PDA

View Full Version : Wat voor elementen deze keer?



infinite
21 december 2009, 23:05
Hey hallo leden !!!

Momenteel ik weer met de zoveelste stratocaster project bezig, en de tijd is nu aangebroken om er andere elementen er in te zetten.
ik heb al een gitaar met Fender 69`custom shop elementen, dus ik vind het een beetje overbodig om dan nog een gitaar te bouwen met de zelfde soort elementen.
ik zoek het wel binnen de fender elementen aangezien ik hier redelijk goedkoop aan kan komen.
de stratocaster die ik nu heb is meer gebaseerd op SRV en Jimi Hendrix werk.
Nu wil ik meer een allround stratje maken waar je lekker funk op kan spelen maar ook werk van John mayer, dire straits enz ( kortom die clean een mooie en warme sound geeft) vind ik lekker om te spelen.
dit is de keuze aan elementen die beschikbaar zijn.

Fender 54`Custom shop,
Fender Fat 50 pick up`s
Fender Texas specials.
Fender vintage pick up`s

Ik weet dat hier een aantal zijn die verstand van PU hebben dus zou ik graag wat advies willen.
De body is maple en de neck is ook one peace maple mischien hebben jullie daar wat aan.

Bolder
21 december 2009, 23:51
Bij Texas en Vintage denk ik aan o.a. Hendrix en SRV, dus dat wil je niet lijkt me..

Sinner1980
22 december 2009, 11:01
Waarom perse Fender pickups? Ik zou s naar Bare Knuckle kijken,of Lace Sensors,of Dimarzio...enz

Nicks
22 december 2009, 13:53
Knopfler speelde in het begin ook op Texas elementen voordat hij switchte naar Suhr en Mayer zelf speelde vaak op stock strats. Gewoon lekker voor die texas elementen gaan dus imo Overigens, een maple body gaat niet lekker met een warme sound lijkt me?

Acdc
22 december 2009, 15:03
Knopfler speelde in het begin ook op Texas elementen voordat hij switchte naar Suhr en Mayer zelf speelde vaak op stock strats. Gewoon lekker voor die texas elementen gaan dus imo Overigens, een maple body gaat niet lekker met een warme sound lijkt me?


Ik denk dat een vraag is oor Opheo hij kan je er namelijk wel wat meer over vertellen.
Een persoon die veel kennis heeft op het gebied van elementen.

en Knopfler op texas specials ??? toch niet in de tijd van de Dire straits.
Of was dat in die tijd van hun eerste album Brothers in arms ???

Di Stefano
22 december 2009, 15:10
Orpheo heeft vooral ervaring met humbuckers geloof ik.
Zelf weet ik niets over de Fender pickups. Moest je toch nog andere merken overwegen is de Area serie van DiMarzio het bekijken/beluisteren waard.

Dweezman
22 december 2009, 15:50
uit jouw lijstje doen de Fender 54`Custom shop het all the way voor mij.

Nicks
22 december 2009, 15:51
Ik denk dat een vraag is oor Opheo hij kan je er namelijk wel wat meer over vertellen.
Een persoon die veel kennis heeft op het gebied van elementen.

en Knopfler op texas specials ??? toch niet in de tijd van de Dire straits.
Of was dat in die tijd van hun eerste album Brothers in arms ???

Met alle respect hoor, Orpheo is niet heilig. Uiteindelijk zijn pups ook een kwestie van smaak en ben ik ervan overtuigd dat de sound eerder nog in je vingers ligt dan aan het materiaal dat je gebruikt. Ik zie funkspelers ook vaak zat op een les paul spelen en dat klinkt verdomd goed, daar bovenop klinkt een artiest doorgaans nog steeds hetzelfde als hij op een andere gitaar speelt.

En knopfler speelde inderdaad op texas specials (http://www.sweetwater.com/store/detail/StratMK/)

dusssss.....

Arjan12
22 december 2009, 15:59
Dat die dingen in de Knopfler sig strat zitten betekent niet dat Knopfler ze ook echt in zijn gitaar had/heeft. Texas Specials zijn sowieso nog geen 20 jaar verkrijgbaar, dus in de hoogtijdagen van Dire Straits zaten er waarschijnlijk andere elementen in.

Nicks
22 december 2009, 16:34
Dat die dingen in de Knopfler sig strat zitten betekent niet dat Knopfler ze ook echt in zijn gitaar had/heeft. Texas Specials zijn sowieso nog geen 20 jaar verkrijgbaar, dus in de hoogtijdagen van Dire Straits zaten er waarschijnlijk andere elementen in.

Dan nog zijn ze bedoeld om de sound van Knopfler te benaderen, aangezien hij met vingers speelt heb je dus al een heel ander, warmer geluid dan met een plectrum.

