PDA

View Full Version : verschil tuss modeling, transistor, buizen, hybride combo



collette
24 december 2009, 16:09
hey graag wat uitleg. stond eigenlijk op het punt de vox vt50 te kopen.
maar ben bang verkeerde aankoop te doen.
graag jullie hulp.

als je op de site van musicstoren kijkt zie je buizen, transistor, hybride, modeling.
de vox word bij de laatste ingedeeld.

wat is het beste

heinz3110
24 december 2009, 16:36
Er is geen beste. Er is alleen maar verschil. En dat moet je maar juist bevallen. :D

Baker
24 december 2009, 17:17
Buizen: Pre-amp en eindtrap gebruikt ouderwetse glazen buizen om het signaal te vervormen en te versterken. Voordeel: Erg mooi geluid, Nadeel: Duurder, zowel qua aanschaf als qua onderhoud

Transistor: Pre-amp en eindtrap gebruikt transistors om het signaal te vervormen en te versterken. Voordeel: Goedkoper zowel qua aanschaf als qua onderhoud. Nadeel: Met name bij oversturing op hoger volume minder mooi geluid.

Hybride:
Combo van hierboven. Meestal een buisje in de pre-amp, en een transistor eindtrap. Meestal hebben dit soort amps het karakter van een transistor.

Modeling:
Een digitaal kastje waarin zoveel mogelijk het geluid van bestaande amps wordt nagebootst. Je hebt dan een knop waarmee je kunt schakelen tussen Mesa boogie/fender/marshall etc. De algemene opinie is dat modeling heel erg praktisch is, en het origineel ook aardig kan benaderen, maar nooit zal evenaren.

Je hebt modeling versterkers, dus met ingebouwde eindtrap, al dan niet buizen of transistor.
Je hebt ook modeling... eh apparaatjes, weet even de correcte term niet, maar ik bedoel een POD. Deze kun je rechtstreeks op een PA, stereo of computer aansluiten, maar ook op een losse eindtrap.

Buis:
http://www.gaparts.nl/nieuw/images/reparatie%20modificatie/buizen2.jpg

sideburns
24 december 2009, 17:33
De vox is idd een moddeling versterker, dwz dat hij andere versterkers kan "Nabootsen" en verder nog een aantal effecten aan boord heeft, eigenlijk een veelzijdig apperaat waar heel veel verschillende geluiden uit te halen zijn. Anderzijds is het wel zo dat de verschillende ingeprogrameerde versterkermodellen het geluid van de orginelen slechts benaderd. De orginelen (veelal buizenversterkers) zullen toch anders (in mijn beleving beter) klinken

Transistoren maken geen gebruik van buizen, klinken (wederom in mijn beleving) wat neuzeliger, minder dynamisch, voordelen zijn wel de lagere aanschafprijs, en een grote betrouwbaarheid, er zitten materialen in die gewoonweg niet snel kapot zullen gaan. (niet dat dit per definitie bij buizenversterkers wel zo is....) verder mischien ten overvloedde maar je hoeft uiteraard geen buizen te verwisselen.....

Buizenversterkers geven imho het mooiste en meest "rijke" / organische geluid.
Nadeel van buizen is wel dat ze om de zoveel tijd (ligt er aan hoe vaak je een versterker gebruikt) vervangen dienen te worden, net als een gloeilamp gaan ze naar verloop van tijd "slijten"

Hybride versterkers maken gebruik van een transistor eindversterker (Denk aan valvestate van marshall) maar in de voorversterker zit wel een buisje verwerkt (vaak ecc 83) dit zorgt enigzins voor een buizengeluid maar is nog niet "the real thing"

Verder is het moeilijk om te zeggen wat "het beste" is, beleving van wat mooi of goed is, is nogal subjectief, vooral veel gaan uitproberen dus.

Twangboy
24 december 2009, 17:43
hey graag wat uitleg. stond eigenlijk op het punt de vox vt50 te kopen.
maar ben bang verkeerde aankoop te doen.
graag jullie hulp.

als je op de site van musicstoren kijkt zie je buizen, transistor, hybride, modeling.
de vox word bij de laatste ingedeeld.

wat is het beste

Ik weet het niet want ik speel eigenlijk basgitaar maar ik zou zeggen modeling!

