PDA

View Full Version : Effectenloop?



Thunders1988
22 december 2009, 11:39
Ik heb een paar (waarschijnlijk stomme) vragen... Als ik het versterker en effecten gedeelte van het forum lees zie ik vaak de term 'effectsloop' terugkomen. Ik lees ook vaak dat het verstandig is om je reverbpedaal in die loop te zetten omdat die dan beter tot z'n recht komt enzo.
Maar mijn probleem is dat m'n Champ zo geen loop heeft. En ik heb niet zoveel zin om gaten te boren in dat chassis.
Vandaar mijn vraag: kan ik op een of andere manier toch zo'n effectsloop maken om die reverb (en later een delay) in te zetten? De Champ heeft wel twee inputs, maar ik weet niet of dat relevant is...
Zo ja, wie heeft er een simpel schema'tje of layout? :chicken:

Groeten, Mathias

Rick trodat
22 december 2009, 11:50
Zo'n loop is te maken, maar is niet gemakkelijk volgens mij. Het is niet iets simpels. Ik denk dat Chris van cmw amps dit onder andere kan.

nico verduin
22 december 2009, 11:53
Ik heb een paar (waarschijnlijk stomme) vragen... Als ik het versterker en effecten gedeelte van het forum lees zie ik vaak de term 'effectsloop' terugkomen. Ik lees ook vaak dat het verstandig is om je reverbpedaal in die loop te zetten omdat die dan beter tot z'n recht komt enzo.
Maar mijn probleem is dat m'n Champ zo geen loop heeft. En ik heb niet zoveel zin om gaten te boren in dat chassis.
Vandaar mijn vraag: kan ik op een of andere manier toch zo'n effectsloop maken om die reverb (en later een delay) in te zetten? De Champ heeft wel twee inputs, maar ik weet niet of dat relevant is...
Zo ja, wie heeft er een simpel schema'tje of layout? :chicken:

Groeten, Mathias
Stomme vragen zijn het niet maar:
De Champ bestaat uit een pre-amp buis en een eindbuis. Normalieter komt de effectsloop Na de pre-amp. Tja dan ben je al bij de eindbuis. Je zegt dat je niet wil boren ed. Kijk dan moet je al draden gaan aftappen uit het chassis en iets in elkaar freubelen onder in het cabinet oid. JE zou dan nog iets kunnen proberen tussen de pre-amp trappen (je hebt er 2). Maar per saldo, denk ik dat dit onbegonnen werk is.

fredjuh
24 december 2009, 22:33
De enige manier om met een champ de reverb na de overdrive te krijgen is door er een loadbox aan te hangen. Je kunt met gemak een reverb pedaal tussen de voorbuis en eindbuis doen maar dan wordt alsnog het gegalmde signaal overstuurd. Van Halen deed zijn modulatie-effecten na de overdrive door een loadbox aan zn plexi te hangen. Het eind van die keten prikte hij in een grote transistorversterker met een paar marshall-kasten.

Dirk_Hendrik
24 december 2009, 22:43
Maar per saldo, denk ik dat dit onbegonnen werk is.

Stomme vragen bestaan, daar verschillen we van mening.

Maar voor de rest ga ik in deze volledig met je mee.

Midwolda
24 december 2009, 22:58
Hier een VibroChamp, en die heeft ook geen FX-loop.
Nou vind ik reverb niet zo heel geslaagd bij een buizenversterker die nogal makkelijk overstuurd,
dus reverb, chorus, dat soort "subtiele" effecten doe ik over een andere versterker.
Om de VibroChamp iets ruimtelijker te laten klinken heb ik wel een delay als laatste in de rij staan.
Ben er alleen nog niet uit of dat een analoge of een digitale moet zijn, heb ze allebei.

Henri H
24 december 2009, 23:56
Ik ken de champ niet, maar overstuurt die van zichzelf ook al?
Zo nee, dan kun je volgens mij je reverb en delay pedalen achter in de keten zetten, na je drive pedalen dus.
Dat zou goed moeten gaan.

Thunders1988
25 december 2009, 19:26
Mijn Champ overstuurt niet zo heel snel. Ik heb een 5751 in plaats van een 7025 in de voorversterking zitten, dus hij blijft echt lang clean.

Als ik de antwoorden hier lees, denk ik dat ik m'n pedalenplankje zo laat. Die Tonebug Reverb klinkt echt niet slecht. Het was maar een hersenspinsel. En zoals ik al zei, ik heb geen zin om in dat chassis te boren en zo'n ingrepen te doen.

Bedankt om m'n vraag te beantwoorden!