PDA

View Full Version : Goeie Floyd Rose gitaren.



guitarXlord
22 december 2009, 18:29
Hee, Jongens ik speel nou al een tijdje gitaar.

Ik zelf heb een Gretsch en ik ben er zeer over te spreken.
Maar ik speel grotendeels Metal en ja dat gaat niet echt samen:(

Zouden jullie me misschien een paar namen kunnen geven van Goeie Floyd Rose gitaren en niet al te duur.

Ik heb het er hier over dat het dus geen roestbak systeem is en ook geen snarenbrekers zijn!!

thomas_lc
22 december 2009, 18:34
Misschien moet je een x voor een floyd rose (ja die maken zelf ook gitaren) kijken ... :P
zijn best wel prijzig maar leuke dingetjes;)

guitarXlord
22 december 2009, 18:44
M'n gitaarleraar vertelde dat LTD en Ibanez leuke Floyd Rose gitaren hebben zijn dat de merken die u mij ook zou aanbevelen?

Braindead
22 december 2009, 18:47
Dat ligt ook een beetje aan je budget natuurlijk. Ik heb met de ltd floyd rose gitaren geen ervaring (alleen esp). Verder zijn de Nieuwe Charvel so cal San Dimas wel goed als je een floyd rose zoekt. Misschien dat dat 2de hands ook betaalbaar voor je is, al zie je ze nog niet zoveel 2de hands maar dat komt wel. Bij ibanez schijnen de goedkopere floyds niet zo geweldig te zijn.

J-P
22 december 2009, 18:47
Ik zou kijken naar Yamaha en Ibanez, ik heb zelf 3 yamaha`s en een Ibanez, en vind het prima gitaren, goede waar voor de centen zeg maar. Jackson, Charvel en BCrich is natuurlijk ook niets mis mee.

GeofJackon
22 december 2009, 18:49
Als je echt een goede floyd rose wil, moet je kijken naar gitaren met een OFR, ofte original floyd rose op. Het merendeel van de goedkopere floyd gitaren hebben een onder licentie gebouwde floyd rose en deze zijn meestal(let wel meestal) van slechtere materialen gemaakt. Ik ben echter wel tevreden over mijn jackson met een licensed floyd.

guitarXlord
22 december 2009, 18:50
Met budget bedoel ik iets van 500 ofzoww

J-P
22 december 2009, 18:51
Voor dat geld moet je makkelijk kunnen slagen.

Orgasmocaster
22 december 2009, 19:05
godin Redline is een low budget die goede reviews krijgt

http://www.godinguitars.com/godinredline3p.htm

check ook agile.

Dealer
22 december 2009, 19:18
Ik zou zeggen probeer naast de bovenstaande merken ook schecter eens, hebben best leuke metal gitaartjes.

Edit: Al ken ik niet de goedkopere schecters, alleen een paar van rond de 900 euro die maten hebben. Heb zelf geen schecter, maar staat wel op verlanglijstje.

Edit2: Hier is er een binnen je budget: http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Schecter-Demon-6-FR-Satin-Black/art-GIT0013527-000

Al ken ik deze gitaar niet. Lijkt me wel het testen waard.

En deze dude test een hele rij met metal guitartjes dus dit moet je ook ff checken (deel 1 uit 3)

http://www.youtube.com/watch?v=6liq9e0_eg4&feature=related

Success en laat weten wat je doet:)

O en onthou: Licenced betekend dat het mag van floyd rose, en niet dat het gemaakt is door floyd rose

Original floyd rose zijn dus wel door floydje gemaakt maar die zitten meestal alleen op de wat duurdere modellen (zoals de Schecter C-1 Hellraiser FR WH Gloss White)

Malle Eppie
22 december 2009, 19:41
Ik denk dat je voor dat budget beter kan kijken naar een mooie 2e handse. Een OFR is aan de prijs dus de gitaren die er mee uitgerust zijn liggen qua prijsklasse meestal hoger.

Maareh.... waarom spreciaal een OFR? Zijn ook andere zwevende bruggen die goed functioneren!

