PDA

View Full Version : Orpheo's grote gitaar-modificeer-week



Orpheo
24 december 2009, 19:15
Sinds een poosje heb ik een set Doug aldrich pickups in huis, schijnt het ultieme setje te zijn voor een les Paul. Ik wilde ze in mijn purpleburst zetten, maar die middenpickup... 3 jaar nooit gebruikt maar toch merk ik dat t doms handig is.

In mijn blauwe lp had ik een set air nortons, maar die waren echt te fel, bijna krasserig. Die moesten dus maar snel terug in de ouwe studio lp waar ze inzaten en echt nog altijd te gek in klinken. De blauwe moest meer chunk, chugga chugga en ballen krijgen. De duncan distortion levert dat bij uitstek! Laat ik die nu net uit de purpleburst halen?! Duncan jazz in de neck, mooie gouden kapjes en lets rock n roll!

Uit de studio lp kwam een set dimarzio bluesbuckers, beetje een p90 en strattone in een. Geen volvette humbuckersound als bij de duncan prail, alleen singlecoil tones, maar wel stil en in een humbucker behuizing.

De purpleburst krijgt dus in t midden mooi zo'n bluesbucker. Gouden kap erover en klaar. De blauwe En studio lp solderen was n eitje. Maar die purpleburst, hoe kon ik die nu t best solderen met maar 4 potgaten en 1 toggle gat?!

Eitje.

De toggle doet brug/beiden/hals met ieder een eigen volume. Om Andy timmons te citeren: volumepot is your best friend.

2 pots down, 2 to go.

Een concentrische pot voor volume voor mid en mastertone, weer een potgat dicht! Nu nog de vierde. Daar heb ik een 5 weg rotary switch. Die doet eigenlijk vrij weinig. Tis op de buitenste standjes alleen maar wat de toggle doet. Dus wat dat betreft is t een standaard les Paul. In t middenstandje is t het midden element en standje 2 en 4 is wat er uit de toggle komt met mid. Ik heb expres gekozen voor een 5 weg omdat ik dan een kleinere beweging hoef te maken van mid naar brug.

Ik heb er gouden dome knoppen opgezet, en onder de brug en hals volumepot een coiltap. Kan ik echt een mooi scala aan tones aansturen.

Drie van mijn gitaren dus een milde revisie gegeven. Maar er is meer nieuws.

Mijn crimson guitar gitaar is binnen! De eerste van drie. De goede en mindere dingen zal ik aantippen.

Het meest kwalijke en inhet oog springende vind ik de slechte aarding. De kapjes moeten geaard worden en dat is niet goed gebeurd. Er komt geen geluid uit de gitaar tot je t kapje aanraakt. Deze week effe aanpassen, maar ik ga wel korting bietsen.

Maar okee. Hoe klinkt t, hoe speelt t?! De hals is super slick: ti's een laminaat van mahonie esdoorn en Pau rosa. Het is echt een dikkertje, en heel vierkant. Ik moest er echt aan wennen maar nu vind ik t echt n fijn profiel. De toets is qua looks ontiegelijk spectaculair en voelt net zo smooth als ebben. De frets... Daar gaat t weer mis op een detail. Ik vroeg ultrajumbo maar tis 'maar' jumbo. Bij lange na niet zo hoog maar het word gecompenseerd met perfect lage actie, mooi ronde frets en nergens aanlopers. Respect! Zelden of nooit zo'n goed afgewerkte gitaar in handen gehad.*

De feel overall is heel erg als een ouwe les Paul. Heel licht en resonant. De tone is waanzinnig. Heel breed een veelzijdig. Clean is ie lekker twangy, maar niet zo fel als een 52 style Tele maar ook niet zo warm als een mahonie Tele. Het halselement is lekker warm maar heeft iets kristalachtigs. De gehele tone heeft een bell-like chime. Belletjeshoog wil ik niet zeggen maar ik Denk dat ieder soort gitarist op metal na, hier zijn ei op kwijt kan. Tis een tussenweg tussen Tele es335 en een rickenbacker.*

De hals is overigens neckthru, en de backplate is n niet mis te verstane chunk bubinga.*

Op wat kleine dingen na, die al gedaan waren voor ik m kocht, zeg ik: te gek!!! De gitaar was namelijk als half fabrikaat en Ben bouwde m eigenlijk voor zichzelf. De ruwbouw was gemaakt met een mahonie hals, ik had BV gekozen voor pallisander of wat anders, om maar iets als voorbeeldje te geven. Headstock idem ito. Ik had t allerallerliefst een andere vorm willen hebben. Maar omdat t n half fabrikaat was, was ie ook goedkoper. Veel goedkoper! Alles van scratch had n bouwtijd van n jaar opgeleverd, en had me 1000€ meer gekost.*


Ik denk dat dit n mooie opstap is naar de volgende 2 gitaren!

Hier wat fotootjes

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/3e2b1fbe.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/dd69a821.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/79b9dec0.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/5cae63c1.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/2e435f32.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/7858a9c2.jpg

Braindead
24 december 2009, 19:22
Mooie foto's van erg mooie gitaren! Lijkt me echt moeilijk kiezen als je zin hebt in gitaar spelen. We gaan spelen op een Les Paul, maar welke? Heb je nou nooit eens zin in iets anders dan een LP? Ik bedoel er is nog zoveel meer...

Guitar GoD
24 december 2009, 19:24
je hebt best weinig les pauls

Orpheo
24 december 2009, 19:30
Ik heb nooit zin om wat Anders te bespelen Dan les Paul. De vorm, de manier van constructie, hoe de brug erop zit, de carved top etc etc. Lekker lp en niks anders.

En ja, wat meer les Pauls mag wel lijkt mij!

F*R*E*A*K
24 december 2009, 19:32
Met elk topic dat je maakt krijg ik meer zin om een Les Paul te kopen.
Ziet er weer top uit!

Koeloe
24 december 2009, 19:34
Idd, mooie samenstellingen altijd

VanMeekeren
24 december 2009, 19:40
Onvoorstelbaar!

Prachtige collectie. Persoonlijk vind ik die suikerwerk-kleuren dan weer niet al te geslaagd, maar die plank die onder de lak ligt compenseert dat natuurlijk wel.

Chapeau!

Van Meekeren

Detremain
24 december 2009, 19:47
Toch zijn er merken die zeker gelijkwaardig zijn. Van een kennis hoorde ik dat wijlen heer Les Paul verklaarde dat een bepaalde gitaar gelijkwaardig was aan de zijne. Dan moet je toch echt even achter het bolletje krabbelen denk ik. Dat zal toch niet zo snel worden toegegeven denk ik.

Verder is deze verzameling op zijn minst indrukwekkend. Maar als ik zoveel geld had zou ik toch meer richting customshops kijken. Een Slash of Jimmy Page model lijkt mij weer interessanter.

Jasper.
24 december 2009, 19:47
Mooie collectie hoor! Toch vind ik persoonlijk die crimson niet zo super, is me wat te smal in het midden van de body.
Je hebt ook erg veel met 3 pickups. Gebruik je die middelste ook veel of is het voor het oog? Ik vind het persoonlijk namelijk wel mooi staan bij veel gitaren

J-P
24 december 2009, 19:48
Ik mis nog wat Les Pauls in je collectie. Nee zonder dollen, prachtige collectie en mooi ombouwwerk! ik vind dat booskijkfretje wel erg tof!

michi3l
24 december 2009, 19:52
Bizar,




Zoveel gitaren, en geen 1 goede foto!. waardeloos gewoon.

Ibanez666
24 december 2009, 20:25
Bizar,




Zoveel gitaren, en geen 1 goede foto!. waardeloos gewoon.

Last van winterdepressie?

Ferraririk
24 december 2009, 20:38
Les pauls! :mmmm::lp::mmmm:

Gothra
24 december 2009, 20:41
holy.. shit..

egt mooie les pauls, alleen jammer van de 3 pu's bij sommige lp's..

Ferraririk
24 december 2009, 20:46
holy.. shit..

egt mooie les pauls, alleen jammer van de 3 pu's bij sommige lp's..

dat vind ik nieteens zo erg, die Trem's vind ik jammerderder, desalniettemin

LES PAULS :mmmm::cheerup::mmmm:

TimoSomers
24 december 2009, 20:58
Die groene en die blauwe zijn echt de mooiste LP's die ik ever heb gezien, echt ziek.

frankpaul1
24 december 2009, 21:00
Last van winterdepressie?

Ik geef hem wel groot gelijk. Orpheo, tijd voor wat minder gitaren en een goede camera!!

pannekoek
24 december 2009, 21:16
Ik geef hem wel groot gelijk. Orpheo, tijd voor wat minder gitaren en een goede camera!!

helemaal gelijk! zo een collectie verdiend een stuk beter!

Orpheo
24 december 2009, 21:37
oei... de foto's vielen toch wat slechter uit dan verwacht :D Als ik tijd heb ga ik maar eens nieuwe/mooiere foto's maken. De camera is op zich okee, kheb er vaak genoeg mooie foto's mee gemaakt.

maar uhm...

@jasper
mijn crimson heeft TWEE humbuckers, geen drie...de anderen zijn WARMOTH gitaren.

@Detremain
ach, ik heb gibsons genoeg gehad, van customshop tot normaal, maar ik wil dingen die Gibson niet eens durft te leveren. denk aan ultradikke halzen, superjumbo frets, halzen die geen lak nodig hebben,endan heb ik 't niet over maple of mahonie, maar over pau ferro, wenge, pallisander, etc etc etc. ik ben gewoon geen fan (meer) van Gibson. geef mij maar gewoon iets dat ECHT aansluit op mijn hand/wensen, dan een merkje.

@gothra en Ferraririk:
de middenhumbucker wil ik perse. ik vind 't gewoon mooier, ik kan me niet eens meer herinneren hoe en wat, maar zonder vind ik 't te bloot. Ik heb er een paar met maar twee, en ik wil die eigenlijk ombouwen tot drie pickupers.

de trems zijn tja... een variant op de tremonti-sig, en de kahlers staan toch gelockt tot vaste brug, en die had ik nodig om bepaalde problemen uit de weg te helpen.

Jasper.
24 december 2009, 21:48
@jasper mijn crimson heeft TWEE humbuckers, geen drie...de anderen zijn WARMOTH gitaren.
Dat snap ik, maar dat vroeg ik niet ;)



@gothra en Ferraririk:
de middenhumbucker wil ik perse. ik vind 't gewoon mooier, ik kan me niet eens meer herinneren hoe en wat, maar zonder vind ik 't te bloot. Ik heb er een paar met maar twee, en ik wil die eigenlijk ombouwen tot drie pickupers.
Hier is het antwoord al :cooler:


de trems zijn tja... een variant op de tremonti-sig, en de kahlers staan toch gelockt tot vaste brug, en die had ik nodig om bepaalde problemen uit de weg te helpen.
Ik vind die trems juist wel mooi staan.

Orbis
24 december 2009, 21:54
Damn, wat een collectie! En heeft iedere gitaar nu ook een eigen doel, of ben je inmiddels op het punt aangekomen dat ze toch wat inwisselbaar worden? Er moet toch haast een soort van overlap zijn tussen de gitaren?

Overlap of niet, ik ben bijzonder onder de indruk. Die Crimson is ook bijzonder mooi geworden!

munkie
24 december 2009, 22:15
Een tijdje geleden op een Epi LP/SG Custom (Zo'n vergeelde witte met gouden hardware, DAT is mijn droom LP!) gespeeld met 3 humbuckers en 3 volume knoppen. Het midden element voegt idd wat toe, beetje bijmixen bij het hals resp. brug element en alles wordt wat meer gedefinieerd. En het staat koel :cooler:

Braindead
24 december 2009, 22:20
Hey Orph, jij had er toch ook eentjue met een kahler tremolo of vergis ik me nou? Zie hem niet op de foto terug.

Orpheo
24 december 2009, 23:01
@munkie: het voegt echt wat toe. Ik gebruik t zoals Steve morse t doet: gebruiken om volume omlaag te krijgen, iets meer wolligheid toevoegen op een manier die een tonepot niet kan. Ook is t ideaal voor quacky tussenstandjes. Hals en mid gesplit en tegelijk aan, met ieder n eigen volume levert heel bruikbare tones op. Net iets meer wolligheid en wat meer hollow zeg maar.

Ik heb wel wat overlap, maar veel is toch uniek. Ik heb welliswaar een paar keer dezelfde set maar het zit dan in ander hout. De tremolo's zijn ook nodig om meer quack te krijgen. Het voegt iets toe in de tone. De duncan jb in een walnoot/koa body klinkt veel feller met veel meer growl dan de jb in n mahonie/maple lp. Om maar t effect van halshout te negeren! De jb in n gitaar met n wengé hals heeft veel meeer vet en mids dan in n lp met padouk hals. Body is t zelfde. Ik pak vaak dezelfde gitaren maar voor sommige dingen is n ander lekkerder. Het is zo erg Mood afhankelijk.

