PDA

View Full Version : kleinmembraan condensatormic



Evilmaiskolf
25 december 2009, 00:40
Hallo gitaristen:zz:,

Ik wil graag mijn microfooncollectie uitbreiden met een matched pair kleinmembraan condensatormicrofoons, maar ik weet niet welke ik moet kiezen.

Ik wil ze niet specifiek voor een bepaald doel gebruiken; mogelijk als drum-overheads, mogelijk voor akoestische gitaar of andere instrumenten. Kortom; ik zou graag zien dat ze allround te gebruiken zijn.

Wat ervaring betreft: ik heb een paar Beyerdynamic Opus 83 getest als drum-overheads en was er best van onder de indruk. Helaas heb ik verder geen ervaring en dus ook geen micro's om te vergelijken.

Naast de Beyer Opus 83 is mijn oog gevallen op de Rode NT5's en de Oktava MK 012's. van alledrie de microfoons heb ik goede en minder goede reviews gezien.

Heeft iemand hier ervaring met een of meerdere van deze microfoons? Zijn er andere microfoons (vast wel) die ik niet heb gezien en wel de moeite waard zijn?

Alvast bedankt!

Evilmaiskolf
25 december 2009, 00:42
Btw, het zou goed kunnen dat deze vraag al honderd miljoen miljard keer is gesteld, maar aangezien de zoekfunctie niet werkt had dit mijn voorkeur;)

Han S
25 december 2009, 11:21
Hangt er ook vanaf hoeveel je wilt besteden. De echt goede reviews lees je over de oude Neumann KM84, maar die wordt niet meer gemaakt en daar is de KM184 voor in de plaats gekomen en die heb ik wel eens gebruikt en was daar zeer tevreden over, ondanks de berichten dat de KM84 veel beter zou klinken.

Maar dan heb je het over een honderd of elf/twaalf voor een paartje. Ik heb de oude AKG C451's en ik heb ook de opvolger daarvan gehoord, vond ik ook minder, maar die zijn ook duur. Ik heb ook de Sanken CU31 en CU32 geprobeerd, fantastische microfoons met een titanium membraan van 1 micron, wellicht de beste die ik heb gehoord. Dan heb je nog Josephson, DPA, Schoeps en vele anderen.

Maar als je aan een budget zit moet je met iets minder genoegen nemen. Zo heb ik twee paar Samson CO2 microfoontjes, kosten 100 euro per paar. Music Maker had een test met drummicrofoons en vond ze als overhead helemaal niks en daar heb ik ze ook over gemaild want bij mij klinken ze bijna net zo goed als de oude C451's. Ik heb een paar weken geleden een koor opgenomen van 50 man/vrouw, met een orkestje en alles in één ruimte. Daar had ik bij de drummer een D12 in de kick, een M201 op de snare en twee CO2's als overhead en ik ben daar dik tevreden mee. Als je naar die overheads in solo luistert hoor je een goed geluid, zelfs de kick komt daar goed op binnen.

harrie-beton
25 december 2009, 13:31
Ik heb 4 beyer opus 83 en ook vier beyer opus 87. Prima voor drums en overheads. gebruik de 83 ook voor de snare.
Prima microfoons voor het geld.

skabouter
25 december 2009, 21:24
het is met deze zaken vaak zo dat advies niet objectief is. hier mijn subjectieve tip: Ik heb de Studio Projects C4`s, passen preceis in dit straat, en zijn goed geprijste middenklassers. Ik vind ze geweldig klinken op akoes gitaar en drums (overheads), maar ook voor de opname van vette harde metal heb ik er 1 gebruik voor het closemiken van een cab (wel icm een andere mic!), en ik vind de sounds top! ook handig is het verwisselbare kapsel (SP leverd een card en een omni kapsel mee!). Ook mooi vind ik het meegeleverde koffertje, stevig, en incl 2 prima shockmounts! Dit is ook zeer welkom, zeker bij drumopnames! totaal kost je net zoveel als de NT5`s oid. maar je hebt wel meer product! ook de extra laagaf en -10db filters zijn handig!
http://www.gear4music.com/media/4845/600/preview.jpg

Qua klank kan ik niet vergelijken met die andere mics in dit straat want daar heb ik niet mee gewerkt, maar ik vind dat ik met deze mics gewoon goed kan werken, in de brede zin van het woord!

fivelastwords
27 december 2009, 18:31
Oktava MK012, zelden een beter klinkende set SMC's gehoord en gehad. Als je dan ook nog de versie neemt met de extra kapsels, dan heb je een waanzinnig paartje in handen. Dus deze: MK012 MSP6 (http://www.thomann.de/nl/oktava_mk_012_msp6_matched_pair_black.htm).

Succes!

EDIT: Heb ook een matched pair Rode NT-5 en ook de Samson C02's waar Han zo weg van is. De MK012's blazen de NT5's en de C02's weg qua geluid. Wat betreft de Samson's niks dan goeds qua prijs/kwaliteit, maar ze halen het niet bij de sound van de MK012's. De sound van de Rode's daarentegen wordt behoorlijk benaderd door de C02's.

skabouter
27 december 2009, 22:40
BTW, de Behringer C2`s mogen ook wel genoemd worden. heb ze een tijd gehad, en drumopnames mee gemaakt, ik vond het niet verkeerd (voor het geld, het kan beter ja!). luister mn opnames op www.myspace.com/domusicians. De C2`s zijn overheads.

Han S
27 december 2009, 23:30
Ik heb van de vele discussies op de forums begrepen dat er met de MK012's onderling veel kwaliteitsverschillen voorkomen. Ik heb laatst een veel duurdere Octava condensator geleend en dat vond ik niks bizonders.