J-P
22 december 2009, 20:08
De "licensed" modellen zijn wat mij betreft echt niet minder dan OFR, dus waarom het nou precies origineel moet zijn? :sssh:

Braindead
22 december 2009, 20:14
Inderdaad, maar misschien omdat de ts er er niet veel van afweet zodat ie op save kan gaan. Er zijn in ieder geval ook zeer goede licenced floyds te krijgen maar als je gaat testen moet je dan wel uitvoerig testen en aanvullend webonderzoek doen naar de lange termijn staat van zo;n floyd. 2 de hands is inderdaad wel aan te raden voor jou budget maar neem dan aub iemand mee met kennis van zaken!

newbreed
22 december 2009, 20:28
De "licensed" modellen zijn wat mij betreft echt niet minder dan OFR, dus waarom het nou precies origineel moet zijn? :sssh:

vaak is het metaal toch minder van
kwaliteit dus slijtage. Een erg goed uitzondering
is vind ik Schaller maar die zijn dacht ik even duur
als een Floyd. Ik heb er een op een Gibson MIII
gehad en die was errug goed.
Sommige modellen van Gotoh zijn niet
verkeerd. Ik heb een USA Charvell waar een Kahler op zat en
daar zit al zeker 15 jaar naar volle tevredenheid
een Gotoh op. Probleem is dat het
vervangen een flinke klus is (frees nodig)
Op mijn Bo-el mc7 zit ook een "licensed" en die
werkt al jaren perfect.

Tankman
22 december 2009, 20:32
Om even terug te komen op de eerste post van de TS...

Waarom wil je perse en Floyd Rose op je gitaar? Ik heb een licenced, en ben er wel blij mee, maar jezus wat een klotewerk is het afstellen toch. Een goeie metal gitaar hoeft geen tremolo te hebben. Kijk eens naar de Ibanez met fixed bridge, de Schecter Omen series of de Schecter Omen-Extreme series.

Als je toch perse een FR wilt, de Schecter Omen-FR is ook een optie. Heerlijk gitaartje!

newbreed
22 december 2009, 20:35
De juiste snaren zijn natuurlijk ook van
belang. Ik gebruikte altijd d'addario maar
volgens Huub Boel zit daar wat "rek" in zodat je
na een paar dagen al stemproblemen hebt.
Ik gebruik nu Curt Magnan snaren... Perfect!

Braindead
22 december 2009, 20:49
+1 Vooor ernie ball. Trouwens, @ Tankman laat die jongen een Floyd willen. Is ook onwijs gaaf om mee te spelen.


De juiste snaren zijn natuurlijk ook van
belang. Ik gebruikte altijd d'addario maar
volgens Huub Boel zit daar wat "rek" in zodat je
na een paar dagen al stemproblemen hebt.
Ik gebruik nu Curt Magnan snaren... Perfect!

GeofJackon
22 december 2009, 21:07
+1 Vooor ernie ball. Trouwens, @ Tankman laat die jongen een Floyd willen. Is ook onwijs gaaf om mee te spelen.

Ernie ball beefy slinkies hier. Beste snaren die ik al geprobeerd heb. Ohja en een floyd rose intoneren en afstellen is niet zo moeilijk hoor. Je hebt gewoon wat geduld nodig.

J-P
22 december 2009, 21:14
Laat ik dat geduld nou niet hebben... Ik laat het dus doen door Peter de Smet, een gitaarbouwer in Schoondijke, hier een km of 20 vandaan. Ik ben wel van plan om al mijn LFR gitaren geleidelijk de deur uit te doen en te vervangen voor vaste brug gitaren. Ik vind het elke keer weer zo`n gedoe en ik gebruik die trem toch nooit (behalve bij het oprekken van nieuwe snaren haha :zz: )

Dealer
22 december 2009, 21:21
Deze dude test het verschil tussen original en licenced floyds:

http://www.youtube.com/watch?v=cwGcY6T4xHc

Weet niet of je er wat aan hebt heb het zelf niet afgekeken maar heb je in ieder geval een mening van iemand die meerdere gitaren met floyd rose (licenced en original) bezit

Good luck

Tankman
22 december 2009, 23:36
+1 Vooor ernie ball. Trouwens, @ Tankman laat die jongen een Floyd willen. Is ook onwijs gaaf om mee te spelen.

