PDA

View Full Version : domme beginneling vraag.



Amokachi
25 december 2009, 14:23
Ik heb een Bass gitaar gekregen, maar heb er geen versterker voor.
Is het mogelijk op een gewone Roland Cube erop te spelen?
of moet ik een bass versterker gaan kopen?

grtz

VanMeekeren
25 december 2009, 15:46
Volgens mij is dat absoluut niet een goed idee. Meende dat de speaker die erin zit niet echt bestand is tegen de lage frequenties.

Van Meekeren

Thiez
25 december 2009, 18:06
andere versterker. Gitaar op bassversterker kan geen kwaad maar klinkt niet. Bass op gitaar versterker gaat idd niet lukken. Gitaarversterker is gericht op heel ander frequentiebereik en ook de speakers zijn anders.

Blend
25 december 2009, 18:38
Ach man, wat een gezijk toch altijd weer. Op oefen volume en voor thuis kan het zeker geen kwaad. Een paar dagen geleden in de kerk nog begeleid op m' n bas, en ging ook gewoon via een gitaarversterker, en qua volume stondie nog niet op 40%, en het ging prima. Speel zovaak met m' n bas erover, nog nooit problemen mee gehad.

Is het mooi? Op hoge volumes: nee, absoluut niet.
Gaat het hard? Nee, absoluut niet hard genoeg als je er in band verband mee op wilt treden (de cube dan).

Ik zeg: doen. Wel uitkijken, maar als je je versterker ' n beetje kent, weet je wel wat ie aankan. Voor thuis gebruik zou ik echt niet bang voor beschadigingen zijn.

Ohja, wel 1 ding: zet wel je reverb helemaal uit, want daarmee beschadig je je speaker wel.

Amokachi
25 december 2009, 20:17
ik ga morgen eens proberen hoe het klinkt, luid moet het voor mij zeker niet.
ALs het niet goed klinkt zoek ik me een occassie bassversterker.

Dus als iemand nog ene heeft staan.

groeten en merci voor de reacties

Thiez
25 december 2009, 20:52
Ach man, wat een gezijk toch altijd weer. Op oefen volume en voor thuis kan het zeker geen kwaad. Een paar dagen geleden in de kerk nog begeleid op m' n bas, en ging ook gewoon via een gitaarversterker, en qua volume stondie nog niet op 40%, en het ging prima. Speel zovaak met m' n bas erover, nog nooit problemen mee gehad.

Is het mooi? Op hoge volumes: nee, absoluut niet.
Gaat het hard? Nee, absoluut niet hard genoeg als je er in band verband mee op wilt treden (de cube dan).

Ik zeg: doen. Wel uitkijken, maar als je je versterker ' n beetje kent, weet je wel wat ie aankan. Voor thuis gebruik zou ik echt niet bang voor beschadigingen zijn.

Ohja, wel 1 ding: zet wel je reverb helemaal uit, want daarmee beschadig je je speaker wel.

het zal allicht werken ja. Vroeger waren er ook bands die hem door gitaarversterker pompte en daarna door een ampeg bass om zo een overdrive bass sound te krijgen.
Er zal zeker geluid uitkomen en het zal ook best een tijd goed gaan. Maar of het echt goed is voor je versterker. ik betwijfel het.
Maar goed zoals blend het zo mooi zegt: Geen gezeik en lekker doen. Je merkt het vanzelf wanneer het kapot is.

Geoff
25 december 2009, 22:17
dit is zeker mogelijk, maar luister goed dat het geluid clean blijft, en draai de bas wat minder.

Geoff
25 december 2009, 22:18
gaat wel niet erg mooi klinken, was ik vergeten te vermelden.

arcane
25 december 2009, 22:21
De versterker zelf kan het prima aan (maar echt lekker klinkt het niet vind ik zelf), maar het is de speaker waar je op moet letten. De speakers van een bas-cabinet zijn heel anders gemaakt, veel steviger, ze moeten immers veel meer 'oempf' kunnen verwerken he. Maar als je de versterker niet te hard zet dan kan het wel.