Pepe
22 december 2009, 16:49
Fender 54`Custom shop,
Belltone met een high end shizzle, bridge is hotter wound, complex en veel karakter maar kan te veel hoog hebben op een bright strat.

Fender Fat 50 pick up`s
Wat donkerder/bluesier dan de 54's, iets meer output maar nog steeds vintage Fender tone

Fender Texas specials.
Sterke mids, hoog kan scherp zijn, agressiever dan de fat 50's

Fender vintage pick up`s
Define vintage. Een 82tiger klinkt liever en meer shim dan een 77 die weer dunner en rockier klinkt dan de fijnbesnaarde staggerd grey bottoms die weer egaler klinken dan de scooped 67's...

infinite
22 december 2009, 20:42
Fender 54`Custom shop,
Belltone met een high end shizzle, bridge is hotter wound, complex en veel karakter maar kan te veel hoog hebben op een bright strat.

Fender Fat 50 pick up`s
Wat donkerder/bluesier dan de 54's, iets meer output maar nog steeds vintage Fender tone

Fender Texas specials.
Sterke mids, hoog kan scherp zijn, agressiever dan de fat 50's

Fender vintage pick up`s
Define vintage. Een 82tiger klinkt liever en meer shim dan een 77 die weer dunner en rockier klinkt dan de fijnbesnaarde staggerd grey bottoms die weer egaler klinken dan de scooped 67's...


Kiek es daar heb ik wat aan bedankt Pepe !!!
Ik hou echt van de fender twang fingerpicking tone.
en lekker funky ik denk toch dat ik dan iets beter uit ben met de 54 ers

Mitch
22 december 2009, 20:56
Of was dat in die tijd van hun eerste album Brothers in arms ???
Volgens mij toch echt het vijfde studio album...

infinite
22 december 2009, 21:23
Volgens mij toch echt het vijfde studio album...


Titel ?

ik heb gehoord dat de tex pu erg schel moeten zijn?
en zit er veel verschil tussen de 54 en 69 pu ?

Pepe
22 december 2009, 21:25
Dan nog zijn ze bedoeld om de sound van Knopfler te benaderen, aangezien hij met vingers speelt heb je dus al een heel ander, warmer geluid dan met een plectrum.
De TS zijn special voor de SRV signature ontwikkeld met meer output om de harde aanslag en dikke snaren van Vaughn te compenseren. Knopfler heeft noch de aanslag, nog het geluid van Vaughn en het is me een raadsel waarom toch TS op zijn signature, misschien omdat die pickups 5 jaar geleden populair waren.
Een setje 57/62 zouden er beter bij passen.

Pepe
22 december 2009, 21:28
Titel ?

ik heb gehoord dat de tex pu erg schel moeten zijn?
en zit er veel verschil tussen de 54 en 69 pu ?


De 69's zijn wat warmer, classic Fender toon eigenlijk. De 54's zijn wat complexer, wat meer karakter maar dat kan verkeerd uitpakken zoals alles wat uitgesproken is.
De 69's zijn een allemans vriend, de 54's klinken geweldig mits in de goeie gitaar.

guitarkid
22 december 2009, 21:32
Volgens mij toch echt het vijfde studio album...

En speelde Knopfler toen al aanmerkelijk vaker op een Les Paul i.p.v. alleen een Strat.
Mijn tip voor TS: Fender 57/62..!! Mooie toon met van alles genoeg om erg te kunnen overtuigen. Allround, maar wel met karakter.
Ik weet alleen niet of de huidige types identiek zijn aan die op mijn '62 RI uit 1989, maar die klinken echt heel erg fijn.

Gr. C.

PT1989
22 december 2009, 22:03
big dippers kan je ook testen(zitten in JM strat)

Acdc
22 december 2009, 22:03
En speelde Knopfler toen al aanmerkelijk vaker op een Les Paul i.p.v. alleen een Strat.
Mijn tip voor TS: Fender 57/62..!! Mooie toon met van alles genoeg om erg te kunnen overtuigen. Allround, maar wel met karakter.
Ik weet alleen niet of de huidige types identiek zijn aan die op mijn '62 RI uit 1989, maar die klinken echt heel erg fijn.

Gr. C.

Ik ben het helemaal eens met Pepe en Guitarkid.
als je inderdaad opzoek bent naar een mooi lekkere warme fender tone
dan zijn de 57/62 Pu`s een goede keuze !!!
Kijk hier maar even naar en luister de sound vanaf 1.59 min..
Volgens mij heeft dit wel een dire strait tintje.

http://www.youtube.com/watch?v=XX2UjVPfPIY

Mikos
24 december 2009, 12:30
SRV en Hendrix denk ik dat die Fat's of Texas toch wel 't meest geschikt zijn.
De Texas misschien weer net iets meer..