Oh, hij mag zeker een FR nemen van mij als hij dat graag wilt. Ik heb daar niks over te zeggen. Moet hij zelf weten. Ik vroeg alleen waarom hij perse een FR wilt om metal te spelen, waar dat eigenlijk helemaal geen must is. Als hij ook naar vaste bruggen gaat kijken, kan hij uit zoveel meer gitaren kiezen.

FR is idd onwijs gaaf om mee te spelen, en ik ben ook blij dat ik toch die Peavey met FR heb besteld 2 maanden terug. Ik heb er veel plezier van en haal ook alle geintjes mogelijk uit met dat ding, maar ik ben tegelijkertijd ook heilig van overtuigd dat mijn volgende plank weer een vaste brug zal hebben, en die daarna waarschijnlijk ook.

Ik weet ff niet meer wie het had over gitaren van het merk Floyd Rose die prijzig zouden zijn. Ik weet wel een nieuwe te vinden voor 350 euro. Als je nog interesse hebt, PM maar.

mesaman
23 december 2009, 00:11
een floyd rose moeilijk?pffff......makkie....t stemmen duurt 3 minuten langer dan een les paul.je moet even wat inlezen over de manier hoe.en laat een gitaar techneut het je even uitleggen en je praat er net zo makkelijk over.tis puur onwetendheid of onkunde....dont be scarred...kopen met goede floyd rose oid en je hebt een boel plezier er van

Tankman
23 december 2009, 00:16
een floyd rose moeilijk?pffff......makkie....t stemmen duurt 3 minuten langer dan een les paul.je moet even wat inlezen over de manier hoe.en laat een gitaar techneut het je even uitleggen en je praat er net zo makkelijk over.tis puur onwetendheid of onkunde....dont be scarred...kopen met goede floyd rose oid en je hebt een boel plezier er van

LOL...Als je het aan mijn lokale gitaar techneut zou vragen om je een Floyd uit te leggen of voor je af te stellen, is de kans groot dat je je gitaar naar je hoofd gesmeten krijgt. :seriousf:

Het zal wel weer wat Alkmaars zijn ofzo. Bij ons worden we iig niet zo blij van FR's.

Quicksilver
23 december 2009, 00:33
Ik heb een maat met een Alexi-200 van om en bij de €500,- en die heeft aangegeven zeer graag mijn originele zwarte floyd over te willen kopen mocht ik die verwisselen voor een gouden. Hij is er niet bepaald over te spreken, en ikzelf ook niet over de ibanez modellen met floyd rose modellen onder de 600 euro..
Er zijn ook mensen van mening dat die prima zijn hoor, ik niet het ging al mis bij mij na 5 normale (zacht gespeeld, ik speel niet erg ruig) akkoorden en knapte een van de tremoloblokjes op de Edge III ZONDER ENIG GEBRUIK VAN DE TREMOLO. Hij was verder prima afgesteld.

De JT580LP van Jackson is een goede licensed tremolo in de prijsklasse. Toch tenzij je echt streng de tremolo erop wil hebben zou ik je eerder een string-through aanraden voor de €500,- prijsklasse..

geert1976
23 december 2009, 00:33
LOL...Als je het aan mijn lokale gitaar techneut zou vragen om je een Floyd uit te leggen of voor je af te stellen, is de kans groot dat je je gitaar naar je hoofd gesmeten krijgt. :seriousf:

Het zal wel weer wat Alkmaars zijn ofzo. Bij ons worden we iig niet zo blij van FR's.

Ik vind het afstellen wel meevallen van FR's en IBBY bruggen:ok:

Quicksilver
23 december 2009, 00:35
Ik vind het afstellen wel meevallen van FR's en IBBY bruggen:ok:

Ja gaat prima als je maar even logisch nadenkt, en dan nog een keertje nadenkt.

En nog iets, iemand met veel verstand van gitaren op het forum hier, Orpheo, die is meende ik zéér te spreken over de Gotoh tremolos. Ik meende dat hij ze beter vond dan enig andere, waaronder de originele floyd rose.

Tankman
23 december 2009, 00:42
Ja gaat prima als je maar even logisch nadenkt, en dan nog een keertje nadenkt.

En nog iets, iemand met veel verstand van gitaren op het forum hier, Orpheo, die is meende ik zéér te spreken over de Gotoh tremolos. Ik meende dat hij ze beter vond dan enig andere, waaronder de originele floyd rose.

Ja...maar hij is ook over meer dingen zeer te spreken waar velen niet echt over te spreken zijn...Ik hou bij "I'll believe it when I see it"... Alles is het uitproberen wel waard.

Chocola
23 december 2009, 00:55
Ja gaat prima als je maar even logisch nadenkt, en dan nog een keertje nadenkt.

En nog iets, iemand met veel verstand van gitaren op het forum hier, Orpheo, die is meende ik zéér te spreken over de Gotoh tremolos. Ik meende dat hij ze beter vond dan enig andere, waaronder de originele floyd rose.

Volgens mij was hij ook gecharmeerd van Kahler. Don't know for sure.

@TS~
Ik zou goed zoeken op internet. Ibanez heeft een goede Edge III Pro, de originele FR's zijn goed en zo zijn er ook nog wat goede kopieën/licenties.

Is denk ik ook een kwestie van zelf proberen in een winkel ;). Als je echt per se een originele floyd wil (Dus Floyd Rose en Shaller licensed (zelfde volgens mij) moet je wat dieper in de buidel tasten ben ik bang voor je. Tweedehands is denk ik een goed alternatief wat met een beetje geluk nog gaat lukken ook ;).

Gothra
24 december 2009, 12:16
LOL...Als je het aan mijn lokale gitaar techneut zou vragen om je een Floyd uit te leggen of voor je af te stellen, is de kans groot dat je je gitaar naar je hoofd gesmeten krijgt. :seriousf:

Het zal wel weer wat Alkmaars zijn ofzo. Bij ons worden we iig niet zo blij van FR's.

Dan heb jij een hele slechte gitaartechneut, ik doe het zelf en tis binnen een uurtje gedaan. De eerste keer is het gewoon een beetje wennen, maar daarna gaat het wel aardig lukken. Tis helemaal niet zo moeilijk als mensen denken.


OT: Niet alle licensed FR's zijn slecht hoor! Zoals al genoemd de Schallers, maar die zijn weer zo duur. Op mijn Jackson zit een licensed low profile FR, en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, ontstemt vrijwel niet!

mesaman
25 december 2009, 11:00
die techneut is dus geen echte.....een echte techneut pakt die gitaar sleutelt er wat nonchalant aan en het is klaar...gemiddelde fietsen maker kan het ook binnen 2 minuten leren.waarom jij niet?enne echt slecht zijn de goedkope tremmelo's niet maar ze verslechteren vrij snel.

Tankman
27 december 2009, 22:32
Hoho...Nu moeten julllie oppassen. IK heb het hier over een wereldse gitaartechneut, he. Hij heeft alleen een spuughekel aan Floyd Rose. Ik vind het ook leuke dingen, daar niet van, maar ik heb er oh zo'n hekel aan die dingen afstellen. Soms duurt het 5 minuten, soms 50, afhankelijk van wat ik wil, maar ik heb er altijd een hekel aan gehad.

De tijd dat het neemt om zo'n ding af te stellen kan best wel oplopen, afhankelijk van de gitaren en de wensen van de gitarist. Om nou een uur uit een achturige werkdag te moeten besteden aan 1 brug, terwijl je nog 5 gitaren, 2 keyboards, een drumstel en een versterker hebt staan die ook nagekeken moeten worden, en dan moet je daarnaast ook nog eens klanten te woord staan...dan zou ik die techneut zelfs helpen met die gitaar over iemands kop te slaan.