Baker
24 december 2009, 18:55
Ik zeg: (wederom erg kort door de bocht)

-ben je nog niet zo ervaren en/of speel je alleen thuis: modeling
-Wil je een bandje gaan beginnen en heb je wat meer ervaring: buizen

(dit wil trouwens niet zeggen dat ervaren gitaristen geen modeling zouden moeten gebruiken)

Shaggy
24 december 2009, 19:33
*kuch* onze eigen jan akkerman speelt live ook met een pod rack versie *kuch*

Ibanez666
24 december 2009, 19:43
*kuch* onze eigen jan akkerman speelt live ook met een pod rack versie *kuch*

ah daarom heeft hij zon rot geluid :)

HalfBlindLefty
24 december 2009, 23:37
Challenge ???

Zo langzamerhand ben ik toch benieuwd of het mogelijk is op basis van "het geluid" te benoemen wat voor een type versterking er in gebruik is...... (wel vanaf een mp3 natuurlijk)

Laat ik nou komende week misschien wat tijd hebben en ! de materialen

Fender Cybertwin SE
Blackheart Little Giant
Pod 2.0
en dan heeft mijn zoon nog een Fox adVt30 staan
Als ik "Need your love so bad" gebruik heb ik nog een Peavey Bandit 112 opname klaar staan.
Smaken genoeg dus :)

bv een aantal keren hetzelfde thema inspelen met de diverse "amps"
Zijn er mensen die denken aan te kunnen geven welk fragment van welke amp af komt ?

of..........

Henri H
24 december 2009, 23:44
Als het puur om de zolderkamer gaat zou ik echt voor modelling gaan.
Ik heb een Behringer V-amp en een BOSS GT-8 gehad en op laag volume kun je best lekkere sounds uit die dingen halen, gewoon op een paar (goeie) PC speakers of een stereo installatie aansluiten.

Voor de echte "buizen-feel" gaat er niets boven een buizen amp die je wat open kan trekken.

Op een mp3 hoor je het verschil niet, maar voor je eigen beleving is het een wereld van verschil.

DeiDRagonas
25 december 2009, 00:03
Inderdaad... Op een Mp3 ga je dat niet horen (hoewel er hier btw zeker weten knuppels rondhangen die t tegendeel beweren). Ik heb vaak nrs ingespeeld met een Pod 2.0 en niemand die het ooit gemerkt heeft dat t modeling was. Hangt er een beetje vanaf hoe goed je bent in het instellen van je apparatuur.

D.

Luke-wannabe
25 december 2009, 00:19
@ Huisjes: Volgens mij is het met 1 L.

Overigens gaat het niet eens zozeer om de geluidskwaliteit, vind ik zelf. Maar meer over hoe het 'aanvoelt'.

DeiDRagonas
25 december 2009, 00:27
Overigens gaat het niet eens zozeer om de geluidskwaliteit, vind ik zelf. Maar meer over hoe het 'aanvoelt'.

Eensch!

Dat je het op een opname niet hoort, neemt idd niet weg dat een buizenamp voor de bespeler gewoon lekkerder speelt dan modeling..

D.

:punk:

Baker
25 december 2009, 10:20
modelling

Volgens mij is het ook met 1 l
Maar ik zit net wat te googlen, en het lijkt wel of allebei gebruikt wordt: modeling en modelling.

SloeGin
25 december 2009, 10:36
Als het gewoon voor thuis is is buizen not the way to go. Zelfs een 5 watter is overkill voor thuis.
Met de komst van Axe-fx en Eleven Rack (die ik nu zelf ook heb) is er een nieuw tijdperk aangebroken zeg maar. Vergeet de modelling van Line sucks POD en consoorten :) De axe-fx en eleven rack zijn zo super dat mening guitarspeler zijn lampenheads er voor begint weg te doen.
Ik raad je aan om deze zeker eens uit te testen alvorens je die Vox koopt ;)

Henri H
25 december 2009, 11:08
Volgens dit wiki artikel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Physical_modelling) is het met dubbel l, maar beide wordt inderdaad gebruikt.
Of dat juist is betwijfel ik.

