PDA

View Full Version : RØDE classic NT-1



YB
26 december 2009, 22:04
Ik heb nu de kans om een RØDE NT-1 te kopen. Is dit wat? Is dit beter dan de hier veel aanbevolen SP B1?
Wat is het verschil met de NT-1A?
Alvast Bedankt

skabouter
27 december 2009, 21:51
hi, ik had je PM ook al gelezen!! heb nog geen tijd gehad voor testen (heb net een NT1 gekocht), maar morgen ga ik opnemen met zanger, ik zal het eens proberen!
Maar vergelijken met de NT1A kan ik niet, en ik ben ook benieuwd naar de verschillen hiertussen...iemand?

Morgenmiddag/avond post ik wat bevindingen over de NT1

Han S
27 december 2009, 23:24
Ik ken de eigenschappen van de NT1 niet, Harrie Beton wel want volgens mij heeft die ze. Ik ken wel de NT3 en dat is wel de meest helder klinkende microfoon die ik heb gehoord. De SP B1 is een neutraal klinkende microfoon die het op veel toepassingen gewoon goed doet.

skabouter
28 december 2009, 15:22
ok, een paar snelle bevindingen over de NT1. Ik heb net een vocalsessie afgerond, en we hebben de mic getest, maar niet gebruikt. De opname was die van een gruntende metalzanger. We hebben vooral gewerkt met mijn nieuwe MXL R44 (ribbon), en daar waren we beiden zeer content mee. Warme sounds, soort van milde compressie van de mic zelf. Echt een prima ding, volgens mij zijn er nog maar weinig mensen met dit nieuwe model, maar ik ben er echt al heel blij mee voor het geld! Voorheen gebruikte we de Sennheiser MD421, deze compresste ook redelijk, en is ietsje minder warm, maar de sounds zijn meer vergelijkbaar dan NT1<->MD421.

De NT1 is ook gebruikt, maar die gaf het geluid iets te eerlijk weer. Weinig compressie, een rechtere freq-curve, en meer mid-hoog. Voor zang wsl een betere optie, maar deze vorm van zingen had meer baat bij de warme compacte sounds van de R44, de NT1 was te open/eerlijk!
Meer tests heb ik nog niet gedaan, maar het lijkt gewoon alsof de NT1 een prima optie is voor eerlijke heldere zang, en bijv ook voor akoestische gitaaropnames! Veel sprankel en hi (voorspel ik.).

Ik ben niet direct kapot van de NT1 (waarschijnlijk omdat ik sneller 1 van mn andere mics zou pakken), maar het is wel een prima allrounder denk ik! als je er maar niet teveel voor betaald zal het een prima optie zijn! ik had mijne voor E43,- en voor dat geld ben ik er superblij mee, het is gewoon een strakke mic!

Han S
28 december 2009, 19:46
Arjen, je hebt het in feite over een van de grote voordelen van de dynamische microfoon, want ook een ribbon is dynamisch, maar heeft zo weinig massa dat hij de voordelen van de condensator en de dynamische combineert.

Een dynamische microfoon is eigenlijk een dynamo en werkt de oorzaak van het onstaan van die electrische stroom tegen (regel van Lenz) en dat geeft een bepaalde compressie die je niet uit een compressor kan halen.

JvD.
28 december 2009, 20:41
SP B1 > Rode NT-1

een keer met die Rode gewerkt. echt als of er een deken over je mic heen zat. ik hou van dat hele steriele van de B1. die rode is me te dof.

harrie-beton
31 december 2009, 00:01
Ik heb 4 rodes en bevalt goed. Ze zijn eerlijk en helder en gebruik ze voor klassiek, vocalen (met name dames klinken mooi) en slagwerk zoals pauken en djembe's. Hebben een heerlijke onderlaag.