@braindead: kijk eens goed...op de tweede en derde rij liggen
ze. Tweede rij aan de zijkant en derde rij ergns in t midden.

macwilliams
25 december 2009, 00:33
Bijna net zo mooi als mijn collectie:ok:
Maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn. :makeup:

M@rtijnd
25 december 2009, 17:45
Ik wou dat ik het geld had voor zoveel exclusieve gitaren :( :P
Erg mooie collectie, Orpheo!
Al ben ik persoonlijk meer een Strat-fan.

nickofzo
25 december 2009, 18:11
jeezs mazzelpiemel met zoveel mooie gitaren grom!

Riky
25 december 2009, 18:15
blijft een gave collecte of je ze nou mooi vind of niet:)

Erg gaaf! Die crimson vind ik erg apart en ook behoorlijk mooi! Straalt custom build uit, maar wel op een stijlvolle manier.

johanb
25 december 2009, 18:55
Mooie collectie,maar even over de bluesbuckers.Ik heb er een bij de hals gezet.Maar ik heb er ook een triple shot omheen gezet. Heb jij ook nog schakel mogelijkheden gebruikt bij de bluesbuckers of heb je gekozen voor een vaste/standaard bedrading.Ik sta versteld van de verschillen in geluid van parallel/serie of gesplit

Orpheo
25 december 2009, 21:43
ik heb alles al geprobeerd met de bluesbucker, en ik vind het meest bruikbare de 'gewone' serie-stand en de zwakste spoel. de sterkste spoel is zo sterk, dat klinkt teveel als de seriestand. de zwakke spoel, daar kan je imho echt leuke dingen mee doen. ik heb slechts een push pull pot tot mijn beschikking, met een triple shot kan je er natuurlijk nog veel meer uit halen.

Ik vroeg me overigens af wat de zuurstok-snoepgoed-kleuren zijn... ik heb er eigenlijk maar een, de paarse quilt. de blauwe is IRL veel dieper en donkerder, de groene is een meer moskleurige quilt, en dan is 't merendeel gewoon hout-kleurig, en een tobaccoburst, cherryburst en een purplemist burst, wat in feite ook gewoon een charcoalburst is, met wat custom features. tis niet alsof ik teal-burst, caribean of bengalbursts heb...

kenx
25 december 2009, 23:03
Echt mooie collectie orph!

Dancing Lobster
25 december 2009, 23:08
*heeft niet de hele startpost doorgelezen*
Maar damn zeg, wat een ubergeile collectie gitaren heb je daar :mmmm::mmmm:

TimmU
25 december 2009, 23:20
Tyfus,dat is ongeveer de lelijkste LP die ik ooit gezien heb. Teeering.

hoofd
26 december 2009, 00:42
Tyfus,dat is ongeveer de lelijkste LP die ik ooit gezien heb. Teeering.
Echt he! En zo mooi is een LP op zichzelf al niet, maar dit is echt een flinke voorraad gedrochten, kolere.. Koning van de wansmaak, die Orpheo!


(Trouwens, hij was toch weg?)

kenx
26 december 2009, 01:03
Echt he! En zo mooi is een LP op zichzelf al niet, maar dit is echt een flinke voorraad gedrochten, kolere.. Koning van de wansmaak, die Orpheo!


(Trouwens, hij was toch weg?)
laat hem nou toch lekker hier op het forum!

Rick L
26 december 2009, 01:12
Tyfus,dat is ongeveer de lelijkste LP die ik ooit gezien heb. Teeering.

Gelukkig ben ik niet de enige, heb sowieso al niks met 3 puppers.

macwilliams
26 december 2009, 02:08
Hmm, ik bespeur een jaloerse ondertoon

Orpheo
26 december 2009, 06:28
Tyfus,dat is ongeveer de lelijkste LP die ik ooit gezien heb. Teeering.

Intersseert me geen reet. Tis overigens geen les Paul. T lijkt er alleen maar op. De prs singlecut is toch ook geen les Paul.

DaveItUp
26 december 2009, 10:17
Hmm, ik bespeur een jaloerse ondertoon

Schei toch uit. Ik vind het ook een stel wanstaltige dingen, althans die speciaalhoutkermisfinish dingen die er tussen liggen. So what? Ik vind alleen die custom mooi.

macwilliams
26 december 2009, 10:33
Schei toch uit. Ik vind het ook een stel wanstaltige dingen, althans die speciaalhoutkermisfinish dingen die er tussen liggen. So what? Ik vind alleen die custom mooi.Dat mag jij vinden, boeit mij niet. Maar he, als jij een negatieve toon in een welgemeend grappige opmerking wil zien is dat aan jou. En volgens mij refereerde ik ook niet naar een post van jou maar voel je je wel aangesproken? Niet nodig hoor!

Bolder
26 december 2009, 10:46
Alleen die Gibsons vind ik mooi, niet over de kwaliteit enzovoorts van de rest te spreken!

DaveItUp
26 december 2009, 13:14
Dat mag jij vinden, boeit mij niet. Maar he, als jij een negatieve toon in een welgemeend grappige opmerking wil zien is dat aan jou. En volgens mij refereerde ik ook niet naar een post van jou maar voel je je wel aangesproken? Niet nodig hoor!

Hilarische opmerking. Wat er grappig aan bedoelt zou kunnen zijn ontgaat me even en nee ik voel me niet aangesproken. Waarom?

Tupelo
26 december 2009, 13:17
Wordt een mooi kampvuurtje samen zo. :ok:

Jan Buurman
26 december 2009, 13:37
Jongens, waar komt dat zeikerige sfeertje vandaan??
'T is kerst!!:hippie:

Pepe
26 december 2009, 13:42
Mijn crimson guitar gitaar is binnen! De eerste van drie. De goede en mindere dingen zal ik aantippen.

Het meest kwalijke en inhet oog springende vind ik de slechte aarding. De kapjes moeten geaard worden en dat is niet goed gebeurd. Er komt geen geluid uit de gitaar tot je t kapje aanraakt. Deze week effe aanpassen, maar ik ga wel korting bietsen.


Hier begrijp ik echt niks van.
Hij maakt een gitaar voor je waar je maanden op moet wachten en dan komt er geen geluid uit?

macwilliams
26 december 2009, 13:46
Wordt een mooi kampvuurtje samen zo. :ok:

Pfrwoeha, die is zelfs grappig zonder plaatjes.

Misery Signals
26 december 2009, 13:54
Orpheo zijn goed recht om zoveel Lp's te hebben. Aanvullend, verzamelwoede,... Hij moet er geen rekenschap voor afleggen.
Post hij Lp's echter en wij oordelen erover zowel positief als negatief, dan moeten wij ook geen verantwoording afleggen zonder persoonlijk te worden natuurlijk...

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/7858a9c2.jpg

Van deze gitaren vind ik er geen enkele echt top. Er zijn er met een erg mooie finish zoals de onderste, de groene, blauwe en de bovenste rode. Die hebben dan wel weer geen halsbinding of een lelijke inleg. De twee onderste in het linkerrijtje (beide paarstint) vind ik een afgrijselijke finish hebben. Ik ben ook niet voor drie pups, die middelste zit verschrikkelijk in de weg voor mij. Ik zie veel mooie dingen maar niet verenigd in een voor mij aantrekkelijke gitaar.

Een een opgestuurde gitaar waar wat aan mankeert? Ik zou hem op zijn kosten laten ophalen en ze in verbeterde staat teruggestuurd vragen.

MS

beruk
26 december 2009, 13:59
Ik word er eerlijk gezegd ook niet warm van, ik hou niet zo van toeters en bellen
Veel mooier dan dit zijn eigenlijk niet gemaakt (ja ik ben een purist/conservatief zo je wilt):
http://sharemyguitar.com/blog/wp-content/uploads/2009/10/SMG_Les_Paul_Goldtop.jpg

Keesz
26 december 2009, 14:03
Ik beeld me altijd in hoe die orpheo gitaar aan het spelen is: zoveel gewauwel over teh tonez

''[jam track] , hmmm nu wil dat quacky geluidje, iets minder vel dan een JB, maar toch hoger dan de dom in utrecht [gitaar switch].... solo : nu wil ik graag dat grommende van een oude luit : met sprankelende mids, en heel veel hoog en lekker veel laag, tone pot iets afgerold (maar niet te, te dof) [gitaar switch] aaaah chorus : goed dat ik mn 3 pupper heb. nu kan ik lekker vrij varieren tussen dat lekkere twangy(?) geluid uit mn 2 weken in een vat met zeewater gerijpte eikentop (mm of 3, moet niet te 'schel' worden' ) heerlijke brul, maar erg sensitive op de hals hb (beetje tussen dimmu borgir en SRV in, maar geen schelle hendrix praktijken)''

of zit ik er naast?

macwilliams
26 december 2009, 14:11
*veel gewauwel*

of zit ik er naast?

Best wel eigenlijk.

En voordat ik het vergeet. :(:noob::soul::blast::sssh::stop:
omdat het anders verkeerd uitgelegd kan worden.

Chocola
26 december 2009, 14:36
Beetje kansloos van sommigen om dit topic weer een negatief sfeertje te geven.

Ik ruik in Orpeo zijn topics altijd een jaloerse ondertoon bij velen ;).

Ontopic:
Orpheo, leuke gitaartjes. Lang niet allemaal mijn smaak (terwijl LP mijn gitaarsoort is) maar er zitten aardig mooie tussen! Waarom die skull/doodshoofd inlay bij sommige gitaren? Vind je dat niet erg "pirate" en "wanabe deathgothicemo" enzo?

Ik ben denk ik het meest gecharmeerd van de onderste twee rijen (de gibsons, blauwe en groene warmoth, houtkleurige warmoths... alleen zo jammer van die doodskopjes :(.

Wat is er beter, een Warmoth of een Grimson? En wat zijn de verschillen in prijs enzo? Nu heb je ze beiden, dus ben wel benieuwd wat jij van deze twee merken vind.

Orpheo
26 december 2009, 14:45
Ik beeld me altijd in hoe die orpheo gitaar aan het spelen is: zoveel gewauwel over teh tonez

''[jam track] , hmmm nu wil dat quacky geluidje, iets minder vel dan een JB, maar toch hoger dan de dom in utrecht [gitaar switch].... solo : nu wil ik graag dat grommende van een oude luit : met sprankelende mids, en heel veel hoog en lekker veel laag, tone pot iets afgerold (maar niet te, te dof) [gitaar switch] aaaah chorus : goed dat ik mn 3 pupper heb. nu kan ik lekker vrij varieren tussen dat lekkere twangy(?) geluid uit mn 2 weken in een vat met zeewater gerijpte eikentop (mm of 3, moet niet te 'schel' worden' ) heerlijke brul, maar erg sensitive op de hals hb (beetje tussen dimmu borgir en SRV in, maar geen schelle hendrix praktijken)''

of zit ik er naast?
Nee niet echt. Als ik metiemand speel wijs ik wel op toneverschillen enzo maar alleen spelend is t dat ik me concentreer op t spelen.

@misery signals: ik snap je volkomen. Maar, en dit geld voor iedereen, het lijkt alsof jullie vergeten dat de gitaren gemaakt zijn hoe IK ze wil. Die purpleburst bijvoorbeeld, die kleur is precies hoe IK m wil. Bij de blauwe, wilde ik perse dat halshout, die toets met inleg, en dat t geen binding heeft: soit. En dat geld voor meer. Ik snap niet dat men een koa, walnoot of purperhart top kermiskitsch vindt, maar das best joh. Ik vind t te gek. De kleuren koMen veel te fel uit, ze zijn warmer en dieper dan op de foto's.

Dat de bubinga z'n pickups t niet doen is mij ook onduidelijk. Er zaten eerst andere pickups in. Dit model ander exemplaren. Ben mat deze door, zag er goed uit, soldeerde ze in, en stuurde t op. Het is goed mogelijk dat door t transport een draadje los is geraakt en t daardoor t niet meer doet. Als ik m nu meet krijg ik ook gewoon de juiste waarde. Tis echt n kwestie van een draadje.

Ik ben totaal niet conservatief. Ik ga mijn eigen weg, doe wat ik wil. Ik vind die goldtop lp echt 3x niks. Ik snap de reacties best, en de kritieken die sommigen uiten zijn scherp doch beschaafd, en die van anderen gewoon platvloers en onnodig grof. Geeft imho toch mooi aan dat het beeld dat ik van die persoon/en had, correct is.

humbucker
26 december 2009, 14:50
Waarom heb je eigenlijk die Gibson's nog?

Misery Signals
26 december 2009, 14:52
Check mijn woorden boven de foto. Jij moet niets en wij ook niet, enkel beleefd zijn tegen elkaar. Je hebt een niet-gemiddelde collectie, dan kunnen reacties ook niet-gemiddeld zijn he.
Respect dat je wel gaat voor wat je echt wil en niet zonder kennis zo blijkt.

