PDA

View Full Version : Tips voor inspelen album?



Luke-wannabe
25 december 2009, 16:07
Begin januari ga ik met mijn band de studio in voor de opnames van ons debuut album. Ik heb er super veel zin in, maar ben wel een soort 'zenuwachtig'. Op zich heb ik wel vertrouwen in mijn kwaliteiten als drummer, maar toch ben ik een beetje gespannen of ik alles er wel zo op ga krijgen als ik wil.

Hebben jullie tips om het inspelen te bevorderen? Om mezelf minder op te jutten? Vertel anders ook wat jullie doen voor het inspelen van een nummer of meerdere nummers in de studio.



Thnx in advance!

soup
25 december 2009, 16:11
alcohol

...

nee echt geen idee :)

Fingerpick
25 december 2009, 16:49
Hebben jullie tips om het inspelen te bevorderen? Om mezelf minder op te jutten? Vertel anders ook wat jullie doen voor het inspelen van een nummer of meerdere nummers in de studio.


Ken dat gevoel : want alles moet dan juist gespeeld worden, geen ruimte voor zijsrongetjes die de boel in de war kunnen sturen ....
1. hou een paar extra repetities voor de dag van de opnamen,
2. hou je strak aan je speelschema, niet meer experimenteren,
3. ...en één borrel kan inderdaad relaxen.
4. weet dat een foutje tegenwoordig met de moderne software gemakkelijk hersteld kan worden.
Succes en veel plezier ermee!

ruezzz
25 december 2009, 17:33
Ik weet niet of jullie met een clicktrack gaan werken.
Zo ja, OEFEN MET CLICKTRACK! Eventueel met een guide-gitaar-track of meespelende gitaar of bas.

Han S
25 december 2009, 17:38
Studiotips. (http://www.beaufortstudio.nl/index.php?pg=3)

Hoop dat je er wat aan hebt.

Luke-wannabe
25 december 2009, 17:46
Qua voorbereidingen hebben we al echt een hoop gedaan. Met clicktrack kan ik spelen, dus dat word geen probleem. Heb daar op school een tijd veel aandacht aan geschonken.
Qua guiding gaan we vooraf in garageband gitaren en bas inspelen op de already bepaalde bpm's van de songs. Dus dan hoeven die boys niet de hele tijd mee te spelen en kan er ook niks fout gaan bij hun zodat ik me compleet kan concentreren op de drums.

@ Han S: Ja die heb ik al doorgenomen! Erg handig!

bert k
27 december 2009, 17:53
Wat heel fijn is, als je eerst met zijn allen zomaar voor de feel een paar andere nummers speelt om los te komen, gewoon ouwe nummers die je al goed kent. Beetje lastig misschien qua opstellen van amps, maar om warm te draaien werkt het goed.

Luke-wannabe
27 december 2009, 18:08
Mm goeie tip. Probleempje is alleen dat we alles apart op gaan nemen. Dus dat samenspelen gaat niet echt lukken...

ANGC
9 januari 2010, 23:29
Clicktrack!

bert k
10 januari 2010, 01:01
Mm goeie tip. Probleempje is alleen dat we alles apart op gaan nemen. Dus dat samenspelen gaat niet echt lukken...

Desalniettemin. Neem akoestische gitaren mee en laat de drummer op een stoel slaan. Het maakt echt een hoorbaar verschil.

Han S
10 januari 2010, 13:01
Mm goeie tip. Probleempje is alleen dat we alles apart op gaan nemen. Dus dat samenspelen gaat niet echt lukken...

Puur uit belangstelling: wat is de reden daarvoor?

Luke-wannabe
11 januari 2010, 09:37
We hebben daar voor gekozen omdat het effe het makkelijkst was qua inspelen en alles. We hebben onze pre produkties wel met z'n allen in staan spelen, en toen liepen de gemoederen soms hoog op. Frustrerend als je zelf een lekkere take speelt terwijl iemand anders het heeft opgefokt.

Harald
11 januari 2010, 12:45
:dontgeti: :makeup: :grouphug:

Dat is soms idd. niet leuk, maar als het zo erg is dat het tot ruzie leidt, zou je dan niet beter even kunnen wachten totdat je de studio in duikt?

