PDA

View Full Version : Eerste elektrische gitaar- advies?



Ytr
21 december 2009, 22:16
Ik wil voor mijn verjaardag een elektrische gitaar met toebehoren kopen. Ik heb een beetje gekeken op de site van RockPalace en zag daar een set, die me goed leek. Maar de gitaar sprak mij niet zo aan omdat die speciaal voor heavy metal was bedoeld. Ik wil dat niet spelen.
Ik speel al 1 of 2 jaar gitaar en wil (erbij) elektrisch gaan spelen.
Nou dacht ik om het gewoon los te bestellen:
-Roland Cube 15X versterker http://www.rockpalace.com/product/Roland-Cube-15X
-DigiTech RP55 effectenpedaal http://www.rockpalace.com/product/DigiTech-RP55
-Squier Standard Stratocaster Antique Burst MN gitaar http://www.rockpalace.com/product/Squier-Standard-Stratocaster-Antique-Burst-MN

en dan nog een snoer, een band en een houder (maar dat maakt denk ik niet zo veel uit)

Is dit een goede keus? Het budget is rond de €400 (niet te veel erboven)

thomas_lc
21 december 2009, 22:17
beter koop je een london city spitfire mk2, zijn hele fijne gitaren voor het geld;)

Outrage
21 december 2009, 23:18
Ik vraag mij af of je die digiteg wel nodig hebt als je al een rolandcube hebt. Heb je een reden om die onmiddellijk al aan te schaffen?

gitaarmike
21 december 2009, 23:23
De digitech heb je inderdaad echt niet nodig als je net begint en met die versterker. Een strat is wel een goede keus als je geen heavy metal wil spelen. Ik zou gewoon in een grote gitaarwinkel bijvoorbeeld feedback elke strat binnen je budget proberen over de cube.

Bolder
21 december 2009, 23:44
Mooi setje hoor, maar die digitech kan je gewoon weghalen..

Midwolda
21 december 2009, 23:59
Mooi setje hoor, maar die digitech kan je gewoon weghalen..

... en dan voor die 50 euro prijsverschil een 20x ipv een 15x doen...
heb je gelijk een tuner en nog wat effecten erbij.

http://dynatone.ru/images/dopimg/arm999002449_080826105143.jpg

http://www.roland.com/products/en/CUBE-20X/images/intro_R_L.jpg

nickofzo
22 december 2009, 00:07
goed minus digitech;)

caliban
22 december 2009, 00:09
De topicstarter zegt dat hij geen heavy metal wil spelen, maar voor rock en 'hardere rock' vind ik een gitaar met humbucker ook heel erg handig (ik zou zelfs durven zeggen nodig).

Dit zou ik persoonlijk kopen als ik een goedkope all-round gitaar zou willen hebben.

http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-ART120-White

Active pickups zijn er misschien te veel aan...

Goedkope RG modellen lijken me ook goed voor de prijs, maar aangezien het er niet metal mag uitzien vrees ik dat die weggestemd wordt.

marter544
22 december 2009, 00:14
Zeer zeker goede tip die Ibanez. Erg goede gitaren dat die ART series. Eigenlijk alle goedkope ibbies wel zonder trem. Zeker met zo'n gelijmde hals is dat mooi (ik heb een fetish voor gelijmde halzen, zal niet snel bolt-on meer kopen, maar dat is smaak).

gitaarmike
22 december 2009, 00:21
Mooi ding die ibanez, die kende ik nog niet.

Quicksilver
22 december 2009, 00:23
Zeer zeker goede tip die Ibanez. Erg goede gitaren dat die ART series. Eigenlijk alle goedkope ibbies wel zonder trem. Zeker met zo'n gelijmde hals is dat mooi (ik heb een fetish voor gelijmde halzen, zal niet snel bolt-on meer kopen, maar dat is smaak).

