PDA

View Full Version : Fender Stratocaster Elite 1983



Detremain
24 december 2009, 19:24
Ik heb een Fender Stratocaster Elite, bouwjaar 1983. Deze schijnt alleen in dat jaar gebouwd te zijn maar heeft heel bijzondere eigenschappen.
Zo heeft deze gitaar een 3 knoppensysteem i.p.v. 5 standenschakelaar. Hierdoor kan elk bedenkbare instelling gemaakt worden: hals- en brugelement, of alle drie tegelijk. Ook helemaal uitzetten en de andere 5 standen zoals in de gewone schakelaar.
Ingang zit aan de zijkant en niet voor schuin.
Een actieve mid-boost.
Volledig gesealde elementen.
Speciale tremelo-arm met zgn. bajonet-aansluiting voor de hendel.
En het meest bijzondere wordt gezegd: de sunburst kleursamenstelling.
Verder heeft deze een maple neck en de Fender lock i.p.v. Floyd Rose-systeem. Hij is te zien op volgende URL:
http://www.detremain.nl/Fender-Strato%20Elite.jpg.

Ik begreep dat deze gitaar indertijd zo'n $ 3.000,- was. Maar werd na een jaar stopgezet.
Mijn vraag is: weet iemand de reden waarom de productie niet doorging en wat kan deze gitaar nu waard zijn?

benwave
24 december 2009, 21:45
Volgens de laatste priceguide zit hij tussen de 1000 en 1250 dollar.
En dat klopt vrij aardig want er staat er èèn op Ebay voor 1175 dollar buy it now

Orgasmocaster
25 december 2009, 01:52
er werd mij 2 jaar geleden een aangeboden in exact dezelfde kleur voor 600, maar ik dacht op dat moment dat het geen goede investering was, aangezien iedereen die freeflyte zo slecht vindt... :(

Pepe
25 december 2009, 02:26
I
Ik begreep dat deze gitaar indertijd zo'n $ 3.000,- was. Maar werd na een jaar stopgezet.
Mijn vraag is: weet iemand de reden waarom de productie niet doorging en wat kan deze gitaar nu waard zijn?

Fender USA werd verkocht, fabriek ging dicht.

Detremain
25 december 2009, 23:11
Bedankt voor alle reacties. Ik snapte al niet waarom een gitaar als deze na één jaar zomaar uit de productie werd gehaald.
Voor mij is dit al jaren lang mijn werkpaardje geweest. Nu leidt het een rustig bestaan en heb ik mij gericht op een ander model. Nieuw favoriet omdat deze niet alleen LP-geluid heeft maar ook mijn stratocaster phase-sound kan laten horen. En natuurlijk diverse andere topmodellen. Alles in één dus.

Groeten, prettige feestdagen en gelukkig nieuwjaar!

Plantje
27 december 2009, 19:43
Ik heb ook zo'n Stratocaster Elite (Deluxe volgens mij officieel). Ze zijn destijds gebouwd als anniversary uitvoering. Fender bestond x jaar en heeft dat zo gevierd.

Hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1938657#post1938657) staan er wat foto's van.

Ik vind het zelf een schitterende gitaar! Het freelyte tremolo systeem daar heb ik wel meer gemekker over gehoord, maar eigenlijk is dat niet zo'n slecht systeem. Maar je moet hem gewoon niet als floating tremolo gebruiken... :)

Voor die van mij is 1400 gulden betaald. En ik heb begrepen, dat ie bij productie in Nederland voor 3000 gulden verkocht werd.

groovieguitarguus
27 december 2009, 21:51
Bijzondere strats...

In de begin tijd van Loïs Lane speelde Arnold van Dongen (tegenwoordig Ilse de Lange) ook op deze gitaren.

Detremain
27 december 2009, 22:25
Het gaat toch wel om de tremelo-arm zoals op de afbeelding van dit URL?
http://www.detremain.nl/FreeflytePatentDrawing.jpg
Ikzelf vind die freeflyte niet zo slecht. Het enige dat stoorde was het 'ontspannen' en terug brengen in de oude positie. Dat gaf een geluid op het hout. Door viltjes te plakken heb ik dit verholpen en kan ik alles doen wat ik wil.
Als je daar dus problemen mee hebt: viltjes onder plakken en probleem opgelost!

Plantje
31 december 2009, 17:03
Dat wil inderdaad nog wel eens wat rammelen. Zelf gebruik ik de tremolo zo min mogelijk. Volgens mij zit ie dan ook helemaal vast geplakt ondertussen ;)

Misschien dat ik op mijn Squier naast nieuwe elementen ook nog wel een nieuwe brug zet. Maar zo belangrijk vind ik een tremolo niet. Vooral niet als het gepaard gaat met een top lock waardoor je je halve gitaar moet losschroeven als je een snaar wil vervangen :)