Partijen één voor één inspelen is nog lang niet altijd makkelijker dan live inspelen. Het moet uiteindelijk tenslotte wel als een geheel klinken, en met name de timing EN groove echt lekker krijgen is ook met een clicktrack niet gegarandeerd. Dingen als voor in de tel, of achter in de tel hangen moet wel met de hele band goed zijn bv... Kreeg van Tommy Emmanuel toen hij mijn solo-cd gehoord had een compliment over mijn 'time', en dan vooral bij de ballads. Dat waren net de stukken die ik zonder clicktrack gedaan had'! Een clicktrack is dus echt geen garantie voor een lekkere groove. En kijk naar de Stones, die doen qua groove blijkbaar toch echt iets goed, maar ik heb zo'n vermoeden dat het met click juist veel minder goed zou klinken.

Harald
11 januari 2010, 12:48
PS Tegelijk inspelen kun je natuurlijk ook slim aanpakken, basistracks live inspelen (drums bas en begeleiding, als de zanger goed is gelijk inzingen, anders een guide vocal) en dan solo's en evt. probleempartijen dubben.

Je voorkomt dan dat alle partijen op safe een beetje zouteloos ingespeeld gaan worden. Als je continu alleen overdubs inspeelt wil de emotie er nog wel eens bij inboeten op de opname. En daar gaat het nu net om. Niet dat alle nootjes 100% kloppen.

bert k
11 januari 2010, 12:50
o doe ik het ook graag, bas en drums als basis opnemen met de rest van de muzikanten er als guide bij. Dat speelt veel levendiger dan in je eentje.
Zeker nu ik in een band bas speel merk ik dat ik best vaak de dynamiek van de gitaren en de zang volg.

Kim Wilson
11 januari 2010, 13:35
Wij hebben dat destijds met de WES-BB ook gedaan. Drums, bas, twee gitaren en piano in één keer. Piano en bas via DI, zodat we daar geen overspraak van hadden. Die konden dus naar hartelust wat verkloten. Later even inprikken en klaar. Als gitaristen en drummer moet je dan wel donders goed weten wat je moet doen, maar dat is een kwestie van een paar keer goed repeteren voor de opnamedagen. Het had iig als resultaat dat het wel klinkt als één geheel.

Ik heb met een andere band ook een nummer opgenomen, maar dan alles apart en met clicktrack. Naast dat het langer duurde (WES-BB: 12 nummers in 2 dagen, andere band: 1 nummer in 3 dagen), was de samenhang ook minder, leek het.

Ergo, als wij weer eens een studio in gaan, doen we de basis er weer in één keer op. De solo's en zang gaan er later overheen, dat wel. Daar kunnen wel snel foutjes in sluipen, dus mooier is om die wel apart in te spelen.

Han S
11 januari 2010, 16:47
Harald speelt in de Mariëlla Tirotto & The Blues Federation (blues) band en die hebben met mij een CD opgenomen waarbij alles zoveel mogelijk in één keer werd gespeeld. Die CD heeft een waanzinnig goede feel, maar met de drummer die zij hebben is dat geen probleem. Hij is waarschijnlijk de enige drummer die ik heb meegemaakt welke samen met een click een geweldige groove kan slaan.

En dan Heins op de fretloze bas, Harald op gitaar en Michel op smoelschaaf en alles in een en dezelfde ruimte en tegelijk spelen. Ook Mariëlla heeft elk nummer tegelijk meegezongen, maar wel achter de glazen wand in een kleinere ruimte waarbij zij een eigen monitorsysteem had en de muzikanten in de grote ruimte hadden hun eigen mengpaneel waarop ze hun koptelefoonmix zelf konden aanpassen.

De reden waarom Mariëlla in de kleine ruimte stond en op de koptelefoon bij de mannen is omdat zij de mogelijkheid wilde hebben om haar zang nog te kunnen overdoen zonder overspraak van de eerste zang. Maar dat is sporadisch gedaan, de meeste nummers zijn gewoon gebleven zoals het in een keer werd gespeeld. De solo's zijn in een overdub gedaan want een gitarist kan niet slag en solo tegelijk spelen en er zijn wat overdubs gedaan met percussie en Hammond en niet te vergeten de blazers die veel later kwamen.

