PDA

View Full Version : Betalen via Western Union



groovieguitarguus
25 december 2009, 00:13
Ik heb een deal met iemand uit Londen voor een fraaie Amp.
Ben tot een deal gekomen.

Ondertussen heb ik een Track and trace nummer...
Maarrrrr ik moet het geld cash storten bij een kantoor/agent van Western Union.

Transport wordt geregeld via dit bedrijf: http://www.royaltrans48h.com/en/how_it_works.htm

Contact via mail loopt prima.
De site waar ik het item heb gekocht, is NIET internationaal gericht, meer voor lokale gebruikers, dus bij opzet tot oplichting zou ik persoonlijk kiezen voor een soort eBay o.i.d.

Is er ervaring op dit gebied?

TimS
25 december 2009, 00:19
Als je een T&T nummer hebt istie dus al verzonden? Gewoon wachten tot je hem binnen hebt en dan meteen betalen. Zal geen ramp zijn voor een winkel.

EDIT: Volgens mij is dit nep, die transportservice ook. Gebeurt wel vaker, een site maken voor een nepbedrijf die beheert wordt door de oplichter. Ik zou geen geld sturen voor je iets binnen hebt.

Rick L
25 december 2009, 00:20
Heb zelf nog nooit gebruik mogen maken van WU maar wat ik pas hoorde van een vriend was het iig een goede service mócht het mis gaan. Overigens is het al bij hem 99x goed gegaan.
Het zat zo; bij een overboeking haperde het internet/ing site waardoor de afschrijving wel plaats vond voor ing maar niet voor WU (die waarschijnlijk automatisch door de hapering de overboeking verbrak). Gevolg geld van de rekening af maar niet overgeboekt naar WU.
Even gebeld naar WU, kreeg ie vrijwel meteen (dus geen vriendelijke muziekjes en 10 menuutjes) een Belgische meneer die 'm goed hielp. Hij kon zijn geld ophalen met vertoon van ID bij de plaatselijke wissel kantoor van WU op het centraal station.
Dus maak je geen zorgen.
(wat een lulverhaal zeg)

TimS
25 december 2009, 00:23
Heb zelf nog nooit gebruik mogen maken van WU maar wat ik pas hoorde van een vriend was het iig een goede service mócht het mis gaan.
Mocht het misgaan bij het overschrijven ja, als het bedrag wel gewoon aankomt bij de oplichter doen ze er niets aan.

benwave
25 december 2009, 00:30
Laat in ieder geval even weten hoe het afloopt

Fuhgawz
25 december 2009, 00:33
Ik zou toch uitkijken. Western Union wordt veel gebruikt door oplichters, juist omdat het geld dan schijnbaar niet eenvoudig te traceren of eventueel terug te krijgen is. Zoek maar eens op 'Western Union scam' of iets dergelijks op google en je krijgt hele pagina's volgeschreven of oplichters die zich via Western Union laten betalen.

Ik zou als ik jou was vragen of andere betaalwijzen ook prima zijn. Liefst PayPal of bankoverschrijving. Als die verkoper geen enkele andere betaalwijze dan Western Union accepteert dan zou ik toch maar eens heel goed gaan nadenken over de betrouwbaarheid van die persoon.

FruscianteFan
25 december 2009, 00:36
Heb wel vaker gehoord dat WU vooral door oplichters gebruikt wordt. Vind die site van royaltrans ook niet zo overtuigend eigenlijk.

Quink
25 december 2009, 00:48
Van mijn fire wall krijg ik door:

Website is suspicious, unless you trust this site, do not enter any personal information. This recommendation is based on how long the site has been around, and the strength of its security certificate.

Site was first registered on 18-10-09; Site is located in the United States of America.

Kortom, ik zou iig voorzichtig zijn.

Solidarnosc
25 december 2009, 01:16
Ik zou inderdaad, als het product al verzonden is gewoon wachten totdat het aankomt en dan pas het geld overmaken. Dan ben je in iedergeval zeker dat je niet opgelicht wordt.

Solidarnosc.

TimS
25 december 2009, 01:38
Net nog even wat nagezocht en er klopt allemaal niets van. De organisaties waar ze lid van zeggen te zijn zitten ze helemaal niet in en het TrustE certificaat is voor een andere, niet bestaande website. Niet doen dus.

kenx
25 december 2009, 02:12
En voor de zoveelste maal staat een topic weer in het verkeerde subforum! Kijk alsjeblieft toch wat beter uit!

humbucker
25 december 2009, 10:01
Wow, jij kan zagen!!






