PDA

View Full Version : Looper met relay



Pé.
22 december 2009, 03:40
Heu!

Ik ben een beetje aan het uittekenen geweest hoe ik een looper zou moeten bouwen die niet met een 3dpt switch schakelt, maar met een 4-punts relay! Waarom? Omdat het kan.


Ik had de het volgende circuit in gedachten:

http://web.keuning.info/looper.png

Ter informatie: Op de afbeelding is het circuit en dus de fx-loop actief.

Nou zit ik alleen nog met een paar dingetjes. Gaat dit goedkomen qua klik-lawaai op het signaal? Ik heb vernomen dat met een simpele 3dpt switch nog wel eens duidelijke klikken te horen zijn.. Dat wil ik natuurlijk niet! Is het goed genoeg om alleen de tips van de jacks te verbinden en de aarde via de behuizing te laten lopen? Zowel het pedaal wat in die looper komt, als de looper, als de tuner die er voor komt hangen allemaal aan dezelfde onespot..

Zijn de waarden van de componenten (en dan met name die condensator die parallel voor het relay zit) allemaal wel op goede sterkte, of kan dat beter? Is die 47nF goed genoeg of kan ik beter een 470nF nemen? Is een simpele polyester condensator goed of kan het beter een elco zijn?

Ik zat zelf aan het volgende relay te denken:

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=462886

Waarom die? Nou die heeft 4 schakelpunten, is betaalbaar, heeft soldeerpunten en loopt op een fatsoenlijk voltage.
Is dus een 6V relay, die moet ik dus makkelijk kunnen voeden met een onespot. Ik wou de LED (ik had een 2-kleurige driepoot LED met een gedeelde + in gedachten, lijkt weer iets fancier) ook schakelen via het relay, en aangezien ik 4 schakelpunten heb en maar 2 nodig heb, lukt dat dus ook makkelijk. Of is dit juist absoluut af te raden?


In principe heeft Okaphone alle onderdelen die ik nodig heb (die zit lekker dicht bij, dan kan ik donderdag of vrijdag nog even die kant op), dus dan hoef ik niet op de webwinkel te wachten die een 3dpt switch verstuurd (die krengen zijn hier nergens in de buurt te krijgen).


Ik heb nog even de spullen bij Okaphone in het winkelmandje geplaatst, kom op het volgende uit:

http://web.keuning.info/totaaltje.PNG


Ben ik nou nog iets cruciaals vergeten? Weerstandjes heb ik zelf.. Behuizing heb ik gewoon maar 1 uitgekozen, heb nog niet echt gekeken of dat gaat passen of niet. Als dit alles is, is 32,25 niet extreem duur voor zo'n projectje toch?

caliban
22 december 2009, 04:27
Zet je in parallel met een relais geen diode? Geen idee :), ik zit hoogstwaarschijnlijk fout te denken

Zie eerste pagina onderaan voor diode-ding
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=113149

Pé.
22 december 2009, 04:57
Zo dan?

http://web.keuning.info/looper_diode.png

Ik heb overigens direct ook de switch naar waarheid geëdit, ik kan hier in de wijde omtrek alleen maar spst-voetswitches krijgen.

JeroenSchaaf
22 december 2009, 08:14
He Pe,

Ik heb er geen verstand van maar, waarom een looper? voor je effects loop om zo toch je flanger te kunnen gebruiken?

En leker bezig ja met die pedalen/roze ledjes / loopers enzo! :cheerup:

cluseau
22 december 2009, 08:18
Zo dan?



Das beter, ik begreep de functie van de cap al niet zo.

Maar....., heb je aandelen duracel? Dit gaat hard op een batterij hoor. Je zou ook eens kunnen kijken naar een mos IC 4066. Daar zitten ook een aantal schakelaars in en kun je met een batterij dagenlang voeden.

Frans.

nico verduin
22 december 2009, 08:23
Heu!

Ik ben een beetje aan het uittekenen geweest hoe ik een looper zou moeten bouwen die niet met een 3dpt switch schakelt, maar met een 4-punts relay! Waarom? Omdat het kan.


Ik had de het volgende circuit in gedachten:

http://web.keuning.info/looper.png

Ter informatie: Op de afbeelding is het circuit en dus de fx-loop actief.

