PDA

View Full Version : Bassist nodig of niet?



xSophie
25 december 2009, 22:37
een vriendin en ik zouden graag een band willen beginnen. We kennen iemand die zou willen drummen, maar we spelen allebei gitaar. Opzich zou een band met alleen drums en gitaren best wel leuk kunnen uitpakken maar ik denk niet voor het genre dat wij eventueel willen spelen.
We kunnen namelijk 2 kanten op. Mijn vriendin vind vooral metal bands (Iron Maiden, Metallica) goed en metalcore/screamo (Bullet For My Valentine, Bring Me The Horizon). Dit is eigenlijk totaal iets anders als wat ik luister. Ik ben meer van de grunge en punk (Nirvana, Green Day, Hole). Ik vind haar bands ook wel goed en ik luister er ook naar maar het is niet mijn ding om te spelen.

Dus mijn vraag is, Is een bassist nodig voor een metal band? en voor een grunge band?

denblommme
25 december 2009, 22:50
ja

(tien tekens)

arcane
25 december 2009, 23:17
ja (of een toetsenist die baspartijen voor zijn rekening neemt). Een band zonder bassist mist toch wel flink wat vind ik zelf. Afgezien van het feit dat je anders de lage tonen mist, is het de basgitarist die samen met de drummer de grove moet neerzetten.

xSophie
25 december 2009, 23:33
Ik kan wel bassen, alleen nog niet goed want ik heb pas een bas sinds oktober. Dus dat is zeker nog geen Nirvana of metal niveau.
En als alles lukt zou ik ook moeten zingen en ik vind zingen en gitaar spelen net wat makkelijker als bassen en zingen.

budje
26 december 2009, 10:05
metal zonder bassist (http://www.youtube.com/watch?v=Mu2_kUSX2AQ)

Je hebt er dus echt wel een nodig

Wiellem
26 december 2009, 13:57
metal zonder bassist (http://www.youtube.com/watch?v=Mu2_kUSX2AQ)

Je hebt er dus echt wel een nodig

haha wat faalt die zanger zeg :seriousf:

Fistfunk
26 december 2009, 21:20
Err... Nirvana-bas-niveau.. als je al een beetje gitaar kon spelen vantevoren moet je dat instant hebben ;)

Gewoon een plectrum pakken en die noten rammen, dat deed Krist ook

gorgasm
27 december 2009, 00:29
En als alles lukt zou ik ook moeten zingen en ik vind zingen en gitaar spelen net wat makkelijker als bassen en zingen.

ben ik de enige die dit raar vind?

OT=>slayer! Tom araya is ook geen fantastische kunstenaar, maar goed, hij heeft toch fijn zijn eigen signature uit. en staat op zn 50ste nog steeds voor voldoende publiek

Je hebt geen nodig maar het is wel op zn minst bruikbaar

caliban
27 december 2009, 00:51
Als je gitaar kan spelen mag bassen toch écht niet zo heel moeilijk zijn. Tenzij Dream Theater baslijn oid :)

jutter
27 december 2009, 00:58
Beetje meer bas in je versterker draaien en je hebt geen bassist nodig! Die knop zit er niet voor niks op!

Maar ff serieus, neem maar wel een bassist.;)

Han S
27 december 2009, 01:07
Als je gitaar kan spelen mag bassen toch écht niet zo heel moeilijk zijn. Tenzij Dream Theater baslijn oid :)

Dat is een grote misvatting, bassisten denken in heel andere lijnen dan gitaristen. Bas spelen is echt een totaal andere discipline en gitaristen die bas erbij spelen pik je er vaak uit.

Een goede bassist is zijn gewicht in goud waard. Goede gitaristen brult het van.

caliban
27 december 2009, 01:54
Dat is een grote misvatting, bassisten denken in heel andere lijnen dan gitaristen. Bas spelen is echt een totaal andere discipline en gitaristen die bas erbij spelen pik je er vaak uit.

Een goede bassist is zijn gewicht in goud waard. Goede gitaristen brult het van.

Ik heb ook geen ervaring met al te goeie bassisten in mijn eigen bandjes. Eerste EP in mijn vorige band heb ik de helft van de baslijnen mogen spelen :(, duurde gewoon te lang met de bassplayer zelf. Goeie bassisten zijn er volgens mij ook niet zo veel, goeie gitaristen ça va, dus daar ben ik het met je eens. Ik zou graag zelf eens basgitaar spelen in een band, maar ik wil geen geld uitgeven aan de gear :p. Als ik me er iets of wat op toeleg zou dat echt moeten lukken. Binnen een aantal jaar zal het er nog wel eens van komen denk ik.

terrasbeest
27 december 2009, 10:23
Err... Nirvana-bas-niveau.. als je al een beetje gitaar kon spelen vantevoren moet je dat instant hebben ;)

Gewoon een plectrum pakken en die noten rammen, dat deed Krist ook

Ahum, als je goeie bassist zou kennen, ik BETAAL hem/haar.

Baker
27 december 2009, 11:14
Ik speel zelf ook al jaren bas. In een band nota bene. Maar ik durf mijzelf echt geen bassist te noemen.

In een andere band hebben we nu echt en hele goeie bassist. Zo iemand die de drummer uitlegt wat ie moet doen.

En dat is ook net de misvatting. Basgitaar heeft heel weinig met gitaarspelen te maken. Veel meer met de ritme sectie.

