PDA

View Full Version : Telecaster aanpassen!



rickert
26 december 2009, 11:05
Hallo kinders,

Ik heb even wat hulp en tips nodig! Mijn baja telecaster leef ik altijd flink af, en dat is onderhand te zien en te merken. En daar komt ook nog bij dat ik de S1-switch nog nooit gebruikt heb dus er een normale 3-wayswitch in wil en een nieuwe volume-potmeter. Deze potmeter wil ik graag zo een in hebben die geen tone afsnoept als je hem gebruikt, maar ik heb geen idee wat voor een ik dan moet hebben! En als ik dan toch bezig ben knal ik er maar gelijk compensated brugzadels in.
Dus even concreet wat ik nodig heb:

-compensated brugzadels
-stevige behoorlijke 3-way-switch
-volume potmeter die geen tone afsnoept
-nieuwe bedrading van en naar de pickups

Dat was het geloof ik, en het liefste bestel ik alles in 1 keer bij tonefactory, omdat ik daar al goede ervaringen mee heb en het gewoon simpel in NL is. Ik wil degelijk spul, wie heeft er een idee wat ik het beste kan bestellen?

Grz Rick

barno
26 december 2009, 11:34
dat hoog blijven houden, is door een condensatorke geloof ik, heb het op mijn 335 en da's idd een pro.
na deze post zal iemand ongetwijfeld zeggen wat dat juist moet zijn, dunno :)

FruscianteFan
26 december 2009, 11:35
Qua switch zou ik 'gewoon' die van Fender nemen, kost €12,50. Voor de potmeter heb je volgens mij een weerstandje nodig om de treble door te laten, maar geen idee welke waarde!

Hendriks
26 december 2009, 11:57
Wikinson brug , of alleen de compesaded zadels en wat cloth wire en een goede condensator , OD of een wat oudere , ik heb hier een hele verzameling , maakt toch wel verschil.

Midwolda
26 december 2009, 12:05
Zoiets voor je tone? (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_158_160&products_id=8991)

toneblo
26 december 2009, 12:11
Goeie zet die compensate saddles!
check sig, vraag Chris maar..!

Mitch
26 december 2009, 13:18
Volgens mij kun je bijna de hele zwik bij iedere redelijke on-line firma wel bestellen, zoals Stew Mac en wat allemaal nog meer. De compensated saddles heb ik daar zelf ook vandaan en die zijn prima. Goed en goedkoop in vergelijking met spul van Callaham etc.

Wat je nodig hebt op je volumepot heet een treble bleed. Als je dat googled kom je verschillende versies tegen. Alleen een condensator, of een condensator en een weerstand, er zijn een paar variaties. Ik had tot voor kort op die van mij alleen een laag-af condensator en dat vond ik toch wat teveel van het goede. Pot kraakte ook dus ik heb net de boel laten vervangen bij De Gier. Twee tellen werk (voor de goede soldeerder) op een Tele door de eenvoudige bereikbaarheid.

Drie standen zijn er meer dan genoeg op een Tele, da's waar :D

Tupelo
26 december 2009, 13:26
Als gebruikelijk OT.
Ik ben de laatste dagen behoorlijk wat uurtjes aan het maken op mijn Blade.

Uiteindelijk gebruik ik van de mid/treb boost/cut eigenlijk vooral maximaal mid-cut op de lipstick; dat klinkt super boom-tjak jazzy.
Met distortion op mijn brugelement draai ik de mid terug naar normaal en doet een klein beetje treb-boost het goed.
Derde standje dat het fijn doet met actieve toonregeling is als de 1e alleen dan het lipstick en brugelement, waarbij ik het brugelement (SD little 59) serie schakel (tenminste, dat is tweemaal hetzelfde toch.., klinkt heel erg enkelspoel i.i.g); dat standje, nek, brug, serie & midcut, dat heeft iets als een stratocaster.

Toch denk ik erover om die little 59 te vervangen door een Esquire element.
Ik heb tenslotte toch die twee 3-way switches en die little 59 is me toch iets te weinig op clean spel ingesteld.

Mitch
26 december 2009, 13:37
Wordt het niet tijd voor een blog voor je? Rick vraagt om raad voor zijn Fender Baja Tele en jij begint een heel verhaal over jouw Blade (heerlijke gitaren trouwens) :???:

Tupelo
26 december 2009, 14:01
Laat het een indirecte tip voor een mid/treb boost/cut zijn voor Rick, als 'ie toch bezig is. ;)

Mitch
26 december 2009, 14:13
Ik kan uit ervaring zeggen dat het wel prima werkt en een Tele zeer veelzijdig maakt.

toneblo
26 december 2009, 14:40
Ik kan uit ervaring zeggen dat het wel prima werkt en een Tele zeer veelzijdig maakt.


...betwijfel of dat iedereen dat vindt, kweenie, gezien Rickert zijn band en/of stijl of dat wel past...
Moet ie zelf maar uitvogelen..

Kijk, als je er van houdt ( midboost ) prima suggestie Mitch!

rickert
27 december 2009, 01:34
Thanks allen! Stewmac, daar moet je zeker creditcard voor hebben? Het grote voordeel van NL-firma's als tonefactory is voor mij toch ook wel het feit dat ik gewoon met iDeal kan betalen. Ik ga me er morgen weer even verder in verdiepen.
Al die troep als boost en weet ik het wat hoef ik niet, dat hele S1-systeem moet er niet voor niets uit:soinnocent:!

Orgasmocaster
27 december 2009, 03:15
Als je heel lui wilt zijn zou je een pre-wired harness kunnen bestelllen van Andy Rothstein

http://www.guitar-mod.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=PTA

ik heb ooit eens een kit van hem besteld met Vitamin Q caps en Volume kit. kun je zonder pickups bestellen.
ik ga eerdaags voor een projectje een Joe Barden of een Glendale Brug kopen.. ik neig momenteel naar de Joe Barden toe omdat het toch een vrij groot prijs verschil is. ik zal even laten weten hoe het bevalt..

macwilliams
27 december 2009, 09:52
Ik zou het eerder in een andere condensator waarde zoeken.
Je kunt met bijvoorbeeld een push pull pot voor de tone positie een condensator schakeling maken (wisselschakeling). Standaard zit er bij jou een 22 pF in en daar zou je een 11pF naast kunnen gebruiken. Mocht het verschil je te extreem zijn dan ga je wat dichter naar de 22pF maar niet te dicht anders blijft het effect uit.

Mitch
27 december 2009, 09:58
...betwijfel of dat iedereen dat vindt, kweenie, gezien Rickert zijn band en/of stijl of dat wel past...
Moet ie zelf maar uitvogelen..

Kijk, als je er van houdt ( midboost ) prima suggestie Mitch!

Het leuke van die Blade pre amp is dat hij heel subtiel is in te stellen. En je kan switchen naar een bass/treble boost. Ik ben ook bepaald geen liefhebber van on board pre amps maar die in de Blades is zó goed instelbaar en goed gekozen qua frequenties dat ik 'm toch zeer kan waarderen. Maar goed, het hele Blade verhaal was een off topic passage :listen:

rickert
27 december 2009, 11:30
Ik zou het eerder in een andere condensator waarde zoeken.
Je kunt met bijvoorbeeld een push pull pot voor de tone positie een condensator schakeling maken (wisselschakeling). Standaard zit er bij jou een 22 pF in en daar zou je een 11pF naast kunnen gebruiken. Mocht het verschil je te extreem zijn dan ga je wat dichter naar de 22pF maar niet te dicht anders blijft het effect uit.

Was dit tegen mij? Want hier snap ik dus echt helemaal niets van:crazyhappy:!

En ik hoef geen pre-amps of weet ik het wat, ik wil gewoon een 3-standen schakelaar, volgens mij was ik daar vrij duidelijk in toch:dontgeti:, haha.

G.G.
27 december 2009, 12:06
Rick, jij wilt gewoon een simpele treble bleed mod op je volumeknop. Een condensator en een weerstandje. Er staat een mooie uitleg op de site van Kinman, Een mod die 20 cent kost en fantastisch werkt.

rickert
28 december 2009, 17:21
O.k., tof! En wat voor draad moet ik hebben voor de hele bedrading?

rickert
15 januari 2010, 23:20
Dudes, van de neck-pickup komen er 3 draden i.p.v. 2; namelijk groen, geel en zwart. Wat is wat???

alias
16 januari 2010, 20:29
Groen is aardedraad van het elementkapje, geel is signaal (bij brugelement wit), zwart is aarde van spoelen.
Wil je de verwijderde electronica voor mij bewaren, aub?

rickert
16 januari 2010, 23:40
Thanks! Ik denk wel dat ik dat voor je kan bewaren ja!