Nou zit ik alleen nog met een paar dingetjes. Gaat dit goedkomen qua klik-lawaai op het signaal? Ik heb vernomen dat met een simpele 3dpt switch nog wel eens duidelijke klikken te horen zijn.. Dat wil ik natuurlijk niet! Is het goed genoeg om alleen de tips van de jacks te verbinden en de aarde via de behuizing te laten lopen? Zowel het pedaal wat in die looper komt, als de looper, als de tuner die er voor komt hangen allemaal aan dezelfde onespot..

Zijn de waarden van de componenten (en dan met name die condensator die parallel voor het relay zit) allemaal wel op goede sterkte, of kan dat beter? Is die 47nF goed genoeg of kan ik beter een 470nF nemen? Is een simpele polyester condensator goed of kan het beter een elco zijn?

Ik zat zelf aan het volgende relay te denken:

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=462886

Waarom die? Nou die heeft 4 schakelpunten, is betaalbaar, heeft soldeerpunten en loopt op een fatsoenlijk voltage.
Is dus een 6V relay, die moet ik dus makkelijk kunnen voeden met een onespot. Ik wou de LED (ik had een 2-kleurige driepoot LED met een gedeelde + in gedachten, lijkt weer iets fancier) ook schakelen via het relay, en aangezien ik 4 schakelpunten heb en maar 2 nodig heb, lukt dat dus ook makkelijk. Of is dit juist absoluut af te raden?


In principe heeft Okaphone alle onderdelen die ik nodig heb (die zit lekker dicht bij, dan kan ik donderdag of vrijdag nog even die kant op), dus dan hoef ik niet op de webwinkel te wachten die een 3dpt switch verstuurd (die krengen zijn hier nergens in de buurt te krijgen).


Ik heb nog even de spullen bij Okaphone in het winkelmandje geplaatst, kom op het volgende uit:

http://web.keuning.info/totaaltje.PNG


Ben ik nou nog iets cruciaals vergeten? Weerstandjes heb ik zelf.. Behuizing heb ik gewoon maar 1 uitgekozen, heb nog niet echt gekeken of dat gaat passen of niet. Als dit alles is, is 32,25 niet extreem duur voor zo'n projectje toch?
Ik denk dat je randvoorwaarden (soldeerlippen op relais, winkel dicht in de buurt, styroflex cap etc.) het ook wel wat duurder maken dan nodig. Maar dat is uiteraard jouw eigen keuze. Ik denk dat je bij newtone wel iets goedkoper zou zijn geweest.

HaroldA
22 december 2009, 09:38
Ik denk dat je randvoorwaarden (soldeerlippen op relais, winkel dicht in de buurt, styroflex cap etc.) het ook wel wat duurder maken dan nodig. Maar dat is uiteraard jouw eigen keuze. Ik denk dat je bij newtone wel iets goedkoper zou zijn geweest.

Bij Newtone hebben geen 4pdt relais...

Ja, je wil het doen omdat het kan, maar ik zou het lekker bij een 3pdt switch houden met pulldowns op iedere in- en uitgang...

nico verduin
22 december 2009, 09:51
Je kan ook 2 x dpdt nemen.... Als je in de buurt van ijmuiden woont... BACO heeft 5V PCB releais liggen... DPDT, .50 cent....

Pé.
22 december 2009, 11:26
Das beter, ik begreep de functie van de cap al niet zo.

Maar....., heb je aandelen duracel? Dit gaat hard op een batterij hoor. Je zou ook eens kunnen kijken naar een mos IC 4066. Daar zitten ook een aantal schakelaars in en kun je met een batterij dagenlang voeden.

Frans.

Nee, ik heb alleen even het batterijsymbooltje geleend (zat er nog over te twijfelen om dat te vertellen in m'n openingspost:seriousf:) maar ga gebruik maken van een onespotje..


Verder hoor ik dus vooral dat het afraden wordt en maar voor de makkelijke oplossing te kiezen: Dat wil ik nou net niet! Ik vind het leuk om dit soort dingen te maken, maar heb nog een klein beetje hulp hier en daar nodig.. Daar is dit forum toch voor?

@Nico: Ik woon in Noord-Oost Groningen (Appingedam), het enige wat we hier in de buurt hebben is Okaphone...


Dat laatste circuit is dus goed, maar wat voor weerstand moet daar voor zitten? Ik lees her en der dat een 1N4148 goed is, ergens anders lees ik dat ik beter voor een 1N4007 kan gaan vanwege de hogere waarden. Beide zijn overigens bij de 'lokale' shop te koop.

cluseau
22 december 2009, 11:59
Ik lees her en der dat een 1N4148 goed is, ergens anders lees ik dat ik beter voor een 1N4007 kan gaan vanwege de hogere waarden. Beide zijn overigens bij de 'lokale' shop te koop.

