PDA

View Full Version : Ruis in Les Paul



caliban
21 december 2009, 14:28
Belachelijke vraag misschien :dontgeti:, maar toch even stellen, topic mag voor mijn part snel worden verwijderd of zo.

In mijn 'nieuwe' les paul heb ik het volgende voor. Als ik de snaren niet aanraak hoor je ruis in je amp, als ik de snaren aanraak is die verdwenen.
Nu ligt dit hoogswaarschijnlijk aan de verbinding met de grond/aarding. Ik ben met de multimeter gaan meten en zie dat zowel de grond van de pickups als de behuizingen van de potmeters, als de brug (en overal op de snaren) verbinding hebben met de sleeve van de plug die in de versterker gaat (dus alles lijkt me oké), en toch blijf ik last hebben van ruis.

Als ik mijn ibanez aansluit heb ik geen last meer van ruis. Dus het ligt denk ik niet aan de amp oid

Gearjunkie
21 december 2009, 14:31
Paar vragen voor een goed beeld:

Is het ook als je clean op laag volume zit?
Wat voor pickups heb je?

Eko
21 december 2009, 14:53
Check eerst even je RANDAARDE. Meest voorkomende reden van ruis. In maar weinig huizen is de randaarde overal goed aanwezig.

caliban
21 december 2009, 14:58
Clean is het minder, maar toch wel merkbaar. Neck is stock pickup (alnico ding, typisch in oudere LP's), brug is Duncan Distortion, heb de ruis op beide PU's. De Duncan zat eerst in mijn ibanez en had daar geen probleem.
Voor zover ik weet is onze aarding redelijk in orde. Wat bedoel je juist met randaarde?

lindstrom
21 december 2009, 15:07
Clean is het minder, maar toch wel merkbaar. Neck is stock pickup (alnico ding, typisch in oudere LP's), brug is Duncan Distortion, heb de ruis op beide PU's. De Duncan zat eerst in mijn ibanez en had daar geen probleem.
Voor zover ik weet is onze aarding redelijk in orde. Wat bedoel je juist met randaarde?

randaarde is hier niet het probleem. je geeft al aan dat het met je ibanez geen ruis hebt.

dus het probleem zit wel degelijk in de les paul .. gewoon even de aarde van je brug/snaren controleren..

caliban
21 december 2009, 15:15
randaarde is hier niet het probleem. je geeft al aan dat het met je ibanez geen ruis hebt.

dus het probleem zit wel degelijk in de les paul .. gewoon even de aarde van je brug/snaren controleren..

Zie eerste post :). De brug en sleeve zijn volgens de multimeter gewoon verbonden met elkaar.

lindstrom
21 december 2009, 15:22
Zie eerste post :). De brug en sleeve zijn volgens de multimeter gewoon verbonden met elkaar.

verbind eens "een" kabel aan snaren en aan de sleve van jack en kijk of probleem dan weg is..

caliban
21 december 2009, 15:30
verbind eens "een" kabel aan snaren en aan de sleve van jack en kijk of probleem dan weg is..

Hoe wil je zeggen, kabeltje aan een kant op de brug zetten, en de andere kant aan de sleeve van je gitaarkabel (kan ook aan de buitenkant van de jack, aangezien die ook verbonden is met de sleeve, denk ik)?

lindstrom
21 december 2009, 15:39
Hoe wil je zeggen, kabeltje aan een kant op de brug zetten, en de andere kant aan de sleeve van je gitaarkabel (kan ook aan de buitenkant van de jack, aangezien die ook verbonden is met de sleeve, denk ik)?

ja precies dat!

caliban
21 december 2009, 16:00
Ga het dadelijk proberen

Teye
21 december 2009, 16:05
Potmeters kunnen ook ruis toevoegen.
Maar waar ikzelf eerst aan zou denken, is de afscherming. De holtes waar de pots en schakelaar inzitten, moeten idealerwijze afgeschermd zijn ('shielded'). Dit is iets waar vele merken een loopje mee nemen.

StewMac heeft goede (=dikke) zelfklevende koperfolie. Maar je kunt t ook met niet-zelfklevende folie doen hoor. Alle onderdelen eruit: folie tegen de wand, gaten voor de pots in de folie, en de onderdelen er weer in. Zorg er wel voor dat je al die stukken ff aanmekaar soldeert voor goede geleiding.

