwaxen dan nog wel nodig?
2) Kan het verder kloppen dat de hartafstanden van de pooltjes bij het neck element 50 zijn en bij het neck element 52.8? Kan er op de gibson website niets over vinden.
3) wat is vetter, beide elementen half open of bovenste element dicht kapje en onderste open kapje.
dus deze op beide: https://www.tonefactory.nl/shop2/product_thumb.php?img=images/52.8chrom.jpg&w=100&h=66
of deze op voor:https://www.tonefactory.nl/shop2/product_thumb.php?img=images/noholechrome.jpg&w=100&h=63 en die andere op achter.
4) ik lees dat er een verschil is van nickel en chrome, merkbaar of alleen voor de man/ vrouw die elke dag met zijn oor tegen de gitaar aan ligt?

aaronstonebeat
27 december 2009, 16:13
1) Als het kapje uit magnetiseerbaar metaal bestaat, kan een element door het trillen van het kapje microfonisch worden. Sommigen willen dat, anderen niet; het is een kwestie van smaak. Neil Young schijnt verzot te zijn op microfonische elementen.
Potten voorkomt dat het kapje kan trillen.

2) Dat kan zomaar. De snaren zitten richting de topkam dichter bij elkaar.

3) Lijkt me ook een kwestie van smaak. Proberen. Mij lijkt het handig als je de pole pieces nog kunt verstellen.

4) De magnetische eigenschappen van het metaal van het kapje maken weldegelijk verschil. Nikkel is ferromagnetisch, chroom niet; maar een chromen kapje is altijd van een ander metaal dat verchroomd is.

Mufftin
27 december 2009, 16:20
1) Als het kapje uit magnetiseerbaar metaal bestaat, kan een element door het trillen van het kapje microfonisch worden. Sommigen willen dat, anderen niet; het is een kwestie van smaak. Neil Young schijnt verzot te zijn op microfonische elementen.
Potten voorkomt dat het kapje kan trillen.

2) Dat kan zomaar. De snaren zitten richting de topkam dichter bij elkaar.

3) Lijkt me ook een kwestie van smaak. Proberen. Mij lijkt het handig als je de pole pieces nog kunt verstellen.

4) De magnetische eigenschappen van het metaal van het kapje maken weldegelijk verschil. Nikkel is ferromagnetisch, chroom niet; maar een chromen kapje is altijd van een ander metaal dat verchroomd is.

thanx.
1) kortom gewoon proberen en dan als nog een beslissing maken
2) -
3) neck element gebruik ik bijna niet, dus in theorie hoef ik de pole pieces van dat element niet aan te passen.
4) bij een chromen kapje heb je dus eigenlijk in theorie meer kans op microfonische elementen?

aaronstonebeat
27 december 2009, 16:32
ad 4:

Nee, ik denk dat je het grootste microfonische effect krijgt van metalen die magnetiseerbaar zijn zoals ijzer (ferromagnetisch); als die meetrillen met het geluid, veroorzaken ze (net als de snaren) veranderingen in het magnetisch veld en dat vertaalt zich in een (wissel-)spanningsverschil in de spoel van het element. Extra output dus, al dan niet wenselijk afhankelijk van je smaak.

Bij verchroomde kapjes hangt het er helemaal vanaf welk metaal eronder zit. Dat zou bv. messing kunnen zijn; messing is niet ferromagnetisch.

In alle metalen kapjes ontstaan wervelstromen; wervelstromen proberen de veranderingen in het magnetisch veld tegen te gaan en snoepen dus wat output weg, vooral in het hoog. Aluminium is daar erg goed in.

Mufftin
27 december 2009, 16:39
thanx voor het lesje natuurkunde, de covers die ik heb gevonden zijn vergroomd met een messing laag er onder.
Denk dat ik aardig ben geholpen :).