Quicksilver
27 december 2009, 23:03
Hoho...Nu moeten julllie oppassen. IK heb het hier over een wereldse gitaartechneut, he. Hij heeft alleen een spuughekel aan Floyd Rose. Ik vind het ook leuke dingen, daar niet van, maar ik heb er oh zo'n hekel aan die dingen afstellen. Soms duurt het 5 minuten, soms 50, afhankelijk van wat ik wil, maar ik heb er altijd een hekel aan gehad.

De tijd dat het neemt om zo'n ding af te stellen kan best wel oplopen, afhankelijk van de gitaren en de wensen van de gitarist. Om nou een uur uit een achturige werkdag te moeten besteden aan 1 brug, terwijl je nog 5 gitaren, 2 keyboards, een drumstel en een versterker hebt staan die ook nagekeken moeten worden, en dan moet je daarnaast ook nog eens klanten te woord staan...dan zou ik die techneut zelfs helpen met die gitaar over iemands kop te slaan.

Doe het volgens deze manier en je bent echt heel rap klaar hoor.. http://www.youtube.com/watch?v=OPCtZN80L64

Die kerel BOUWT gitaren, das nog weer ff anders dan een techneut.

Gothra
28 december 2009, 10:59
+1

En een echte WERELDSE gitaar techneut stelt de gitaar, floyd rose of niet, hoe dan ook af. Ik vind t ook niet leuk om te doen, maar t moet gedaan worden, en als je als gitaar techneut nee zegt tegen FR's is dat wel een beetje dom, dan ben je geen echte techneut, vind ik.

MarkS
28 december 2009, 12:49
Alternatief: Ibanez S Series met ZR trem. Vind ik beduidend prettiger dan een FR.

geert1976
28 december 2009, 13:21
verhoog je budget naar E 600,00 a E 650,00 euro en koop een Gibson M3.

Gitaar met goede, betrouwbare en stemvaste Schaller-Floyd.
Tevens heeft de M3 een H-S-H config, met vij-standen schakelaar en een coilsplitter, wat talloze geluidsvariaties oplevert en je een gitaar krijgt die voor veel stylen inzetbaar is en nog is waardevast is ook.

Mijn M3 heeft al een halfjaar het zelfde setje snaren en hij ontstemt gewoon niet:ok:

zo zien ze eruit:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-18.jpg

Tankman
28 december 2009, 23:34
+1

En een echte WERELDSE gitaar techneut stelt de gitaar, floyd rose of niet, hoe dan ook af. Ik vind t ook niet leuk om te doen, maar t moet gedaan worden, en als je als gitaar techneut nee zegt tegen FR's is dat wel een beetje dom, dan ben je geen echte techneut, vind ik.

Hij stelt hem wel voor je af...maar eerst krijg je de gitaar voor je harses. Daarna stelt hij hem voor je af, mocht het dan nog nodig zijn.:seriousf:

nickofzo
28 december 2009, 23:36
gibson les paul axcess:cooler:

nickofzo
28 december 2009, 23:40
oeps.. niet al te duur:P

Jiboom
28 december 2009, 23:54
Oudere (Japanse) Ibanez RG of S (Saber) gitaren hebben een goeie FR en zijn verder ook prima geschikt voor metal/rock. Dan moet je vooral die met Edge of Lo-Pro Edge hebben (uit eind jaren 80 tot zo'n 1994). Later zijn die naar de Prestige lijn verhuist en wat duurder geworden (en vallen dan waarschijnlijk buiten je budget). De goedkopere modellen hadden trems van mindere kwaliteit en zijn af te raden. De latere modellen zijn velen ook minder over te spreken.

Voorbeelden van goede modellen: RG550/570 of 750/770 (sowieso RG5xx, 6xx of 7xx) of S540. Deze zijn wel voor zo'n €500 te vinden (maar soms wel wat versleten, dus even goed testen). Dit als je geen bezwaar hebt tegen een wat oudere gitaar...

Michael AE
29 december 2009, 00:51
Hey Thoom,

Zoals ik inderdaad al zei, kun je naar een Ibanez of LTD kijken. Voor het geld en de metal die jij wil spelen geen slechte keuzes.

Ook zou je deze (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=118732) gitaar eens kunnen checken. Is voor het geld ook niet slecht, vind ik.

Succes en tot over een week of 2!

Michael.