PDA

View Full Version : Hals van de gitaar is TE KROM, graag advies



yvonnefeijten
22 december 2009, 12:02
M'n oude yamaha fg-150 is een prachtig instrument en het geluid is heerlijk.
Echter: ik ben druk bezig geweest met de actie te verlagen want die is ECHT te hoog. Bij fret 12 zo'n 5 mm.

Nu heeft een "gitaarman" (man uit een gitaarwinkel die tevens reperaties doet) ernaar gekeken en heeft de Rod bijgesteld zodat de hals rechter werd. Met succes was de hals idd iets rechter maar niet helemaal perfect. Met de snaren erop is de nek wederom ietswat gebogen en het speelt gewoon niet lekker op deze manier. Volgens hem heeft iemand anders er al eerder aan gesleuteld en staat er veel spanning op de Rod. Hij durfte hem niet nog verder aan te draaien om zodoende de hals recht te krijgen.

Ik heb de brug en topkam al verlaagd, wat kan ik het beste doen???

GRAAG TIPS!

Ik wil NIKS liever dan spelen op m'n oude yamaha met veel plezier!!

Gearjunkie
22 december 2009, 12:11
Je zegt "gitaarman", komt op mij over dat het wellicht geen prof. betreft (qua afstellen van gitaren dan).

Als je instrument je lief is, ga je langs een gitaarbouwer/-hersteller. Dus niet de verkoper van de gemiddelde muziekzaak. Een bouwer informeert je over de mogelijkheden en de daarbij horende kosten.

freddy
22 december 2009, 17:15
Het is bekend dat gitaarhalzen die te hol staan niet lekker spelen bij mijn Taylor 410 is de kromming minder dan 0,3 mm.
Verder sluit ik mij geheel aan bij Gearjunkie de meeste zogenaamde gitaarmannen in winkels hebben er de ballen verstand van ook bij de zeer bekende winkels, waarbij ik me onmiddellijk excuseer voor de zeldzamen die het wel kunnen.
Laat er iemand naar kijken die er echt verstand van heeft, dat die gitaarman de trusrod niet verder durfd aandraaien zegt al genoeg over zijn deskundigheid.
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de trusrod niet meer in goede staat is maar dit zul je alleen te weten komen als je er een vakman naar laat kijken.
Vervangen van de trusrod kan maar is een kostbare reparatie die alleen overwogen kan worden bij zeer dure en exclusieve gitaren

Plant
22 december 2009, 18:50
Als dat afstellen van de trussrod nog maar net gebeurd is zou ik nog even wachten. Een hals moet zich nog setten naar de nieuwe afstelling en dat kan zo een aantal dagen duren.

Die "gitaarman" is misschien heel bewust niet verder gegaan. Ik heb ooit eens een gitaar gekocht die door de handelaar 'even' werd bijgesteld voor de dikkere snaren die ik gebruik. Na een paar dagen begon alles aan te lopen en kon de trussrod weer iets losser.

Sindsdien doe ik dit soort dingen zelf. Helemaal niet moeilijk als je weet waarmee je bezig bent. Je moet geen haast hebben en in etappes iets verstellen. Na een paar dagen merk je pas wat het doet en kun je eventueel verder gaan als dat nodig is of corrigeren wat je teveel gedaan hebt.

Waarschijnlijk komt dit dus vanzelf in een paar dagen vanzelf goed.

Hou ons op de hoogte.

Veel plezier met je mooie Yamaha.

freddy
22 december 2009, 19:05
Als dat afstellen van de trussrod nog maar net gebeurd is zou ik nog even wachten. Een hals moet zich nog setten naar de nieuwe afstelling en dat kan zo een aantal dagen duren.

Die "gitaarman" is misschien heel bewust niet verder gegaan. Ik heb ooit eens een gitaar gekocht die door de handelaar 'even' werd bijgesteld voor de dikkere snaren die ik gebruik. Na een paar dagen begon alles aan te lopen en kon de trussrod weer iets losser.

Sindsdien doe ik dit soort dingen zelf. Helemaal niet moeilijk als je weet waarmee je bezig bent. Je moet geen haast hebben en in etappes iets verstellen. Na een paar dagen merk je pas wat het doet en kun je eventueel verder gaan als dat nodig is of corrigeren wat je teveel gedaan hebt.

Waarschijnlijk komt dit dus vanzelf in een paar dagen vanzelf goed.

Hou ons op de hoogte.

Veel plezier met je mooie Yamaha.

Ik doe het ook altijd zelf en het duurt wel enige tijd voor alles zich gezet heeft, maar met alle respect het duurt heus geen dagen.
Nu zou het natuurlijk wel kunnen omdat het hier een oude gitaar betreft dat alles wat langer duurt omdat het bv. jaren geleden is dat die trusrod aangeraakt is.
Toch komt het voor dat een gitaarnek niet recht te krijgen is dat kan allerlei redenen hebben, maar meestal een defecte trusrod.