PDA

View Full Version : Bass-set tot 2.000 EUR



VanMeekeren
24 december 2009, 20:20
Hallo Heren Bassisten!

Het spookte al een jaar in mijn hoofd rond, maar nu wil ik toch echt de stap nemen en mij ook verdiepen in bass. Ik heb al een Richwood bass (gekocht op Amsterdam CS voor 70 EUR), en een kleine k*t-bass versterker. Little Devil (ofzo) á 30 EUR. En ik vind het altijd heel leuk om op een luie zondag eens even een stukje te bassen.

Ik wil nu wat serieuser spul waar ik ook eens een gig met 'mee kan spelen'. Gelegenheids-dingetjes dus.

Mijn budget hangt zo rond de 2.000 EUR hiervoor. Hiervan moet wel een bas + bas-amp + bas-cab komen. Qua cabs dacht ik zelf aan een 4x10 + 1x15. Qua bas neig ik op het moment naar een Fender Precision. Qua bas-amp heb ik eigenlijk nog geen idee welke te nemen.

Iemand nog dingen die ik echt mee moet nemen in mijn besluitvorming waar voor te gaan?

Van Meekeren

soup
24 december 2009, 20:41
Ampeg als bas amp? Ken er niet veel van maar daar spelen velen toch over.

Of iets als Ashdown fallen angel?

Wabbie
24 december 2009, 22:35
4x10+1x15 is misschien wel hele erge overkill. Ik zou kijken naar een 4x10" alleen of misschien zelfs iets als een 2x10 of een 2x12 kast. Ik gebruik zelf al jaren een 1x15 als stand alone, maar de meeste 1x15 kasten zijn echt bedoeld als een sub kast bij een 4x10, en eigenlijk niet eens zo hard nodig.

Qua tops, Hartke maakt goede betaalbare versterkers, je kunt een tweedehandse HA3500 al voor iets van 300 euro's op de kop tikken met een beetje mazzel. Eden Nemesis is ook goed en betaalbaar. Misschien een kleine normale Eden als je wat meer geld wilt uitgeven aan je versterker ( iets van een WTX).

Qua fenders, de standard MiM's zijn prima als je een goede hebt. De roadworns zijn geweldig als je je over de relic heen zet. Verder maakt yamaha ook prima bassen in de range <1000 euro. Misschien zijn de niet-metal ibanez bassen ook wat voor je, ik dacht dat de ATK ook wel redelijk P-ig klonk.

Ik heb zelf jaren gespeeld met een Jackson Kelly over een HA3500 en een Trace Elliot 1x15 kast. Die set heeft toch heel wat overleeft en heeft heel wat gitaren en gitaarsetups voorbij zien komen.
Tegenwoordig zijn de Jackson en de HA3500 geupgrade naar een Maruszczyck custombuild jazz en een Eden WT800c

schwalbe
25 december 2009, 08:47
Qua bass zou ik naast een Fender Precision ook eens kijken naar de Sandberg California PM ( http://www.sandberg-guitars.de/basscat-overview/calp-series/calpm ). Dat is een moderne P-bass met wat meer allround karakter van een Duitse bouwer voor heel tedelijke prijzen.
Qua versterking Is Eden Nemesis wel erg goed.

Marcel2
30 december 2009, 13:42
Iemand nog dingen die ik echt mee moet nemen in mijn besluitvorming waar voor te gaan?


Ja, die heb ik wel:
- Wat voor geluid zoek je?
- Welke bas vindt je prettig spelen?
- Wat heb je zoal uitgeprobeerd?
- Waarom een losse top met 2 cabs en geen combo?

VanMeekeren
3 januari 2010, 14:53
- Wat voor geluid zoek je?
Een vol, dragend, warm geluid. Liefst niet te veel knor van zichzelf. Vooral bedoeld voor Blues/Bluesrock/rock achtige dingen.

