PDA

View Full Version : Revox B77 (Taperecorder) als Tape-echo?



nielsduursma
21 december 2009, 20:07
Ik heb laatst ergens gelezen dat het kan. Maar hoe?:D
De handleiding kwijt, en op internet kon ik alleen maar een onleesbare vinden (wacht nu op een mail van iemand die hem wellicht wel kan sturen)
Ik heb al even zitten prutsen, maar zonder resultaat. Een stukkie opnemen, en monitoren en alles gaat prima, maar de echo kan ik er niet uithalen.

Het gaat dus om deze recorder:
http://www.audioinnovationen.de/assets/images/Revox-B-77-Side-24cm.jpg
Hier wat in- en uitgangen:
http://www.audioinnovationen.de/assets/images/Revox-B-77-Detail-24cm.jpg

Achterop zitten nog wat andere aansluitingen, maar ik denk dat die niet van toepassing zijn, aangezien het voor hifi spul is. Die inputs en outputs hebben dus eigenlijk dezelfde werking als die voorop zitten.

Dus, als iemand weet hoe ik dit ding als tape-echo kan gebruiken hoor ik het graag!

Han S
21 december 2009, 20:23
Je moet de source/tape schakelaar op tape zetten. Je neemt het signaal op en luistert het terug via de weergavekop, de Revox heeft namelijk drie koppen en met een twee kops machine lukt het sowieso niet. Omdat er afstand zit tussen de opname en weergavekop, komt het signaal iets later terug en zo heb je een tape echo die je langzamer kunt maken met de lage snelheid van de machine.

En het is helemaal mooi als je het signaal van de weergavekop via een send van het mengpaneel terug kunt sturen naar de ingang/opnamekop. Je regelt daarmee dan de feedback en je kunt het aan het eind van een nummer dan mooi laten eindigen in een lange echo die steeds meer gaat vervormen.

Wat ook goed werkt is tijdens het spelen de snelheid veranderen.

piezo
21 december 2009, 21:01
Niels, je moet de z.g. Sound-On-Sound mogelijkheid gebruiken. Dat doe je door te spelen met de standen L>R c.q. R>L van de inputschakelaars. Heb je geen mengtafel voor nodig.

Zoek eens op internet met "sound on sound" als zoekterm.
Het eigenlijke gebruik ervan is om door middel van pingpongen van L naar R en weer terug steeds meer laagjes over elkaar heen op 1 spoor te krijgen. Door de L>R en monitorschakelaars verkeerd te zetten kun je de SOS als bandecho gebruiken.

Mooie machines trouwens, ik wil nog steeds een zo goed als nieuwe kwartspoor lowspeed versie hebben om mijn oude Akai te vervangen.

EDIT: en hier http://home.freeuk.net/revox/canido/index.html staan uitvoerige beschrijvingen van de mogelijkheden

Han S
21 december 2009, 22:01
Niels wil hem als tape echo apparaat gebruiken. Sound on Sound is achterhaald, met een beetje computer haal je honderd keer betere resultaten met gratis software. Maar tape echo is apart en dat maak je moeilijk na langs digitale weg.

piezo
21 december 2009, 22:15
Beste Han, wordt het niet eens tijd dat je de antwoorden van andere mensen goed leest, vóórdat je ze afkeurt?

Han S
21 december 2009, 23:22
Bij SOS luister je af via de opnamekop en er zijn weinig machines die dat kunnen, moet je een sync knop voor hebben . De Tandberg TD20A heeft dat bijvoorbeeld. Ik zie niet wat SOS met echo te maken heeft, elke 3 koppen machine kan echo's maken.

Heb ik jouw antwoord afgekeurd, of maak je dat er zelf van?

Frits van Mourik
22 december 2009, 00:08
En het is helemaal mooi als je het signaal van de weergavekop via een send van het mengpaneel terug kunt sturen naar de ingang/opnamekop. Je regelt daarmee dan de feedback en je kunt het aan het eind van een nummer dan mooi laten eindigen in een lange echo die steeds meer gaat vervormen.


In zo'n geval stuur ik bij voorkeur het signaal van de weergavekop naar de line-in van een kanaal, wat dan via een send naar de opnamekop voor feedback zorgt.
Je kunt dan met de EQ van 't kanaal het feedbackende signaal drastisch manipuleren. Ook kan je dan dat echosignaal met andere sends naar andere FX's sturen...

@nielsduursma: je zult heus de tulp -ins en -outs op de achterkant nodig hebben.
Op de voorkant heb je alleen maar (zéér gevoelige, gebalanceerde TRS) mic-inputs & hoofdtelefoon-outputs.

Pepe
22 december 2009, 02:24
Het kan zeker, Blackmore is zo de hele seventies doorgekomen met zijn Aiwa:

I like a little bit of distortion which is controlled through my tape recorder. I built my own tape recorder. Well, I didn't build it, but I modified it from a regular tape recorder to an echo unit. It also preamps and boosts the signal going to the amp. If I want a fuzzy effect, I just run up the ouput stage of the tape recorder.
"Can you be more specific as to how it works?
I just keep it on "Record" so it records, and it's like a continual echo because I couldn't get that echo with any echo machine. A continual boom, boom, boom, repeat. Most echo machines are awful: it's like you're in a hallway. The tape recorder doesn't interfere with the note you're playing.
"What type of tape recorder is it?
I don't really know. I tried using a Revox, and it didn't work. I'd really be in trouble if somebody stole my recorder. I've been using it for the last four or five years.
"How exactly is it hooked up?
There's a cord from the guitar into the tape recorder input, and the output stage just goes back to the amp. I can control the volume, too. I can have it loud with no distortion or vice versa. I have a little footpedal that I can stop and start it with. A lot of people think when they see the tape going the solos are recorded. Lots of people ask that. Some guy shouted in New York, "Turn the tape recorder off." Actually, that inspired me. I turned if off and really whizzed around.

piezo
22 december 2009, 09:28
Heb ik jouw antwoord afgekeurd, of maak je dat er zelf van? Nee, Verhevene, het was geheel terecht dat u mijn onwaardige bijdrage nog even becommentarieerde, want
Niels wil hem als tape echo apparaat gebruiken. is natuurlijk iets héél anders dan
...... kun je de SOS als bandecho gebruiken.

Weshalve ik mij nederig terugtrekken zal.


Bij SOS luister je af via de opnamekop en er zijn weinig machines die dat kunnen, moet je een sync knop voor hebben . Onzin. Ik zou werkelijk nooit gedacht hebben, dat jij als echte oude reel-to-reel rot geen benul zou hebben van wat SOS inhoudt. Blijkbaar heb je altijd kunnen werken met simul-sync machines, zoals de Tandberg TD20-A (en ja, dat ding kèn ik) en groter.

Han S
22 december 2009, 10:29
Het zit je dwars hé? Nogmaals, sound on sound heeft niets met tape echo te maken.

nielsduursma
22 december 2009, 17:03
Bedankt voor de adviezen en links allen!
Het is me nu wel duidelijk hoe het werkt (of hoe het hoort te werken).
Maar ik heb even zitten prutsen, en ik denk dat er ergens wat mis is. Want bij sommige instellingen worden ineens de lampjes achter de VU-meters zwak. Misschien een weerstandje ofzo, ik heb nog een hele onderhoudsset liggen, maar ik ben niet meer van de generatie die weet hoe dat werkt... Misschien maar eens laten nakijken.

Ik zal binnenkort er nog eens rustig voor gaan zitten met m'n mengpaneeltje en genoeg verloopstekkertjes om alle opties te proberen:D