PDA

View Full Version : Neck Pickup telecaster vervangen? (geen lipstick)



krank
25 december 2009, 18:01
Hallo,

Ik heb al enkele jaren een highway one tele.
Ik ben hier eigenlijk vrij tevreden over, maar ik gebruik eigenlijk enkel de neck-pickup.
Die in de bridge klinkt voor mij zelfs met de tone helemaal open al wat te dof.

Ik heb al een paar keer een tele gezien waar in de neck positie een gewone standaard uitziende pickup inzit. Bijvoorbeeld bij the hickey underworld en whitest boy alive. Het geluid dat mij daar lijkt uit te komen klinkt voor mij alsof het zwaarder en dikker is als de bridge pickup, terwijl het tegelijk toch nog helder en sprankelend blijft.

Aangezien dat is waar ik naar op zoek ben, vroeg ik mij af of iemand misschien weet of dit kan kloppen, en wat voor pickups daarvoor gebruikt worden?
Zijn dat dan strat pickups? of is dat gewone en tele bridge pickup in de neck positie geplaatst?
En gaat dat zomaar?

piezo
25 december 2009, 18:49
Vaak is gewoon het kapje van het element verwijderd om een helderder geluid te krijgen.

Bernardduur
26 december 2009, 00:06
Vaak is gewoon het kapje van het element verwijderd om een helderder geluid te krijgen.

+1

Heb ik ook met de mijne gedaan en dat geeft me alles wat ik zocht!

dwaajt
26 december 2009, 09:08
Moet daarvoor heel de gitaar open? Ik heb namelijk nog nooit geprutste aan mijn gitaar :sssh::p

Krank, kan je ons op de hoogte houden of dit je het gewenste resultaat oplevert?

piezo
26 december 2009, 09:12
Moet daarvoor heel de gitaar open? Ik heb namelijk nog nooit geprutste aan mijn gitaarJa, slagplaat er af, element losschroeven, twee clipjes van het kapje rechtbuigen en 1 clipje van de aarde-aansluiting lossolderen.
Maar liever láten doen als je zelf niet al te handig bent.

krank
26 december 2009, 09:44
Dat is goed nieuws voor mij, aangezien ik dan geen nieuwe pickup zou moeten kopen :)
Nooit bij nagedacht dat dat zilveren staafje gewoon een kapje was :)

Hoewel ik niet echt de handigste ben, ben ik toch maar begonnen met eens te kijken wat er onder mijn slagplaat zat. Helaas lukte dat nog niet zo goed, de slagplaat blijkt immers vast te zitten onder het overhangende neckuiteinde. Blijkbaar is dat zo bij highway ones las ik al online, en zou ik de neck wat moeten losschroeven. Is dat risicoloos werk, of bestaat de kans er in dat ik iets fataal mis doe?

Bolder
26 december 2009, 10:30
Volgens mij moet je die slagplaat even onder de neck vandaan schuiven??

Edit: en anders kan je gewoon losschroeven.

krank
26 december 2009, 10:45
Ja maar het neck element zit vast in de body en niet in de slagplaat, waardoor er geen ruimte is om de slagplaat te manoeuvreren en hem er uit te schuiven.

henkjanwiegers
26 december 2009, 10:45
De nek hoeft niet los, lijkt mij. Bij mijn telecaster is de nek pickup te kantelen, waardoor je de slagplaat er gewoon af kan halen zonder de nek los te schroeven. Je duwt de pickup gewoon naar achteren, terwijl je de slagplaat naar je toe trekt. En met hetzelfde truckje is de plaat er ook weer op te zetten. Maar het was wel gemakkelijker geweest als de plaat niet onder de hals zou zitten :P

De nek losschroeven is overigens geheel zonder risico. Gewoon een kwestie van de schroeven loshalen en zorgen dat je zowel de nek als de body vasthebt, zodat niet een van beiden kan vallen.

krank
26 december 2009, 11:05
Kantelen lukt niet bij mij,
ik heb even aan de neck zitten draaien, het lijkt mij toch te zijn dat ik de hele neck effectie zal moeten losmaken van de body, want wat beweginsruimte is duidelijk niet voldoende. De neck pickup lijkt mij ook redelijk hoog te zitten, misschien daarmee.
Maar de hele neck losmaken, ik weet niet of ik dat wel durf :)
Ik veronderstel dat ik dan ook eerst de snaren moet knippen ofzo?