Ik was vandaag anders dolblij dat ik een bolt-on had :soinnocent:

caliban
22 december 2009, 00:30
Zeer zeker goede tip die Ibanez. Erg goede gitaren dat die ART series. Eigenlijk alle goedkope ibbies wel zonder trem. Zeker met zo'n gelijmde hals is dat mooi (ik heb een fetish voor gelijmde halzen, zal niet snel bolt-on meer kopen, maar dat is smaak).

Een vriend van me (oude bandgenoot) is ibanez-endorsed, heeft heel wat gitaren, niet alleen maar Ibanez. Laatst sprak hij me aan omtrent zo een ART serie. Hij wilde een witte gitaar om live te gebruiken :D, en deze kost hem dankzij zijn endorsement bijna geen drol. Hij wil de brug, tuners en pickups vervangen. Naar jouw mening nodig of niet?

IVM RG, laatst over een RG350DX (denk ik, nummers zijn niet simpel te onthouden) zitten spelen, met tremolo, en speelde echt super, brug stond wel vast. Zijn dit slechte FR'es? Vanaf welke prijs deugen die wel?

Ytr
22 december 2009, 10:24
Bedankt voor al jullie snelle reacties!
Zonder digitech en met 20X is inderdaad wel een goed idee, had ik nog niet over nagedacht.

Ik denk dat ik toch de Strat neem, en niet die Ibanez; die spreekt mij wat minder aan.

Ik zal er over nadenken, en alvast bedankt voor het advies!

almarvk
22 december 2009, 10:34
Die Cube 20x is gewoon prima, daar kan je geen miskoop aan beleven. Zitten genoeg prima sounds op waardoor het gitaar spelen al direct leuk wordt.

En probeer in de winkel ook meerdere gitaren uit in dezelfde prijsklasse. En neem als het mogelijk is iemand mee met wat meer verstand van gitaren en specifiek de aanschaf van een gitaar. En dus niet iemand die weet wat een mooie kleur is...

caliban
22 december 2009, 13:06
Bedankt voor al jullie snelle reacties!
Zonder digitech en met 20X is inderdaad wel een goed idee, had ik nog niet over nagedacht.

Ik denk dat ik toch de Strat neem, en niet die Ibanez; die spreekt mij wat minder aan.

Ik zal er over nadenken, en alvast bedankt voor het advies!

Wat voor muziek wil je er mee spelen. Desnoods een goedkope epiphone vind ik ook leuk, véél leuker dan een basis squier-strat. Echt niet afgaan op hoe bluesy of weet ik wat een gitaar uit ziet. Da's voor hippies

flitslicht
22 december 2009, 13:39
Ik zou ook de Vox VT15 eens naast die Roland proberen:
http://www.rockpalace.com/product/Vox-VT15-Valvetronix

Jasper.
22 december 2009, 16:54
Ik zou ook de Vox VT15 eens naast die Roland proberen:
http://www.rockpalace.com/product/Vox-VT15-Valvetronix

+1 tientekens

lodi
22 december 2009, 20:05
Ik zou ook de Vox VT15 eens naast die Roland proberen:
http://www.rockpalace.com/product/Vox-VT15-Valvetronix

+10000000000000...... is idd stukken beter, snap allang niet dat de cube's van roland nog verkocht raken voor dezelfde prijs, moet met marketing te maken hebben.

Tankman
22 december 2009, 20:27
Ik zou de Peavey Vypyr 15 of 30 ook nog eens proberen naast die dingen. Die Voxjes zijn wel goed idd, maar ik Roland vind ik gewoon crap qua sound. De cleans zijn wel mooi, maar daar houdt het ook op. Ze zijn wel stevig gebouwd.

Ytr
4 januari 2010, 17:09
Iemand nog advies?
Ik ga binnen een paar dagen naar de winkel...

Maleco
4 januari 2010, 17:11
In ieder geval testen!

Maar probeer ook eens een versterker die net iets boven je budget ligt, zo kun je de goedkopere versterkers beter plaatsen op kwaliteit.