Ik zeg ook dat een buizen-amp, mits je hem wat los kunt trekken, het lekkerst speelt, maar het schijnt dat de nieuwste modellers (Axe FX en Eleven Rack) erg goed een buizen-amp kunnen benaderen, zowel qua "feel" als geluid.
Voor thuis, op een klein podium, en/of als je rugklachten hebt, zou het een goed alternatief kunnen zijn wellicht.

Transistor amps worden over het algemeen als minderwaardig bestempeld, er zijn wel goeie, zou zo niet weten welke.
Een hybride (Valvestate) kan ook een goed alternatief zijn voor thuis.
In een band heeft een Valvestate vaak te weinig power.

Baker
25 december 2009, 11:25
In een band heeft een Valvestate vaak te weinig power.

Dat laatste bestrijd ik.
Ik heb jaren in een stevige rockband gespeeld en opgetreden met een VS265.
Dat ging meer dan prima.

guitaraddict
25 december 2009, 11:30
Volgens dit wiki artikel is het met dubbel l, maar beide wordt inderdaad gebruikt.
Of dat juist is betwijfel ik.


Het verschil zit 'm in amerikaans engels en brits engels !

vgl. travel . traveling - travelling etc.

swlabr
25 december 2009, 11:36
Laat mij is wat meer weten over die Axe-fx en Eleven rack.

Midwolda
25 december 2009, 11:40
Laat mij eens wat meer weten over die Axe-fx en Eleven rack. :roll:

Henri H
25 december 2009, 11:42
Axe FX (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=119762)

Eleven Rack wordt daar ook wel besproken....

Eko
25 december 2009, 21:00
Jan Akkerman speelt thuis via Line6 en op podium met een speciale amp van Marble, maar kniesoor die daar op let.
Het maakt eigenlijk allemaal geen bal uit, zolang je je geluid maar weet te vinden. De rest is bijzaak. Een Cybertwin van Fender staat hoog op m`n verlanglijst voor thuis en opnames. Is geen echte tubeamp maar zeer goed. Ook niet echt een modeling te noemen. Alles is te beinvloeden. Ook de effecten kun je zelf plaatsen tussen de gitaar en de amp of tussen de preamp en eindbuizen.

Yek1
26 december 2009, 10:31
Laat mij eens wat meer weten over die Axe-fx en Eleven rack. :roll:


http://www.thegearpage.net/board/forumdisplay.php?f=53

HalfBlindLefty
26 december 2009, 22:01
Jan Akkerman speelt thuis via Line6 en op podium met een speciale amp van Marble, maar kniesoor die daar op let.
Het maakt eigenlijk allemaal geen bal uit, zolang je je geluid maar weet te vinden. De rest is bijzaak. Een Cybertwin van Fender staat hoog op m`n verlanglijst voor thuis en opnames. Is geen echte tubeamp maar zeer goed. Ook niet echt een modeling te noemen. Alles is te beinvloeden. Ook de effecten kun je zelf plaatsen tussen de gitaar en de amp of tussen de preamp en eindbuizen.

Als je ooit de keuze maakt voor de Cybertwin en de kans krijgt, probeer dan de SE versie te krijgen. Die is net even wat beter dan de oudere "gewone CT"
Ik zou de mijne niet meer willen missen.

Shaggy
26 december 2009, 22:05
Jan Akkerman speelt thuis via Line6 en op podium met een speciale amp van Marble, maar kniesoor die daar op let.
Het maakt eigenlijk allemaal geen bal uit, zolang je je geluid maar weet te vinden. De rest is bijzaak. Een Cybertwin van Fender staat hoog op m`n verlanglijst voor thuis en opnames. Is geen echte tubeamp maar zeer goed. Ook niet echt een modeling te noemen. Alles is te beinvloeden. Ook de effecten kun je zelf plaatsen tussen de gitaar en de amp of tussen de preamp en eindbuizen.

live ook met line6 en die marble combo