Ook effe folie op de achterkant van de deksels, en laat 1 stukje uit de holte overhangen op d'achterkant vd body zodat dit elektrisch kontakt kan maken met de folie vd deksels.

Niet iedereen is het eens mbt de noodzaak van shielding. Ikzelf ben er een groot voorstander van. Heb gitaren waarmee ik op 'CD-kwaliteit' met een solo kan beginnen: dwz losbarsten vanuit totale stilte op vol volume.

Sukses!

caliban
21 december 2009, 19:04
ja precies dat!

Dit maakte niks verschil


Potmeters kunnen ook ruis toevoegen.
Maar waar ikzelf eerst aan zou denken, is de afscherming. De holtes waar de pots en schakelaar inzitten, moeten idealerwijze afgeschermd zijn ('shielded'). Dit is iets waar vele merken een loopje mee nemen.

StewMac heeft goede (=dikke) zelfklevende koperfolie. Maar je kunt t ook met niet-zelfklevende folie doen hoor. Alle onderdelen eruit: folie tegen de wand, gaten voor de pots in de folie, en de onderdelen er weer in. Zorg er wel voor dat je al die stukken ff aanmekaar soldeert voor goede geleiding.

Ook effe folie op de achterkant van de deksels, en laat 1 stukje uit de holte overhangen op d'achterkant vd body zodat dit elektrisch kontakt kan maken met de folie vd deksels.

Niet iedereen is het eens mbt de noodzaak van shielding. Ikzelf ben er een groot voorstander van. Heb gitaren waarmee ik op 'CD-kwaliteit' met een solo kan beginnen: dwz losbarsten vanuit totale stilte op vol volume.

Sukses!

Dank je. Het is me nu je het zegt al opgevallen dat er geen folie op de achterkant van het deksel zit. Dit is er bij de ibanez dus wel. Ik ga eerst proberen hier wat (aluminium?)folie op te plakken, en als dat nog niet helpt haal ik de pots enzoverder er eens uit. De potmeters zitten allemaal vast op een metalen plaat die heel of toch bijna heel de holte inneemt. Kan het probleem van ruis daar ook iets mee te maken hebben?

robbierodeo
21 december 2009, 20:46
ik heb hetzelfde probleem, soms hoor ik zelfs buitenlandse radio over m'n versterker en af en toe als ik onder het spelen met m'n vingers de slagplaat raak hoor je dat ook over de versterker.
ik zal dat shielden ook eens proberen.

waar kan ik die zelfklevende folie kopen?

caliban
21 december 2009, 21:32
ik heb hetzelfde probleem, soms hoor ik zelfs buitenlandse radio over m'n versterker en af en toe als ik onder het spelen met m'n vingers de slagplaat raak hoor je dat ook over de versterker.
ik zal dat shielden ook eens proberen.

waar kan ik die zelfklevende folie kopen?

Ik zou gewoon alufolie nemen met wat pritt. Die radio wat je hoort in je amp, ik heb dat ook soms wel, maar hangt dat niet af van je amp, microfonische buis of zo?

Midwolda
21 december 2009, 22:17
Als je een tik op je slagplaat over de versterker hoort, dan zijn je elementen microfonisch oftewel de windingen van de pickup zitten los. Meestal moet je die dan potwaxen. (Ik zeg het nu even heel kort door de bocht hoor.)

Die alu-tape haal je bij de bouwmarkt, wordt gebruikt om ventilatie-buizen (afzuigkap etc) mee vast te zetten. Iets van 7 euro voor een rolletje waar je drie gitaren mee kunt shielden.

caliban
21 december 2009, 22:38
Als je een tik op je slagplaat over de versterker hoort, dan zijn je elementen microfonisch oftewel de windingen van de pickup zitten los. Meestal moet je die dan potwaxen. (Ik zeg het nu even heel kort door de bocht hoor.)

Die alu-tape haal je bij de bouwmarkt, wordt gebruikt om ventilatie-buizen (afzuigkap etc) mee vast te zetten. Iets van 7 euro voor een rolletje waar je drie gitaren mee kunt shielden.

Kan het met gewone aluminiumfolie ook

Midwolda
21 december 2009, 22:43
Kan het met gewone aluminiumfolie ook

Ja, natuurlijk. Alles waar je een beetje Kooi van Faraday achtig iets van kunt maken.
Ik vind zelf die tape gewoon handiger, dat zit meteen goed en netjes vast.

caliban
21 december 2009, 22:46
Ja, natuurlijk. Alles waar je een beetje Kooi van Faraday achtig iets van kunt maken.
Ik vind zelf die tape gewoon handiger, dat zit meteen goed en netjes vast.