MS

Orpheo
26 december 2009, 17:39
@misery signals. Ik wilde t eigenlijk niet zeggen maar jou post vond ik juist zo'n kritische doch respectvol :)

Ik heb die gibsons nog vanwege emotionele waarde. De rode kreefik van m'n oma en de zwarte is m'n eerste 'grote liefde'. Het is ook een beetje de basis van alles. Alle drie pickup lp's zijn op die gemodelleerd, en de twee pickuppers op de rode studio. Het zijn ook nog eens de enige gibsons waar ik altijd mijn sound uit haal. De rode klinkt zo lekker vet, met net dat heldere randje omniet modderig te worden, en de custom is gewoon een soort thuisbasis. Ik weet zeker dat Ieme het een rotding vindt, maar tis echt mijn thuishonk. *

De crimson is anders
Dan m'n warmoths.niet beter of slechter, anders. Qua prijs is het gelijk. Crimson is wellcht iets duurder, maar das dan een kwestie van 100 tot 300 euro. Dat gaat natuurlijk zitten in het alles handmatig doen, customwound pickups, handmatig lakken ipv machinaal, etc etc.

@resonare: die inleg... Tja nee, ik vind t niet wannabe, tis t natuurlijk wel. Het is ontstaan vanuit het warmothforum, hoe extreem je zou kunnen gaan. Ik vind t ook gewoon mooi, mooier dan de block inleg, tenzij de block op n Gibson lp custom inclusief binding zit. * *

Chocola
26 december 2009, 17:41
@misery signals. Ik wilde t eigenlijk niet zeggen maar jou post vond ik juist zo'n kritische doch respectvol :)

Ik heb die gibsons nog vanwege emotionele waarde. De rode kreefik van m'n oma en de zwarte is m'n eerste 'grote liefde'. Het is ook een beetje de basis van alles. Alle drie pickup lp's zijn op die gemodelleerd, en de twee pickuppers op de rode studio. Het zijn ook nog eens de enige gibsons waar ik altijd mijn sound uit haal. De rode klinkt zo lekker vet, met net dat heldere randje omniet modderig te worden, en de custom is gewoon een soort thuisbasis. Ik weet zeker dat Ieme het een rotding vindt, maar tis echt mijn thuishonk. *

De crimson is anders
Dan m'n warmoths.niet beter of slechter, anders. Qua prijs is het gelijk. Crimson is wellcht iets duurder, maar das dan een kwestie van 100 tot 300 euro. Dat gaat natuurlijk zitten in het alles handmatig doen, customwound pickups, handmatig lakken ipv machinaal, etc etc.

@resonare: die inleg... Tja nee, ik vind t niet wannabe, tis t natuurlijk wel. Het is ontstaan vanuit het warmothforum, hoe extreem je zou kunnen gaan. Ik vind t ook gewoon mooi, mooier dan de block inleg, tenzij de block op n Gibson lp custom inclusief binding zit. * *

En nog een vraag puur uit curiositeit, vanwaar steeds die asterixjes achter de alinea's?

Orpheo
26 december 2009, 18:06
En nog een vraag puur uit curiositeit, vanwaar steeds die asterixjes achter de alinea's?

Ik tik t op m'n iPhone. Wellicht dat t daarmee samenhangt.

Midwolda
26 december 2009, 18:08
Op zich vind ik het altijd wel een mooi signaal als iemand zoveel hart voor zijn/haar instrumenten heeft
dat er gewoon nooit genoeg van in huis kan zijn, in alle mogelijke zelfbedachte variaties.
Ik kijk altijd graag naar zulke foto's. Dit is mooi aan die en dat is lelijk aan die andere,
hoe is dit gemaakt, waarom zit dat er op, wat zou ik er nog aan veranderen,
het zijn net visuele puzzeltjes en ik vermaak me er graag mee.
Maar dit is Orpheo's verzameling, en achter iedere gitaar zit een lang verhaal waarom nou juist
deze gitaar zo is uitgevoerd, qua materialen, kleur, techniek, noem maar op.
Ik kan er alleen maar respect voor hebben.

Wel merk ik door zulke topics dat mijn smaak begint te veranderen.
Ik wàs ook een Les Paul freak, dacht dat ik nooit iets anders zou willen dan m'n Ivory Custom.
Nu maakt het me niet meer zoveel uit, een gitaar is een plank met zes draden en als het werkt is dat mooi.
Ik geef steeds minder om hout, kleur, bindings, chrome, inlays, en verschil in toon boeit me ook niet zo.
Als het lekker voelt, lekker speelt en lekker klinkt is het een goede gitaar, vind ik.
Het enige wat "een" gitaar dan ook nog "mijn" gitaar maakt, is dan de mojo... ;)

aaronstonebeat
26 december 2009, 22:05
Ik vind dit nog steeds een heel bijzondere gitaar:

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/3e2b1fbe.jpg

Je zult het vast ergens verteld hebben, maar wat voor pickups zijn dat eigenlijk?
En doen ze het inmiddels?

Quicksilver
26 december 2009, 22:12
Ik tik t op m'n iPhone. Wellicht dat t daarmee samenhangt.

Ik heb dat niet als ik op m'n iPhone tik. Wat wel irritant is, is wanneer je de spell-check ding aan hebt. Die 'verbeterd' veel van mijn woorden naar heel rare woorden (ik weet dat de bibliotheek word aangevuld door mijn eigen woordenkeuze maar dan nog) maar als ik die uitzet heb ik nergens last van..

Trouwens komt er ook nog een keer een mobiele versie van de site? :p

Orpheo
26 december 2009, 22:27
En nog een vraag puur uit curiositeit, vanwaar steeds die asterixjes achter de alinea's?


Ik vind dit nog steeds een heel bijzondere gitaar:

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/3e2b1fbe.jpg

Je zult het vast ergens verteld hebben, maar wat voor pickups zijn dat eigenlijk?
En doen ze het inmiddels?

ik heb flink gewerkt, en heb nog niet kunnen solderen. Hij doet t ook wel, maar alleen als ik de brug en kap aanraak. Klinkt heerlijk, echt. Ti's een wizard novatron. Soort van paf meets rickenbacker meets p90. Klinkt echt lekker! Ik denk dat jij m echt tof gaat vinden.

@QuickSilver. Mee eens. Ik vind t ook stom dat je geen woorden echt kunt toevoegen. T woord tone veranderd ie vaak in Tine. Verdikkeme.

Orpheo
26 december 2009, 22:38
Ik wil die quote van resonare uit mijn vorige post verwijderen maar tvwil niet
echt lukken. Voor de duidelijkheid: it serves no purpose.

Chocola
26 december 2009, 23:25
Ik wil die quote van resonare uit mijn vorige post verwijderen maar tvwil niet
echt lukken. Voor de duidelijkheid: it serves no purpose.

Ik vroeg het me al af lol :p. Maar het maakt mij niet uit ^^.

macwilliams
27 december 2009, 08:49
Hilarische opmerking. Wat er grappig aan bedoelt zou kunnen zijn ontgaat me even en nee ik voel me niet aangesproken. Waarom?
Als je je niet aangesproken voelde zou je niet reageren. Lijkt mij heel duidelijk.
En waarom jij dan weer op mij reageerd is mij dan weer niet duidelijk. Ik had het niet eens tegen jou!

DaveItUp
27 december 2009, 10:26
Ik stel alleen jouw post, die van jaloezie, ter discussie, omdat die mijns inziens nergens op slaat. Dat je later zegt dat het een grap is kan ik niet helpen. Dus nee ik voel me niet aangesproken.

macwilliams
27 december 2009, 10:41
Ik stel alleen jouw post, die van jaloezie, ter discussie, omdat die mijns inziens nergens op slaat. Dat je later zegt dat het een grap is kan ik niet helpen. Dus nee ik voel me niet aangesproken.Dus omdat jij na mijn verklaring niet kan inzien wat ik bedoel en het dus nergens op vind slaan zou ik mij nu moeten verantwoorden?
Dat kun je dus vergeten. En ergens krijg ik het gevoel dat je dit enkel aangrijpt om dit topic te vervuilen of mij aan te vallen. Nou ja je doet maar, ik ga het toch niet meer lezen. Jij verdwijnt op mijn negerlijst.

DaveItUp
27 december 2009, 10:47
Ik zeg toch in m'n post dat ik niet kan zien of iets een grap is of niet. Waarom zou ik dit topic proberen te vervuilen? Volgens mij doe je dat eerder zelf als je op mensen reageert, die de gitaren niet mooi vinden, met een jaloezie post. Later blijkt, ik gun je het voordeel van de twijfel, dat het een grap was. Nou ok, prima. Hoef je niet zo ongesteld te reageren. Maargoed negeer maar raak!

macwilliams
27 december 2009, 11:02
Goed, neem het dan maar aan. Ik ben geen rancuneus persoon. Maar waarom zou ik op iemand als hoofd zo reageren denk je? Hoofd weet wel hoe ik ben, ik ben geen hufter (hij wel) ghehehe.

Maar goed laten we hiermee kappen. Wat mij betrefd zand er over en biertje erbij.

Chocola
27 december 2009, 11:56
Goed, neem het dan maar aan. Ik ben geen rancuneus persoon. Maar waarom zou ik op iemand als hoofd zo reageren denk je? Hoofd weet wel hoe ik ben, ik ben geen hufter (hij wel) ghehehe.

Maar goed laten we hiermee kappen. Wat mij betrefd zand er over en biertje erbij.

Ik begrijp hieruit dat het negeren niet echt gelukt is Mac? :D

Orpheo
30 december 2009, 15:16
zo, dit weekje is er veel gebeurd op gitaren-gebied. de bedradingen zijn gecheckt, van alle gitaren, en ik moet zeggen:


de air nortons in 't ouwe gitaartje: beestachtig goed. klinkt weer als vanouds.

de duncan distortion/jazz in de blauwe flametop: superb. het hoog zingt nog steeds, 't mid scheurt nog steeds, maar 't laag heeft veel meer chunk gekregen.

De suhr aldrichs: tja, DE perfecte Les paul set he. niks meer over te zeggen.

De novatrons in de bubinga semihollow doen 't eindelijk. De bare was netjes aan aarde gesoldeerd, aan de aarde van de switch (hoe 't hoort). maar ik denk dat tijdens vervoer het los getrild is, daarom deed ie 't niet echt naar behoren. Nu is 't ok, en het klinkt heerlijk. als ik clean en overstuurd speel, is 't alsof ik 2 andere gitaren in m'n handen heb. bij sommige is 't zo dat als ik overstuurd speel, het gewoon het cleane geluid met gain is, dit is gewoon n totaal ander instrument lijkt 't! clean is 't op de brug heel erg twangy en helder, mid beetje quacky en hals wat jangly met een warme, holle sound. overstuurd is 't weer veel meer als een les paul. dat warme, strakke laag, mids dat gewoon in je gezicht gespuugd word, en een hoog dat heerlijk zingt.

hij feedbackt eigenlijk vrij weinig! tis zeg maar als zo'n lucille van gibson; er zit enorm veel 'hout' nog in de gitaar. de studposts rusten in hout, de achterkant is ook nog dik, de zijkanten en top ook, tis een neckthru natuurlijk, dus al met al: tis een soort airy solidbody qua tone. beetje als de 2008 gibson LP standard :P maar dan neckthru en bubinga top. en snakewood toets.

al met al: de novatron; te gek!

ik heb nu nog 1 gitaar die echt andere pickups moet hebben; het heeft een neuzig middengebied, en ik wil daar hheel erg graag vanaf. ik denk dat er iets mis zit in de bedrading, dus die ga ik eerst oplossen. is 't er dan nog steeds, ga ik een hybrid maken van de jb en de fullshred, met een alnico8 magneet. als DAT het niet is, ga ik aan de blackouts!

macwilliams
30 december 2009, 15:27
ik heb nu nog 1 gitaar die echt andere pickups moet hebben; het heeft een neuzig middengebied, en ik wil daar hheel erg graag vanaf. ik denk dat er iets mis zit in de bedrading, dus die ga ik eerst oplossen. is 't er dan nog steeds, ga ik een hybrid maken van de jb en de fullshred, met een alnico8 magneet. als DAT het niet is, ga ik aan de blackouts!Wat zit er nu in dan voor een setje?

HaroldA
30 december 2009, 15:29
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/3e2b1fbe.jpg


Heeft die Crimson intonatieproblemen? De brugzadels staan namelijk wel erg ver naar achteren...

Orpheo
30 december 2009, 15:44
@haralda:

nee, hij is nu goed geintoneerd. de brug en de zadels zelf zijn al 'compensated'.