Er zijn ook tussenwegen, alles tegelijk spelen zonder overspraak. Maar dan moet de studio wel meerdere ruimten hebben zodat je zaken akoestisch van elkaar kunt scheiden en een goed monitorsysteem voor de muzikanten. Persoonlijk ben ik helemaal niet vies van wat overspraak, zolang dat goed klinkt komt dat het geluid alleen maar ten goede. Een live feel krijg je alleen als je ook zo speelt en vergis je niet in de moelijkheid van het laag voor laag opbouwen, dat is veel moeilijker dan live spelen, al denken veel mensen dat het makkelijker is.

Leermomenten.

Luke-wannabe
12 januari 2010, 12:56
Misschien is het een optie voor de volgende plaat inderdaad. Maar voor nu vind ik het zo echt meer dan prima gaan eerlijk gezegd. We zijn heel erg picky op groove en timing en of die gitaren wel strak met de feel van de drums mee gaan.

Daarnaast is het ook geen bluesplaat heh. We maken poprock met een beetje power in de stijl van Foo Fighters, Paramore en een beetje Pearl Jam op hun poppy momentjes. Dat vereist mijns inziens sowieso een andere aanpak.


Han, ik zou het leuk vinden als je even de studio reports van m'n bandje zou bekijken en je mening er over geeft.
Deel 1 (http://www.youtube.com/watch?v=VTGE-6VKwh4)
Deel 2 (http://www.youtube.com/watch?v=k5tvNyVlyIw)
Deel 3 (http://www.youtube.com/watch?v=Vl4oeclfd7U)

Han S
12 januari 2010, 19:21
Ik heb ze alle drie bekeken en ik moet eerlijk zeggen dat ik onder de indruk ben. Goed bezig zo en deze muziek kun je wel met een click doen. Mooie studio ook, goede spullen en een goede sfeer. Het geluid wat je op die filmpjes hoort is wat de camera er van maakt en niet het geluid wat jullie opnemen. Ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat klinken. Mooie DDA tafel, ik heb ook een DDA.

Wat die click betreft: het voordeel van een click is dat je heel strak kunt spelen. Het nadeel echter vind ik dat je er ook aan vast zit en je dus geen 'wave' in de nummers kunt leggen. Je zal met het spelen zonder click bijvoorbeeld iets kunnen versnellen in de refreinen en weer terugzakken in de coupletten en dan op een natuurlijke manier. Dat kan spanning brengen in zo'n nummer.

Je moet je voorstellen dat het met jazz en blues niet echt gewenst is dat het loeistrak op een click wordt gespeeld.

Nog even over dat in lagen opnemen, als je dat doet omdat je je wilt concentreren op je eigen partij dan moet je dat vooral zo doen, het vereist wel dat je echt goed kunt spelen met een click, met de nadruk op 'spelen'.

Doe je het echter omdat de technici dat willen in verband met overspraak, dan zet ik daar vraagtekens bij. Het kost aanzienlijk meer tijd en het gaat bij veel bands ten koste van de spontaniteit en alleen de betere bands kunnen daar goed mee omgaan. Aan die overspraak is namelijk best wat te doen, je hebt microfoons die daar heel weinig last van hebben en bovendien geweldig klinken. Maar je moet wel de eigenschappen van zo'n microfoon goed kennen en dat is het hoofdbestanddeel van de vakkennis van een opnametechnicus.

Ik kon niet goed zien welke microfoon je voor snare hebt gebruikt, ik dacht dat ik een MD421 zag en dat is een prima snare microfoon, mits de drummer niet te hard gaat op de hi hat. De veel gebruikte SM57 heeft een niet zo mooie off axis response en de nul zit op 180 graden. Neem je een Beyer M201 dan heb je een hyper cardioid met een veel mooiere off axis response, dus minder hi hat en die klinkt ook beter in de snare microfoon, maar die heeft zijn nul op 130 graden en daar moet je wel rekening mee houden als je hem plaatst.

Bijvoorbeeld: ik heb in 2008 een CD opgenomen met een van de betere bluesbands van dit land. Die CD kwam op het bluesforum op nummer 1, dus beste CD van 2008. Deze band komt in maart hun derde CD opnemen en willen deze keer toch meer het live gevoel er in hebben en dat kan alleen als je ook live speelt. Er gebeuren dan dingen die je niet had bedacht en geplanned en daar komen verassend mooie zaken uit tevoorschijn.

