PDA

View Full Version : Dummy load?



Ewoud Kuijt
24 december 2009, 20:00
Ik ga binnenkort mijn Vox Night Train topje ophalen. Daar zit daar een 8 ohm en een 16 ohm aansluiting op. Nou heb ik op de zolder een oud Marshall combo'tje staan. Ik dacht de Vox mooi tijdelijk op die speaker aan te sluiten omdat mijn Multitone combo toch echt te zwaar is om naar boven te tillen. Helaas zag ik dat in de Marshall een 4 ohm celestion speaker zit. Dat gaat dus niet samen met de Vox. Bestaan er geen losse 4 ohm dummy loads die ik in serie kan koppelen met de speaker zodat ik toch aan 8 ohm kom?

Nou ben ik van plan om deze zomer een 2x12 cab te gaan bouwen maar dat duurt dus nog even.

Iemand een oplossing

Frits van Mourik
24 december 2009, 23:59
Ja hoor, is niet zo moeilijk; gewoon 'n dikke weerstand van 3,9 Ohm/10watt in serie met je luidspreker.
Je halveert zo wel het vermogen, dat je speaker bereikt - de andere helft stook je op in die weerstand -
maar dat zal voor de geluidsdruk amper uitmaken.

Ewoud Kuijt
25 december 2009, 09:49
Bedankt Frits voor je reactie!

Nou ben ik een behoorlijke beginner op dit gebied. Kun je me hier iets meer vertellen hierover? Moet ik deze weerstand in de versterker bouwen of kan ik die gewoon aan de speakerdraden solderen. Kan ik zo'n weerstand bij de electronicaboer bij mij om de hoek krijgen?

O ja: Happy Christmas!

Ewoud.

nico verduin
25 december 2009, 10:12
Als ie ze niet heeft, kun je me wel pm'en hoor. En hij moet ergens in serie gezet worden met de speaker. Dus waar je wilt.

G.G.
25 december 2009, 10:12
Ik zou een klein doosjes nemen en dar twee jack ingangen op zetten. Darain de werstand. KAn je hem zo tussen je cab en versterker zetten met 2 speakerkabels.

fredjuh
25 december 2009, 12:54
Ik zou m gewoon aansluiten, buizenversterkers kunnen prima tegen een iets lagere impedantie. Ik heb t ook een tijdje gedaan tot ik een nieuwe speaker kocht.

Ewoud Kuijt
25 december 2009, 13:32
Wat fijn dat er zelfs op eerste kerstdag nog mensen zijn die de moeite nemen om me te helpen. De echte Kerstgedachte!

Het is slechts voor een aantal maanden dus ik wilde het zo makkelijk mogelijk houden. Dus: van amp naar + speaker, van - speaker naar + weerstand, van - weerstand terug naar amp. Zo goed? Nogmaals, ik begin me net een beetje te verdiepen in deze materie.


Ik wil trouwens niet al teveel risico met de Night Train nemen door een mismatch. Ik lees teveel over oververhitte amps door een neerwaartse mismatch. Zeker als het me een weerstandje van een paar dubbeltjes kost (toch?).

Hoe kan ik naderhand trouwens testen of ik het goed heb gedaan. Ik heb een multimeter in huis.

nico verduin
25 december 2009, 13:54
Wat fijn dat er zelfs op eerste kerstdag nog mensen zijn die de moeite nemen om me te helpen. De echte Kerstgedachte!

Het is slechts voor een aantal maanden dus ik wilde het zo makkelijk mogelijk houden. Dus: van amp naar + speaker, van - speaker naar + weerstand, van - weerstand terug naar amp. Zo goed? Nogmaals, ik begin me net een beetje te verdiepen in deze materie.


Ik wil trouwens niet al teveel risico met de Night Train nemen door een mismatch. Ik lees teveel over oververhitte amps door een neerwaartse mismatch. Zeker als het me een weerstandje van een paar dubbeltjes kost (toch?).

Hoe kan ik naderhand trouwens testen of ik het goed heb gedaan. Ik heb een multimeter in huis.

Paar dubbeltjes ga je niet redden voor een 10 watter.... ietsje meer:seriousf:
Verder is het goed alleen heeft een weerstand geen + of -.

Ewoud Kuijt
25 december 2009, 14:32
Nico: je hebt pm.

Ewoud Kuijt
31 december 2009, 14:29
Afgelopen dinsdag de weerstand van Nico binnengekregen waarvoor hartelijk dank. Even een alternatief speakersnoertje gemaakt met de weerstand ertussen:

http://i214.photobucket.com/albums/cc252/Ewoudkuijt/Afbeelding005.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc252/Ewoudkuijt/Afbeelding004.jpg

Daarna toch even de multimeter erop gezet: Voor de operatie 3,8 ohm en erna 7,5 ohm. Close enough, toch?

Daarna de Night Train erop gezet en voila! Ik verbaas me elke weer dat wanneer ik ergens een soldeerbout opzet het ook eigenlijk (bijna) altijd in een keer werkt.

Nogmaals mijn dan voor Nico Verduin.

AvU
1 januari 2010, 14:38
Was niet nodig, buizen versterker mag je 100% mismatchen. Door de trafo die er in zit.

Ewoud Kuijt
1 januari 2010, 15:43
Was niet nodig, buizen versterker mag je 100% mismatchen. Door de trafo die er in zit.

Daar is toch niet iedereen het over eens:


5. Make sure that the speakers are plugged in at the proper impedance--or at the very least, a mismatch in the "safe" direction. The best scenario is to match the impedance of the speaker or cabinet with the amp--if your speaker cabinet is 8 ohms, your amp should be set for 8 ohms for best results. If you plug this same 8-ohm cabinet into the 4-ohm setting on your amp, that will also be safe, but you will generally lose about half of your power as a result of the mismatch. If you take this same 8-ohm cabinet and opt for the 16-ohm setting on your amp, you're going to likely blow the head up as it tries to produce twice as much power. again, this can result in a blown transformer and the same neutered tone if you have to replace it.

Zo zijn er nog heel wat mensen die vinden dat een mismatch naar beneden geen goed idee is. Dus daarom geen risico genomen en een paar euro uitgegeven.