PDA

View Full Version : HNBGD! Chevy



Ibanez666
25 december 2009, 20:27
Zeer fijne kopie van een jazz bas. USA/koreaans bedrijf. Van de headstock moet je houden, verder mooie solid body en slijtagevrije hals. Klinkt zelfs met 10 jaar oude snaren nog goed. Heb hier zowaar een half uur op gespeeld en met redelijk succes...als gitarist dan he, zonder plectrum nog wel (auw!)

http://img193.imageshack.us/img193/2048/dsci6302.jpg

Ibanez666
28 december 2009, 20:05
Wat zijn trouwens de do's and the don'ts als je als electrisch gitarist ook basgitaar wilt gaan spelen?

kenx
28 december 2009, 21:06
Gefeliciteerd man!

Plant
28 december 2009, 21:22
Wat zijn trouwens de do's and the don'ts als je als electrisch gitarist ook basgitaar wilt gaan spelen?

Tja ... do's and don'ts ...

Zelf ben ik naast (elektrisch) gitaar ooit bas beginnen spelen.

Het eerste wat ik als bassist ben gaan doen is geen plectrum gebruiken, maar met de vingers leren spelen. Levert wel meteen blaren op, maar als je daar doorheen bent wil je niet anders meer.

Nu speelde ik als gitarist behalve met plectrum ook wel al 'klassiek' met de vingers, maar dan meer met lange nagels. Terwijl die als bassist gruwelijk in de weg zitten en de toon negatief beïnvloeden. Om beide te kunnen hou ik mijn nagels dus korter.

Maar in ieder geval op bas géén plectrum dus.

Tweede is dat ik de bas altijd als gitarist benader. Als ik dus ergens een baspartij bij moet verzinnen zie ik altijd de gitaar vingerzettingen voor me en daar ga ik vanuit. Niet dat ik op de bas akkoorden ga spelen (is toch te zwaar en klinkt niet), maar ik denk toch dat als een bassist nooit gitaar gespeeld heeft hij of zij anders te werk gaat.

Vind dit eigenlijk wel een interessant gegeven, ik blijf dit even volgen.

xommen
29 december 2009, 00:44
Ik vond deze site toen ik begon met ook bas spelen:

http://www.studybass.com/

Verder zijn er op youtube allerlei leer bas spelen video's maar die spreken elkaar zo nu en dan ook tegen ;-).

Ibanez666
29 december 2009, 10:08
Thnx, ja ik heb natuurlijk al op youtube rondgekeken :)

Ik speel inderdaad alleen met mn vingers. Nu mn duim, wijs -en middelvinger en zit eraan te denken ook mn ringvinger eraan te laten wennen.
Het heeft een voordeel als je al gitaar kunt spelen, maar ik ben bang om ook als een gitarist te gaan klinken op een een of andere manier. Ik moet wel zeggen dat het spelen met mn vingers me makkelijker afgaat dan ik dacht als puur plectrum-gitarist zijnde.
Ik ben alleen nog aan het nadenken over de setting van mn pluk hand. Ben op zoek naar de ideale plek om mn duim te laten rusten als ik mn vingers gebruik. Of is het handiger mn hand geheel los te laten van de body?

Brewskie
29 december 2009, 10:25
Thnx, ja ik heb natuurlijk al op youtube rondgekeken :)

Ik speel inderdaad alleen met mn vingers. Nu mn duim, wijs -en middelvinger en zit eraan te denken ook mn ringvinger eraan te laten wennen.
Het heeft een voordeel als je al gitaar kunt spelen, maar ik ben bang om ook als een gitarist te gaan klinken op een een of andere manier. Ik moet wel zeggen dat het spelen met mn vingers me makkelijker afgaat dan ik dacht als puur plectrum-gitarist zijnde.
Ik ben alleen nog aan het nadenken over de setting van mn pluk hand. Ben op zoek naar de ideale plek om mn duim te laten rusten als ik mn vingers gebruik. Of is het handiger mn hand geheel los te laten van de body?

Hoi, Ibanez666. Omdat ik een voor jou bekende bassist ben :) ...zal ik maar even een reactie geven.

Je hand geheel los van de body zou ik afraden. Ik zou de duim plaatsen op een steun. Dat kan de rand / zijkant van het element zijn. Bij mijn eerste basgitaar heb ik een blokje geplaatst voor steun. Verder is het gebruikelijk om de E-snaar als steun te gebruiken als je de hogere snaren gaat aanslaan.

En ik adviseer je om je te beperken tot het 'twee-vinger-systeem' van de bassist. Wijsvinger en Johny Cash-vinger om de beurt. Veel plezier. Succes.