Ytr
5 januari 2010, 17:31
Oké, bedankt voor de tip.
Iemand nog advies?
Ik zit na te denken over:
• Squier Standard Stratocaster Antique Burst MN
• Squier Classic Vibe Stratocaster 50s 2-Color Sunburst MN
• Squier Affinity Jazz Bass Black Rosewood

humbucker
5 januari 2010, 17:43
Ga dan maar voor die classic vibe!! Beste wat er van Squier is uitgekomen de laatste jaren!!

Jilles
5 januari 2010, 17:59
Ik zou toch ook gewoon je ogen open houden voor andere merken dan squier. Die Ibanez die hier gepost is is ook erg veelzijdig, evenals een hoop andere gitaren bij feedback. Aangezien je al 1 of 2 jaar gitaar speelt moet je wel een diedeltje kunnen spelen, dus ik zou zeggen: test gewoon alles wat je enigszins aanspreekt, en binnen je budget is. En maak van een gitaar kopen gewoon een dagje uit. :soul:

Ytr
5 januari 2010, 21:20
Ja, tuurlijk. Het is niet zo dat ik per se een Squier wil, maar die gitaren had ik gewoon gevonden.

Robdop
5 januari 2010, 21:30
waarom heb je er een bas tussenstaan?

Ytr
5 januari 2010, 21:35
Oeps.....
Ik had niet gezien dat dat een bas was.....:o

TDZH
5 januari 2010, 21:54
/▌ Dit was bob. Bob wilde gekopieërd worden, maar ik mocht hem niet.
/ \ ☻

HAHAHAHAHAHA

Ytr
5 januari 2010, 22:24
lol:seriousf: drie woorden

Jasper.
6 januari 2010, 10:44
In ieder geval testen!

Maar probeer ook eens een versterker die net iets boven je budget ligt, zo kun je de goedkopere versterkers beter plaatsen op kwaliteit.

Weet niet of dat wel zo verstandig is, dan ga je de goedkoperen ook weer minder waarderen misschien.

Egbertuss
6 januari 2010, 12:21
Wat ik zou doen is naar een gitaarzaak/muziekwinkel gaan (bijvoorbeeld Vriese in Doetinchem) en gewoon eens rondkijken, gitaartje pakken en proberen. De Roland Cube is een goeie eerste versterker, zou ik niks aan veranderen.

Je hebt het over Rock, in welke bands ben je vooral geďnteresseerd?

Maleco
6 januari 2010, 15:05
Weet niet of dat wel zo verstandig is, dan ga je de goedkoperen ook weer minder waarderen misschien.

Maar zo kun je wel voorkomen dat je een versterker koopt die je op dat moment goed vind klinken maar waar je al heel snel zat van bent (zoals ik had)

en dan ook niet 500 euro duurder ofzo maar een paar tientjes kunnen een groot verschil maken.

Ytr
6 januari 2010, 19:45
Ik las ergens dat je nooit de prijs op het kaartje moet betalen, maar dat je altijd moet afdingen. Is dit zo? Zo ja, enige tips dan?:)

Maleco
6 januari 2010, 20:01
meestal krijg je bij muziekwinkels idd enige korting, laatst kocht ik een pedaaltje en kreeg ik bijvoorbeeld gratis patchkabels.

Wat voor mij werkt is te gaan zitten oefenen op de versterker die je wil, en dan wat dingen vragen over hoe goed hij is enzo zodat de verkoper denkt dat hij een koop heeft. Hierna moet je gaan twijfelen omdat hij best wel duur is en je eigenlijk niet zo veel te besteden hebt..ik kreeg zo altijd wel iets van de prijs af :soinnocent: moet je wel geluk hebben met de verkoper..


EDIT: En met versterker bedoel ik gitaar :cheerup:

Dommedik
6 januari 2010, 22:18
En ook verschillende gitaren testen achter de versterker die je wil. Zo kun je het geluid van de gitaren over de zelfde versterer proberen en hoor je direct de verschillen.