Vrolijk kerstfeest!!

wietse
25 december 2009, 10:32
Transport wordt geregeld via dit bedrijf: http://www.royaltrans48h.com/en/how_it_works.htm

De site waar ik het item heb gekocht, is NIET internationaal gericht, meer voor lokale gebruikers, dus bij opzet tot oplichting zou ik persoonlijk kiezen voor een soort eBay o.i.d.

Is er ervaring op dit gebied?
ik hoop voor je dat het goed gaat, zodra ik western union en escrow in combinatie zie gaan bij mij alarmbellen rinkelen.
denk niet dat omdat het om een nationaal georienteerde site gaat er geen oplichters zitten.
marktplaats is ook alleen op nederland en belgië gericht en toch zitten daar veel oplichters.


Heb wel vaker gehoord dat WU vooral door oplichters gebruikt wordt. Vind die site van royaltrans ook niet zo overtuigend eigenlijk.
klopt, je kan op geen enkele manier je geld weer terug halen als je het eenmaal hebt overgemaakt.
dus jij betaalt en zijn versturen gewoon niks.

royaltrans48h, zoek daar maar effe het adres van op op google dan kom je er achter dat dat adres het clapham junction station is.(treinstation dus)
stinkt dus een uur in de wind.
daarbij dat de site maar een maand bestaat vertrouw ik ook niet een internationaal opererende bezorgdienst die nog maar een maand bestaat?
denk van niet, lijkt mij een voor oplichting opgezette site.
pas betalen als je het binnen hebt dus en anders maar geen koopje, al zou het kloppen.
mijn antioplichtersalarm staat in ieder geval te loeien.

Jorikjet
25 december 2009, 10:45
Marktplaats zegt zelfs dit;

Gebruik bij transacties met onbekenden geen betaalmethoden als Western Union Bank, MoneyGram en cheques!


ik het zou niet doen dus...

srv-man
25 december 2009, 11:24
NOOIT DOEN!

Iedere transactie waarbij de verkoper voorstelt via Western Union te betalen is oplichterij. Western Union is bedoeld om geld aan een bekende van je te betalen die geen bankrekening heeft of in een omgeving is waar geen bank is en snel geld nodig heeft.

Als je via Western Union betaalt neemt de tegenpartij het geld cash op bij een WU kantoor en je hebt geen enkele mogelijkheid dit terug te krijgen, want de tegenpartij is niet traceerbaar. Dus echt nooit doen, je bent je geld 100% zeker kwijt.

Daarbovenop is Londen het centrum van Western Union oplichters....

M Kactus
25 december 2009, 11:29
En voor de zoveelste maal staat een topic weer in het verkeerde subforum! Kijk alsjeblieft toch wat beter uit!
Who died and made you mod ?
Gebruik de rapporteerfunctie gewoon.

En hoewel ik dit op z'n minst ook zéér fishy vind, zijn de WU-scams meestal wel andersom: Iemand die jouw spullen koopt, jij verzendt en de cheque is blijkbaar niet gedekt.

frankpaul1
25 december 2009, 11:29
Jep, zoals iedereen als zegt. Nooit doen!! Via gumtree.com of london.craigslist gevonden? Daar wemelt het van de oplichters.

geert1976
25 december 2009, 11:30
smells like shit, hitting the fan, oftewel oplichterij.

Geld pas overmaken, zodra je de versterker hebt ontvangen, eerder niet, anders kun je echt naar je centen fluiten:stop:

Het transportbedrijf en zijn adres etc. heeft allemaal kenmerken van oplichterij

groovieguitarguus
25 december 2009, 11:51
Zo... wat een reacties!!! Pfff...
Het voelde gisteren al niet goed... hield me vannacht bezig of ik er wel goed aan zou doen.
Nu ik alle 'positieve' reacties zie, ga ik de boel afblazen!
Zou wel een mooie (te mooie?) deal zijn geweest.

Iedereen bedankt. Ik laat nog weten wat de reactie van de tegenpartij is.

Thanx. Guus

bat
25 december 2009, 12:15
Goed dat je nog even hebt gewacht dan! 't Was zeker een aanbieding die bijna te mooi was om waar te kunnen zijn, of niet? Nouja, gelukkig ben je zo slim geweest om even te wachten.


zijn de WU-scams meestal wel andersom: Iemand die jouw spullen koopt, jij verzendt en de cheque is blijkbaar niet gedekt.
Euh, en dan hebben zij een mooie amp die ze weer moeten zien te verkopen. Da's voor de gemiddelde WU scammer veel te veel werk. Die doen liever net alsof ze iets verkopen, vangen het geld en verdwijnen daarna. Zoals het hier dus gebeurt.

't Is wel weer een variant die overigens ook heel vaak voorkomt: de opgelichte partij een "false sense of security" geven door de geld- en goederenstroom via een "onafhankelijke derde partij" (escrow) te laten verlopen.