Groet, Brewskie

P.s. Enne, hoe bevalt de bassist in jullie band overigens ?

schwalbe
29 december 2009, 10:28
Hand los of een vast ankerpunt kan beide; een is niet echt beter dan de andere.
Tip: let eens op je demping. Een goede bassist dempt zowel met de linker- als rechterhand, afhankelijk van wat op dat moment het handigst is; soms zelfs beide tegelijk. En juist dat dempen is iets wat veel gitaristen nog moeten leren als ze gaan bassen: bij een bas moet je eigenlijk elke toon die je begint ook weer eindigen. Laten uitklinken zoals bij gitaar is eigenlijk geen optie, dat wordt nooit strak. En de timing van het afdempen is net zo belangrijk als die van het aanslaan. Daarnaast ook goed zorgen dat onaangeslagen snaren ook echt stil blijven.

Rutger
29 december 2009, 10:39
Ook de aanslag met je vingers is anders dan op een gitaar. Op gitaar trek je meestal toch een beetje aan de snaar, bij bas leg je je vinger op de snaar en laat je hem eraf glijden.

Rinze
29 december 2009, 10:52
Heb me afgelopen jaar ok weer aardig bezig gehouden met bassen na een pauze van een jaar of tien. Ben gaan oefenen op de aanslag met vier vingers van de rechterhand, zomaar omdat het kon. Verder vooral letten op wat je volgens je gevoel in de muziek moet spelen (en dan de helft weglaten :chicken:)..

Bij mij helpt het dat ik vrij veel heb opgenomen met een synthbas. Als ik dat vergelijk met mijn echt basspel valt me op dat ik bij het echte bassen moet oppassen niet in de fretboardtrucjes te vervallen, dingetjes doen omdat het kan zeg maar. Bij het opnemen met synthbas beperkte ik me tot wat noodzakelijk was voor een goeie groove, op de echte bas heb ik de neiging om teveel te doen.

De aanslag met de vingers op bas is te vergelijken met klassiek gitaarspel, weet niet of je daar ervaring mee hebt?

Ibanez666
29 december 2009, 11:03
P.s. Enne, hoe bevalt de bassist in jullie band overigens ?

Goed! Hoezo? :)

Ibanez666
29 december 2009, 11:07
Ik denk dat ik maar gewoon ga proberen wat me het beste ligt aangezien de meningen verdeelt zijn. Ik ben wel van mening dat meteen aanleren om met zoveel mogelijk vingers te spelen en dan weg te laten indien nodig handiger is dan je te beperken en dan af en toe te kort te komen. En dan doel ik als vorbeeld op gitaristen die zo goed als nooit hun pink gebruiken bij de hals-hand. Het lijkt me heel lastig om dan later je pink er alsnog bij te leren gebruiken.

VanMeekeren
29 december 2009, 15:28
Ik ben op het moment mij ook aan het verdiepen in 'de bas'.

Ik heb het altijd al een schitterend instrument gevonden met sowieso meer 'feel' dan een gitaar. Naast de gebruikelijke blueslijntjes ben ik mij ook wat aan het trainen met lastigere dingen. Zoals bijvoorbeeld de gallop van Steve Harris.

Succes!

Van Meekeren

telecastermaster
29 december 2009, 15:28
Leuk ding. Chevy is volgens mij wel een aardig merk, hoewel ik het niet uit eerste hand kan bevestigen.
En ik vind de headstock juist wel cool.
Wat heb je ervoor betaald?

Plant
29 december 2009, 17:29
Leuk ding. Chevy is volgens mij wel een aardig merk, hoewel ik het niet uit eerste hand kan bevestigen.
En ik vind de headstock juist wel cool.
Wat heb je ervoor betaald?

Chevy heeft onder die naam maar kort bestaan. Een Amerikaanse autofabrikant begon te sputteren om het gebruik van die naam en om allerlei vervelende rechtzaken te voorkomen heeft de gitaarfabrikant de naam omgedoopt in Cheri.

Het waren goedkope gitaren, maar voor het geld niet slecht als ik het blad Gitarist in de jaren '90 mag geloven. Ervaring heb ik er niet mee.

Overigens is er bij mijn weten niks U.S.A. aan zoals de TS in zijn eerste zinnetje doet geloven.

Ibanez666
29 december 2009, 21:52
Chevy heeft onder die naam maar kort bestaan. Een Amerikaanse autofabrikant begon te sputteren om het gebruik van die naam en om allerlei vervelende rechtzaken te voorkomen heeft de gitaarfabrikant de naam omgedoopt in Cheri.

Het waren goedkope gitaren, maar voor het geld niet slecht als ik het blad Gitarist in de jaren '90 mag geloven. Ervaring heb ik er niet mee.