- Welke bas vindt je prettig spelen?
Ik heb zelf een Richwood P basje. Speelt goed, daarom neig ik ook naar een Fender P. Maar ik ga binnenkort eens naar Beilen om daar in die basspeciaalzaak samen met een basbouwer uit Leeuwarden eens wat dingen aan de tand te voelen.

- Wat heb je zoal uitgeprobeerd?
Alleen mijn Richwood en een Yamaha bas van onze bassist. En natuurlijk wel eens even een klein loopje op een bas in de muziektoko, maar niks concreets daaromtrent.

- Waarom een losse top met 2 cabs en geen combo?
Dit is vooral een logistieke benadering. Een bascombo is vaak niet te tillen. Mocht je hem wel kunnen tillen, is het geen pretje. ;)

Van Meekeren

Rom
3 januari 2010, 15:37
De sandberg tip is goed. Mooie goed afgewerkte bassen. Fender MIM ook niet verkeerd. Ik zou voor een P bass achtige gaan inderdaad, als ik je verhaal zo hoor. Kan geen kwaad om er een MM of J element bij de brug bij te hebben. Geeft je meer mogelijkheden.

Neem van mij aan een gemiddelde 4x10 is ook niet prettig te tillen. Als je perse voor losse kasten gaat dan een 2x10 met een 1x15 de beste optie denk ik.

Maar goed, wat ga je er mee doen? Ahoy plat spelen, clubpodia bestormen of in de lokale kroeg staan? Want als sjouwen een punt is zou ik voor een kroeg toch eerder naar een combo grijpen.

Er is tegenwoordig ook veel licht spul te krijgen met van die neodymium speakers...Ik weet het niet met die dingen. Er is iets in hetgeluid dat mij niet bevalt, maar dat kan een smaak ding zijn.

Rond pompend en rauw denk ik al snel aan ampeg. Waarm en diep met een mooi hoog denk ik aan swr. Allround een een goede prijskwaliteit denk ik aan hartke. Maar ok dit is vrij subjectief.

Ga na waar je bashelden opspelen zou ik zeggen en probeer die uit in een goede winkel.

VanMeekeren
3 januari 2010, 15:50
Het tillen opzich is het probleem niet. Maar ik was van plan om dan bv. een 410 in het repetitiekot te zetten, en bv. een 210 thuis. Zodat ik alleen de top hoef te verplaatsen. Wel zo praktisch.

Rond/warm denk ik inderdaad ook aan Ampeg/Laney.

Nogmaals: Ik ga binnenkort naar Beilen om daar eens een dagje alles aan de tand te voelen en daarna rustig mijn keus te maken.

Van Meekeren

Bernd Veenema
3 januari 2010, 17:51
Ik heb zelf een Squier JV '62 Precision uit 1982 en die vind ik helemaal te gek! Die kun je voor zo'n 700/800 euro wel krijgen en die vind ik al een stuk lekkerder dan de moderne Fenders die ik heb geprobeerd.

Ik zou in ieder geval de volgende versterkers testen:
- Markbass CMD121P (eventueel met los cabinet erbij, heerlijk licht en compact).
- Taurus SLT12 (fantastische amp, het is dan wel een combo, maar hij is prima draagbaar.
- Eden Nemesis top en kast

don marco
3 januari 2010, 20:40
Wat Rom van neo speakers zegt is toch wel een smaakkwestie dan.
Ik heb een 2 x 15" cabinet met eminence deltalites in. Blaast en drukt ongelooflijk lekker, ook genoeg punch. Gaat mooi diep.
En het weegt niet veel.

Rom
3 januari 2010, 22:17
Wat Rom van neo speakers zegt is toch wel een smaakkwestie dan.
Ik heb een 2 x 15" cabinet met eminence deltalites in. Blaast en drukt ongelooflijk lekker, ook genoeg punch. Gaat mooi diep.
En het weegt niet veel.

Grote kans. Mijn probleem is dat het het hoog midden niet mooi vind. Maar goed dat was zo'n markbass setje en daar was ik sowieso niet zo over te spreken. Goeie set hoor, maar niet mijn ding