PDA

View Full Version : gibson 54 reissue goldtop



a.c.
25 december 2009, 20:46
iemand hier ervaring met een 54 goldtop vs een 56 reissue? ben hard aan het twijfelen...

Mukkez
26 december 2009, 16:09
Ik betwijfel of we je met zoiets echt doorslaggevend kunnen helpen. Ik bedoel, ik weet niet hoeveel mensen beide gitaren hebben bespeeld (Goed genoeg om een goed oordeel te kunnen geven), maar stel dat er 5 gitaar A kiezen en misschien iemand die half voor gitaar B is, zou je dan blind A kopen? Of nadat je ze beide bespeeld hebt, gitaar A kopen omdat men het op het internet zegt dat ie beter is? Ondanks dat je dat niet zo ervoer in de winkel?

Het is een grote beslissing om zo'n gitaar te halen. Ik ken beide gitaren niet echt maar op het oog zijn de verschillen klein. Ik denk dat jij het beste kunt beslissen welke van de 2 je het fijnst vindt. Ik zou zeggen niet te veel naar de plaatjes op internet kijken, maar bezoek eens een paar winkels waar ze beide of 1 van de 2 gitaren hebben hangen ;) .

Anyhow, de vraag blijft staan en het kan altijd nuttig zijn ! Succes met je dilemma.

Tjebbe_Z
26 december 2009, 16:27
www.lespaulforum.com/forum kan je goed helpen

Mukkez
26 december 2009, 16:31
Het topic is in ieder geval weer op gang :seriousf:

synapse
26 december 2009, 16:38
Ik heb van beide gitaren een exemplaar getest.
Het verschil was, zoals je kunt verwchten, erg klein.
Feitelijk vormt de brug (54=> wrap around; 56 stoptail met TOM) het enige hoorbare verschil. De wrap around is niet goed intoneerbaar, speel je echter met chorus, dan merk je dat niet eens. Omdat ik dat meestal niet doe, heb ik voor de 56 gekozen.

Realiseer je wel dat deze reissues een behoorlijk dikke hals hebben, waar sommigen nooit aan wennen. Dit kostte mij weinig moite omdat ik al heel lang gewend aan een martin d18, die ook een behoorlijk dikke hals heeft. Uiteindelijk kostte het het mij meer moeite om aan een dunnere hals te wennen.
Uiteindelijk blijft het advies natuurlijk toch om ze zoveel als mogelijk naast elkaar te testen.
Succes

a.c.
26 december 2009, 17:43
ik hou van dikke halzen. Ik speel er rustiger door, zeg maar...
Ik had begrepen van veel fora dat de 54 directer en opener klinkt dan de 56. Helaas vind ik geen winkels waar ze momenteel beiden te koop zijn.