PDA

View Full Version : Aantal onduidelijkheidjes



Highway49
21 december 2009, 16:14
Hoi allemaal, ik hoop dat er een aantal vraagjes die ik heb beantwoord kunnen worden hier...eerst even mijn opstelling:

PC
Tascam US 1641 usb Audio Interface
Cubase SX

Sinds 2 daagjes heb ik wat drummics etc. binnen. Dus meteen geexperminteerd. Kwam wat onduidelijkheden tegen.

Ik zet in Cubase altijd monitoring aan over het spoor dat ik opneem. Nu was er laatst een zanger die (geloof het of niet) zichzelf niet over de koptelefoon wilde horen. Ik moest dus monitoring uitzetten. Dit was knap lastig want ik hoorde op die manier dus ook niet hoe het ging. Kan dan ook geen mening geven, en communicatie is weg. (als ie opnieuw wil beginnen kan ie dat niet zeggen)

Kortom: is er een manier dat ik hem wel kan horen, en ik het geluid over zijn koptelefoon los daarvan kan bedienen? Ik gebruik voor mijn monitoren de standaard monitor uitgangen op de interface, en voor de koptelefoon de "headphone" uitgang op de interface.

Alvast veel dank

Highway49
14 januari 2010, 11:27
Niemand? Of beschrijf ik m'n verhaal misschien wat onduidelijk?

Roman
14 januari 2010, 12:34
Ik ken CB niet zo goed maar Nuendo (de broer van CB) wel. Daarin zit een zgn "studio" mogelijkheid dit Foldback sporen aanbiedt. Maak daar gebruik van.

En anders 2 output groepen creeren waarvan 1 de zang niet doorgerouteerd krijgt. Deze groep naar hoofdtelefoon amp (je hebt wel meerdere output mogelijheden nodig bij beide oplossingen)

Of gewoon de routering helemaal uitschakelen, maar dan hoor je het zelf ook niet. Tenzij je de input VOORAF al door een mengtafeltje haalt en mixt met je output van CB. :)

gewoon lekker prutsen en proberen dus. huh.

Highway49
14 januari 2010, 13:57
Bedankt Roman,

Foldback sporen ben ik nog onbekend mee, maar klinkt zeker wel interessant, bedankt.

Ik ga inderdaad eens kijken naar een andere uitgang voor de headphones, zodat ik die softwarematisch kan bedienen.

Per kanaal kan ik een output kiezen, maar zou wel even moeten uitzoeken of je per kanaal ook meerdere outputs kunt creeeren, anders hoort de koptelefoon het ene, en de monitoren het andere....

Ik ga er eens mee stoeien, bedankt!

Roman
15 januari 2010, 08:28
Per kanaal kan ik een output kiezen, maar zou wel even moeten uitzoeken of je per kanaal ook meerdere outputs kunt creeeren, anders hoort de koptelefoon het ene, en de monitoren het andere....Ja, en DAT is nou precies de bedoeling :)

Onderscheid maken in wat JIJ hoort en wat de zangeres hoort. Je kunt dezelfde mix gebruiken met meerdere outputs. Net als monitoring on stage waar de gitarist een andere mix over zijn monitor krijgt dan bv de drummer of zanger. Terwijl in de zaal een geheel eigen mix te horen is. Deze mix kan zelfs zo ver gaan dat er ook een eigen EQ en FX op zitten, in dat geval het je echt gescheiden mixen.

Ik gebruik zelf altijd de ´studio´ functionaliteit van Nuendo. Dat geeft me de mogelijkheid om 4 extra outputs, naast de standaard outputs (welke ik in de Controle Ruimte afluister, ook daar heb ik 2 outputs voor de nearfield en de "algemene" monitoren/speakers), te creeren waar ik een exclusieve level-mix op zet. Dus ik routeer kanalen (na de EQ en na de FX) naar verschillende outputs die elk weer een eigen fader hebben. In studioland zijn termen als Foldback, monitor of QueMix etc die dit principe beschrijven. Vaak wordt dit op een mengtafel ook met AUX beschreven.

Highway49
15 januari 2010, 08:31
Precies,

je moet inderdaad dat onderscheid kunnen maken.

Maar bijvoorbeeld de drumpartijen moet zowel de zanger horen, als ik. Dus de drumtrack moet 2 outputs krijgen (monitor en headphones), en dat bedoelde ik dat ik dat nog even uit moet zoeken.

Komt wel in orde. Bedankt weer.

Gr. Tim