PDA

View Full Version : P90 bridge in Les Paul gitaar



Don Olivier
27 december 2009, 09:01
Speelde laatst op een Les Paul type gitaar met een P90 in de bridge.
Prachtige, heldere sound. Met volume potmeter op 10 heeft een P90 de power van een humbucker en het mooie open geluid van een single coil.
Lijkt dus wel een ideaal element.

Echter, toch wat nadelen ontdekt:

- Als je je volume potmeter op de gitaar rond de 5 zet vind ik ze, met name in de bridge positie, vaeel te ielig en dun worden.

- Ze brommen snel (duh...single coil....;)

Nu wat vragen:

1) bestaat er wellicht een P90-bridge die niet bromt (dus met een soort humbucking gebeuren erin)?

2) Welke P90's (bridge) zouden jullie aanraden voor een Les Paul type gitaar?

3) Is er een manier om een humbucker bridge pickup op een of andere manier te laten klinken als een 'Humbucking-P90-on-steroids-' door bijvoorbeeld gebruik te maken van een of andere weerstand of wellicht schakeling?

Dank alvast!

macwilliams
27 december 2009, 09:13
Ik zou de seymour duncan P-rail overwegen. Als je ze eens wil testen dan kom je maar langs. Ik heb twee gibsons uigerust met deze elementen. En een met Gibson P90's en een met P94's

speedmusic
27 december 2009, 09:14
De stack p90 en de van Seymour Duncan
https://secure.seymourduncan.com/forum/showthread.php?t=99298

Ik heb me laten vertellen dat andere p90's van Seymour ook redelijk vrij van hum zijn, zoals de Vintage, Custom en Hot.
Zelf overweeg ik een set Hot (b) en Vintage (n) aan te schaffen. Vind ze alleen wat prijzig, Tonerider heeft ook een setje Hot p90's echter deze zijn mij niet bekend maar een setje heb ik ongeveer voor €60 in huis. De SD's komen al gauw op €150,-- tot €180,--

Die P-rail lijkt mij ook fantastisch, hebben alleen geen p90 formaat.
MacWilliams, hoe opereren ze in de p90 stand, zijn deze dan ook vrij van hum?

TopRob
27 december 2009, 09:24
Sinds kort biedt ook Kinman P90's aan. Deze zouden volgens hun website volledig bromvrij zijn. Met deze P90's heb ik zelf geen ervaring, maar wel heb ik onlangs een setje Kinmans in m'n Strat gezet en die zijn echt muisstil.
http://www.kinman.com/Shop/hx90.htm

macwilliams
27 december 2009, 09:30
De P90 stand van de SD P-rail is erg goed. Iets harder dan de Gibson P90 maar zachter/subtieler dan de Gibson P94. In mijn geval dan.

macwilliams
27 december 2009, 09:43
Wat de brom betrefd. Het is een erg stille single coil. Je hoort wel een "brom" maar die is niet zoals ik die van bijvoorbeeld fender ken.

DaveItUp
27 december 2009, 10:20
Zoveel bijgeluiden maken p90's helemaal niet toch? Althans ik heb er nooit last van gehad.

FruscianteFan
27 december 2009, 10:47
Zoveel bijgeluiden maken p90's helemaal niet toch? Althans ik heb er nooit last van gehad.
Toen ik met mijn gemodde Jackson (met P90) op het podium stond - dus de versterker stond behoorlijk hard en werd uitversterkt - merkte ik toch wel héél duidelijk dat dat erg hard bromt, zeker met overdrive.

Maakt mij niet uit, alleen m'n bandleden vonden het vervelend (op het moment dat de hele band, incl ik, stil was).

macwilliams
27 december 2009, 11:15
Toch verbaasd het mij steeds weer hoe stil mijn P90 goldtop is ook met scheur/ drive effecten erbij. Het kan dus wel maar je moet wel mazzel hebben. De gt is niet geshield en heeft niet eens een backplate.

Fuhgawz
27 december 2009, 12:53
Zoveel bijgeluiden maken p90's helemaal niet toch? Althans ik heb er nooit last van gehad.

