PDA

View Full Version : Waveforms



skabouter
24 december 2009, 19:02
Leuk is het om naar wave-forms te kijken (nr inladen in project). De meeste metal is gewoon een helemaal zwarte balk, hehe. Wat vinden jullie daarvan?
Het hoeft hier niet over Loudness-war te gaan... Ik ben tegen alsmaar harder maken, maar ik maak nu een metalproductie, en toch moet die wel een beetje hard zijn vind!

Zie de volgende waveform: Groen is de mix-bounce, en paars is die mix door een compressor/limiter gehaald.

http://c2.ac-images.myspacecdn.com/images02/120/l_bd34b0d58cf443ed92c6de98e70344d9.jpg

Dit is toevallig 1 vd meest dynamische nrs van de CD, maar wat vinden jullie van de waveform? ziet dit er redelijk uit? de harde stukken beuken ook echt keihard qua muziekstijl. Is dit hard genoeg? te zacht?

en deze waveform?

http://c4.ac-images.myspacecdn.com/images02/144/l_968eef09ff3a48c789e35cf3ba274363.jpg

Ik kom dit vaak tegen bij bijv bassgitaren (dit is een theremin stukje). Wat betekend het als een waveform niet "symmetrisch" is? wat zegt het over de informatie in de muziek?

Noctiis
24 december 2009, 19:08
Voor een metalproductie ziet het erg erg dynamisch uit zoals je zelf al aangeeft :)

Ik houd ook niet van het continu net-niet clippende gebeuk van veel moderne metalproducties, maar ik vind ook dat het nooit de beslissende factor moet zijn. Als het nummer moet blazen, dan mag het best tegen het rood aanzitten. De oren moeten dan gewoon beslissen, niet de ogen.

Han S
24 december 2009, 22:27
Arjen, die a symetrie zie je ook meestal bij blaasinstrumenten als trompet, trombone, euphonium en tuba. Saxofoons dan weer niet, geen idee hoe dat komt.

DeiDRagonas
24 december 2009, 23:55
Fuck, ik had gehoopt een antwoord van Han te krijgen op die vraag.. Goeie vraag Ska. Ik zie ook vrij regelmatig van die assymetrische waves. Vaak heb ik dan de neiging om ze weer symmetrisch te maken. Hoewel dat nog nooit een hoorbaar verschil heeft opgeleverd.

Wat betreft die 1e wave: Die ziet er erg netjes uit! Helemaal voor een metal productie. Nu is het aan diegene die het gaat masteren om dat ook zo te laten! Toch is de tip om met je oren te oordelen een erg goede, niet teveel metertjes kijken!

Grt DeiDRa!

:punk:

skabouter
25 december 2009, 13:10
haha grappig dat dat antwoord op die waveform vraag nog niet bekend was...ik vraag het me al lang af, en dacht dat het simpel zou zijn....

En verder kijk ik idd niet tussentijds het mixen naar die waveforms, maar ik heb ze wel eens vergelijken, en echt veel metal is ook zichtbaar dichtgesmeerd (ook zeer hoorbaar). Daarom was ik wel blij met deze mixdown, het klinkt dynamisch en ja, zo ziet het er dus ook uit. ben bang dat de rest minder dynamisch is, dat zijn meer rechttoerechtaan nrs. Dit nummer in kwestie heeft rustige ballad stukjes tussendoor, en veel stops.

bert k
25 december 2009, 13:15
Ja, hier ook grappig, ik weet het ook niet. Ik ken het verschijnsel, je hoort er niks van, maar ik heb geen verklaring. Wat je ook wel eens hebt is offset, dan is de hele wave naar beneden of naar boven verschoven, dan zit de nul niet op de goeie plaats, maar daar is wel een tooltje voor om dat te herstellen. Kan ik ook al niet verklaren.

de wave ziet er prima uit, hoor. Het is wel grappig om hem steeds verder dicht te prakken, en toegegeven, het gaat steeds vetter klinken. Ik heb dat ooit eens gedaan met een Amerikaanse bigband, van die jaren 60 schettermuziek, helemaal plat, het stond te pompen als een idioot, maar wat walste dat over je heen. Perfect voor de theaterproductie waar het voor was.

Han S
25 december 2009, 13:34
Fuck, ik had gehoopt een antwoord van Han te krijgen op die vraag.. Goeie vraag Ska. Ik zie ook vrij regelmatig van die assymetrische waves. Vaak heb ik dan de neiging om ze weer symmetrisch te maken. Hoewel dat nog nooit een hoorbaar verschil heeft opgeleverd.

Wat betreft die 1e wave: Die ziet er erg netjes uit! Helemaal voor een metal productie. Nu is het aan diegene die het gaat masteren om dat ook zo te laten! Toch is de tip om met je oren te oordelen een erg goede, niet teveel metertjes kijken!

Grt DeiDRa!

:punk:

Ik heb er wel eens over nagedacht en een mogelijke verklaring moet je zien te vinden in het volgende: een gitaarsnaar trilt heen en weer en in bochten, maar de energie gaat net zoveel naar links als naar rechts, of naar boven en naar beneden. Het veroorzaakt in het element een wisselend magnetisch veld en dat elemant maakt daar een wisselstroom van die net zoveel in als uit fase gaat.

Hetzelfde geldt voor alle snaar instrumenten en percussie, een vel trilt en gaan net zover naar boven als naar beneden, wat met de decay snel minder wordt en uitsterft.

Maar een trompet werkt niet met snaren of vellen en mogelijk is de voorwaartse trilling in die toon sterker als de achterwaartse trilling. En dat zou die rare wave kunnen verklaren. Hij is namelijk altijd asymetrisch bij een trompet.