Overigens is er bij mijn weten niks U.S.A. aan zoals de TS in zijn eerste zinnetje doet geloven.

Ik weet dat ze de midden en high end markt als doelgroep hadden. De instrumenten kostten naar mijn weten toen ook bijna evenveel als de grote merken als Fender:
"Chevy brand was used until around 1993, then for a short period during 1993/94 Chery, then Cheri in 1994 finally.
Owners were one American and one Korean. They were using American and Canadian woods, handmade finish and polishing. The later Cheri Basis models were real low cost instruments, while the earlier Chevy and Chery guitars were high quality copies." [Source: Frank: Greenbuddha]

Ibanez666
29 december 2009, 21:53
Leuk ding. Chevy is volgens mij wel een aardig merk, hoewel ik het niet uit eerste hand kan bevestigen.
En ik vind de headstock juist wel cool.
Wat heb je ervoor betaald?

Ik heb er 75 euro voor betaald+een pokke eind rijden en dus brandstof en tijd om hem op te halen :)

Ibanez666
29 december 2009, 22:04
En heb sinds vandaag nu ook een versterker+cabinet om op te bassen!

http://img64.imageshack.us/img64/4672/dsci6337.jpg

Peavey Century 200 H: http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/Peavey/Century+200H+Head/10/1

en een 4x12 met voor mij onbekende, doch leuk klinkende speakers van H/H Acoustics.

Rinze
30 december 2009, 10:31
Jij koopt vaker nieuwe gear dan ik naar de wc ga :makeup:

Ibanez666
30 december 2009, 10:49
Jij koopt vaker nieuwe gear dan ik naar de wc ga :makeup:

Ja kan het voor dat geld toch niet laten liggen.

enne er is nog een gitaartje onderweg :)

Saf
9 januari 2010, 16:34
dat zijn oordegelijke bassamps.

Ik houd er overigens zelf van om met de plectrum te spelen vind de klank veel mooier. Of net zoals de eerste bassisten het deden met de Duim aanslaan voor een heerlijk oude klank. Dat latere vingerwerk vind ik echt bagger of nog erger slappen.

Ibanez666
9 januari 2010, 17:08
dat zijn oordegelijke bassamps.

Ik houd er overigens zelf van om met de plectrum te spelen vind de klank veel mooier. Of net zoals de eerste bassisten het deden met de Duim aanslaan voor een heerlijk oude klank. Dat latere vingerwerk vind ik echt bagger of nog erger slappen.

was een prima ding, ik heb de Chevy bas + amp+ cabinet inmiddels alweer geruild voor een gitaar die ik weer verkocht heb ....

Saf
9 januari 2010, 17:33
haha zo gaat dat hier ook vaak. Komt vee lbinnen maar gaat ook veel weer eruit. Heerlijk heb zo de kans om super vee lverschillende dingen uit te testen. En met het beetje winst wat je er op probeert te maken bekostig ik al jaren mijn eigen vaste collectie .Zo heb ik een redelijke collectie e nheeft het me nog zo goed als niets gekost.

Ibanez666
9 januari 2010, 18:15
haha zo gaat dat hier ook vaak. Komt vee lbinnen maar gaat ook veel weer eruit. Heerlijk heb zo de kans om super vee lverschillende dingen uit te testen. En met het beetje winst wat je er op probeert te maken bekostig ik al jaren mijn eigen vaste collectie .Zo heb ik een redelijke collectie e nheeft het me nog zo goed als niets gekost.

Precies hier net zo, dingen komen en gaan, je wint wat, je verliest wat, maar ik ben er wel op vooruitgegaan qua gear en het heeft met netto niet al te veel gekost. Denk dat ik ergens tussen de 2000 en 2500 kwijt was voor alles in mn sig.

Saf
9 januari 2010, 18:49
Ik sta nu om en de nabij quit met alles wat ik heb.

Ibanez666
9 januari 2010, 22:26
Ik sta nu om en de nabij quit met alles wat ik heb.

sja ik ook als ik niet voor de tweede keer getrouwd zou zijn ;)

Saf
9 januari 2010, 23:23
dan moet ik maar aardig blijven doen tegen mijn vrouw. Zal maandag eens een bloemetje voor haar meebrengen

Ibanez666
9 januari 2010, 23:26
dan moet ik maar aardig blijven doen tegen mijn vrouw. Zal maandag eens een bloemetje voor haar meebrengen

Dat lijkt me een goed plan!

Saf
10 januari 2010, 00:12
Hahahaha Ze krijgt heel af en toe al een gitaar of bas van me. OF iets anders uit geld van het gitaarbudget .Of eens een lekker uitetentjes zo'n dingetjes.