Nou ligt het met jullie muziek uiteraard totaal anders, maar kijk uit dat het niet te 'bedacht' gaat klinken, alsof het allemaal wel klopt, maar toch ook weer iets mist en je begrijpt wel wat ik bedoel.

Studiotijd is niet goedkoop, dus de winst valt te behalen bij een goede voorbereiding en een snelle manier van werken. Zoals ik zei kost dat in lagen opnemen meestal veel meer tijd. Er stond een verslag in de Interface van dat metalbandje dat via Sellaband als eerste 50.000 bij elkaar had geharkt en een CD opnamen. Alles van tevoren goed geplanned, opgenomen in een studio ergens in het noorden en gemixed in de Galaxy. Vocal coach erbij, mensen ingeschakeld voor de gitaren, producer, aan alles was gedacht en alles apart opgenomen met click. Maar ze liepen tegen een aantal (grote) problemen aan die ze niet hadden zien aankomen, maar waren uiteindelijk wel trots op het resultaat, maar zeiden toen het klaar was dat ze de volgende keer alles tegelijk gaan opnemen.

Zelfde zegt Blof, hebben heel veel studio ervaring, maar willen nu wel eens een CD opnemen met z'n allen tegelijk. Ik doe bijna niets anders, vorige week had ik een koor met een orkestje, alles tegelijk en 24 nummers opgenomen in vijf uur en dat klinkt helemaal prima.

Ik wens jullie veel succes en ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Sorry voor het lange verhaal.

Jimi Hendrix
12 januari 2010, 19:50
leuke filmpjes!
Vette sound haalt jullie drummer uit met name z'n snare!
Complimenten.

Luke-wannabe
12 januari 2010, 20:57
Han, allereerst dank voor het uitgebreide verhaal. Tof dat je er zoveel aandacht aan besteed. Het doet me goed te lezen dat je onder de indruk bent. Echt heel erg cool vind ik dat. Ik hecht altijd veel waarde aan jouw mening als het op het opnemen en mixen van muziek aan komt.

Ja, de DDA is te gek. Klinkt echt zoveel malen beter t.o.v. wat er eerst stond. Digitaal prut van Yamaha. Getver.

Ik ben het met je eens mbt die 'wave' in een nummer. Alleen is het eigenlijk bewust iets wat we hebben gedaan. We dachten eerst time maps te maken waarin de click in het couplet dus iets langzamer is dan in bijvoorbeeld het refrein of wat het nummer dan ook nodig heeft, maar we zijn uiteindelijk toch gegaan voor één BPM. We wilden namelijk een echte 'studio-plaat' maken en minder dat live gevoel er in hebben. Daarbij speel ik ook nog wel een beetje 'om de click heen' ik zit er vaak in het intro voor en in het couplet een beetje achter.

Wat mijn ervaring inmiddels wel is met dit apart inspelen is dat je zo geconcentreerd op jezelf aan het spelen bent dat je sneller fouten gaat maken lijkt wel. Ik zeg dat ook in dat eerste filmpje. Het is makkelijker om met een hele band te spelen. Omdat je dan ook een beetje op elkaar kunt letten.

Voor snare hebben we bij de 'gewone' kit een buizen mic gebruikt. Ik weet niet precies meer wat voor een. Volgens mij TLM hebben ze het wel vaak over. Solid Tube ofzo. Weet het niet meer. En een sm57 voor de attack. Die stond ook echt op de rand gericht zeg maar.
Bij de 'vintage' kit (zo noem ik hem maar even) die te zien is in filmpje twee zijn we inderdaad voor de MD gegaan. Voor een iets dikkere sound geloof ik. Het kreeg in ieder geval meer body.

Ik weet alleen niet precies wat je met 'bedacht' klinken bedoeld.. Kun je dit een beetje uitleggen?


Bedenk er wel bij dat we dit alles helemaal zelf doen. 1 van die jongens uit de band en de 'producer' zoals ik hem in het filmpje noem werken allebei in die studio waar het opgenomen word. We zijn allemaal rond de 20 jaar, en hebben dus niet zo ontzettend veel ervaring als jij.
We hebben gewoon de studio 2 weken lang afgehuurd en doen alles zonder producer, of anders gezegd, we producen het album zelf. We hebben in 3 jaar een hoop geld bij elkaar gespaard en wilden dit echt 'ons kindje' houden. Daarom doen we ook alles zelf. Het is ook nog eens super leuk om te doen. Eigenlijk alleen het mixen en masteren besteden we uit.
Ik zelf heb dan geen echte producers kwaliteiten, maar ik heb geloof ik wel een eerlijk oor en weet precies wat ik wil horen. Mede omdat ik een hoop van de nummers heb geschreven.

Ik heb het idee dat het echt een toffe plaat word.
Nogmaals vind ik het cool dat je onder de indruk bent :D. Streelt m'n ego wel een klein beetje. Zo'n beetje van 'dat doen we toch maar effe', haha.

Han S
12 januari 2010, 21:22
Mooi man, dus jullie doen het helemaal zelf, respect hoor en je leert er ontzettend veel van. Met bedacht bedoel ik het totaal ontbreken van spontaniteit. Degene die er naar luistert beseft dat niet maar voelt wel dat er iets aan ontbreekt, opwinding of zoiets.

Je kent dat wel, je speelt ergens en opeens lijkt het allemaal te kloppen. Dat gebeurt niet zo vaak, maar als het gebeurt is het lekkerder dan seks. Sommigen maken dat nooit mee, maar ik ken dat gevoel wel, ik heb heel veel gespeeld, alles lijkt helemaal los te komen en te zweven en je voelt je buitengewoon prettig.

Wij hebben dat wel eens meegemaakt en de gitarist, die normaal een solo speelde van 12 maten of zoiets ging helemaal uit zijn dak en bleef wel vijf minuten soleren. En de zaal ging op zijn kop, heerlijk is dat, spontaniteit kan tot prachtige dingen leiden en dat moet je in de studio ook kunnen bereiken.

De mooiste dingen ontstaan uit spontane ingevingen, die kun je niet bedenken.

Als je een ruwe mix hebt laat je dan wat horen hier?

Luke-wannabe
12 januari 2010, 21:33
Sja een gebrek aan spontaniteit.. Ik weet niet precies hoe dat klinkt eigenlijk, haha. In de drumtracks zitten wel een aantal dingen waar ik iets anders doe dan normaal, dus dat is opzich spontaniteit, maar de gitaren hebben dat minder, inderdaad. Dank voor de tip, ik zal er op letten.

Een gevoel van 'alles op zijn plek' heb ik geloof ik nog niet ervaren.. Wel een paar gigs die gewoon heeel erg goed gingen, maar dat euforische dat jij beschrijft heb ik geloof ik nog nooit meegemaakt. Lijkt me geweldig!



Ik laat zeker iets horen als er mixes zijn!

harrie-beton
13 januari 2010, 10:37
Ik heb met plezier de video's bekeken en die zijn ook nog van goede kwaliteit.

Bij de gitaren maak je wel een beginnersfout vind ik. De gitarist gaat in een dure studio (tarief per uur?) met vreemde versterkers en een doos pedalen zijn sound zoeken. Als je rijk bent kan dat maar een beetje gitarist heeft dat thuis gedaan.
Let op: Als je een goede sound hebt of een speciaal effect dan moet je de settingen precies opschrijven!

Luke-wannabe
13 januari 2010, 11:08
Ik heb met plezier de video's bekeken en die zijn ook nog van goede kwaliteit.

Bij de gitaren maak je wel een beginnersfout vind ik. De gitarist gaat in een dure studio (tarief per uur?) met vreemde versterkers en een doos pedalen zijn sound zoeken. Als je rijk bent kan dat maar een beetje gitarist heeft dat thuis gedaan.
Let op: Als je een goede sound hebt of een speciaal effect dan moet je de settingen precies opschrijven!
Ja dat weten we, maar we hebben de studio voor 2 weken gehuurd en we lopen gigantisch voor op schema. De gitarist die nu bezig is sinds zaterdag, had eigenlijk pas morgen begonnen volgens de planning :).
Daarbij werd dat filmpje in dat kleine hokje waar hij met mij aan de sound zit te werken opgenomen toen de andere gitarist zijn partijen aan het opnemen was. We waren dus 2 dingen tegelijkertijd aan het doen ;)

Michael AE
13 januari 2010, 13:17
Ik heb met plezier de video's bekeken en die zijn ook nog van goede kwaliteit.