henkjanwiegers
26 december 2009, 13:57
Je maakt de snaren los. Dat kan je doen door ze te knippen, maar je kan ze ook gewoon losdraaien (tuners doordraaien tot de snaren eraf kunnen). Als je snaren lang genoeg zijn, kan je ze straks gewoon weer op je gitaar zetten. De nek losdraaien is een koud kunstje. Je draait gewoon de vier grote schroeven achterop los, vangt de neckplate op, haalt de nek uit de body en je kan de slagplaat loshalen als je de schroefjes daarvan er al uit gedraaid hebt. Terugzetten is even gemakkelijk: plaats de nek, steek de schroeven een voor een door de neckplate en de nek en draai ze eerst met je handen een stukje vast. Als ze allemaal zitten, draai je ze verder aan met de schroevendraaien. Niet meteen zo strak mogelijk. Draai ze eerst gewoon stevig aan, ga ze daarna stuk voor stuk langs en draai ze strak aan voor een betere sustain.
Meer komt er niet bij kijken. Succes!

budje
26 december 2009, 14:24
en, ff voor de duidelijkheid:

Dit

http://www.specialtyguitars.com/mm5/graphics/lg/01-04031-lg.jpg

heeft niets te maken met dit

http://www.stevesmusiccenter.com/SDSLD-1.jpg

Ook al lijkt het op elkaar, t is iets anders:makeup:

dwaajt
26 december 2009, 17:25
Nu zit ik echt te twijfelen om dit te proberen.

is het zeker dat het geluid van mijn tele er op vooruit zal gaan?

dwaajt
27 december 2009, 15:41
http://www.specialtyguitars.com/mm5/graphics/lg/01-04031-lg.jpg


Mijn slagplaat is er dus af, en het element is losgeschroefd. Ik heb de 2 kapjes omgeplooid, maar het zit nog steeds vast :???:

Piezo sprak van iets los te solderen, maar ik zie niet in waar ik dat zou moeten doen

aaronstonebeat
27 december 2009, 15:57
Het element zal ook wel gepot zijn en door de was zit het kapje waarschijnlijk enigszins vast. Probeer het eens voorzichtig eraf te 'wiebelen'.

Je zou ook met bv. een dremel de top van het kapje kunnen verwijderen en dan de rand weer om het element plaatsen. Dan blijven de windingen beschermd.

dwaajt
27 december 2009, 16:32
Bedankt het is gelukt :)
Dan rest mij nog 1 vraagje, hoe diep moet ik de pickup er terug invijzen? Ik kan mij wel voorstellen dat dat een invloed heeft op de klank van de gitaar?

aaronstonebeat
27 december 2009, 16:39
Ja, dat heeft nogal een invloed. En als ik even snel google is het zo'n model waar de stelschroefjes achter de slagplaat zitten verstopt?

In dat geval zou ik de gitaar ineenzetten zonder slagplaat en dan naar smaak de hoogte van het element instellen.
Dan de slagplaat er weer op.

dwaajt
27 december 2009, 16:41
Dat lijkt me inderdaad logisch

Wat is een forum toch handig:D bedankt

krank
27 december 2009, 22:58
En hoe klinkt het?
Echt stevig merkbare verandering?

Ik wil het ook nog steeds doen, maar ik heb echt wat schrik om mijn neck er volledig af te draaien, en bovendien kan ik niet solderen :)

Ik heb wel gelezen dat je best nog wat tape ofzo rond de windingen van je pickup doet, omdat je deze anders eventueel helemaal zou kunnen vernietigen door deze per ongeluk met je plectrum te beschadigen ofzo...

aaronstonebeat
27 december 2009, 23:08
Wikkeldraad van pickups is inderdaad heel kwetsbaar. In het algemeen is het maar zo'n twintigste millimeter dik. Zo'n koperen spoel ziet er fantastisch uit, maar je wil die draad echt niet onbeschermd laten.

Een hals verwijderen is een kwestie van vier schroeven los draaien, stelt helemaal niets voor. Solderen is ook niet moeilijk, maar je verdiept je vantevoren het best even in hoe het aan te pakken. Er is zat over te vinden, oa op youtube. Ook niet duur.

dwaajt
27 december 2009, 23:16
Bij mij kwam er geen soldeerwerk aan te pas.

Het verschil is wel duidelijk merkbaar hoor. Klinkt een stuk leuker nu, minder dof :mmmm: