PDA

View Full Version : Buffer: voor of na al mijn true bypass pedalen?



HaroldA
22 december 2009, 23:40
Ik heb eigenlijk alleen nog maar true bypass pedalen op m'n plank staan dus het lijkt me zinnig om m'n oude IC buffer weer in de keten te zetten.

Ik zou 'm graag in m'n patchbox zetten dus de buffer zal of helemaal in het begin of aan het einde van de keten moeten komen...

Huidige volgorde:

Gitaar > (kabel of X2 wireless) > Cry Baby (true bypass mod) > Ross Phaser (true bypass) > Blues Pro (clone) > iSP Decimator > (nog te bouwen booster) > PT-80 delay > kabel

De Blues Pro + booster staan in een loop en de Decimator staat alleen aan als de BP ook aan staat.

Het gaat om deze buffer:
http://home.centurytel.net/flanneldrawers/micro-buffer.jpg


Waar kan ik de buffer het beste plaatsen: voor of na al mijn pedalen?

Bernardduur
24 december 2009, 11:54
Voor; als t kan zo dicht mogelijk bij de bron!

HaroldA
24 december 2009, 12:00
Voor; als t kan zo dicht mogelijk bij de bron!

Wederom een bevestiging van wat ik al verwachtte...

Is de buffer trouwens ook nodig als ik m'n wireless gebruik?

Fuhgawz
24 december 2009, 12:25
Voor; als t kan zo dicht mogelijk bij de bron!

Tenzij er effecten in je keten staan die zich anders gaan gedragen met een buffer ervoor, zoals Fuzz Faces, Ratten of Big Muffs, maar volgens mij staan dergelijke effecten niet in de keten.

Maakt het trouwens écht wat uit of de buffer voor of na vijf pedalen staat? Wat zou het verschil zijn? Dat je wat meer hoge tonen in je pedalen pompt die anders verloren zouden gaan of zo? Misschien klinkt het zelfs wel beter als je dit ná je pedalen compenseert.

Daarbij heb ik het vermoeden dat in dat 'kastje' van dat wireless systeem vast ook wel iets zit wat functioneert als een buffer. Dat moet toch wel? Misschien heb je die buffer dan wel helemaal niet nodig.

Heb je zelf eigenlijk last van signaalverlies en ervaar je dit als hinderlijk? Misschien kun je eens testen wat voor verschil het maakt of je die buffer in en uit het circuit zet.

Dit zijn uiteindelijk meer vragen dan antwoorden. Maarja, hopelijk kan iemand ze beantwoorden en helpt dat.

Bernardduur
24 december 2009, 12:50
Tenzij er effecten in je keten staan die zich anders gaan gedragen met een buffer ervoor, zoals Fuzz Faces, Ratten of Big Muffs, maar volgens mij staan dergelijke effecten niet in de keten.

Maakt het trouwens écht wat uit of de buffer voor of na vijf pedalen staat? Wat zou het verschil zijn? Dat je wat meer hoge tonen in je pedalen pompt die anders verloren zouden gaan of zo? Misschien klinkt het zelfs wel beter als je dit ná je pedalen compenseert.

Daarbij heb ik het vermoeden dat in dat 'kastje' van dat wireless systeem vast ook wel iets zit wat functioneert als een buffer. Dat moet toch wel? Misschien heb je die buffer dan wel helemaal niet nodig.

Heb je zelf eigenlijk last van signaalverlies en ervaar je dit als hinderlijk? Misschien kun je eens testen wat voor verschil het maakt of je die buffer in en uit het circuit zet.

Dit zijn uiteindelijk meer vragen dan antwoorden. Maarja, hopelijk kan iemand ze beantwoorden en helpt dat.

Kastje van je wireless is ook een buffer!

Een Rat en een Muff zouden niet moeten reageren op een buffer; heb er iig nooit last van! Anders een pickup simulator in het pedaal laten bouwen; nooit meer last van buffers!

Ik kan een buffer wel aanbevelen zeker met TB pedalen. Te lange kabels vernietigen je sound!

HaroldA
24 december 2009, 12:56
Anders een pickup simulator in het pedaal laten bouwen; nooit meer last van buffers!

Interessant! Daarmee zou ik mijn Muff Fuzz weer kunnen gaan gebruiken! (kan niet tegen de buffer in mijn Decimator)

Is dat dit (http://www.muzique.com/lab/pickups.htm) of kan het ook simpeler?

Fuhgawz
24 december 2009, 14:30
Kastje van je wireless is ook een buffer!