@macW: jb/jazz set. stock. het mid is echt te neuzig, alsof ik mijn tone pot niet verder open kan draaien. maar er zitten bedradingsfouten in, dus ik ga die eerst eruit vissen, en dan zie ik wel weer :)

ik wil desalniettemin dolgraag een fullshred/jb hybrid maken, met een alnico 8 bar. de fullshred kant met hex polepieces geeft flink wat hoog en felheid en articulatie, de jb kant zal 'm een strak laag en gillend hoog geven (fullshred: idem) en de alnico8 geeft 'm een brullend laag, en veeeeeel mids, dus dat zou zeg maar lekker door moeten drukken :) ik begin dan wel met de fullshred bridge en neckmodel, duh, maar waarschijnlijk ga ik ze mixen. de halspup krijgt overigens dan een jazz+fullshred hybrid. bij de jb/jazz ga ik dan de screw-bobbin eraf halen :)

macwilliams
30 december 2009, 15:48
@macW: jb/jazz set. stock. het mid is echt te neuzig, alsof ik mijn tone pot niet verder open kan draaien. maar er zitten bedradingsfouten in, dus ik ga die eerst eruit vissen, en dan zie ik wel weer :)

ik wil desalniettemin dolgraag een fullshred/jb hybrid maken, met een alnico 8 bar. de fullshred kant met hex polepieces geeft flink wat hoog en felheid en articulatie, de jb kant zal 'm een strak laag en gillend hoog geven (fullshred: idem) en de alnico8 geeft 'm een brullend laag, en veeeeeel mids, dus dat zou zeg maar lekker door moeten drukken :) ik begin dan wel met de fullshred bridge en neckmodel, duh, maar waarschijnlijk ga ik ze mixen. de halspup krijgt overigens dan een jazz+fullshred hybrid. bij de jb/jazz ga ik dan de screw-bobbin eraf halen :)
Dat moet haast wel met de bedrading of caps te maken hebben. Ik heb de jazz ook maar niet dezelfde ervaring.

de jb ken ik dan weer niet.

Hoe klinkt een BL tov een jazz? Ik heb er nog een liggen maar ik heb geen zin om hem er maar even in te gooien om te proberen.

Orpheo
30 december 2009, 15:53
Dat moet haast wel met de bedrading of caps te maken hebben. Ik heb de jazz ook maar niet dezelfde ervaring.

de jb ken ik dan weer niet.

Hoe klinkt een BL tov een jazz? Ik heb er nog een liggen maar ik heb geen zin om hem er maar even in te gooien om te proberen.

de jb's die ik heb, 3 anderen, klinken echt fel en strak en scheurend en stuwend, bijna projecterend, in het mid, deze heeft 't niet. helaas. ik weet waarom. de jazz is ok, niet zo nasaal, maar ook niet zo helder doch warm/vet als ik wil, en heb bij andere gitaren. ik denk dat ik ook daar een alnico8 in ga prakken.

maar welke bill lawrence? Ik heb de L500R in de hals, en die is vergeleken bij de jazz veel sprankelender, belletjes hoog zeg maar, strakke rin 't laag, en vooral veel gearticuleerder. ik vind 'm veel lekkerder. andere BL's zullen dat ook hebben denk ik.

de JB zat in mijn fireburst LP, jij vond 'm toen te fel, te agressief. vergeleken bij de air norton is ie wat hotter, en heeft ie veel meer hoog en midhoog.

macwilliams
30 december 2009, 15:55
de jb's die ik heb, 3 anderen, klinken echt fel en strak en scheurend en stuwend, bijna projecterend, in het mid, deze heeft 't niet. helaas. ik weet waarom. de jazz is ok, niet zo nasaal, maar ook niet zo helder doch warm/vet als ik wil, en heb bij andere gitaren. ik denk dat ik ook daar een alnico8 in ga prakken.

maar welke bill lawrence? Ik heb de L500R in de hals, en die is vergeleken bij de jazz veel sprankelender, belletjes hoog zeg maar, strakke rin 't laag, en vooral veel gearticuleerder. ik vind 'm veel lekkerder. andere BL's zullen dat ook hebben denk ik.

de JB zat in mijn fireburst LP, jij vond 'm toen te fel, te agressief. vergeleken bij de air norton is ie wat hotter, en heeft ie veel meer hoog en midhoog.

Welk type het is weet ik niet. Maar hij komt uit mijn sheraton. Helder was hij wel ja. Nou ja misschien probeer ik het een keer. Even een LP scoren;)

Renin
30 december 2009, 16:13
[QUOTE=Orpheo;2238297]



http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/3e2b1fbe.jpg

OMG wat vind ik dit een lelijke gitaar zeg. Looks zijn niet het belangrijkste, maar toch.....

Orpheo
30 december 2009, 16:19
[QUOTE=Orpheo;2238297]



http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/3e2b1fbe.jpg

OMG wat vind ik dit een lelijke gitaar zeg. Looks zijn niet het belangrijkste, maar toch.....

ben ik blij dat ie toch van mij is, en niet van jou. de looks zijn wel wat 'verwrongen' door de belabberde foto, maar ik vind 't hout prachtig, de toets idem, en de vorm; mijn ding he :)

DaveItUp
30 december 2009, 16:42
Door het slanke midden van de body vind ik 'm wat weg hebben van zo'n gibson nighthawk. Had 't mooier gevonden als hij wat meer een conventionele lp shape had gehad. Zijn die andere 2(?) al in productie?

Fireburst
30 december 2009, 17:32
Door het slanke midden van de body vind ik 'm wat weg hebben van zo'n gibson nighthawk.

Ik was net hetzelfde aan het denken ! Heeft wel iets vrouwelijks ook...
Heeft die Michael Kelly ook niet zo'n vorm (Patriot of zoiets ?) ?

@Orpheo :
vind je het niet wat overkill om zóver te gaan dat je hybrid pickups gaat samenstellen om net dat tikkeltje nasaal of hoog of whatever eruit te krijgen, dat je bij wijze van spreken geen millimeter meer aan je toonregeling mag draaien of al je werk was misschien voor niks. Die dingen zitten er toch niet voor de sier op ?
No offence, ik begrijp dat je dit waarschijnlijk erg leuk vind om te doen, maar het lijkt mij er zo erg over ?

marc_o
30 december 2009, 17:36
Ik vind 'm op een paar dingen na echt prachtig!
De elementen, daar heb ik op het zicht niets mee, maar die body en die gaten zijn te gek!

RS-Rik
30 december 2009, 17:43
Dat ding is echt mooi.
Wat is het praktisch nut van die vreemde elementen? (except for the obvious)

Orpheo
30 december 2009, 19:44
Ik was net hetzelfde aan het denken ! Heeft wel iets vrouwelijks ook...
Heeft die Michael Kelly ook niet zo'n vorm (Patriot of zoiets ?) ?

@Orpheo :
vind je het niet wat overkill om zóver te gaan dat je hybrid pickups gaat samenstellen om net dat tikkeltje nasaal of hoog of whatever eruit te krijgen, dat je bij wijze van spreken geen millimeter meer aan je toonregeling mag draaien of al je werk was misschien voor niks. Die dingen zitten er toch niet voor de sier op ?
No offence, ik begrijp dat je dit waarschijnlijk erg leuk vind om te doen, maar het lijkt mij er zo erg over ?

nee, het is niet overdreven, want het geluid is echt niet te harden op deze manier. Als het geluid goed is, kan je met tone er een ander 'palet' van maken zeg maar. je draait 't hoog eraf, maar de rest blijft gewoon overeind. tone gebruik ik zeer regelmatig, en dat zal ik ook blijven doen.Het maken van hybrids is niet alleen zinvol, maar ook leuk. Dimarzio heeft enorm veel hybrid elementen, maar duncan mag die niet maken ivm patent-gebeuren. Dus, ik doe 't maar :P ik wil dat mijn basissound al goed is, en dat ik met tone er gewwoon meer mee kan, bijvoorbeeld het wat romiger en/of smoother maken, in combinatie met volume. maar als de basis niet goed is, is de rest ook naatje, en dat is 't nu.

het is ook niet een 'tikkie' nasaal, nee, tis echt ontiegelijk nasaal. alsof m'n tone half dicht zit, of m'n wahwah op de helft staat. ik ga eerst effe de bedrading kaal trekken, en 't op nieuw proberen, en dan zie ik 't wel weer. wellicht is 't dan gelijk opgelost. maar anders moet ik echt wat nieuws proberen. ik ga toch niet met een bloedmooie gitaar zitten die geweldig speelt, maar eignelijk niet te gek klinkt?!

de vorm is expres zo gekozen, om het super ergonomisch te houden. De achterkant is ook extreem gecarved. niet als bij een strat, dat is gewoon een vlak deel waar een hap uit is genomen. Nee, er is echt geen enkel stukje 'vlak'.

@RS Rik: het is een gewone humbucker, maar met een leuke cover. niks meer of minder. beetje retroachtig. past imho er goed bij. komt er nog eens bij dat 't gewoon heel erg goed klinkt!

@daveitup: die zijn al voor een deel af, het grote 'afbouwen' gaat in januari als 't goed is, weer van start.

@mark o: thnx :) ik denk dat jij 'm ook tof zou vinden qua tone. qua bespeelbaarheid is 't totaaaal jou ding niet (te dikke snaren, veeeeel te dikke hals!) maar de tone is niet te versmaden.

benwave
30 december 2009, 20:08
Ik vind hem eerlijk gezegd ook niet zo mooi.
Hij doet mij denken aan een cello.....zet hem eens tussen je benen en probeer hem eens met een strijkstok te bespelen.
Op èèn of andere manier kloppen de verhoudingen niet, die ik mooi vind.
Gelukkig maar anders liep iedereen met een zelfde gitaar

Die toets en dan met name die twee ogen vind ik erg mooi. Het hout van de gitaar ook erg mooi

Zamalan
31 december 2009, 08:42
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/7858a9c2.jpg

Doe mij maar zo'n groene en een rooie... :supercool:

Ukeloeder
31 december 2009, 10:11
Zou ik dit lekker vinden?
http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/7858a9c2.jpg
:blast::rockon:
HELL YEAH!
Zou ik nachtmerries krijgen omdat ik niet kon kiezen welke gitaar ik de volgende ochtend moest pakken? Orpheo schijnt er geen problemen mee te hebben. Ik heb nu ook geen nachtmerries of ik m'n strat, m'n tele, m'n junior of m'n 'LP' moet kiezen. Komt vanzelf...

Orpheo
31 december 2009, 11:12
zo, eindelijk de bedrading aangepast van de gitaar waar wellicht nieuwe pickups in moesten. bedraad voor de volledige power van het element. hopen dat 't werkt. I'll keep you posted!

Orpheo
31 december 2009, 12:13
bedrading aangepast. gelukkig, het was een wiring fout. eeeeeen draadje verkeerd, wat me nu pas opviel, en de tone ging 'down the drain'. ik dacht al wel dat een JB niet zo hoorde te klinken! dit is dat felle geluid wat ik zocht. die midrange honk zit er nog steeds een beetje in, maar niet zo erg dat ik nieuwe pickups erin MOET zetten. andere volumepot helpt al een boel denk ik. ik ga wel de laatste bluesbucker in 't midden zitten, ik wil die quack terug in 't midden, en dit schiet niet op zo.

voordeel is ook nu, dat de middenpup weer beter werkt qua onderling volume. voorheen blies midden de hals en brugpup weg, en nu is 't hoe ik al dacht dat 't moest zijn.


Voor de tech-freaks onder ons, de fout was het volgende. ik had per pickup volume en tone. Ik had de tonepot-variant van duncan gebruikt, dus dan heb je 1 pootje vrij van de tonepot. die had ik aan aarde gesoldeerd... tja, dan krijg je fouten als dit.

ik heb voor de lol wel een coiltap erin gesoldeerd. kllinkt een heel stuk beter dan de wiring die ik eerst had, en veel bruikbaarder.

Hoef ik dus geen nieuwe pickups te kopen. niet per se in ieder geval :d wellicht ergens in 2010 voor de lol, om te proberen, maar niet omdat de tone zo slecht is dat 't MOET. ik ga er ook alnico 8 magneten in stoppen,en ik ben op zoek naar alnico 9. als iemand weet waar die te koop zijn, ik hoor 't graag!!

marc_o
31 december 2009, 12:34
@mark o: thnx :) ik denk dat jij 'm ook tof zou vinden qua tone. qua bespeelbaarheid is 't totaaaal jou ding niet (te dikke snaren, veeeeel te dikke hals!) maar de tone is niet te versmaden.

Dikke hals vind ik wel okay, en snaren....die zijn vrij makkelijk te vervangen, ben wel benieuwd hoor!

Orpheo
31 december 2009, 12:59
Dikke hals vind ik wel okay, en snaren....die zijn vrij makkelijk te vervangen, ben wel benieuwd hoor!

bij een meeting in de toekomst, als ik kan/wil komen, neem ik 'm mee (evenals de andere 2 custombuilds die ik dan hoop te kunnen tonen ;) )

Terminus
31 december 2009, 17:07
Kijk, zo'n foto met alle LP's erop is echt geweldig.
Het is net een kledingwinkel: los is het misschien niet het allermooist (alhoewel, die paarse...) maar als je alle kleuren bij elkaar ziet ziet het er geweldig uit.

Één vraagje, hoe kan het dat die ene met de Kahler en de doodskop inlays een rond einde van de toets heeft (bij de 22e fret), terwijl de andere Warmoths een plat einde van de toets hebben?

Orpheo
31 december 2009, 17:35
Kijk, zo'n foto met alle LP's erop is echt geweldig.
Het is net een kledingwinkel: los is het misschien niet het allermooist (alhoewel, die paarse...) maar als je alle kleuren bij elkaar ziet ziet het er geweldig uit.

