PDA

View Full Version : ColorTone Waterbase lacquer



Gerrit
26 december 2009, 00:54
Hallo,

Zijn er mensen hier die ColorTone Waterbase lak gebruiken?

Zo ja hoe zijn de ervaringen.

Het is voor mij geen mogelijkheid meer om met cellulose te werken, en ben dus opzoek naar een niet brandbaar er minder geurend product.

Ik ga binnen kort iig testen met het spul, en zal m'n ervaring delen hier.

Gerrit

fred dons
26 december 2009, 09:30
ik heb de colourtone en de ktm9 gebruikt en het zijn allebei lakken waar je veel geduld voor moet hebben, het duurt zonder hulpmiddelen (zoals bijvoorbeeld een fohn) erg lang voordat een laag droog is (grote kans op zakkers in de lak) je moet je body eigenlijk binnen 24 uur afgelakt hebben omdat nieuwe lak lagen na die tijd niet meer in de bestaande laklagen smelten en doe je dat niet dan loop je het risiko dat je jaarringen in de lak krijgt te zien na het schuren*

het polijsten is een bitch (je kunt btw in het begin niet natschuren want dan los je de lak weer op) en polijsten is eigenlijk alleen machinaal te doen want je bent wel eventjes bezig

ik gebruik het zelf alleen nog maar voor nekken omdat die wat makkelijker lakken en die ook niet hooogglans hoeven te zijn

*is te voorkomen door eerst grof te spuiten zodat er een rdelijk dichte laag op de body zit, deze volledig laten uitharden (een week of wat) dan volledig gladschuren inclusief jaarringen :D en dan pas met 1 a 2 lagen aflakken voor de hoogglans

Gerrit
26 december 2009, 13:38
hmm, lastig.

Het punt is dat ik nu in een flat woon, met alleen een berging.
Vroeger kon ik in de schuur bij m n moeder wel rommelen met cellulose, zonder dat de buren daar last van hadden.

Anders m'n balkon omtoveren tot spuit plek .
Waarschijnlijk zal het niet lang duren voordat de boven buren hun huis uit stinken.

fred dons
26 december 2009, 16:54
ik heb zelf jaren in de berging van een flat gespoten en als je steeds 1 dunne laag per keer spuit met de deur van de berging open gaat het wel , pas als je een paar bodies tegelijkertijd doet en de berging mistig wordt van de lakdampen dan zullen de bovenburen er echt last van krijgen(maar ideaal is het zeker niet)

Gerrit
27 december 2009, 13:21
Haha mooi.

In mijn huurcontract staat dat de berging uitsluitend gebruikt mag woorden voor het stallen van spullen, en brandbare spullen verboden zijn.
En de woning bouwvereniging is erg streng dus dat risico durf ik niet te nemen.

fred dons
28 december 2009, 15:12
mijn was een koopflat :D (maar ik denk dat er in de voorwaarden van de vereniging van eigenaren ook wel iets dergelijks heeft gestaan ;) )