PDA

View Full Version : FX-Loop in de knoei



Pé.
21 december 2009, 15:04
Heuj!

Ik had het al gevraagd in het algemene Peavey Windsor topic, maar omdat daar niet echt reacties op komen hoop ik mijn probleem dan zo nog onder de aandacht te kunnen brengen.


Ik heb dus de Peavey Windsor Head en heb daarvoor een footswitch gebouwd. Alles dikke prima, LED'jes werken prima, Boost schakelt prima in en uit, maar het probleem komt wanneer ik de FX-loop uitschakel. Ingeschakeld werkt alles prima, echt niets aan de hand. Ik heb een oude Ibanez FL-9 flanger in de fx-loop hangen, maar die is niet helemaal jofel meer (wil nog wel eens flink lawaai maken bij het in en uitschakelen, vermoedelijk oude solderingen oid). Dus ik had bedacht dat ik die met de fx-loop in en uit wil schakelen, zonder die flanger uit te zetten.

Zodra ik echter de FX-loop uitschakel, maar het effect ingeschakeld laat gaat hij als een idioot zitten feedbacken. Alsof hij ergens een loopje creëert waardoor die flanger over z'n nek gaat. Maar hij klinkt ook gewoon door het geluid heen (en ook nog behoorlijk luid), dat kan ook nooit goed zijn... Ik heb het met verschillende pedalen geprobeerd (EHX Holy Grail, Boss SD-1, oude Rebo Booster, Arion Flanger) en allemaal doen ze hetzelfde, zodra die fx-loop dus niet actief zou meoten zijn beginnen ze piepen. Dit is overigens bij de SD-1 alleen wanneer de gain hoog genoeg staat, anders weer niet!


Goed, ik snap er geen drol meer van, maar het lijkt me dat er ergens bij het assembleren (of misschien ontwerpen?) iets verkeerd is gegaan.. Kan iemand me helpen?

HIERRRR (http://bestnetworx.com/uploader/files/52/Peavey%20Windsor%20SCHEMATIC.pdf) is een link naar het schema.

Pé.
28 december 2009, 05:22
Ik ga er gezien de tijd tussen mijn vorig en dit bericht vanuit dat iemand iets snapt van het schema? Of dat we allemaal te beroerd zijn om te reageren?


Kom op jongens, er is toch wel IEMAND die me kan vertellen of mijn probleem puur exemplarisch is of dat het al fout op papier staat?

macwilliams
28 december 2009, 07:25
Ik doe er een gooi naar, puur een gok dus. Zijn de gebruikte kabels misschien microfonisch?

nico verduin
28 december 2009, 07:47
Hoe ziet het schema van jouw footswitch eruit?

Pé.
28 december 2009, 08:09
Zo ongeveer: Ik weet alleen even niet uit m'n hoofd welke nou de tip en welke nou de ring kreeg van de Jack, maar het ziet er min of meer zo uit:

http://web.keuning.info/footswitch.png

Yek1
28 december 2009, 13:12
Ik ga er gezien de tijd tussen mijn vorig en dit bericht vanuit dat iemand iets snapt van het schema? Of dat we allemaal te beroerd zijn om te reageren?


Kom op jongens, er is toch wel IEMAND die me kan vertellen of mijn probleem puur exemplarisch is of dat het al fout op papier staat?

Te beroerd om te reageren? Ga vooral zo door ...
Misschien reageren lezers niet omdat ze de oplossing niet weten.

JeroenSchaaf
28 december 2009, 13:17
Lol maar nu reageren ze wel ;) ff wakker schudden dus.

Volgens mij had Pe het aangesloten met 2 kleine patchkabels. ( niet van al te beste kwaliteit meen ik mij te herinneren )

Pé.
28 december 2009, 13:20
Ik had ze hem ter test met 2 klotz patchkabels aangesloten, geen wappiewappie rommel dus..

Yek1
28 december 2009, 13:20
Begin te testen door alleen 1 goed-werkend snoertje aan te sluiten tussen Send en Return. Dus geen effect ertussen.

Het is een seriële loop, dus dat zou hetzelfde volume/geluid moeten geven met de loop aan en met de loop uit.