Één vraagje, hoe kan het dat die ene met de Kahler en de doodskop inlays een rond einde van de toets heeft (bij de 22e fret), terwijl de andere Warmoths een plat einde van de toets hebben?

leuke vraag, en te gek dat t je opvalt!

Ik wilde toendertijd een ziricote hals. ik heb er totaal geen spijt van, t voelt en klinkt heerlijk (beetje 'lastig'soms, maar tis net als met een kind; je meest geliefde kind is de lastigste; heb ik van horen zeggen! :D )

warmoth wilde PERSE een rechte headstock doen, dus geen hoek, zoals 't hoort zeg maar, en ook prettiger is voor een LP. tis dus eigenlijk een strat-neck maar met een gibson achtige headstock. tis ook een 25.5'' neck, wat ik lekker vind, en omdat een strat een ronde achterkant van de toets heeft, heeft deze dat ook. vlak nadat ik 'm bestelde, ging warmoth als keuze voeren een rechte kant, maar tja, t 'kwaad'was al geschied :)

vandaar dus.

en daarom ook de rollernut. die is ervoor dat de snaren lekker vloeiend lopen, met genoeg druk op de topkam. een 'gewone' lukt natuurlijk niet, en ik vind stringtrees gewoon lelijk, zeker op een LP-achtige. ik had eerst een locking topkam, maar dat was echt niet te doen, en ik moest iets hebben met fijnstemmers achterop. Omdat ik het fijnstemstaartstuk van Schaller echt lelijk vind, heb ik gekozen voor een kahler. heeft me niks doen inboeten in sustain en/of tone, het klinkt alleen iets anders, iets meer 'bell chime'erin, niet verkeerd lijkt mij.

die gitaar heeft stuk of 4 pickup sets gehad, ouwe pafs, hotte pafs, prails, en nu de jb/jazz set. eindelijk heb ik de set gevonden die de tone geeft die ik wilde. en zelfs dat had nog wat lastige momentjes! maar, het zit, en ik ben er blij mee :)

Orpheo
11 januari 2010, 13:19
Na een paar weken erop gespeeld te hebben, heb ik besloten de novatrons eruit te halen. het is mijn sound niet, zo simpel. Ik ben nu bezig een hybrid pickup te maken van een T top van gibson, en de bluesbucker van dimarzio, maar dan wel met een twist. In de bluesbucker zitten 2 heel kleine ceramische staafmagneten. Die zitten nu onder 1 spoel. Ik zet die 2 helemaal uit elkaar, een helemaal links en een helemaal rechts, en in 't midden komt een 'normale' alnico5 magneet :)

Orpheo
12 januari 2010, 01:51
hm het element heeft totaaal niet gewerkt. ja,er kwam wat uit,maar het leek totaal niet op het beoogde resultaat :seriousf:

ik heb wel wat fotootjes:

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0079.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0084.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0087.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0090.jpg


En een van deze, omdat ik 'm zo mooi vind ;) (de gitaar)
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0078.jpg

aaronstonebeat
12 januari 2010, 01:57
Misschien een setje P90's?

Orpheo
12 januari 2010, 02:00
Misschien een setje P90's?

bah bah ;) niet mijn ding. wat erin zat, heeft er iets weg van, en ik wil gewoon rocken, met high output pickups, met veel grit, en een lekker stevig laag. p90's zijn net iets te... pussywhussy.

aaronstonebeat
12 januari 2010, 02:07
Wat dan? DiMarzio? Ik ben ook te weinig een marktkenner om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Maar ik zie aan die gitaar dat ie fantastisch moet kunnen klinken.

Orpheo
12 januari 2010, 02:10
Wat dan? DiMarzio? Ik ben ook te weinig een marktkenner om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Maar ik zie aan die gitaar dat ie fantastisch moet kunnen klinken.

ik had nog wat liggen, ik weet echt niet wat 't is, en ik zou ook niet eigenlijk weten wat ik erin wil hebben. Maar dit klinkt wel heel, heel lekker, smerig en vuig. mijn standaard brugelement, de JB, zal niet goed pakken in een gitaar als dit, andere high gain pickups spreken me niet aan, zeker niet voor een semi, en de prails: leuk, maar a: geen ruimte genoeg in de gitaar om te solderen, b: triple shots zijn van plastic, ik wil m'n mooie houten ringen behouden. en c: been there, done that. liever 3 sounds die te gek klinken, dan 9 goed klinkende sounds.

JimiDylan
12 januari 2010, 03:45
Even een opmerking van een wat lager niveau, het mag dan wellicht niet beter klinken, het ziet er wel een stuk beter uit, damn wat waren die andere pickups lelijk zeg :hippie:

macwilliams
12 januari 2010, 06:33
bah bah ;) niet mijn ding. p90's zijn net iets te... pussywhussy.
Auw, precies daar waar het zeer doet.


Misschien toch een BL er in?
Misschien toch op zoek naar een diMarzio's megadrive?

Het is een blijft een holle gitaar, zit dus ook wel een beetje in het karakter van het ding.

Orpheo
12 januari 2010, 10:34
Auw, precies daar waar het zeer doet.


Misschien toch een BL er in?
Misschien toch op zoek naar een diMarzio's megadrive?

Het is een blijft een holle gitaar, zit dus ook wel een beetje in het karakter van het ding.

ik heb in de paarse quilttop LP van warmoth een bill lawrence :) de megadrive is too much in deze. dit is precies goed zo.

p90's zijn mijn ding niet. ik probeer 't keer op keer, en ik zak altijd terug naar 'gewone' humbuckers.

Ezyduck
12 januari 2010, 10:55
TV Jones in de Crimson ? Zal misschien zeuren worden met de "pasvorm", maar ik geloof dat daar mounts voor te krijgen zijn om het pas te maken.

Orpheo
12 januari 2010, 11:05
TV Jones in de Crimson ? Zal misschien zeuren worden met de "pasvorm", maar ik geloof dat daar mounts voor te krijgen zijn om het pas te maken.
de novatrons zijn eigenlijk de tv-jones/filtertron pickups, van wizard pickups. ik ben juist blij dat ik ervan verlost ben.

het enige dat enigszins denkbaar is om erin te zetten, is een setje pearly gates, of een ander superfel paf-achtig setje, met een stevig laag.

artnaz
15 februari 2010, 16:50
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0084.jpgGODDAMN!!!

Ik kan het niet laten nog een keer te vragen: vertel, vertel, hoe speelt/klinkt hij? :cheerup::cheerup:

En wat de amps betreft, ik kan er omheen gaan lullen, maar een samenvatting is "IK WIL ZE OOK!!!":crazyhappy::crazyhappy:

Quicksilver
15 februari 2010, 16:57
De topictitel is.. Zie plaatje.. :cheerup:
http://i189.photobucket.com/albums/z68/dp-team/disturbing.png

Snaar'n Bennie
15 februari 2010, 16:59
Had de brug niet iets meer richting staartstuk geplaats moeten worden? Lijkt me dat intoneren nou nog net mogelijk is...? Of is het gezichtsbedrog? Aparte gitaar, dat zeker!

macwilliams
15 februari 2010, 17:05
Dat van die brug is gezichtsbedrog. Hij speelt en klinkt te gek, door het holle gedeelte heeft hij een hele mooie ronk in het laag en mid laag. De hals is echt dikker dan een baseball knuppel maar je grijpt er mooi omheen en zit nergens in de weg. Het is echt een bizar gaaf ding.

Thunders1988
15 februari 2010, 17:41
http://i271.photobucket.com/albums/jj138/saintOlav/7858a9c2.jpg


Dat zijn wel erg ingrijpende modificaties! 't Zijn plotseling allemaal lefties... :seriousf:

nickofzo
15 februari 2010, 18:42
mooie nosbig-gen linksonder :seriousf:

Orpheo
15 februari 2010, 19:05
nee hoor,de brug zit perfect,maak je daar maar geen zorgen over.mag ook wel uit n customshop.

de sound.veelzijdig,breed inzetbaar.op de brug n beetje twang,op de hals mooi rond,vet en gedefinieerd. ik kan er echt alle kanten mee uit.de afwerking is netjes, en ik ben er gewoon dik tevreden over. ze heeft echt n dike hals,maar speelt toch heel comfortabel. mn 2 andere crimsons krijgen net zo'n dikke hald als deze,maar iets minder breed,deze is namelijk bijna 45mm!

ik heb nog veel meer aangepast aan mn gitaren,maar t slechts niet gepost. ik noem n duncan distortion/fullshred hybrid set maken,of de wiring weer omgooien tot weer wat beters.

Chocola
15 februari 2010, 19:34
nee hoor,de brug zit perfect,maak je daar maar geen zorgen over.mag ook wel uit n customshop.

de sound.veelzijdig,breed inzetbaar.op de brug n beetje twang,op de hals mooi rond,vet en gedefinieerd. ik kan er echt alle kanten mee uit.de afwerking is netjes, en ik ben er gewoon dik tevreden over. ze heeft echt n dike hals,maar speelt toch heel comfortabel. mn 2 andere crimsons krijgen net zo'n dikke hald als deze,maar iets minder breed,deze is namelijk bijna 45mm!

ik heb nog veel meer aangepast aan mn gitaren,maar t slechts niet gepost. ik noem n duncan distortion/fullshred hybrid set maken,of de wiring weer omgooien tot weer wat beters.

Okee Orpheo, nu komt de hamvraag.

Stel:
Je bent principieel tegen zelfmoord en zal dit ook nooit doen. Er komt een hogere macht naar je toe en die zorgt er genetisch voor dat als jij meer dan één gitaar hebt dat je zelfmoord pleegt. Jij wil geen zelfmoord plegen dus mag maar één gitaar hebben. Je mag maar één keer kiezen van deze hogere macht en mag daarna nooit meer afwijken van deze gitaar, anders zal je zelfmoord plegen en zal de mensheid ten onder gaan.

De vraag:
Wat voor gitaar is die "ene" gitaar die jij zult overhouden de rest van je leven? En zelfmoord plegen omdat je het niet aankan is dus geen optie :D.

Orpheo
15 februari 2010, 19:38
optie 'alles aan elkaar lijmen tot n 12 neck' mag zeker niet?


ik denk mn zwarte custom,met betere pickups,dat dan weer wel.van de warmoths,de purpleheart of de purpleburst.

Chocola
15 februari 2010, 19:44
optie 'alles aan elkaar lijmen tot n 12 neck' mag zeker niet?


ik denk mn zwarte custom,met betere pickups,dat dan weer wel.van de warmoths,de purpleheart of de purpleburst.

Je mag dus ook een geheel nieuwe gitaar kiezen hé, hoeft niet een te zijn die je al hebt ^___^.

macwilliams
15 februari 2010, 19:59
Dan zal het de telecaster van orgasmocaster zijn....
*heel in de verte zie je nu mac's rug aan de horizon verdwijnen. *

Orpheo
15 februari 2010, 20:59
Je mag dus ook een geheel nieuwe gitaar kiezen hé, hoeft niet een te zijn die je al hebt ^___^.

oh dat maakt t allemaal wat leuker!

spalt beech top,transparant wit
flamed pearwood back
neckthru,ebben hals met wenge laminaten en maple stringers
ebben toets.snakewood/maple binding
op top en back multiply binding,maple en ebben
mijn ontwerp headstock
3 humbuckers,goud


en nu komt t:
alle starship enterprise uit star trek ingelegd,met deep space nine als 12e fret inleg
sidedots vervangen voor logos uit star trek,uit kleine stukjes parelmoer,abalone en zilverdraad en rood koraal.

dat is mijn droomgitaar. kost ook n droomfortuin maar ok...ongeveer 1,5 keer meer dan een van de exotische die nu gemaakt word bij crimson...

Luke-wannabe
15 februari 2010, 21:05
oh dat maakt t allemaal wat leuker!

Spalt beech top,transparant wit
flamed pearwood back
neckthru,ebben hals met wenge laminaten en maple stringers
ebben toets.snakewood/maple binding
op top en back multiply binding,maple en ebben
mijn ontwerp headstock
3 humbuckers,goud


en nu komt t:
alle starship enterprise uit star trek ingelegd,met deep space nine als 12e fret inleg
sidedots vervangen voor logos uit star trek,uit kleine stukjes parelmoer,abalone en zilverdraad en rood koraal.

Dat is mijn droomgitaar. Kost ook n droomfortuin maar ok...ongeveer 1,5 keer meer dan een van de exotische die nu gemaakt word bij crimson...

omgwtfbbq!

Orpheo
15 februari 2010, 21:22
@luke: voor je kritiek kan leveren,moet je de achtergrond weten.star trek is iets waar ik n grove 15 jae gek van ben.het is de directe reden van mijn studiekeuze...niet t minste of geringste,als je nagaat dat t slechts het verloop van mijn leven zal besturen.het beschimpen vanwege oppervlakkigheden is kinderlijk,en onnozel vanwege onwetendheid.

om maar te zwijgen over het estetische aspect.ik vind het goede ontwerpen,en zoals n liedje,foto,geur of gebouw een fijne associatie kan oproepen,heb ik dat met star trek.

daarnaast,het idee de hele chronologie vast te leggen op n gitaarhals,vind ik wel n mooi idee,heel erg in de lijn van st.