1N4148 is een smal signal diode voor zover ik mij kan herinneren en totaal niet geschik voor deze schakeling. Neem gerust een 1N4007 of BY527. Die zijn goed verkrijgbaar.

Frans.

edit
de weerstand voor het relais is afhankelijk van de relaisweerstand. Als je weet hoeveel stroom dat trekt is het uit te rekenen (R = 3V / I). De weerstand voor de led zou ik iets groter nemen. 560 Ohm komt meer in de richting (~15 mA)
/edit

flo123
22 december 2009, 14:20
Als je een LED + serie weerstand ook parallel zet aan de relais spoel, heb je slechts nog een DPDT relais nodig ipv een 3PDT.
Verder kun je het relais schakelen met een simpele SPST voetschakelaar (geen moment schakelaar) en een transistor.

Zie ook:
http://www.geofex.com/Article_Folders/rmtswtch/rmtsw.htm
http://www.geofex.com/Article_Folders/rmtswtch/rmtsw3.gif
Send = FX input, Return = FX output, IN = From Prev Stage, OUT = To Next Stage
Gebruik een 1N4007 ipv een 1N4148 diode.
en
http://www.geofex.com/article_folders/fxswitchr/fxswitchr.htm
en een eenvoudig voorbeeld met een FET transistor:
http://i279.photobucket.com/albums/kk146/flo0987654321/RelaydriverwithFETBS170-conceptbm3.gif

Pé.
22 december 2009, 15:20
Nou ja 1 van mijn ideeën is dat ik een 2-kleurige led kan gebruiken (of in het meest vervelende geval 2 losse led's die anti-parallel staan). Dan heb je sowieso weer een dpdt nodig, om het relais te schakelen en om de polariteit van de voeding van de LED's te wisselen. Dan is mijn ontwerp volgens mij nog steeds het makkelijkste.

JoVe
22 december 2009, 16:57
Nou ja 1 van mijn ideeën is dat ik een 2-kleurige led kan gebruiken (of in het meest vervelende geval 2 losse led's die anti-parallel staan). Dan heb je sowieso weer een dpdt nodig, om het relais te schakelen en om de polariteit van de voeding van de LED's te wisselen. Dan is mijn ontwerp volgens mij nog steeds het makkelijkste.

Dat lukt ook wel als je gebruikt maakt van een spdt schakelaar om het relay te schakelen of anders met wat transistors. Daar heb nu alleen even geen schemaatje van bij de hand. Als ik thuis ben zal ik het posten.

Pé.
22 december 2009, 17:41
Die andere schema's... Zijn die nou zoveel beter dan mijn eigen circuit?

Het probleem is een beetje dat ik alleen in de buurt een spst switch kan krijgen, elke andere switch moet ik weer apart bestellen via internet. Ik vond het idee van het schakelen van de LED via het relais wel handig, dan kun je ook daadwerkelijk zien dat hij geschakeld is... Wanneer je het nou echt nodig hebt weet ik ook niet, maar het kan nooit kwaad toch?

Ik had zo'n 50 euro gerekend voor dit project en ik kom nu op zo'n 29 euro uit (heb de cap vervangen voor een 1N4007) en dat vind ik prima te doen. Ik moet alleen nog kijken of de behuizing die ik heb gekozen groot genoeg is, maar dat kan ik ter plekke ook nog altijd bepalen.

caliban
22 december 2009, 18:52
Ik vind jouw schema er best eenvoudig uitzien, lijkt me niet slecht!

Dirk_Hendrik
22 december 2009, 19:15
Voor je je druk gaat maken of je reverse diode parallel aan je relais wel of geen 1N4148 mag zijn en of je daar ooit last van gaat hebben..

Zorg ajb dat de ground van je schakelcircuit en je audiomassa gescheiden blijven. Anders ga je bijna gegarandeerd last krijgen van schakelploppen.

caliban
22 december 2009, 19:42
Voor je je druk gaat maken of je reverse diode parallel aan je relais wel of geen 1N4148 mag zijn en of je daar ooit last van gaat hebben..

Zorg ajb dat de ground van je schakelcircuit en je audiomassa gescheiden blijven. Anders ga je bijna gegarandeerd last krijgen van schakelploppen.