Toch zou ik zelf gewoon voor een bas versterker gaan, dan zit je sowieso goed, en hoef je niet na een tijdje alsnog een andere versterker te halen, want ik vermoed dat je dat na een tijd toch wel zou willen.

Amokachi
25 december 2009, 22:47
ja denk dat een bassversterker erbij halen de beste oplossing zal zijn.
wil echt niks kapot spelen dus ..

marvelade
27 december 2009, 18:22
Kapot spelen doe je dat sowieso niet als je er voorzichtig mee bent. Zoals hierboven aangehaald is het kwestie van goed luisteren en alst'ie begint te oversturen neem je best wat gas terug.

Het gaat 'm vooral over hoge volumes door je speaker.

De elektronica in je versterker geeft er geen zier om of die nou een frequentie van 100Hz of een frequentie van 500Hz moet versterken (daar komt dan nog bij dat het geen kwestie is van één bepaalde frequentie, maar een hele stapel harmonischen erbij; die maken hoofdzakelijk je klank, anders klonk de E van een trompet hetzelfde als de E van een gitaar en dat is niet het geval)

Een opamp, transistor, condenstator e.d. gaan al zeker niet kapot als die frequentie maar half zo groot is. Geen zorgen dus op dat vlak.

De klank is een ander paar mouwen, omdat alles wat met frequentievorming te maken heeft natuurlijk anders wordt ontworpen voor een basgitaar dan voor een "gewone" gitaar.

Om op je vraag te antwoorden :

Kan het ? Ja, als je niet te hard gaat. Wil je in een band gaan spelen haal je best een versterker die voor bas geschikt is; al was het maar voor de klank.




grtz,
Marv

Plant
28 december 2009, 17:35
Ach man, wat een gezijk toch altijd weer. Op oefen volume en voor thuis kan het zeker geen kwaad. Een paar dagen geleden in de kerk nog begeleid op m' n bas, en ging ook gewoon via een gitaarversterker, en qua volume stondie nog niet op 40%, en het ging prima. Speel zovaak met m' n bas erover, nog nooit problemen mee gehad.

Is het mooi? Op hoge volumes: nee, absoluut niet.
Gaat het hard? Nee, absoluut niet hard genoeg als je er in band verband mee op wilt treden (de cube dan).

Ik zeg: doen. Wel uitkijken, maar als je je versterker ' n beetje kent, weet je wel wat ie aankan. Voor thuis gebruik zou ik echt niet bang voor beschadigingen zijn.

Ohja, wel 1 ding: zet wel je reverb helemaal uit, want daarmee beschadig je je speaker wel.

+1

Alleen kun je dat laatste eens onderbouwen?
dat je de galm wegregelt vanwege het lelijke effekt bij een bas snap ik, maar een speaker beschadigen met galm... :???: sorry maar dat zie ik niet gebeuren.

FromBeyond
28 december 2009, 19:36
Het is niet zozeer de versterker die niet tegen de basfrequenties kan, het is de speaker die niet de potentie heeft om de lage tonen goed weer te geven. Het kan dus wel, spelen door een gitaarcombo, maar ik zou de bas en low mids een stukkie terugdraaien en zoiezo het volume beperken.

EDIT: Want doe je dit niet, dan is er de reeele kans dat je je speaker er uit blaast na een tijdje.

schwalbe
29 december 2009, 10:42
gewoon zachtjes thuis kan wel; voordat de speaker kapot gaat hoor je dusdanige vervorming dat je wel weet dat je het rustiger aan moet doen. Zelf oefen ik stil: bas dreunt dusdanig door hele huizenblokken heen dat het niet echt anders kan. Ik gebruik een zoom B2 daarvoor; heb ik meteen wat effecten voor bij optredens.

Marcel2
30 december 2009, 13:59
Gitaar op bassversterker kan geen kwaad maar klinkt niet.

Vandaar dat de Fender Bassman vooral door gitaristen werd gebruikt.

Brewskie
4 januari 2010, 17:31
Vandaar dat de Fender Bassman vooral door gitaristen werd gebruikt.

Maar werd die bassman (met gebruik voor gitaar) dan niet gecombineerd met een speakerkast, die weer specifiek voor gitaar was gebouwd ? ...dus 12" speakers ipv 15" ?