Bram+
15 februari 2010, 21:26
Hey respect the Trek! Van al die houtsoorten weet ik geen reet, maar die Star Trek inlays zijn Orpheo's vetste idee ooit IMO (al mag die Deep Space Nine van mij in een zwart gat getrokken worden :D). Zeker gecombineerd met een transparant witte finish vind ik dat superbriljant.

Edit:
Wat Orpheo zelf zegt.

Misery Signals
15 februari 2010, 21:31
optie 'alles aan elkaar lijmen tot n 12 neck' mag zeker niet? ik denk mn zwarte custom,met betere pickups,dat dan weer wel.van de warmoths,de purpleheart of de purpleburst.
Moraal van 't verhaal: Nothing beats a good old Gibson :cooler:

MS

artnaz
15 februari 2010, 21:39
@star trek is iets waar ik n grove 15 jae gek van ben.het is de directe reden van mijn studiekeuze...Dat meen je niet?! Als natuurkundige lach je je toch juist dood om zulke dingen?

Orpheo
15 februari 2010, 21:53
@misery signals: dat is n foute conclusie.de gibson heeft iets,wat de anderen langzaam maar zeker krijgen,en beoaalde mojo.wil niet zeggen dat de anderen dat niet hebben,maar minder.logisch,ze zijn jonger! en weer gaat t om n positieve associatie.in dit geval n heel bijzondere.ik heb voor die gitaar moeten bloeden en knokken.de gitaren die dat ook hebben zijn de purperhart,purpleburst,koa1 en de crimson. niet toevallig dat dat mijn hoofdgitaren zijn...

@bram.thnx man,jij snapt waar ik heen ga. ds9 is ook weer zoiets,niet te verklaren,maar t heeft iets ongrijpbaars.

ps.pearwood klinkt alz mahonie,beech (berk)is als esdoorn,en spalt ken je wel denk ik. trans wit,met n laag nitro erover heen met heel kleine glitters. heb ik ook op de purpleburst.klinkt veel kitcherig dan t eigenlijk is. het maakt t net wat 'sprankelender', je moet t in t echt zien,en ik denk dat menigeen die de purpleburst in t echt gezien hebben,t niet is opgevallen...

Orpheo
15 februari 2010, 21:57
Dat meen je niet?! Als natuurkundige lach je je toch juist dood om zulke dingen?

nu lach ik om de wetenschappelijke meuk,maar de kern,de essentie van wetenschap bedrijven,blijft gelijk.de invulling van n mogelijke mensheid,hoe wetenschap en jezelf verbeteren voor de mensheid,en kennis centraal staat,vind ik n mooie gedachte.en dat de natuurkunde acnhterloopt,tja.logisch ook.star trek is 40 jaar oud.,zelfs de wetenschap van to loopt achter op wat we nu weten...


dat zou jij dan weer horen te weten ;)

Misery Signals
15 februari 2010, 22:10
@misery signals: dat is n foute conclusie.de gibson heeft iets,wat de anderen langzaam maar zeker krijgen,en beoaalde mojo.wil niet zeggen dat de anderen dat niet hebben,maar minder.logisch,ze zijn jonger!
Was maar een grapje, maar wel een leuke inkopper :)

MS

artnaz
15 februari 2010, 22:13
nu lach ik om de wetenschappelijke meuk,maar de kern,de essentie van wetenschap bedrijven,blijft gelijk.de invulling van n mogelijke mensheid,hoe wetenschap en jezelf verbeteren voor de mensheid,en kennis centraal staat,vind ik n mooie gedachte.en dat de natuurkunde acnhterloopt,tja.logisch ook.star trek is 40 jaar oud.,zelfs de wetenschap van to loopt achter op wat we nu weten...


dat zou jij dan weer horen te weten ;)Ja ok, goede argumentatie. :D

aaronstonebeat
15 februari 2010, 22:21
Live long and prosper!

Orpheo
16 februari 2010, 15:51
ik heb besloten, de pickups in de koa2 gaan veranderen. ik heb nu n duncan distortion set,met n reverse polarity jb in t midden.

ik ga nu in de brug n distortion/fullshred hybrid maken,dat levert 15,7k op,en ik neem een ceramische magneet,of n alnico8.in ieder geval n dikkere magneet dan de a5 die in ee hals komt,de halspup krijgt namelijk dezelfde spoelen als de brug. t midden word n reverse polarity underwound jb.

dat levert me dan n organischere tone,meer dynamiek,harmonics,iets meer output,meer veelzijdigheid,en die middenpup levert meer sustain op,en n quacky tone.

de 3 weg word vervangen voor n 5 weg draaiknop,daarmee kan ik dan ook split settings maken,wat nu niet kan.ik heb nu namelijk per pup volume en tone,via concentrische pots, en pushpull kan daar niet mee,en met de 5 weg kan t wel.

HaroldA
16 februari 2010, 15:54
ik heb besloten, de pickups in de koa2 gaan veranderen. ik heb nu n duncan distortion set,met n reverse polarity jb in t midden.

ik ga nu in de brug n distortion/fullshred hybrid maken,dat levert 15,7k op,en ik neem een ceramische magneet,of n alnico8.in ieder geval n dikkere magneet dan de a5 die in ee hals komt,de halspup krijgt namelijk dezelfde spoelen als de brug. t midden word n reverse polarity underwound jb.

dat levert me dan n organischere tone,meer dynamiek,harmonics,iets meer output,meer veelzijdigheid,en die middenpup levert meer sustain op,en n quacky tone.

de 3 weg word vervangen voor n 5 weg draaiknop,daarmee kan ik dan ook split settings maken,wat nu niet kan.ik heb nu namelijk per pup volume en tone,via concentrische pots, en pushpull kan daar niet mee,en met de 5 weg kan t wel.

He, wat is er met je toetsenbord gebeurd? Andere posts zien er een stuk beter uit... :chicken:

That said: weet jij van tevoren al hoe iets gaat klinken zonder dat het al bestaat? Ik zou dat echt niet kunnen...

RS-Rik
16 februari 2010, 16:30
Wat voor studie doe jij Orph?


En laat je niet opnaaien door mensen die om je Trek ideeën lachen. Dit heb je vast vaker gehad en zul je nog vaak krijgen. Kun je er beter gewoon mee mee lachen... toch?

Orpheo
16 februari 2010, 16:37
ik post bij tijd en wijle VIA mn telefoon.
ik weet hoe t gaat klinken,omdat ik weet hoe je een pickup kunt doorrekenen. anders gezegd. ik kan uitrekenen en interpreteren hoe het gaat klinken,en dat afzetten naar het beoogde resultaat,en het beoogde resultaat kan ik ook weer kwantificeren. simpele fourieranalyse.

zo heb ik mijn eerste set ontworpen, en mijn 2e en 3e ook.pakte precies uit hoe ik t berekend heb.macwilliams kan bevestigen dat mijn meest recente ontwerpen zeer goed hebben uitgepakt.

Orpheo
16 februari 2010, 16:39
Wat voor studie doe jij Orph?


En laat je niet opnaaien door mensen die om je Trek ideeën lachen. Dit heb je vast vaker gehad en zul je nog vaak krijgen. Kun je er beter gewoon mee mee lachen... toch?

natyurkundr en sterrenkunde,met extra wiskunde en met als specialisatie hoge energiefysica en sterrenstelselvorming door donkere materie.

Gothra
16 februari 2010, 18:57
natyurkundr en sterrenkunde,met extra wiskunde en met als specialisatie hoge energiefysica en sterrenstelselvorming door donkere materie.

Dat is zeker interessant!

macwilliams
16 februari 2010, 19:25
macwilliams kan bevestigen dat mijn meest recente ontwerpen zeer goed hebben uitgepakt.
Dat hebben ze zeker:ok:

Kakihara
16 februari 2010, 19:39
oh dat maakt t allemaal wat leuker!

spalt beech top,transparant wit
flamed pearwood back
neckthru,ebben hals met wenge laminaten en maple stringers
ebben toets.snakewood/maple binding
op top en back multiply binding,maple en ebben
mijn ontwerp headstock
3 humbuckers,goud


en nu komt t:
alle starship enterprise uit star trek ingelegd,met deep space nine als 12e fret inleg
sidedots vervangen voor logos uit star trek,uit kleine stukjes parelmoer,abalone en zilverdraad en rood koraal.

dat is mijn droomgitaar. kost ook n droomfortuin maar ok...ongeveer 1,5 keer meer dan een van de exotische die nu gemaakt word bij crimson...

Interessante combinatie... ik zou daar een felle en strakke gitaar van verwachten, maar waar ik dan voor zou vrezen is dat het misschien iets te schel zou klinken, met misschien een gebrek aan laag. Zowel ebben als peren hebben een erg dichte structuur en zijn behoorlijk zwaar.
Op een akoestische gitaar klinkt peren heerlijk zacht, maar ik weet niet of dat elektrisch ook zo manifesteert ?

Orpheo
16 februari 2010, 19:47
Interessante combinatie... ik zou daar een felle en strakke gitaar van verwachten, maar waar ik dan voor zou vrezen is dat het misschien iets te schel zou klinken, met misschien een gebrek aan laag. Zowel ebben als peren hebben een erg dichte structuur en zijn behoorlijk zwaar.
Op een akoestische gitaar klinkt peren heerlijk zacht, maar ik weet niet of dat elektrisch ook zo manifesteert ?

volgens Ben Crowe, de luthier, is peer meer als mahonie, dicht mahonie in tone, dus vol in 't laag, lekker strak, en breed, en beech is als maple.

Ik denk dat 't lekker vol, breed, en toch wat fel gaat klinken.

edit.ik bedenk me net.ik heb natuurlijk n lp van walnut,met n hals dat lijkt op esdoorn,en schel? no way.alweer,macwilliams kan dat bevestigen,net als ibanez666
. juist enorm gebalanceerd in tone,waarbij de pickupkeuze de tone naar helder,bijtend,crunchy,smeuiig of juist baggervet stuurt.ik koos voor een set waarbij dat allemaal kan,via het samenspel tussen pickup,volumepot en tonepot.
Ik wilde nog even uitwijden over reverse polarity.

Normaliter heb je bij een x pup gitaar x magneten, met allemaal dezelfde richting. Dat betekent x keer die kracht op de snaren. als je 1 magneet andersom hebt liggen, klinkt ie 'normaal', dus in z'n eentje normaal, maar met een ander, altijd uit fase. Bijkomend voordeel is dat hij met zijn omgekeerde magneetveld de snaar de andere kant uit 'duwt' vergeleken bij die andere 2. dus: minder stringpull, beetje string 'push' (omdat ie natuurlijk niet trekt!) en dus meer sustain.

Het voordeel van mijn ontwerp pickups is dat ik altijd een enorme mismatch kies: in mijn favoriete geval is dat een spoel, tot 8.5k gewonden met 44 awg, en een andere spoel, tot 7k, met 43 awg. als 't nu was dat beide spoelen dezelfde draad hadden, ok. maar mismatch en verschillende draden, levert een enorm verschil. niet in output, dat blijft grofweg gelijk (immers, netto gezien mix ik de 2 hotste 'spoelen'van seymour duncan, de custom en de jb, en die ontlopen elkaar nauwelijks qua output!).

Je krijgt er veel minder cancellation door, dus je tone blijft veel dynamischer. meer de dynamiek van een singlecoil, maar wel de breedte, de brul van een humbucker. zeker in combinatie met de magneten en de polepieces.

Ik heb besloten om wel her en der weer wat te knutselen. ik wil in de brug en hals, bij de koa2 en de walnut, een distortion/fullshred hybrid (fullshred heeft de spoelen van de custom!), met polepieces en hex polepieces. betekent dat ik dus bij de walnut weer wat moet gaan klooien met spoelen en krimpkous, maar dat is 't zeer waard voor de tone.

Een magneetje veranderen, en je hebt eigenlijk een compleet nieuw element. Het is, samen met de waarde van de pot veranderen, de meest goedkope en eigenlijk, efficiente manier van je tone aanpassen (naast hoogte pickup en hoogte polepieces). Soms is een nieuw element niet eens nodig, alleen een nieuwe pot of magneet.

Mijn tip voor 't nieuwe jaar ;)

Orpheo
16 februari 2010, 19:48
Dat is zeker interessant!

moah, tis vooral gortdroge kost :)

Orpheo
19 februari 2010, 12:48
gisteren een duncan fullshred bridge binnen gekregen, en gelijk weer aan het modden geslagen. wat ik nu heb gemaakt, is 2x een jb/fullshred hybrid, met in de brug een dubbeldikke (letterlijk!) ceramische magneet, 'geleend' van den duncan distortion, en in de hals een zieke alnico8 magneet :mmmm:

wieehhh thats sweeeeeeeetttt!!!! de halspup zingt nu, en is zo smooth en gearticuleerd! holy holy. opeens hoor ik veel meer dan ooit tevoren. het is een mega-mismatch van 2 draden en 2 weerstanden (de ene spoel is awg 44 en 8k, de ander is 43 awg en nog geen 7k: scheelt dus flink wat! :D ) maar toch weer superstil, en het klinkt joh, niet normaal. in het midden zit een duncan distortion NECK model, maar met een alnico5 reverse polarity in plaats van de dubbeldikke ceramische magneet. geeft me iets meer smoothness, en vooral een grote midrange-dip. die pup heeft al weinig mids, de ceramische magneet knalt 't mid wat omhoog, maar de a5 trekt dat weer enorm naar beneden. geeft in combinatie met de brugpup (als de volumepot van brug iets dicht is) een lekker 'rommelig' laag, wat soms bruikbaar is, maar voor clean is 't echt te gek. heel sprankelend, helder, transparant, beetje quacky.