Het schakel circuit gewoon niet aan het chassis leggen en het audio circuit wel?

Dirk_Hendrik
24 december 2009, 12:53
Precies
(+ 10 tekens)

Pé.
24 december 2009, 13:29
Ah dat is nog wel even prettige info om er bij te hebben! Dank!


Ik heb het spul bij okaphone besteld, alles behalve de footswitch is op voorraad.. Hij hoopte het nog voor de kerst binnen te hebben, maar dat gaat niet meer lukken. Volgende week dan maar even!

Ik zat er trouwens nog aan te twijfelen of ik er nog een serie/parallel switch met een potmeter (die alleen werkt bij standje parallel, wet-dry mix) bij zou zetten, maar ik kon niet echt uitvogelen hoe ik dat in godsnaam zou moeten bedraden...

caliban
24 december 2009, 13:45
Zou je dan niet met een extra buffer moeten werken? En je het toch op veel FX-spul ook een mix knop staan

Pé.
24 december 2009, 13:52
Niet op de Ibanez FL-9.. Als het niet wil, wil het niet. Maar ik zat me tijdens het bestellen ineens te bedenken "Hoe moeilijk kan dat nou zijn, beetje mixen tussen origineel en effect signaal"..

Pé.
28 december 2009, 06:54
Okeu ik verwacht de onderdelen vandaag binnen, maar ik moet nog even weten wat voor weerstand ik tussen de 9V en het relais moet zetten. Dit kon ik over het relais vinden:

Spoelgegevens:

Nominale Spanning: 6V
Werkspanningsbereik:
- Umin: 4,8V
- Umax: 6,6V
Weerstand: 40 Ohm
Nominale Stroom: 150 mA

Gaat het wel goed als ik daar gewoon een 22 Ohm 1/4W metaalfilm weerstandje tussen pleur? Zo niet, dan moet ik nog extra dingetjes meenemen van de winkel..

nico verduin
28 december 2009, 07:07
Vermogen door je weerstand is I^2 * R = .15^2 * 22 = .495W. Is dus duidelijk meer dan .25W. Die weerstadn gaat roken.....
Doe maar een 1W weerstand.

Pé.
28 december 2009, 07:59
Okeu danke! Sorry voor de dumbass vragen, maar electronica is nou niet echt mijn allersterkste punt (ik kan je computer fixen, maar vraag me niet de ideale waarde van een weerstandje te berekenen :seriousf:). Dus als ik een 22 ohm/2W (kleiner heeft Okaphone niet) regel, dan loopt het relais keurig rond de 6V?

Nou had ik alleen nog 1 klein puntje. In mijn simulatie zie ik een piek van zo'n 7-8V zodra ik de switch inschakel. Dit is echter voor zo'n 1-2 ms, kan dit kwaad? En zo ja, hoe is dit op te lossen?

nico verduin
28 december 2009, 08:12
Dat is het gevolg van de spoel die tegenwerkt (tegen inductie) bij het opstarten. Je kan evt. proberen er een cap (100nF) parallel aan de wikkeling te zetten. Niet te hoog, anders heb je kans dat de ontlaadtijd te lang duurt. Da's een van de redenen dat men een transistortje gebruikt om te schakelen. Die kun je een RC_tijd geven om te starten waardoor er meer geleidelijk een stroom door het relais gaat lopen. Nu loop je kans dat je die opstartpuls gaat horen tijdens het schakelen.

Vind het trouwens wel gek dat als iemand met simulatie software werkt, en niet weet wat ie simuleert.

Pé.
30 december 2009, 22:16
Hij doet het!! :cheerup:

Ik had eerst de draden van de in/out jacks en de loop jacks verwisseld, maar na de correctie van dat foutje werkt hij prima :D

Ik zal er morgen even een foto van maken voor de liefhebber. Zit op dit moment nog een plastic switch in, de metalen konden ze niet leveren. Moeilijkheden, problemen weet ik het. Plastic switch is tijdelijk, ik bestel volgende week even een metalen bij newtone, kan hem zo omwisselen.

Ik ben weer blij!:cheerup:

caliban
30 december 2009, 22:43
Ik ben weer blij!:cheerup:

Terecht hoor, zelfbouw die lukt is altijd prettig

JeroenSchaaf
30 december 2009, 22:58
Goed man! ben benieuwd naar het foto'tje!
:cheerup: