PDA

View Full Version : hoe doen ze dat?



Keevinkos
24 december 2009, 17:03
Hoe krijgen bekendere gitaristen als Jimmi Page (led zeppelin), Ritchy Blackmore (Deep Purple) etc. hun scheurgeluid uit de marshall plexi's live op het podium? Zetten zij hem gewoon helemaal voluit?

jacky
24 december 2009, 18:13
zijn natuurlijk helden uit het pre PA tijdperk

vol open dus

Dirk_Hendrik
24 december 2009, 19:54
Dit zijn de mensen uit het tijdperk dat er nog niet meteen bandleden en kroegeigenaren kwamen zeiken..

"dat het zo hard is""....

en

"Dat het toch ook best wat zachter kan"


het moet een mooie tijd zijn geweest.

jacky
24 december 2009, 20:20
He wat zeg je ;-)

the sure thing
24 december 2009, 20:30
Wat dacht je van The Beatles die hun hoeveelheid VOX AC30TB (en later de 50w) VOLUIT hadden staan en zichzelf nog niet hoorden vanwege het gegil....

matto
24 december 2009, 22:16
Tja.... back... line 6 ties

reinierscheffer
25 december 2009, 20:10
gemodificeerde amps met oa extra mastervolumes voor meer gain.
maar blackmore stond er ook om bekend zijn marshalls vol open te draaien en veel zijn volumepotmeter op zijn gitaar te gebruiken voor dynamiek.

of grote lege amps als versterkermuur en klein buizenampje erachter en die uitversterken. maar volgens mij is dat meer van de jaren '80 ;)

Eko
25 december 2009, 20:44
Yep , de volle lading er uit. Geen remmen er op. Hetzelfde geld voor Angus Young. Trouwens een goede amp klinkt pas echt mooi als eerst de voedingen aan het werk zijn gezet , dan de eindbuizen en pas daarna de preamp buizen. Dit volgens Arie-Jan van Marble amps. Een tubescreamer doet pas z`n werk als voeding , eindpitten en preamp hun werk goed doen.

ellisvertellis
25 december 2009, 22:20
Yep , de volle lading er uit. Geen remmen er op. Hetzelfde geld voor Angus Young. Trouwens een goede amp klinkt pas echt mooi als eerst de voedingen aan het werk zijn gezet , dan de eindbuizen en pas daarna de preamp buizen. Dit volgens Arie-Jan van Marble amps. Een tubescreamer doet pas z`n werk als voeding , eindpitten en preamp hun werk goed doen.


Eindbuizen, preampbuizen, tot daar ben ik mee, maar hoe zet je in godsnaam een voeding aan het werk?? Bedoel je de elementen van de gitaar ofzo?

Chris Winsemius
26 december 2009, 11:21
Hoe krijgen bekendere gitaristen als Jimmi Page (led zeppelin), Ritchy Blackmore (Deep Purple) etc. hun scheurgeluid uit de marshall plexi's live op het podium? Zetten zij hem gewoon helemaal voluit?

Bij Page werden pas eind jaren 70 mods toegepast op z'n Marshalls, bepaalde 200 Watters van Blackmore schijnen JCM800-achtig gemod te zijn. Eerder werk van Page is gewoon goed te doen met 'n '69 Plexi SuperLead en het eerste DP werk is ES33x + AC30.

Vooral Page gebruikte ook zeer veel andere amps, Supro's, Fenders, VOXen, etc.

toneblo
26 december 2009, 12:14
dit zijn de mensen uit het tijdperk dat er nog niet meteen bandleden en kroegeigenaren kwamen zeiken..

"dat het zo hard is""....

En

"dat het toch ook best wat zachter kan"


het moet een mooie tijd zijn geweest.



...amen!!!

caliban
26 december 2009, 14:02
Hoe krijgen bekendere gitaristen als Jimmi Page (led zeppelin), Ritchy Blackmore (Deep Purple) etc. hun scheurgeluid uit de marshall plexi's live op het podium? Zetten zij hem gewoon helemaal voluit?

Hoe werkte dat eigenlijk, die pre PA optredens. Drum en zang moet toch ook worden versterkt, en ik kan me niet voorstellen dat een paar amps op een podium een festivalweide volspelen.

Spijtig dat ondertussen het muren-van-speakers systeem niet meer toegepast wordt op de meeste festivals. Die line-array rommel vind ik echt helemaal niks.

fredjuh
26 december 2009, 14:12
De zang had vroeger simpelweg 2 keer zoveel buizenversterkers als de gitarist, en daarna gingen ze over naar transistor.

caliban
26 december 2009, 14:13
De zang had vroeger simpelweg 2 keer zoveel buizenversterkers als de gitarist, en daarna gingen ze over naar transistor.

Ik begrijp niet echt wat je bedoelt :makeup:, kan je even wat specifieker zijn.

Eko
26 december 2009, 17:33
Ellisvertellis,
Ik heb het niet verzonnen , zo werd het verteld door de bouwer van m`n amps. Pas als alles optimaal en maximaal open staat is de compressie compleet en de drive maximaal te noemen. Ik vind de theorie er achter niet zo boeiend, het enige wat ik er van overgehouden heb is dat ik een kleinere amp opengezet mooier vind klinken dan een amp met een mastervolume.

caliban
26 december 2009, 22:47
Hangt toch gewoon af van wat voor tone je wil...