Nogmaals, hybrid pickups, alnico8 en reverse polarity: daar gaan we meer van horen de komende tijd denk ik. de fullshred/jb combinatie is echt ongelooflijk goed, en ik denk dat eigenlijk iedereen er wel wat tofs uit kan halen.

rijsberman
19 februari 2010, 13:03
Wow, jij zit echt diep in pickup geekland, dat weet je wel he?

Maarrehhh... die verschillen die jij noemt, zijn die ook een beetje terug te horen in een 'real world' band setting? Of hoorbaar door iemand die niet zo veel van de pickup coolaid gedronken heeft als jij?

Wordt tijd dat je eens wat pickup sounds opneemt en wellicht door de magic of editting aan elkaar plakt. Voor het vergelijk. Want ik wordt wel nieuwsgierig eigenlijk.

Orpheo
19 februari 2010, 13:10
Wow, jij zit echt diep in pickup geekland, dat weet je wel he?

Maarrehhh... die verschillen die jij noemt, zijn die ook een beetje terug te horen in een 'real world' band setting? Of hoorbaar door iemand die niet zo veel van de pickup coolaid gedronken heeft als jij?

Wordt tijd dat je eens wat pickup sounds opneemt en wellicht door de magic of editting aan elkaar plakt. Voor het vergelijk. Want ik wordt wel nieuwsgierig eigenlijk.

je hoort zeker verschillen. ik maak gewoon een compleet nieuw element he. alsof je een superdistortion vervangt voor een tonezone, en daarna er een breed inzet, en dan een super3. een magneet vervangen is al direct een nieuw element, kijk naar de duncan custom en de customcustom en custom5. alleen een andere magneet, compleet verschillend element. idem dito met de fullshred (custom5 met hex polepieces) of de JB en de distortion...

clips opnemen: tja, het kan, maar ik heb totaal niet de juiste apparatuur ervoor om 't op te nemen. je hoort dan niet eens 't verschil tussen de engl en de marshall, zo slecht is mijn opname spul.

Orpheo
1 maart 2010, 14:50
Lief Dagboek,

gisteravond heb ik triple shots om 'mijn' setje gedaan, om te kijken hoe nu alles klinkt. Ik weet nu eindelijk dat mijn ontwerp werkt. De serie setting brult fantastisch. Strak in 't laag, scheurt in 't midden, knarst in 't hoog, maar net genoeg smoothness om niet te snijden. De coiltapmogelijkheden en parallel geven nog meer dimensie aan de tone. Parallel maakt 'm tot een pafje, maar niet tot een mak lammetje. De coiltap is extreem bruikbaar. links is zo anders dan rechts... de slugspoel is precies een strat op t hals element!

Ik wil nog 2 hybrids maken... de duncan PATB2/distortion (21.5k!) en de stagmag (16k!) als hybrids. eigenlijk wil ik daar 2 varianten van. de brug krijgt een alnico8 en de andere brug krijgt de dikke ceramische magneet, en in de brug wordt 't 2x alnico8 (alnico8+hals= :lovelove: ).

de tweede hybridserie moet de dimebucker worden, gemengd met een stagmag.

heb alleen gitaren te weinig :cheerup:

macwilliams
1 maart 2010, 14:55
Lief Dagboek, Ghehehe:ok:




heb alleen gitaren te weinig :cheerup::seriousf: je kunt nooit genoeg gitaren hebben... net als wandhaken:ok:

Gothra
1 maart 2010, 15:33
Lekker bezig hoor:supercool:

Kan je ook hybrids maken van actieve elementen?? Zou wel is willen weten hoe een blackout + emg81 klinkt:seriousf:

Orpheo
1 maart 2010, 15:39
Lekker bezig hoor:supercool:

Kan je ook hybrids maken van actieve elementen?? Zou wel is willen weten hoe een blackout + emg81 klinkt:seriousf:

moeilijk, heel moeilijk. je moet die gegoten plastic kappen eraf kunnen halen zonder de spoelen te beschadigen. om maar te zwijgen over impedantieproblemen blablabla.


te lastig :D

Gothra
1 maart 2010, 15:41
moeilijk, heel moeilijk. je moet die gegoten plastic kappen eraf kunnen halen zonder de spoelen te beschadigen. om maar te zwijgen over impedantieproblemen blablabla.


te lastig :D

Maar wel mogelijk dus:P

Als je ooit niets te doen hebt......

Wie weet word het wel de ultieme metal pickup....





wil het egt weten....


hehehe....

Orpheo
1 maart 2010, 16:22
Maar wel mogelijk dus:P

Als je ooit niets te doen hebt......

Wie weet word het wel de ultieme metal pickup....





wil het egt weten....


hehehe....

nee, gaat echt niet werken, tenzij je de ruwe materialen al hebt.

de ultieme metalpickup? heb ik (voor mij) allang gemaakt. de distortion/fullshred hybrid en de PATB2 en de stagmag hybrids zijn dat voor mij.

Orpheo
10 juli 2010, 22:14
BUMP! ik vind 't wel zo netjes om echt alle modificaties die te 'klein' zijn voor een topic, te plaatsen in dit topic.


ik heb een setje motherbuckers besteld, en ik heb mijn crimson bubinga top (wat is bubinga toch KNETTERHARD!) verbouwd. Ik heb nu de volumepot verplaatst, de tonepot verbeterd, alle hardware aangepakt, laagje olie over de gitaar gedaan, en de motherbuckers ga ik nu even goed bedraden.

motherbuckers bestaan uit feitelijk 2 hotrails. de mijne zijn respectievelijk 27k en 34k :D

ik heb het zo in m'n gedachte:

linkerrail voor brug en hals krijgt coiltap, serie en parallel (dmv 2 on/on toggles). de rechterrail idem dito.

Dan kan ik dat zien als 2 spoelen, en door middel van 2 on/on toggles kan ik die weer single/serie/parallel zetten. ik heb dus 6 toggletjes :P

ik ben benieuwd hoe 't klinkt als 't echt af is :)

aaronstonebeat
10 juli 2010, 22:19
27 En 34k :crazyhappy: Als je die in serie zet, kun je ze volgens mij rechtstreeks op de luidspreker aansluiten ;)

Orpheo
11 juli 2010, 09:07
27 En 34k :crazyhappy: Als je die in serie zet, kun je ze volgens mij rechtstreeks op de luidspreker aansluiten ;)

sorry, typfout. 31k en 34k :D tis inderdaad pittig. toeval, denk ik maar zo.

Gearjunkie
11 juli 2010, 09:19
Hoe klinkt dat in serie? Gaat de versterker dan niet stuk? ;)

Orpheo
11 juli 2010, 09:54
Hoe klinkt dat in serie? Gaat de versterker dan niet stuk? ;)

nee tuurlijk gaat je amp niet stuk. je 500k volumepot zorgt er wel voor dat de impedantie klopt.

en hoe 't klinkt? te gek :) heel strak, en van alles heel veel.

Orpheo
11 juli 2010, 16:10
deze gitaar is zo slecht ontworpen... ben een uur bezig geweest om de toggles op hun plek te krijgen! mar het zit!!! nu de volume en tonepot solderen, en dan snaren erop, en klaar!

Hendriks
11 juli 2010, 16:22
deze gitaar is zo slecht ontworpen.
Het is een Les Paul he;) .

Orpheo
11 juli 2010, 16:24
Het is een Les Paul he;) .

nee, tis geen les paul. tis een afgeleide daarvan. een LP is geweldig ontworpen. deze is stom ontworpen. je hebt je controlcavity (nou ja, hij is hol van binnen) maar de dekplaat zit niet eens in de buurt van de pots... beetje stom ontworpen dus.

universe777
11 juli 2010, 17:06
Orph, heb je het nu over je crimson? Hoever is die tweede?
Ik proef een beetje dat je er niet helemaal gelukkig me bent of heb ik het helemaal verkeerd?

Orpheo
11 juli 2010, 23:15
Orph, heb je het nu over je crimson? Hoever is die tweede?
Ik proef een beetje dat je er niet helemaal gelukkig me bent of heb ik het helemaal verkeerd?

die 2, dat duurt nog wel effe :) ik ben op zich tevreden met die crimson, hij speelt en klinkt tof, maar t zijn n paar kleine dingetjes waar ik niet helemaal t mee eens ben :P

Orpheo
12 juli 2010, 00:41
ik heb er effe snaren op gelegd, een pakje zakk wylde boomers, had ik nog liggen. klinkt zeker niet slecht! ik weet niet wat voor scheepskettingen er eerst op lagen (waren nog de originele snaren :P ) maar de zakk wylde boomers voelen nu aan als ultra slinkies :P de actie had ik overigens weer eens precies goed :P pure toeval.

wat er nu veranderd is (eerst plaatjes)

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/P5290015.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/P5290012.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/P5290005.jpg

ik begon met een set novatrons (zwak gewonden pafjes, eigenlijk, met vooral een supervet kapje, en flamed maple pickup ringen).

daarna ging er van alles in en uit, met de langste tijd een novatron met een alnico8 in de hals en een jb/bluesbucker hybrid in de brug. klonk tof, maar miste veelzijdigheid, en clean sprankelde het gewoon niet.


dus:

er kwam een set motherbuckers in. in mijn vorige mainaxe had ik die heel lang gehad, en ik was daar zeer te spreken over. maarrrrr, hoe bedraad je die krengen? ik had 2 prachtige 4 polige on/on switches. maar die pasten potverdikkie niet! dat was mijn eerste aanvaring met het slechte ontwerp. Ik kwam niet in de buurt van een juiste locatie, omdat de f-gaten raar zitten. dat is nog wel te nassen, maar die dekplaat zit nog maffer... niet eens in de buurt van de potgaten.

ok, dan maar een aantal 2 polige switches. en wat jullie nu zien, is het resultaat.

Ik heb overigens niet alleen motherbuckers in de gitaar geprakt en gaten voor de toggles geboord, maar de volumepot ook verplaatst. Ik greep constant naast! de volumepot is dichter bij mijn slaghand geplaatst, en de tonepot zit waar eerst de volume pot zat. De condensator is ook 2 keer zo zwaar gemaakt als wat er eerst in zat. ik ben fan van de 470 picoF, en er zat 220 in. bah bah bah.

Ook heb ik die mini CTS potjes eruit gejast, en er fullsized 1 megaohm pots in gezet. die compenseren een beetje voor al de toggles enzo (de ervaring heeft geleerd dat een 500k met flink wat coiltaps hetzelfde effect heeft als een 250k op een gewone humbucker; je moet dus het wegbloeden van hoog zoveel mogelijk beperken!).

de Switchcraft 'barrel style' output jack heb ik anders gemonteerd. Hij zit nu gewoon in een metalen plaat. Eerst stak 'ie gewoon door de body heen, en van achteren vast geschroefd. Dat was een crime om los en vast te halen. Nu zit het zo vast dat ie past los komt wanneer IK dat wil, maar zonder problemen. Detail; de barrel was te lang, hij sloot de toggles kort. De plaat, wat washers en moertjes verder, en het werkt als een tierelier.

Ik heb een halve avond om zeep geholpen (maar niet heus) met het juist positioneren van de toggles. Het ziet er wellicht raar uit, beetje BC Rich Bich style, maar het is eigenlijk heel logisch.

Een motherbucker bestaat uit, simpel gezegd, 2 hotrails. Een hotrail kan je op 4 manieren (als je faseverschillen negeert) schakelen: linker spoel, rechter spoel, serie, parallel.

Je hebt dus 4 hotrails op deze gitaar, in totaal. Als je zegt dat de linker hotrail van de halspup A heet, de rechter van de hals C, de linker van de brug B, de rechter van de brug D.

met 2 toggles kan je alle 4 die opties schakelen. Ik wil dus veelzijdigheid en overzicht.

met 2 toggles kan ik die 4 opties voor A en B tegelijk, en voor C en D tegelijk.

ik heb dan nog steeds alleen de HOTRAILS bedraad! je hebt de motherbucker dus nog steeds totaal in serie. Je wilt de hotrails ook nog eens onderling kunnen schakelen. Nou, ja, dat werkt dus ook weer met dezelfde methode! weer dus 2 toggletjes.

Je ziet dus duidelijk ook 3 clusters van 2 toggles.

helemaal rechts heb ik de toggles zitten die ik 't meest ga gebruiken: linker hotrail, rechter hotrail, hotrails in serie, hotrails in parallel.

Daaronder heb ik de toggles voor A en B, en daaronder de toggles voor C en D.