Een Rat en een Muff zouden niet moeten reageren op een buffer; heb er iig nooit last van! Anders een pickup simulator in het pedaal laten bouwen; nooit meer last van buffers!

Ik kan een buffer wel aanbevelen zeker met TB pedalen. Te lange kabels vernietigen je sound!

Ik heb ooit een 80's Rat gehad. In het kleine doosje, maar zonder LED. Geweldige sound! Tot ik mijn Boss OD-3 ervoor zette. Toen werd de Rat ineens een schel krasserig onding met een compleet gebrek aan bas. Boss OD-3 weg en de Rat werd weer vet. Uiteindelijk heb ik die Rat ondanks dat hij op zichzelf heel erg vet klonk toch maar weggedaan, want het moet natuurlijk wel praktisch blijven. Misschien is dit bij modernere Ratten opgelost, maar mijn 80's Rat hield absoluut niet van buffers!! Ook mijn Big Muff (jaren '70 Ram's Head) klonk ineens enorm flets met een Korg DT10 ervoor. De bekende 'muur van geluid' klonk ineens erg dood/ongeïnspireerd (moeilijk te verwoorden). Nogmaals, misschien komt ook dit doordat het een ouder model is, maar het verschil was echt duidelijk merkbaar.

Maar Harold, als je al een buffer in zowel je Wireless als je Decimator hebt, dan is een additionele buffer niet eens meer nodig.

Bernardduur
24 december 2009, 14:39
Interessant! Daarmee zou ik mijn Muff Fuzz weer kunnen gaan gebruiken! (kan niet tegen de buffer in mijn Decimator)

Is dat dit (http://www.muzique.com/lab/pickups.htm) of kan het ook simpeler?

YES!

Ik gebruik meestal alleen de trafo. Meer heb je 'eigenlijk' niet nodig!

HaroldA
24 december 2009, 15:25
Maar Harold, als je al een buffer in zowel je Wireless als je Decimator hebt, dan is een additionele buffer niet eens meer nodig.

Ja, maar... ;)

De Decimator zit alleen in de keten als m'n Blues Pro aan staat en wireless gebruik ik niet altijd.

Met repeteren gebruik ik 2 goede kabels van ~3 meter dus dan dan ik eigenlijk geen last hebben van verlies. Live speel ik vaak met wireless, maar heb altijd een 7 meter kabel als reserve liggen.

Ook loopt er een 7 meter kabel van pedalboard naar amp. In totaal kan het dus 14 meter worden.

Ik denk dus dat ik de buffer toch in m'n patchbox ga inbouwen en 'm helemaal aan het begin van m'n signaal zetten, puur voor de zekerheid...

Pepe
24 december 2009, 15:33
Ik kan een buffer wel aanbevelen zeker met TB pedalen. Te lange kabels vernietigen je sound!

Bedoel je Treble Boost? Dat is nou een van die pedalen die geen buffer wil zien voor hem is mijn ervaring.

Bernardduur
24 december 2009, 15:39
Bedoel je Treble Boost? Dat is nou een van die pedalen die geen buffer wil zien voor hem is mijn ervaring.

Sorry, True Bypass :D

Negative K3 fan
24 december 2009, 15:46
Je wireless fungeert als buffer, dus je kunt het verschil vrij makkelijk testen, hoor je een merkbaar verschil tussen wired of wireless?

HaroldA
24 december 2009, 15:53
Je wireless fungeert als buffer, dus je kunt het verschil vrij makkelijk testen, hoor je een merkbaar verschil tussen wired of wireless?

Nee, helemaal niet. Met m'n oude Sennheiser 172 G2 wel maar die X2 is zo transparant als het maar zijn kan...

DeiDRagonas
24 december 2009, 23:27
Die extra buffer is overbodig.

My 2 ct...

Comfortably Daniel
25 december 2009, 11:08
Als je toch al buffers wilt toepassen, zou ik er één voor en één na je pedalen zetten. Zo krijgen je pedalen een stevig signaal en na je pedalen krijgt de kabel naar je versterker ook een sterker signaal.

DeiDRagonas
25 december 2009, 12:44
Als je toch al buffers wilt toepassen, zou ik er één voor en één na je pedalen zetten. Zo krijgen je pedalen een stevig signaal en na je pedalen krijgt de kabel naar je versterker ook een sterker signaal.

Idd.. Als je dan toch onzinnig bezig bent, doe het dan goed!
Buffertje hier.. Buffertje daar... lol.

the sure thing
25 december 2009, 13:11
Als je toch al buffers wilt toepassen, zou ik er één voor en één na je pedalen zetten. Zo krijgen je pedalen een stevig signaal en na je pedalen krijgt de kabel naar je versterker ook een sterker signaal.Is er echt 1 teveel...

Comfortably Daniel
25 december 2009, 21:53
Idd.. Als je dan toch onzinnig bezig bent, doe het dan goed!
Buffertje hier.. Buffertje daar... lol.

Het was zeker niet onzinnig bedoeld.


Is er echt 1 teveel...

En wat is de reden daarvan?

DeiDRagonas
26 december 2009, 00:59
Je gaat me niet vertellen dat je dat serieus meende.. Een buffer voor en na je pedalen? Dat kan alleen een gitaarnetter bedenken! Een buffer is in beginsel al niet nodig tenzij je echt merkt dat je ivm echt heel erg lange kabels (25 meter en meer bijv..) wat signaal mist. Laat staan dat het ook maar enigszins nuttig gaat zijn er twee te plaatsen, t moet niet gekker worden.

:seriousf:

the sure thing
26 december 2009, 07:39
Het idee is op zich niet slecht, 2 buffers. Ware het niet dat het idd compleet onnodig is. Di Regionas is weer het andere uiterste, maar op een signaalpad van 20 meter is 1 buffer echt MEER dan voldoende. 2 buffers is echt way over the top.

Wil je een technische onderbouwing, dan moet je ff wachten op een reactie...

Pé.
26 december 2009, 14:57
Je gaat me niet vertellen dat je dat serieus meende.. Een buffer voor en na je pedalen? Dat kan alleen een gitaarnetter bedenken! Een buffer is in beginsel al niet nodig tenzij je echt merkt dat je ivm echt heel erg lange kabels (25 meter en meer bijv..) wat signaal mist. Laat staan dat het ook maar enigszins nuttig gaat zijn er twee te plaatsen, t moet niet gekker worden.

:seriousf: Nou ja je moet er wel een beetje rekening mee houden dat in tegenstelling tot jou, HaroldA alleen maar True Bypass pedalen heeft. Switches, dunne draadjes, patchkabels, je moet ze allemaal meerekenen. Jij hebt direct aan het begin van je pedalenplank een Crybaby staan (buffer), vervolgens een DS-1 en een TS-9 die allebei een buffer ingebouwd hebben. Jij hebt inderdaad geen buffer nodig, jij hebt heul genoeg buffers.


Voor Harold is het misschien verstandig om aan het begin van de chain een buffer te plakken. Zeker wanneer alles uit staat zul je degradatie van geluid krijgen en om dat tegen te gaan kun je aan het begin van de ketting een buffer zetten.

FruscianteFan
26 december 2009, 15:16
Wat ik dan weer niet snap: je hebt een pedalenplank, en je hebt een buffer. Waarom vraag je aan mensen op gitaarnet die (al dan niet terecht) pretenderen verstand te hebben van pedalen en buffers wat de beste volgorde is, als je het zelf makkelijk kunt uitproberen?

Sowieso betwijfel ik het nut als je in een band speelt.

DeiDRagonas
26 december 2009, 16:32
Nou ja je moet er wel een beetje rekening mee houden dat in tegenstelling tot jou, HaroldA alleen maar True Bypass pedalen heeft. Switches, dunne draadjes, patchkabels, je moet ze allemaal meerekenen. Jij hebt direct aan het begin van je pedalenplank een Crybaby staan (buffer), vervolgens een DS-1 en een TS-9 die allebei een buffer ingebouwd hebben. Jij hebt inderdaad geen buffer nodig, jij hebt heul genoeg buffers.

Dat was een reactie op Daniel, die maar liefst twee (!) buffers aanraadt.

Wat betreft topicstarter kan 1 buffer idd iets helpen zn signaal op te pompen, maar dan nog heeft ie een wireless waar een buffer in zit. En hij heeft al aangegeven geen verschil te horen met kabel of via wireless... Dus ik zeg: extra buffer is geldverspilling.

edit: Pe, als ik die Crybaby van zn voeding afhaal heb ik wel signaal als hij uit staat... Dus niet gebufferd?

Grt, D.!

HaroldA
26 december 2009, 20:14
Dus ik zeg: extra buffer is geldverspilling.

Zoveel stroom verbruikt hij nou ook weer niet! De buffer heb ik hier al liggen..

Toch wel leuk om te zien dat er echt helemaal geen best practices bestaan over het gebruik van buffers maar dat je ze alleen moet gebruiken als je ze echt nodig hebt...