Ytr
6 januari 2010, 22:28
Die is slim!:supercool:

geert1976
6 januari 2010, 22:30
Die is slim!:supercool:

Nou,

Houdt er rekening mee dat de ene versterker beter bij een gitaar past dan een andere.

Dommedik
6 januari 2010, 22:31
Idd, je kunt wel denken dat het zo eenvoudig is, maar het is echt zo. Ik heb het zelf ook geprobeerd, en meestal klinkt een gitaar door verschillende versterkers echt anders hoor!

geert1976
6 januari 2010, 22:35
Idd, je kunt wel denken dat het zo eenvoudig is, maar het is echt zo. Ik heb het zelf ook geprobeerd, en meestal klinkt een gitaar door verschillende versterkers echt anders hoor!

waarom geef je hem dan het advies om eerst de versterker te pakken die hij wilt en dan pas een keuze te laten maken van de gitaar op basis van het geluid wat die uit de versterker produceert:soinnocent:

Eerst kijken welke gitaar hem het beste bevalt qua spelen en dan een versterker er bij zoeken door verschillende te testen die binnen het budget vallen

Dommedik
6 januari 2010, 22:38
Nee ok, je hebt gelijk. Maar ik bedoelde, dat het miss niet verstandig is als je elke keer een ander setje neemt maar eerst bv 1 versterker pakken en daar verschillende gitaren op te testen. Daarna, als je je gitaar gevonden hebt de passende versterker erbij zoeken. Snap je, misschien verwoord ik het wel niet helemaal goed.

Ytr
7 januari 2010, 17:49
Ik snap het in ieder geval wel...

Dommedik
7 januari 2010, 18:09
Ik snap het in ieder geval wel...

Gelukkig, dan heb ik het op een of andere manier toch goed verwoord;) En volgens mij nijg jij richting een strat toch? Of maakt jouw dat niet zo veel uit? Wat voor muziekstijlen wil je gaan spelen dan? Bands?

Ytr
7 januari 2010, 18:19
Inderdaad. Daarmee kan ik volgens mij dan nog alle kanten op. Ik speel eigenlijk veel verschillende dingen blues, jazz, beetje pop en soms oook nog wel wat andere dingen

Dommedik
7 januari 2010, 21:26
Dan is idd miss een strat wel het beste/fijnste naar mijn mening. MIsschien met een hb's erbij? Dan is hij het meest veelzijdig, maar dat is gewoon smaak. Dan kun je iets meer kanten op. Met zo'n hb klinkt rock ook iets beter vind ik.

Ytr
8 januari 2010, 14:35
OK, hb is toch humbucker?

Hiro
8 januari 2010, 15:31
yep HB betekent humbucker en SC single coil

Ytr
8 januari 2010, 15:48
en wat is het verschil?

Dommedik
8 januari 2010, 16:40
Zit echt een groot verschil in! Humbucker is een dubbelspoel gitaar element. Het geluid is over het algemeen warmer en voller dan een een single coil. Vooral veel gebruikt in rockbands en sommige bluesbands enzo. Gitaristen zoals Eric Clapton, SRV, Walter Trout enzo spelen allemaal op een strat meestal en een strat heeft meestal 3 singlecoils. Tenzij je er dus 1 neemt met een hb. En gitaristen zoals een gary moore, bb king, slash uuhm, alman brothers enzo spelen op een les paul meestal. En dat type heeft humbuckers.

Ieder heeft zijn eigen voorkeur. Als je dus een gitaar zou nemen met een hb en 2 single coils dan heb je een heel veelzeidige gitaar. ALs je soundsamples wil moet je maar ff bij youtube even kijken naar strats en les paul en dan merk je het verschil wel;

crapton
8 januari 2010, 18:26
Een buitenbeentje maar wel goed: Yamaha RGX A2. Wit of zwart, niet al te duur 370 € nieuw, humbuckers, speelt fantastisch, geen 13 in een dozijn gitaar.