Bij de gitaren maak je wel een beginnersfout vind ik. De gitarist gaat in een dure studio (tarief per uur?) met vreemde versterkers en een doos pedalen zijn sound zoeken. Als je rijk bent kan dat maar een beetje gitarist heeft dat thuis gedaan.
Let op: Als je een goede sound hebt of een speciaal effect dan moet je de settingen precies opschrijven!

Je hebt zeker een punt, hoor. Toch vind ik het juist heel belangrijk om verschillende versterkers te proberen bij opnames. Je versterker kan nog zo goed klinken in de ruimte, maar met een microfoon er voor wordt het toch altijd weer een heel ander verhaal.

Bovendien kan de sound die jij thuis mooi vind, helemaal wegvallen in de mix als je gaat opnemen of juist heel dominant zijn.

Ik neem voor opnames altijd zo veel mogelijk verschillende amps mee en probeer ze het liefst allemaal uit. Het kost wat meer tijd en soms ook geld, maar het is beter dan na het opnameproces je afvragen of die ene versterker in dat ene refreintje toch niet net even wat beter had geklonken.

Luke-wannabe
13 januari 2010, 13:38
@ Michael AE: Ja. Mee eens. Amps verschillen zoveel met een mic ervoor. Wij wilden een cleane partij aanvankelijk over een Twin Reverb spelen, maar het is uiteindelijk de Mesa Stiletto geworden. Zou je niet verwachten toch.

Michael AE
13 januari 2010, 13:46
Precies. Soms werkt een onverwachte amp beter voor een partij dan het cliché alternatief. Ik vind het in elk geval heel goed gaan, voor zover ik kan zien op de video's. ;)

Ik zet altijd alles neer met een mic er voor, zodat ik gelijk kan horen wat het beste werkt. Idem met gitaren. Grote standaard en alles wat ik kan vinden vlak naast me.

Zo heb ik ooit een vunzige blues opgenomen met een Ibanez. Niemand die het hoorde. In die mix klonk het bijna als een goede strat, terwijl het gewoon een gitaar met humbuckers was.:soinnocent:

skabouter
13 januari 2010, 13:54
toffe vids man :) erg leuk om zo je werkwijze te documenteren! erg leuk voor de band zelf ook! veel succes nog met de opnames, ben benieuwd naar het eindproduct!

Luke-wannabe
13 januari 2010, 18:17
Precies. Soms werkt een onverwachte amp beter voor een partij dan het cliché alternatief. Ik vind het in elk geval heel goed gaan, voor zover ik kan zien op de video's. ;)

Ik zet altijd alles neer met een mic er voor, zodat ik gelijk kan horen wat het beste werkt. Idem met gitaren. Grote standaard en alles wat ik kan vinden vlak naast me.

Zo heb ik ooit een vunzige blues opgenomen met een Ibanez. Niemand die het hoorde. In die mix klonk het bijna als een goede strat, terwijl het gewoon een gitaar met humbuckers was.:soinnocent:
Hah cool is dat heh!

@ Ska: Thnx man! Ben ook heel benieuwd hoe het gaat worden. Maar ik heb dr eigenlijk wel vertrouwen in!!

Han S
13 januari 2010, 18:34
Microfoons verschillen ook enorm hoor, een MD421 voor de speaker klinkt totaal anders dan een SM57 bijvoorbeeld.

Ries89
13 januari 2010, 23:49
Leuk dat je dit op gitaarnet zet. Ik heb de verslag filmpjes ook even gekeken. Leuk!

TIMBER
14 januari 2010, 09:02
Microfoons verschillen ook enorm hoor, een MD421 voor de speaker klinkt totaal anders dan een SM57 bijvoorbeeld.

Ja wat dat aangaat geeft elke mic zijn eigen eigenschap aan je geluid mee, en de akoestiek van de ruimte speelt ook nog een belangrijke rol. Maar welke mic registreert je gitaar geluid nu zo natuurlijk mogelijk..??

Han S
14 januari 2010, 13:13
Een oude (grijze) MD421 komt goed in de buurt, een MD441 ook en een Beyer M88 klinkt wat compacter. Maar er zijn veel microfoons die het goed doen, op de een of andere manier vind ik een dynamische meestal mooier dan een condensator op gitaarcab. Een condensator doet het weer beter op afstand van de cab.