9 v/d 10 keer zou ik 'm niet nodig hebben, maar net die ene keer dat ik met 15-20 meter kabel zou spelen wil ik gewoon een goed en dus sterk genoeg bypass signaal hebben...

JeroenSchaaf
26 december 2009, 20:22
Nou heeft Deidragonasook niet zoveel met Buffers /Baffers / Beffers. Ik heb veel moeite moeten doen om die ''candy'' patchkabels bij hem te moeten vervangen :) ;)

Ik zelf zou er eentje voor gooien, vooral als je er een hebt liggen!

Je kan het altijd proberen ja! mocht je geen verschil horen klaar :D

Lomeos
27 december 2009, 00:07
Ik zou de buffer altijd na je pedalen plaatsen. Een buffer gebruik je doorgaan om te compenseren voor lange kabels of voor effecten met een twijfelachtige bypass. Dat laatste is in jouw geval niet van toepassing.

- Lomeos

Comfortably Daniel
28 december 2009, 11:29
't Is inderdaad altijd leuk om te zien hoe over dit soort dingen gedacht wordt. Er zijn nogal verschillende meningen wat betreft buffers(en true-bypass)...ook in de "pro wereld".
Kijk eens naar een bord van bijvoorbeeld Pete Cornish. Ik weet het, andere koek, maar toch. In de meeste van zijn borden bouwt hij voor elk pedaal een buffer.

Wat ik dus bedoelde was dat je aan het begin een buffer kan plaatsen om door de effect-keten te komen met een sterker signaal en daarna...als het signaal alweer afgenomen is door de effecten, een buffer kan plaatsen om het signaal weer op te krikken om door een (eventueel) lange kabel te komen.

Even "langs de weg".:soinnocent:
En het gedoe over;"Tijdens een optreden hoor het toch niet." vindt ik b*llsh*t. Ik hoor het echt wel als er iets anders is met m'n geluid. Zoals wanneer ik een andere kabel gebruik, bijvoorbeeld een Evidence Audio Lyric HG t.o.v. een kwalitatief slechtere.

Jan Buurman
28 december 2009, 11:37
Even "langs de weg".:soinnocent:
En het gedoe over;"Tijdens een optreden hoor het toch niet." vindt ik b*llsh*t. Ik hoor het echt wel als er iets anders is met m'n geluid. Zoals wanneer ik een andere kabel gebruik, bijvoorbeeld een Evidence Audio Lyric HG t.o.v. een kwalitatief slechtere.

Mee eens. Verder "voel" je het ook vaak. Je gear reageert dan niet hoe je gewend bent. Dat kunnen hele kleine dingen zijn maar dat kan mij zeker beinvloeden in mijn spel. Net die pinched harmonic die er minder uit komt, net effe minder sustain, dat soort dingen.
'T is geen drama maar het speelt toch het lekkerste als alles top is....

HaroldA
28 december 2009, 22:22
YES!

Ik gebruik meestal alleen de trafo. Meer heb je 'eigenlijk' niet nodig!

We gaan heel even off-topic!


http://www.muzique.com/images/chokes.jpg
Gaat de input dan op poot 1 van de primaire winding (600R) en tap je poot 2 af naar (in dit geval) de ingang van mijn Muff Fuzz (het pedaaltje met buffer problemen)?

Laat je de overige 4 pootjes dan ongemoeid?


Oja: is de trafo "hoorbaar"?

FruscianteFan
28 december 2009, 22:58
Mee eens. Verder "voel" je het ook vaak. Je gear reageert dan niet hoe je gewend bent. Dat kunnen hele kleine dingen zijn maar dat kan mij zeker beinvloeden in mijn spel. Net die pinched harmonic die er minder uit komt, net effe minder sustain, dat soort dingen.
'T is geen drama maar het speelt toch het lekkerste als alles top is....
Achja, er zijn dingen waar ik me meer druk om maak als ik op het podium sta. Er is een hoop wat je merkt, en een hoop wat je niet eens opvalt. Maar een pedaal meer of minder of een andere kabel, uiteindelijk maakt het allemaal zo weinig uit!

HaroldA
13 januari 2010, 14:55
Ik heb het al opgelost! :dance:

Ik heb mijn PT-80 non-TB gemaakt ;) IPV true bypass onderbreek ik nu de input van de companderchip. Een "spill" mod dus. Icm met een audiofiele Burr Brown opamp is hij nog steeds zeer transparant en vrij ruisloos.

Bijkomend voordeel is dat ik met een momentary footswitch de delay tijdelijk in- en uit kan schakelen!