Ytr
8 januari 2010, 18:56
€370,- is echt denk ik te duur, maar door geld voor mijn verjaardag en de realisatie dat ik nog ergens €50 had liggen is het budget naar max. €500,- gegaan:crazyhappy:

Maleco
8 januari 2010, 19:05
Voor 500 euro valt een meer dan behoorlijk beginnerspakket samen te stellen tweedehands, heb je al eens in een muziekwinkel een aantal gitaren geprobeerd? Zodra je iets meer weet over wat je wil is het een stuk makkelijker zoeken en zodra je iets leuks vind dan kunnen genoeg mensen je hier vertellen of het wat is :)

Ytr
8 januari 2010, 20:22
Morgen ga ik naar Rockpalace. Maar, is het echt beter om 2e hands te kopen? Dat lijkt mij juist erg veel gedoe......

Maleco
8 januari 2010, 21:37
Het is inderdaad een beetje gedoe, maar voor mezelf vind ik het de moeite wel waard (ik vind het ook leuk om te doen)
Als je een beetje verstand hebt over hoe een gitaar eruit Hoort te zien en door het feit dat er niet zo veel kapot kan gaan aan een gitaar is een miskoop goed te voorkomen.

Aan de andere kant is er natuurlijk het feit dat je niet weet wat er met de gitaar gebeurt is (Ook al kan er zo weinig aan kapot) Hierdoor zou je ervoor kunnen kiezen een gitaar nieuw te kopen zodat je zeker weet dat je hem hebt zoals hij uit de fabriek kwam.

Bedenk wel dat vanaf het moment dat je de gitaar afrekent in de winkel er een behoorlijk bedrag van de waarde af is voor eventuele verkoop. 2ehands gitaren zijn vaak voor rond dezelfde prijs weer kwijt te raken mocht het niks zijn..


Maar als ik jouw was zou ik morgen gewoon alle gitaren proberen te bespelen die er hangen en vooral letten op wat jij lekker vind, niet op de prijs of wat de verkoper zegt. :noob:

Dommedik
9 januari 2010, 00:52
Gewoon alle gitaren binnen jouw budget gaan testen, testen en nog eens testen;) En dan gewoon de fijnste eruit pikken!

Ytr
9 januari 2010, 21:47
Na een lange sessie bij rockpalace is het geworden:

Squier Classic Vibe Stratocaster 50s (Sunburst)
Vox VT15Valvetronix
koptelefoon, simpelste strap, en nog een kabeltje


Nu nog een beetje uitvinden hoe alles werkt! Ik weet bijvoorbeeld nog niet hoe de tremolo werkt.

Erg bedankt voor jullie adviezen! Vinden julie dit een goede keus?

beruk
9 januari 2010, 22:16
Yes! Zeker goede starters keuze. Met drie single coil elementen kun je heel goed rocken, geloof me.Ik vind het een lekkertje. Die VOX :rockon:

guitarkid
9 januari 2010, 22:41
Mooie gitaar, versterker ok en volgens mij moet je daar een hoop plezier aan gaan beleven...!!
Die tremolo is vrij simpel: gewoon op en neer bewegen en je hoort wel wat er gebeurt. ;) Ik neem aan dat hij wel goed is afgesteld.

Gr. C.

geert1976
9 januari 2010, 22:56
Mooi setje om mee te beginnen hoor, gefeliciteerd en vertel hoe ben je bij de Vox gekomen en tegen welke andere versterkers heeft hij gestreden:ok::ok:

Ytr
10 januari 2010, 16:20
Dankzij jullie op die Vox gekomen!

Toen ik 'm zag+hoorde was ik eigenlijk al verkocht, maar ik wou nog wel een andere proberen: de cube 20X. Dat was in vergelijking met de Vox echt crap, dus toen nam ik de Vox.