Bins
25 december 2009, 14:07
http://c2.ac-images.myspacecdn.com/images02/120/l_bd34b0d58cf443ed92c6de98e70344d9.jpg



Ik post even voor de gein een waveform van onze cd die net af is. Dan kun je een beetje vergelijken. Let wel dat er 0,0 dynamiek in onze muziek zit :)

De bovenste is na mixen/masteren. De onderste is de laatste proefmix die we te horen hebben gekregen. We zijn voor "knallen als een malle" gegaan en dat is gelukt. Mag ook wel, voor dat geld... :)
http://photos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs188.snc3/19544_1280301083583_1111722163_871169_6166237_n.jp g

Han S
25 december 2009, 14:17
Als ik er zo naar kijk klinkt die mix van Sakabouter opener en ruimtelijker. Die van Bins is door een maximizer gehaald en als je dat met die mix van Skabouter doet ziet hij er net zo uit. Als je de onbewerkte opname gaat bekijken zul je zeker veel meer dynamiek zien, een opname, ook van harde metal, ziet er nooit zo uit als track 1 of 2 van Bins.

Bins
25 december 2009, 14:27
Ligt natuurlijk ook heel erg aan de muziek zelf. Wij maken herrie, dus het is niet gek dat de waveform er zo uitziet. Ik vond het gewoon grappig om te posten omdat hij zoveel verschilt met die van Skabouter.
Even voor de duidelijkheid: dit is dus geen doe-het-zelf maar van een "pro". Dit dus ter bevestiging van Ska's "de meeste metal is een zwarte balk" (naja metal... het komt in de buurt) uitspraak... Maar het klinkt wel bitchin':)

Han S
25 december 2009, 15:45
Ik ben zo arrogant om te denken dat ik ook een pro ben en ik heb scheepsladingen harde bands opgenomen. Ik weet hoe een wave van een keiharde metalband er uitziet en wat die eerste track van jou laat zien is het product van wat we 'loudness wars' hebben genoemd. In feite is het gemiddelde nivo omhoog geschroefd met compressie en het is aan de bovenkant gelimit met een brick wall limiter en dat gecombineerd heet 'maximizing'. Dat kan elke boerenlul met een paar goede oren omdat er fantastische plugins zijn die dat voor je doen.

Vroeger moest dat met hardware en daar komt heel wat kennis van zaken bij kijken, nu kan ongeveer iedereen dat met een computer en wat je in feite doet is de dynamiek verminderen. Als je dat mooi vindt, so be it.

Fenderwim
25 december 2009, 16:05
De grafische presentatie van waveforms zoals je in DAW's ziet tbv editting etc zijn slechts gedeeltelijk een presentatie van de werkelijkheid.

In werkelijkheid bestaat geluid namelijk uit kleine drukverschillen.

Vele instrumenten hebben bij bepaalde tonen een symetrische wavevorm en bij andere een asymetrische.

Dit heeft te maken hoe in het instrument de boventonen in phase met elkaar in relatie staan.
Ze kunnen elkaar dus versterken of verzwakken waardoor dan de asymetrie ontstaat.
Is dus normaal voor dat instrument.

Lees dit even:

http://www.audiomisc.co.uk/asymmetry/asym.html

Bins
25 december 2009, 16:23
Ik ben zo arrogant om te denken dat ik ook een pro ben en ik heb scheepsladingen harde bands opgenomen. Ik weet hoe een wave van een keiharde metalband er uitziet en wat die eerste track van jou laat zien is het product van wat we 'loudness wars' hebben genoemd. In feite is het gemiddelde nivo omhoog geschroefd met compressie en het is aan de bovenkant gelimit met een brick wall limiter en dat gecombineerd heet 'maximizing'. Dat kan elke boerenlul met een paar goede oren omdat er fantastische plugins zijn die dat voor je doen.

Vroeger moest dat met hardware en daar komt heel wat kennis van zaken bij kijken, nu kan ongeveer iedereen dat met een computer en wat je in feite doet is de dynamiek verminderen. Als je dat mooi vindt, so be it.

Ja, dat weet ik. Heb ik hier al genoeg over gelezen. Nogmaals, ik postte het alleen maar omdat dit topic over waveforms gaat, als voorbeeld van het verschil zegmaar. "Mooi" is niet het goede woord, maar ik ben heel tevreden over hoe de cd klinkt. Er is ook echt een duidelijk verschil met mijn (boerenlul, maar met blijkbaar niet zulke goede oren) eigen mix en die van Jochem (komt uit Breda volgens mij, dus inderdaad waarschijnlijk ook een boerenlul), terwijl de waveforms er bijna hetzelfde uitzien.

Han S
25 december 2009, 16:41
Maar een wavevorm zegt op zich niets over hoe iets klinkt, een trompet die helemaal kut klinkt ziet er net zo uit als een trompet die geweldig klinkt. Het enige wat je goed kunt zien is de dynamiek in zo'n stuk en uiteraard zit er in een gitaargeluid met maximale distortion bijna geen dynamiek omdat het van zichzelf al een hele berg compressie in zich heeft.

Bins
25 december 2009, 22:50
Ja, dat was eigenlijk het punt wat ik ook wilde maken :)

fivelastwords
27 december 2009, 18:38
Ik geloof dat die asymmetrische waveforms te maken hebben met geluidsdruk. Je hebt een - en een + pool en wanneer een mono bron veel druk levert, slaat de waveform harder uit op een van die twee polen. Van horen zeggen jongens, dus pin me er niet op vast.

EDIT: lees net de post van Fenderwim, bullshit verhaal dus dit hierboven :)