PDA

View Full Version : Gitaar, Cajon (percussie) en zang opnemen.



hanz777
24 december 2009, 12:17
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een goede interface om gitaar, zang en cajon mee op te nemen. De Cajon wordt opgenomen via een microfoon.
Na het 1 en ander gelezen te hebben over audio interfaces enzovoort had ik nog wel enkele vragen.

Is de Line 6 ux1 interface hiervoor geschikt? Of zijn er voor deze doeleinden betere interfaces te koop?
En wat voor microfoon is geschikt om cajon EN zang mee op te nemen?
Ik heb niet zo denderend veel geld ervoor en koop liever 1 goeie microfoon dan 2 B-merk microfoons.

Alast bedankt,
Hans

hanz777
27 december 2009, 10:20
Niemand....?

dennis_rhcp
27 december 2009, 11:09
wat ik gedaan heb met Cajon is, een bassdrum microfoon in het gat,
en een klein membraan condensator op de voorkant van de kist. (je moet dan wel de fase omdraaien van een van de microfoons)
als ik jou was zou ik een 2e hands setjes Samson co2 aanschaffen, nieuwprijs 100 euro per paar. en bassdrum microfoon moet je zelf bekijken maar die kosten snel meer dan 150 euro per stuk

Harald
27 december 2009, 11:29
Wil je live opnemen, of overdubben? Wie zingt, is dat de gitarist, of een aparte zanger/zangeres? Afgaande op je post ga je overdubben. Voor akoestische gitaar in een kleine setting is een stereo-opname toch wel erg mooi. Als de zang en gitaar tegelijk opgenomen worden, en het dezelfde persoon is, wordt mic plaatsing al wat trickier. Dan moet je iig. goed je overspraak uitkienen. Zo'n setje Samson is idd. niet verkeerd voor het geld. Heb hier ook een stereo paar Rode NT1A, kost wat meer, maar klinkt ook duidelijk beter.

hanz777
27 december 2009, 23:09
Het word meer overdubben dan live meerdere mensen tegelijk opnemen inderdaad.:)
Die Rode NT1A microfoons, pakken die ook redelijk percussie op? Die Cajon wil ik toch wel echt met 2 microfoons opnemen. Ik doe wel regelmatig wat live optredens, maar een enkele microfoon in het klankgat van de cajon laat op de ene van er een manier de hoge tonen niet echt lekker door. Dus wil daar met de opnames wel vanaf.
En wat voor soort interface kan ik gebruiken voor stereo opnames? Ben een absolute leek op dat gebied. Heb wel de sticky erover gelezen maar toch kom ik er niet helemaal uit.:???: Heb wel de line 6 ux1 gezien, maar zie daar onvoldoende poorten voor stereo opnames.

Han S
27 december 2009, 23:27
Denk er om dat je met meerdere microfoons altijd fasefouten kan introduceren. Een goede microfoon op de juiste plek kan een beter resultaat geven, gebruik je oor als micofoon om die plek te bepalen. Oren zijn de beste microfoons, er zit alleen geen XLR op.

hanz777
28 december 2009, 12:45
Daar heb je inderdaad wel een punt,
aangezien mijn ervaring met opnemen 0 is, is dat misschien wel het beste.
Goede condensator microfoon en een line 6 ux1 zouden dan moeten volstaan?

Ries89
28 december 2009, 13:37
Vuistregel die ik ooit eens gehoord heb is dat je een condensator microfoon meestal niet op een plek wilt plaatsen waar je je oor ook niet zou houden.

Met close-mic'en pak je altijd maar een deel van het geluid, en meestal werkt dat met een condensator niet zo goed. Het zou dus zomaar kunnen dat de beste plek om een cajun met een condensator op te nemen, op 1 of 2 meter afstand van het instrument is. Wat han dus zegt, en probeer niet alleen dicht op het instrument, maar ook met wat afstand.