(dichtst bij hals, dichtst bij brug, dat correspondeert dus!).

Als ik iedere motherbucker apart wil schakelen zou ik 12 toggles moeten hebben, en dat vind ik overdreven, dit is net goed.

Saillant detail: dit is al wat ik vorig jaar vroeg aan Ben Crowe, maar hij wilde dat niet doen want 'it didn't fit the style of the guitar'. Ik luisterde maar, en dacht, als ik t wil veranderen? ik heb een boor, ik kan solderen, dus we zien het wel.

Ik heb nu veel meer het idee dat dit een gitaar is waar ik ook nog wat werk in heb verricht, net als m'n warmoths. Ik moet er niet aan denken dit in een gitaar te doen met een kleine controlcavity... het kan wel, tis alleen veel werk :D

Ik heb de gitaar ook nog eens een nieuwe, verse laag olie gegeven... had ie nodig :)

al met al is de gitaar weer 'up and running', en echt klaar om bespeeld te worden (uhm.... weg te stoffen in de collectie? :P hahah).

Chroxy
12 juli 2010, 00:45
qua schakelmogelijkheden dikke chapeau hoe je alles voor elkaar krijgt etc..

alleen vind ik het qua looks helemaal niks meer zo..

Orpheo
12 juli 2010, 00:48
qua schakelmogelijkheden dikke chapeau hoe je alles voor elkaar krijgt etc..

alleen vind ik het qua looks helemaal niks meer zo..

snap ik :) maar het instrument moet wel kunnen doen wat ik wil. en nu is ie af. echt af. en ik had niet dat gevoel tot vanmiddag :P.

aaronstonebeat
12 juli 2010, 01:10
Heb je nu de oorspronkelijke elementen er weer op of alleen de kapjes? Ik vind die 'radiatortjes' in ieder geval wel iets hebben.

Wat doen die schakelaartjes allemaal? Uit ervaring weet ik dat het er nog te weinig zijn om echt alle mogelijkheden te dekken ;)

EDIT:

Ik had het hele verhaal hierboven gemist: vraag beantwoord.

universe777
12 juli 2010, 08:06
Hey Orph, als het ding nu doet wat je wilde kan ik alleen maar blij voor je zijn. Het ziet er inderdaad heel 70's uit met al die switches. Op de foto is het net of het onderste paar net niet onder dezelfde hoek zit als de rest. Is dat vertekening of echt zo? Das het enige waar ik me aan zou storen als ik er naar zou kijken. Verder blijft het voor mij de mooiste die je hebt. Jammer dat hij er nog niet was toen ik die Vee bij je kwam halen een tijdje terug. Had hem graag van dichtbij gezien.

Orpheo
12 juli 2010, 10:32
Hey Orph, als het ding nu doet wat je wilde kan ik alleen maar blij voor je zijn. Het ziet er inderdaad heel 70's uit met al die switches. Op de foto is het net of het onderste paar net niet onder dezelfde hoek zit als de rest. Is dat vertekening of echt zo? Das het enige waar ik me aan zou storen als ik er naar zou kijken. Verder blijft het voor mij de mooiste die je hebt. Jammer dat hij er nog niet was toen ik die Vee bij je kwam halen een tijdje terug. Had hem graag van dichtbij gezien.

dat is een lichte vertekening. ze staan niet helemaal onder dezelfde hoek (scheelt een paar graden) en dat komt doordat de top van binnen niet egaal is. als ie dat wel was geweest (dus goed ontworpen) was er niks aan de hand geweest. ik moest ook rekening houden met een reeds bestaand gat. dit is het beste dat ervan te maken viel.

ps: wat is bubinga knetterhard, niet normaal! esdoorn is boterzacht vergeleken bij deze top.

Orbis
12 juli 2010, 10:41
Welke dingen bevallen dan eigenlijk niet aan je Crimson? Ik kan me namelijk haast niet voorstellen dat er iets minder tof aan zou zijn, aangezien Fripp er ook zijn gitaren laat bouwen en die man niet bekend staat als iemand die snel tevreden is.

Zijn het dingen die maken dat de gitaar jou toch niet echt ligt, of gewoon slordigheden in de afwerking?

Overigens ben ik diep onder de indruk van de hoeveelheid switches op de gitaar :p .

Orpheo
12 juli 2010, 10:52
Welke dingen bevallen dan eigenlijk niet aan je Crimson? Ik kan me namelijk haast niet voorstellen dat er iets minder tof aan zou zijn, aangezien Fripp er ook zijn gitaren laat bouwen en die man niet bekend staat als iemand die snel tevreden is.

Zijn het dingen die maken dat de gitaar jou toch niet echt ligt, of gewoon slordigheden in de afwerking?

Overigens ben ik diep onder de indruk van de hoeveelheid switches op de gitaar :p .

als de gitaar eenmaal dicht is, en er liggen snaren op, is het enige dat me eraan stoort, de kennis dat de binnenkant niet is hoe ik 'm zou maken. maar als de snaren er dus opliggen, is het een instrumenteel godje. speelt TE GEK (voor mij dan), klinkt voor mij ook te gek. er is niets wat ik er niet mee kan. en ondanks dat de ruimte in de gitaar minuskuul is om te werken, is dat ook zijn kracht. Daardoor kan je op hoog volume met veel gain spelen, en feedback tot een super minimum reduceren! de top is namelijk kneiterdik (behalve bij de f gaten!) en de back en sides en hals zijn ook dik (de hals is neckthru, en ik doel dus op 't stuk waar de bodywings aan verlijmd zijn).

dat is werkelijk waar het enige.

Dat ie er een beetje 70ies uitziet? moah. het kan erger... Ben Crowe heeft een gitaar gemaakt, recentelijk, met een midi/synth, piezo, sustainer, variax, en pickups zoals deze. dat ding is echt een ouderwetse cockpit hoor. ik vind dit al net het randje, maar die gitaar... geef mijn portie maar aan fikkie.

Mitch
12 juli 2010, 11:19
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/P5290005.jpg

Even los van dat lange pickups verhaal en het onhandige ontwerp: lijkt het nou maar zo of is de gitaar nog maar nét goed geïntoneerd? De zadels lijken op sommige plekken voledig naar de kant van het staartstuk te staan. Misschien optisch bedrog, maar als het zo is vind ik dat wel een beetje slordig voor zo'n (naar verluidt) nauwgezette bouwer met oog voor detail.

E-J
12 juli 2010, 11:32
Even los van dat lange pickups verhaal en het onhandige ontwerp: lijkt het nou maar zo of is de gitaar nog maar nét goed geïntoneerd? De zadels lijken op sommige plekken voledig naar de kant van het staartstuk te staan. Misschien optisch bedrog, maar als het zo is vind ik dat wel een beetje slordig voor zo'n (naar verluidt) nauwgezette bouwer met oog voor detail.

De snaren (vooral de lage E) staan ook onder een wel erg steile hoek... ik kan me voorstellen dat die wel eens willen breken als je een beetje hard ragt...

HaroldA
12 juli 2010, 11:32
lijkt het nou maar zo of is de gitaar nog maar nét goed geïntoneerd? De zadels lijken op sommige plekken voledig naar de kant van het staartstuk te staan.

Die vraag heb ik ook al een keer gesteld en het blijkt allemaal nog te kloppen, al vind ik het er ook erg slordig uit zien :sssh:

Met die quadriljoen toggles er op is de gitaar er niet mooier op geworden, IMHO. Waren draaischakelaars niet mooier geweest?

Orpheo
12 juli 2010, 12:21
Die vraag heb ik ook al een keer gesteld en het blijkt allemaal nog te kloppen, al vind ik het er ook erg slordig uit zien :sssh:

Met die quadriljoen toggles er op is de gitaar er niet mooier op geworden, IMHO. Waren draaischakelaars niet mooier geweest?

aansteller, het zijn er slechts 7 ;)

Over de intonatie, dat is een verhaal apart. de intonatie zit goed, spot on. maar dat van die zadels, dat zijn custommade zadels. Wie zich de geschiedenis van deze gitaar nog voor de geest kan halen, kan zich wellicht nog herinneren dat deze gitaar eigenlijk een 'stock' gitaar was, die in de basis toevalligerwijs precies was wat ik wilde (exotische neck, hollow, bubinga top, mooie f-gaten). alleen die toets... dat was (imho) walgelijk engels walnoot. ik vind dat NIET mooi (als toets). De brug was al gefreesd, maar dat was een badass brug; wraparound (maar wel met zadels).

Ik wilde perse een andere toets, en een subtiel andere mensuur (iets langer dan de 24.75 die hij eerst had). Ook wilde ik een stoptail hebben. omdat de blokken in de body niet lang genoeg waren om de stoptail op de 'reguliere' afstand te plaatsen, is de stoptail wat dichterbij geplaatst dan normaal.

Ook is dus de gehele toets vervangen, op mijn verzoek.

omdat ík dus zo'n lastpak was (ben), heeft de bouwer her en der wat moeten goochelen om het goed uit te laten pakken qua intonatie. En de intonatie is gewoon goed. beter dan welke gitaar ik heb.

Dat van die lage E snaar: hij is nog NOOIT gebroken bij mij. echt, never. en ik rag behoorlijk flink!

Ik snap dat veel toggles mijn recente tendens van 'less is more' ondermijnt (immers, ik heb alleen maar 2 pup setups, dat er een 3e middenpup zit, zegt niks, die is 90% van de tijd toch nep, haha).

Maar om heel eerlijk te zijn, ik wil er ooit nog eens zo'n wide travel brug op hebben, maar ik weet niet hoe (of) dat gaat passen met de stoptail, dit is al toch wat krap :P (of terug naar de badass, en over de gaten van de stoptail een plaatje schroeven met 'custom made', zoals dit:

http://www.islandguitars.com/guitarpix/64es335front.jpg


ps: deze gitaar zocht ik net:

http://www.crimsonguitars.com/images/stories/food/310310/38.jpg

HaroldA
12 juli 2010, 12:28
aansteller, het zijn er slechts 7 ;)

Kun je bij de lokale doe-het-zelf-zaak niet wat kleinere ringetjes halen? Dan vallen de toggles misschien iets minder hard op...

Orpheo
12 juli 2010, 13:05
Kun je bij de lokale doe-het-zelf-zaak niet wat kleinere ringetjes halen? Dan vallen de toggles misschien iets minder hard op...

die ringetjes zijn al enorm klein hoor. je kijkt nu op de foto tegen de schacht van de toggle aan.

daarnaast, in de schacht zit een klein sleufje. in de ring zit een kleine 'nib' die in die sleuf past. daardoor is het makkelijker om de toggle stevig vast te zetten, als je de toggle van binnenuit niet goed vast kunt pakken.

Orpheo
12 juli 2010, 16:22
sommige settings klinken te gek, anderen een beetje 'bland'.

Vanavond trek ik de bedrading er weer uit, en ik ga wat anders proberen. just for the fun of it.

Mitch
12 juli 2010, 16:52
(over intonatie) Op die manier! Duidelijk verhaal...

Al die praatjes over kleine ringetjes, sleufjes, schachten en stevig vastpakken van binnenuit wordt me allemaal een beetje teveel met deze hitte :chicken:

universe777
12 juli 2010, 21:00
Die opmerking dat het een 70's vibe heeft bedoel ik absoluut niet negatief hoor. Je refereerde zelf aan BC Rich .Ik vind die oude riches met al die switches helemaal te gek. Neal z'n elektronika was toendertijd heel vernieuwend. En ik vind 't ook echt niet misstaan. Op die gitaar die je als laatste postte vind ik de knoppen wel misstaan.

Ik heb ook veel bewondering voor je "lef" om zo'n instrument gewoon te gutten en de boor er in te zetten zodat het nog customer is dan custom :cooler:

Weet niet of ik het lef zou hebben om de boor in mijn nieuwe Zwier explorer te zetten... Ik krijg bij jou altijd het idee van een wat verwilderde professor die in plaats van met allerlei reageerbuizen en distileer kelken, met magneten, meters kabels, potmeters en switches op zoek is naar het ultieme eureka moment. Wat ik een uitermate gaaf beeld vind.

aaronstonebeat
12 juli 2010, 21:08
Ik krijg bij jou altijd het idee van een wat verwilderde professor die in plaats van met allerlei reageerbuizen en distileer kelken, met magneten, meters kabels, potmeters en switches op zoek is naar het ultieme eureka moment.

http://i134.photobucket.com/albums/q100/popwar1108/uncledoc.jpg

universe777
12 juli 2010, 21:28
Hahahaha. Orph aub niet pissig worden! Ik bedoel het absoluut NIET negatief.

aaronstonebeat
12 juli 2010, 21:30
Ik ook niet hoor; integendeel :)

Orpheo
12 juli 2010, 21:46
Haha, nee man, vind t wel complimenteus! Dat beeld klopt volgens mijn vriendin ook behoorlijk aardig :p ik heb lades vol magneten, pots, draadjes en wat al niet. Maar ik ben redelijk eenvoudig in wat ik wil hoor. Een balans tussen tone, dynamiek, output en veelzijdigheid en diversiteit.