PDA

View Full Version : 4ohm Loadbox op 8/16ohm aansluiting



rammybully
24 december 2009, 16:26
Ik heb een na een tijd "wikken en wegen" gekozen om een Koch LB120 te kopen voor mijn Fender Bandmaster. Ik heb dus de 4ohm versie.

Ik heb ook een Laney VC15 (15watt buizen) versterkertje met een speakeruitgang van 8/16 ohm.
Dit dingetje klingt lekker er ik wil er wat mee opnemen.
Is het mogelijk om de 4 ohm loadbox te gebruiken??

Dus: Laney(ext.cabinet out)--->loadbox(D.I. out)--->Mengtafel

Ik sluit er geen speaker op aan, maar gebruik alleen de D.I. uitgang naar de mengtafel.
Moeten de ohmages ook zonder het gebruik van speakers matchen?
Is dit schadelijke voor één van de twee apparaten?

Wie weet het me te vertellen?
:strat:

Plant
24 december 2009, 16:41
Ik sluit er geen speaker op aan, maar gebruik alleen de D.I. uitgang naar de mengtafel.
Moeten de ohmages ook zonder het gebruik van speakers matchen?

Ja, in ieder geval niet kleiner (dus geen 4 Ohm speaker op een 8 Ohm amp).


Is dit schadelijke voor één van de twee apparaten?

Ja, voor de versterker want die moet bij 4 Ohm belasting meer stroom kunnen leveren dan ie kan bij hoge uitsturing en dan gaat ie mogelijk stuk (of er moet een goeie beveiliging in zitten, maar daar zou ik het niet op aan laten komen).

rammybully
24 december 2009, 19:30
Ja, in ieder geval niet kleiner (dus geen 4 Ohm speaker op een 8 Ohm amp).


Is dit ook het geval als je hem puur als loadbox/D.I. gebruikt en geen speaker aansluit??

mmrizio
24 december 2009, 20:28
Ik dacht altijd dat een buizenversterker beter een te lage impedantie kon verdragen dan een te hoge impedantie. En dat de meeste buizenversterkers een factor 2 mismatch wel overleefden.

De kenners zullen zich zo wel melden, als ze terug zijn van de kerst-mis. In de tussentijd kun je even de zoekfunctie gebruiken (bv. op mismatch zoeken in dit subforum) en je inlezen. Want ik geef geen garantie als het toch fout gaat!

Maurice

the sure thing
24 december 2009, 20:44
Ik dacht altijd dat een buizenversterker beter een te lage impedantie kon verdragen dan een te hoge impedantie. En dat de meeste buizenversterkers een factor 2 mismatch wel overleefden.

De kenners zullen zich zo wel melden, als ze terug zijn van de kerst-mis. In de tussentijd kun je even de zoekfunctie gebruiken (bv. op mismatch zoeken in dit subforum) en je inlezen. Want ik geef geen garantie als het toch fout gaat!

Maurice

Zo concreet mogelijk: een 8 Ohm uitgang van de amp op een 16 Ohm speaker is "beter" dan een 8 Ohm uitgang van de amp op een 4 Ohm speaker. Een misfactor van "2" naar boven toe wordt door een aantal amps wel overleefd: maar goed voor een amp is het niet. Afhankelijk van de onderdelen en kwaliteit kan een amp dit voor langere tijd wel/niet goed aan.

Ik heb een jaar lang mijn Fender BMR met 4 Ohm uitgang op een 8 Ohm speaker(configuratie) aangesloten tijdens optredens en repetities en nooit een probleem gehad.

Plant
24 december 2009, 20:55
Geen Kerst-mis voor mij :stop:

Ja. Ik zie op de site van Laney dat als je iets op de VC15 speaker uitgang aansluit, de interne speaker uitschakelt. Dus je sluit die loadbox (en of dat nou een speaker of een weerstand is doet hier er niet toe) direkt aan op de uitgang van je amp.

Maar wat ik niet snap: Waarom heb je de 4 Ohm versie gekocht en niet de 8 Ohm versie :???: Want die bestaat ook gewoon.

the sure thing
24 december 2009, 21:21
Maar wat ik niet snap: Waarom heb je de 4 Ohm versie gekocht en niet de 8 Ohm versie :???: Want die bestaat ook gewoon. Die gebruikt ie voor z'n Fender BMR!

Plant
25 december 2009, 11:29
...ooow, daar had ik even overheen gelezen :soinnocent:

Maar dan nog was het misschien beter geweest om die te kopen. Je had er eventueel dan bij de BM nog een 8 Ohm dummyload (vermogensweerstand) aan parallel kunnen zetten om daarvoor 4 Ohm te krijgen. Is een goedkope oplossing.

Wat je nu misschien nog kunt doen zag ik in dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130582) topic.

Een dummyload van 4 Ohm in serie dus om zo 8 Ohm te krijgen.

rammybully
25 december 2009, 14:57
...ooow, daar had ik even overheen gelezen :soinnocent:

Maar dan nog was het misschien beter geweest om die te kopen. Je had er eventueel dan bij de BM nog een 8 Ohm dummyload (vermogensweerstand) aan parallel kunnen zetten om daarvoor 4 Ohm te krijgen. Is een goedkope oplossing.

Wat je nu misschien nog kunt doen zag ik in dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130582) topic.

Een dummyload van 4 Ohm in serie dus om zo 8 Ohm te krijgen.

Ik ga de loadbox eigenlijk alleen gebruiken voor de bandmaster en wordt in mijn rack gebouwd, zodat ik er wekelijks mee op de bune kan staan.
Voor een opname wil ik hem een keer met de Laney gebruiken...

Maar uit jullie reactie's maak ik op dat ik de 4ohm Loadbox beter niet met de 8/16ohm Laney moet gebruiken? of zijn er nog andere opties....