Om even terug te komen bij je vraag, ik zag laatst een bandje op lowlands (op tv). Ik kan nu even echt niet op de naam komen. Maar het was zang gitaar, en drums. Geen bas. In de een interview had ik gelezen dat ze ook wat meer bas in haar gitaargeluid draait op het podium.

Even een lang verhaal kort: Ik vond het echt nergens naar klinken.

Eko
27 december 2009, 11:58
Ik heb in de afgelopen 30 jaar in heel wat variaties aan bands gespeeld. Een bassist is onontbeerlijk. Het is de schakel tussen de melodie ( zang/gitaar) en de drums. Het is een beetje van beiden tegelijk.
Een echt goede bassist is moeilijk te vinden. Bijna allemaal zijn het eigenzinnige types. Het belangrijkste is trouwens de klik die ze moeten hebben met de drummmer. Als die twee elkaar niet blind aanvoelen wordt het niets met de hele band. Liever een heel simpel werkende bassist en drummer dan een stel virtuozen die elke keer willen laten zien ( en horen ) wat ze thuis allemaal niet kunnen.
Het grappige is dat in een stad met meerdere bands je het volgende meemaakt: bijna iedere bassist weet wel een drummer voor een gelegenheidsformatie en andersom.

Baker
27 december 2009, 12:22
heel erg herkenbaar Eko!

EuroCinema
27 december 2009, 14:03
Mwaaahh is ook wel weer echt een gitaristen-dingetje hoor. Willen dat de bas en drums zich als een soort backing track op de achtergrond houden, en zelf alle riffs en solo's spelen, alle gaatjes dichtpielen, alle intro's en outro's doen... Hou zouden wij nou aan die reputatie van egotrippers komen? :soinnocent:

Han S
27 december 2009, 14:37
Mwaaahh is ook wel weer echt een gitaristen-dingetje hoor. Willen dat de bas en drums zich als een soort backing track op de achtergrond houden, en zelf alle riffs en solo's spelen, alle gaatjes dichtpielen, alle intro's en outro's doen... Hou zouden wij nou aan die reputatie van egotrippers komen? :soinnocent:


Oh my fucking gawd, dat gaat nooit wat worden. Een band is een verbond van zielen met dezelfde gedachte en dezelfde wens. Het gaat gvd om de muziek, dat is het belangrijkste en alles moet in dienst staan van die muziek.

Kijk naar de beroemde gitaristen, gisteren nog Jeff Beck zien spelen, alles in dienst van de muziek, geen egotripperij, gewoon briljant spelen met de muziek/het nummer als belangrijkste factor.

Ook Sting bezig gezien, maar met andere muzikanten en dat lijkt in de verste verte niet meer op de Police. Waarom? Omdat Stewart Copeland niet achter de drums zat en Andy Summer niet op gitaar bezig was. Leer daar wat van, Sting is briljant samen met Stewart, maar met een andere drummer is hij gewoon een bassist die ook zingt.

De bassist is samen met de drummer een tandem en als dat niet spoort gaat het nooit wat worden met zo'n band, gitaristen zijn daar vaak helemaal niet mee bezig en daarom ontgaat het ze ook. Naar de snaren staren en freaken is leuk, maar dat gaat niet opschieten.

Jullie zijn allemaal nog vrij jong en de meesten willen eigenlijk wel graag beroemd worden. Bedenk dan dat alles 100% moet kloppen, de samenwerking tussen de bandleden, de nummers, het podium beheersen, het publiek aan je binden, het geluid moet goed zijn, ook van je demo's en andere opnamen. En als dat 100% voor elkaar is dan heb je een kleine kans dat je als band doorbreekt.

caliban
27 december 2009, 17:23
I

Om even terug te komen bij je vraag, ik zag laatst een bandje op lowlands (op tv). Ik kan nu even echt niet op de naam komen. Maar het was zang gitaar, en drums. Geen bas. In de een interview had ik gelezen dat ze ook wat meer bas in haar gitaargeluid draait op het podium.


Als het niet 'haar' was geweest, kon het The Blackbox Revelation zijn (redelijke overhype in België).

Ik lees in Han zijn post gewoon de naam Sting, en dankzij family guy kan ik bij hem nog maar aan een ding denken.
http://www.youtube.com/watch?v=4cku15lhJo4&feature=related

EuroCinema
27 december 2009, 19:42
Jullie zijn allemaal nog vrij jong en de meesten willen eigenlijk wel graag beroemd worden.

Eigenlijk vind ik dat je gewoon fotomodel of quizmaster moet worden als je zo nodig beroemd wil worden. Muziek moet je maken als je het leuk vindt om samen met anderen voor een publiek te musiceren. Maar ik zal het wel weer niet begrepen hebben. :sssh:

tidalwave_sideburns
27 december 2009, 20:08
Terug on topic: als bassen te lastig is met die dikkere snaren, of onwennig omdat er maar 4 of 5 snaren op zitten, probeer dan een baritone gitaar en stem die een oktaaf lager dan de gitaar. Hier een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=BcUMljgsRJQ

die kerel is een beetje een eikeltje, en praat te lang, maar je krijgt toch een aardig beeld van wat je met zo'n ding kan. (even doorspoelen naar iets van 5:50 als je dat geemmer niet wilt horen).