Als je met flink wat drive speelt dan pikken ze toch wel wat bijgeluiden op. Dat is de prijs die je betaalt voor de awesome sound die uit een P90 komt. Je hoort het overigens alleen als je niet speelt en in dat geval stamp ik altijd mijn stemapparaat aan om het signaal te muten.

Heeft iemand hier overigens ooit geprobeerd om een P90 pickup cover aan de binnenkant af te schermen?

Mitch
27 december 2009, 13:20
Het verschilt altijd enorm per gitaar heb ik gemerkt. De Godin LG SP90 die ik destijds had was vrijwel bromvrij, ongelofelijk stil eigenlijk. In mijn Custom (waar wat meer electronica in zit) was de P90 bij de hals niet helemaal bromvrij te krijgen.
Ik heb nog 2 P90's in mijn sig trouwens, waaronder een bromvrije... maar stiekem klinkt die andere veel vetter

barno
27 december 2009, 13:59
P 100 van Gibson of andere stacked humbucers zijn ontwikkeld als bromvrije P90: okee: de brom is weg maar het karakteristieke P90 geluid ook. Je hebt dan een humbucker, terwijl een P90 een hete single coil is.
Ik merk ook niks van die brom bij P90's maar ik speel dan ook niet met zware vervorming

geert1976
27 december 2009, 14:32
Toch verbaasd het mij steeds weer hoe stil mijn P90 goldtop is ook met scheur/ drive effecten erbij. Het kan dus wel maar je moet wel mazzel hebben. De gt is niet geshield en heeft niet eens een backplate.

Dat kan ik beamen, de Goldtop van Mac is muisstil.

je zou ook kunnen kiezen om 500K pots te plaatsen, dat wil nog wel eens het brommen redelijk tot goed verhelpen;)

Don Olivier
27 december 2009, 15:04
P90's met 500K potmeters....dat is een goeie zeg!

Zijn de P90 dan eigenlijk standaard met 250K's?

dutch.idiot
28 december 2009, 02:25
Gibson heeft een tijdje geleden een pickup uitgebracht die jij misschien zoekt. Volgens mij zou hij de H90 heten (ik weet heb niet zeker). In elk geval zit hij op de signature Les Paul junior van Billie Joe Armstrong. Die zou het geluid van een p90 hebben maar toch genoeg inhoud hebben.

DaveItUp
28 december 2009, 08:37
Hoezo inhoud? Een goede p90 klinkt allesbehalve dun!?

Mitch
28 december 2009, 11:10
Meer output, dat wel. Maar het is ook een gestapeld element wat ze zo prachtig hebben ontworpen dat er nog steeds brom en ruis in zit :stop:

Fuhgawz
28 december 2009, 12:00
Ik zal mezelf maar eens citeren:

Heeft iemand hier overigens ooit geprobeerd om een P90 pickup cover aan de binnenkant af te schermen?
Ik heb vaker gelezen dat dit gedaan wordt bij lawaaierige Fenders. Heeft iemand hier ervaring mee bij P90's? Het principe zou hetzelfde moeten zijn. Als je op de website van Vintage Vibe pickups (http://www.vintagevibeguitars.com/pickup_sc.html) kijkt dan staat daar bij P90's het volgende:
These pickups deliver the classic P-90 tone and have grounded shielding to reduce noise from external electric fields.

Bedoelen ze daar ook zoiets als afscherming aan de binnenkant van de cover mee of is dit iets compleet anders?

hendrix2
28 december 2009, 12:31
Het verschilt altijd enorm per gitaar heb ik gemerkt. De Godin LG SP90 die ik destijds had was vrijwel bromvrij, ongelofelijk stil eigenlijk. In mijn Custom (waar wat meer electronica in zit) was de P90 bij de hals niet helemaal bromvrij te krijgen.
Ik heb nog 2 P90's in mijn sig trouwens, waaronder een bromvrije... maar stiekem klinkt die andere veel vetter

Hoe beviel die Godin voor de rest? Heb namelijk enorm veel gas voor die LG SP90 :D

mijn excuses voor de offtopic post.