Als op deze manier er al een probleem is met de loop op uit, dan is er óf een probleem met de loop zelf (te testen door 'm op de amp zelf aan/uit te zetten indien mogelijk), óf inderdaad met de switch.

JeroenSchaaf
28 december 2009, 13:21
Oke dan, ik meende wappiewappie, maar goed ik lette ook meer op de amp toen!

Maar misschien eens proberen met andere kabels?

RazorBlade
28 december 2009, 13:24
op amps.. de meeste eff returns werken altijd, het is de send die je dan vaak uit en aan kan zetten.. het lijkt erop dat als je uitschakeld, er een aarde brom o.i.d. op je eff send komt te staan bij uitschakeling, dit kun je testen door je eff send even op een andere amp aan te sluiten en dan uit/in schakelen van de loop.. krijg je dan inees een goeie brom ? of is het dan stil..

en als je je effloop met een kabel rechtstreeks doorverbind, hep je het dan ook ?

Pé.
12 januari 2010, 21:15
Zo, is alweer even geleden, maar had het ook druk.

Ik heb contact met Peavey gehad, zij vertelden mij dat de loop serieel is en dat de schakelaar hem in en uit schakelt. Gezien het feit dat de schakeling via een relais gebeurt kan het nooit aan de switch liggen. Zolang ik een klik hoor van het relais als ik schakel, schakelt hij. De switch is uitgesloten van het probleem.


Ik heb geprobeerd een patchkabeltje rechtstreeks tussen de send en return te doen. Ik krijg een kleine volume drop wanneer de FX-loop uitgeschakeld is. Ik heb ook de gitaar rechtstreeks in de Return gedrukt en geschakeld: Dit had ook (grote) volumeverschillen tot gevolg. Als hij ingeschakeld is, dan is er niets aan de hand. Zodra ik de FX-loop uitschakel zakt het volume ongeveer 50% omlaag.


De FX-loop is niet te schakelen op de versterker zelf, zodra ik de kabel uit de aansluiting trek krijgen de relais (1 voor Boost en 1 voor FX-loop) sowieso stroom en zijn ze dus ingeschakeld.

Overigens vermeldde de medewerker van Peavey dat de Ibanez FL-9 niet geschikt is voor deze FX-loop, omdat er geen wet-dry knop op zit. Het effect moet namelijk op 100% wet staan om een feedback loop te voorkomen. Hoe zit dit?

Chris Winsemius
12 januari 2010, 22:24
Net even het pre-amp/fx-loop-schema bekeken (footswitch maakt niet uit, da's puur voor de aansturing v/h relais).

Als de loop met de switch wordt "uitgeschakeld" wordt er gewoon een sort kortsluiting tussen de uitgang v/d preamp (nog voor de buffer van de send-uitgang) naar de return-ingang gemaakt. Er kan nog steeds wat signaal vanuit de aangesloten effekten doorversterkt worden en da's icm. met fase-draaiende effekten (uitgang uit fase tov. de ingang, bij 1 of een ander oneven aantal effekten) een zeer waarschijnlijk probleem.

Mijn inziens ligt het niet aan de footswitch maar aan de manier van schakelen zelf. Gezien de pcb-constructie helaas niet snel/makkelijk/goedkoop te fixen.

(d*mned, gratis design-info voor Peavey :D )

cluseau
13 januari 2010, 09:48
Ik heb contact met Peavey gehad, zij vertelden mij dat de loop serieel is en dat de schakelaar hem in en uit schakelt. Gezien het feit dat de schakeling via een relais gebeurt kan het nooit aan de switch liggen. Zolang ik een klik hoor van het relais als ik schakel, schakelt hij. De switch is uitgesloten van het probleem.


Deze stelling klopt. Maar...... je switch bedient wel een volgende switch welke uiteindelijk voor het schakelen zorgt, nl het relais zelf. Overigens denk ik dat je veel te moeilijk zoekt. Maar al te vaak heb ik meegemaakt dat de feedback ontstaat door overgangsweerstand in het schakelcontact van de send jack. Hier loopt je standaard signaal doorheen als er geen plug is ingestoken. Tik tijdens het feedbacken maar eens met het heft van een schroevedraaier op de send jack.


Frans.