PDA

View Full Version : Voldoende wattage ?



dimitri
24 december 2009, 12:42
Heeft een vox ac15cc voldoende wattage voor cafeoptredens zonder verdere versterking?
Of moet ik dan uitkijken naar een extra cabinet of de ac30?

sideburns
24 december 2009, 13:28
Hoi dimitri,

Ik neem aan dat je met repeteren over dezelfde versterker speelt, Als je dan tevreden bent en voor je gevoel door de mix heen komt is het voldoende. Anderzijds is het natuurlijk ook prettig als je wat vermogen over hebt, een 30 watter geeft je dat natuurlijk wel....

lodi
24 december 2009, 13:39
Heeft een vox ac15cc voldoende wattage voor cafeoptredens zonder verdere versterking?
Of moet ik dan uitkijken naar een extra cabinet of de ac30?
is moeilijk te zeggen,hangt van het soort optreden af, ook van de grootte v h café, als het gaat om luistermuziek, jazz of soft rock pop zou het moeten volstaan (wel hoog genoeg plaatsen) gaat het om het brede rockcoverwerk waarbij het (meestal beschonken)publiek op tafel gaat meebrullen, ja dan wordt het n' beetje krap

caliban
24 december 2009, 13:43
Als je clean hard moet kunnen, is 15 misschien iets aan de lage kant..

Ibanez666
24 december 2009, 13:44
een cabinet met een hoog-rendement spreaker zou ook kunnen werken

lodi
24 december 2009, 13:47
Hoi dimitri,

Ik neem aan dat je met repeteren over dezelfde versterker speelt, Als je dan tevreden bent en voor je gevoel door de mix heen komt is het voldoende. Anderzijds is het natuurlijk ook prettig als je wat vermogen over hebt, een 30 watter geeft je dat natuurlijk wel....

je sound gaat iets helemaal anders worden in n' vol café dan in n' leeg repetitielokaal, zelfs met dezelfde settings op je amp, dit geld voor gitaren ook voor drum's en voor zang mensen (soft bodie's) slorpen enorm veel hoog (treble) op bv

DaveItUp
24 december 2009, 14:25
Te weinig, ik zou voor een ac30 gaan.

dimitri
24 december 2009, 15:36
Tis dat ik een ac15 kan kopen voor 385 en dat leek me geen slechte prijs. Maar als ik dan te kort kom, dan is het natuurlijk geen leuke deal.

Heibel
24 december 2009, 16:16
hey Dimitri,

Ik heb laatst nog voor 'n man of 150 gespeeld met een 20 watt (buizen) versterker. Deze moest ik eerder zachter zetten dan harder. Voor op het podium is het meer dan genoeg. Volledig onversterkt is het wellicht wat aan de krappe kant, maar je zult 'n heel end komen.

Eko
24 december 2009, 16:21
Tweede optie, zet een microfoon voor de amp als je optreed. Doet de halve wereld. Als je een heel mooi geluid wilt zet je er 1 voor en ook nog 1 achterin. Het geluid van die AC 15 op volle toeren is met niets te vergelijken. Daarna ga je een half leven zoeken naar pedalen om dat te imiteren. ( Is hopeloos , maar de zoektocht blijft leuk).

Eko
24 december 2009, 16:23
Trouwens , er staat op de jijbuis een clip van de 57 twin van Ome Fender. Prachtige demo met alleen een gitaar en een amp. Killersound. Ook die amp heeft minder dan 20 watt. Meneer Clapton speelt er al jaren op en die komt toch ook vaak op een podium. Trucje met de microfoon doet dan wonderen.

dimitri
24 december 2009, 16:37
Thanks heren.
Hier kom ik toch al weer een heel stuk mee verder.
Voorheen had ik een Fender blues deville en die heb ik nooit boven de 3 laten uitkomen.
Dus met de microfoon zal ik er wel komen denk ik.

G.G.
24 december 2009, 18:12
Heb zelf een A15MKII en die gaat hard, heel erg hard. Voor kleine tenten kan dat voldoende zijn. Liever een perfect klinkende 15 watter en uitversterken dan een 30 watter of meer die ietsjes minder klinkt. Voordeel van een wat kleinere versterker is dat je hem bijna overal echt over zijn nek kan laten gaan (behalve thuis natuurlijk, want dan staat ook bij een 5 watter de kit voor je deur).

vibro
27 december 2009, 11:11
Kopen dat ding!
Zet je er later een blue alnico speaker in en je krijgt er nooit spijt van.

Mitch
27 december 2009, 11:18
Akoestiek kan belangrijker zijn dan vermogen, zeker als het gaat om een niet-uitversterkt optreden. In de ene kroeg klinkt alles hard, in de andere kroeg ben je ineens je gleuid kwijt...
Het kan wel hoor, met een 15CC maar een andere speaker gaat je wel meer plezier geven. Het is hoe dan ook een goede basis, je kan er later altijd nog mee gaan sleutelen en een extra cab is ok nog een optie (misschien wel een aanrader als je vaak niet uitversterkt wordt).
Als je wel wordt uitversterkt gelden heel andere regels. Dan moet je vaak je podiumvolume relatief laag proberen te houden en mijn ervaring is dat dan meestal op of iets boven repetitievolume zit.

DaveItUp
27 december 2009, 13:28
Ik denk dat waar veel mensen een beetje aan voorbij gaan is het feit dat je helemaal niet zelf kunt beslissen of je uitversterkt word in 9 van de 10 gevallen. Mijn ervaring is dat je maar moet zien wat je aantreft als je bij de zaal aankomt. Vooral in kroegen is het maar afwachten. Ligt er verder aan wat voor muziek je speelt enz. ook, maar heb persoonlijk wel de ervaring gehad in een grotere kroeg te staan waar de drums zo hard klonken dat m'n marshall superlead echt een heel eind open moest om fatsoenlijk boven de drums uit te komen.

Orange Tiny Terror kwam trouwens maar ternauwernood boven de drummer uit, dus als je een beetje stevige rock speelt met een minder subtiele drummer kun je al in de problemen komen.

soup
27 december 2009, 13:38
Kan iemand van jullie eens enkele foto's posten van optredens in een kroeg, ik kan me hier absoluut niks bij voorstellen.

Hier worden de meeste optredens in jeugdhuizen gespeeld. Kroeg is meer waar je 'gezellig' wat gaat drinken dus ook redelijk compact.

DaveItUp
27 december 2009, 13:45
Ja in Belgie is dat inderdaad iets anders, vind echter dat die jeugdhuizen daar ook op kroegen lijken :D

Anyway in veel kroegen in NL is wel een podium waar regelmatig bandjes spelen. Niet in alle natuurlijk.

Jay75
27 december 2009, 13:55
Om deze reden heb ik vorige week mijn AC15 verkocht en een AC30 ervoor gekocht.
Bij mij ging íe niet hard genoeg, (sixties beat, dus niet veel overdrive, redelijk clean met een randje zegmaar, te weinig power ZONDER PA )

Met PA is het een heel ander verhaal natuurlijk, dan gaat íe hard zat, thuis al helemaaal maar als je het moet gaan trekken dan weet ik het niet, wellicht een andere speaker idd, dat deed de man die hem van mij kocht ook, speakertje vervangen.

385 is niet een bijzonder goede prijs trouwens, of is het een nieuwe?