Fingerpick
25 december 2009, 12:23
Zou wel een mooie (te mooie?) deal zijn geweest.



Dikwijls zijn het de "te mooi om waar te zijn" deals waar achteraf een reukje aan zit...
Via Ebay kocht mijn gitaarvriend een Santa Cruz voor 1800,00 dollar, 3 jaar oud en in nieuwstaat . Hij betaalde enthousiast via WU maar heeft zijn gitaar nooit gekregen ...

Braindead
25 december 2009, 12:48
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zullen we maar zeggen :)



Zo... wat een reacties!!! Pfff...
Het voelde gisteren al niet goed... hield me vannacht bezig of ik er wel goed aan zou doen.
Nu ik alle 'positieve' reacties zie, ga ik de boel afblazen!
Zou wel een mooie (te mooie?) deal zijn geweest.

Iedereen bedankt. Ik laat nog weten wat de reactie van de tegenpartij is.

Thanx. Guus

Aca Ilic
25 december 2009, 13:30
heel kort...












niet doen!!!!

Jay75
25 december 2009, 13:52
Ik heb een deal met iemand uit Londen voor een fraaie Amp.
Ben tot een deal gekomen.

Ondertussen heb ik een Track and trace nummer...
Maarrrrr ik moet het geld cash storten bij een kantoor/agent van Western Union.

Transport wordt geregeld via dit bedrijf: http://www.royaltrans48h.com/en/how_it_works.htm

Contact via mail loopt prima.
De site waar ik het item heb gekocht, is NIET internationaal gericht, meer voor lokale gebruikers, dus bij opzet tot oplichting zou ik persoonlijk kiezen voor een soort eBay o.i.d.

Is er ervaring op dit gebied?

Ik zou zeggen, mail 'm of je 'm kan komen halen, of een kennis van je die in de buurt woont, gewoon even een buitenlandse oom verzinnen. Als dat okay zou zijn, weet je al meer. Echter, ik zou het nevernooitniedoen!

srv-man
25 december 2009, 17:32
Ik zou zeggen, mail 'm of je 'm kan komen halen, of een kennis van je die in de buurt woont, gewoon even een buitenlandse oom verzinnen. Als dat okay zou zijn, weet je al meer. Echter, ik zou het nevernooitniedoen!

Is misschien leuk om te doen, maar de WU oplichters hebben nooit wat daadwerkelijk in de verkoop.

Het is wel inmiddels denk ik iedereen wel duidelijk dat je dit nooit moet doen. Zelfs bij Western Union zelf waarschuwen ze ervoor dat je geen geld naar een onbekende moet sturen.

Wat me eigenlijk nog het meest verontrust in de reacties is dat een aantal mensen er nog wel enigszins vertrouwen in hebben en het vergelijken met geld overmaken. Dat is het dus niet. Je stort je geld bij een WesternUnion agentschap (postkantoor). Je krijgt een code en die stuur je naar de ontvanger. Met deze code neemt de ontvanger direct het geld contant op en weg is je geld. Geen enkele zekerheid. Verkopers die hiermee werken zijn in principe altijd oplichters.

groovieguitarguus
26 december 2009, 14:06
Gisteren heb ik de 'verkoper' aangegeven NIET akkoord te gaan met een betaling via Western Union...

Dit was mijn verhaal aan de 'verkoper':

-----
I received al the details yesterday...

The money transaction with 'Western-Union' made me suspicious.
Sorry, I don't know you, you don't know me.

When I search by Google... I must be stuppid to make a payment: http://www.google.com/search?client=safari&rls=nl-nl&q=scam+western+union&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Also in the Netherlands, there are too many warnings to make NO deal using Western-Union.


Also the website of Royaltrans is suspicious. Firewall gave this warning:
Website is suspicious, unless you trust this site, do not enter any personal information. This recommendation is based on how long the site has been around, and the strength of its security certificate.

Site was first registered on 18-10-09; Site is located in the United States of America.


So James, sorry for this. If you have a better and saver way for me to pay you and get the amp. Let me know.

I really like to buy the amp, but not using this way of payment.


Kind regard,
Guus

----

Echter de 'verkoper' reageert nogal kort:

------
They are shipping worldwide and another thing: this is not my company!!!! The shipping company acts as a third party between me as the seller and you- the buyer. I did not asked to send the money direct to me. Payment goes to the agent and once you have received the amp in good condition you need to contact them to release the payment to me.

Thx

----

Iedereen erg bedankt voor de reacties.... Tevens ook een waarschuwing voor andere. Ik was de amp op de site 'Gumtree' tegen gekomen.

Het was 'te mooi om waar te zijn'... jammer...

Verwacht verder niets meer te horen.


gr. Guus