Te duur voor frederik de student..

robbierodeo
21 december 2009, 23:19
Als je een tik op je slagplaat over de versterker hoort, dan zijn je elementen microfonisch oftewel de windingen van de pickup zitten los. Meestal moet je die dan potwaxen. (Ik zeg het nu even heel kort door de bocht hoor.)

.

het is niet echt het tikken op de slagplaat, maar als mijn vingertopper voorzichtig over de slagplaat glijden, dan hoor je dit als een soort gekras over de versterker, net alsof ik dan statisch geladen ben of zo.
gebeurt gelukkig maar af en toe, maar blijft irritant en ik wil het wel graag verhelpen incl. de ruis, dus alle tips zijn welkom.

caliban
21 december 2009, 23:54
Is het bij redelijk wat gain niet normaal dat je pickups sowieso alle mogelijke lawaai oppikken. Als ik goed veel gain op mijn amp heb staan, en ik spreek in de pickup, hoor ik sowieso ook een 'gemompel' uit de amp komen. Bij ik denk alle pickups die ik momenteel in mijn gitaren heb. Zou erg willen lukken als die nu allemaal microfonisch waren

Zo is de elektronica in mijn LP ongeveer;
http://img145.imageshack.us/img145/9363/gibsonlptraditional2008ld9.jpg
Geldt dat ijzeren plaatje waar alles op zit al als een shielding? En indien niet zo, hoe krijg ik de pots eruit, dat moet ik de knoppen aan de voorkant eraf krijgen, en die zitten er echt vreselijk fel op.

Midwolda
22 december 2009, 00:07
Dat ijzeren plaatje zorgt voor de aarde-verbinding van alle elektronica, maar inderdaad, het werkt ook als onderdeel van je shielding.
Shielden wil niets anders zeggen dan dat je je elektronica inpakt in een "doosje" van een materiaal dat geen elektromagnetische straling doorlaat. Stoorsignalen van TL's en wireless-zenders etc. kunnen dan niet meer opgepikt worden door de gitaar.
Google maar op Kooi van Faraday voor het principe.
En vergeet niet al je shielding aan aarde vast te maken.

caliban
22 december 2009, 00:34
Dat ijzeren plaatje zorgt voor de aarde-verbinding van alle elektronica, maar inderdaad, het werkt ook als onderdeel van je shielding.
Shielden wil niets anders zeggen dan dat je je elektronica inpakt in een "doosje" van een materiaal dat geen elektromagnetische straling doorlaat. Stoorsignalen van TL's en wireless-zenders etc. kunnen dan niet meer opgepikt worden door de gitaar.
Google maar op Kooi van Faraday voor het principe.
En vergeet niet al je shielding aan aarde vast te maken.

Wat kan ik dan best doen in mijn Les Paul? Aluminiumfolie plekken op de achterkant plaatje, en deze proberen in contact te brengen met die onderplaat? Of beter richting plug?

Gearjunkie
22 december 2009, 07:13
Wat kan ik dan best doen in mijn Les Paul? Aluminiumfolie plekken op de achterkant plaatje, en deze proberen in contact te brengen met die onderplaat? Of beter richting plug?

Aarding in je gitaar zou het best zijn als dit 'stervormig' is. Dit betekent dat alle aarddraadjes op één en dezelfde plek moeten samenkomen, om aardlussen te voorkomen. Dit kan bv. achter op een van je volumepots zijn.

caliban
22 december 2009, 13:11
Zie prent vorige pagina, ik denk dat de ster op het rode ding zit

caliban
24 december 2009, 13:07
Kan het zijn dat aluminium niet makkelijk vastsoldeert?

Orpheo
24 december 2009, 13:13
Kan het zijn dat aluminium niet makkelijk vastsoldeert?

jep, alu soldeert niet lekker.

De ruis, ik denk dat je brom bedoelt, want ruis blijft ruis, ook al leg je je hand op de brug of ander iets van metaal. de brom die erin zit, komt vanuit jezelf. jij aardt jezelf via je gitaar, en jij bent de oorzaak van de brom. Als er een bepaald systeem in de gitaar zit met een fase en serieschakeling (kan een minuskule chip al zijn), en de snaren zijn niet verbonden met de aarde, kan het al zijn dat de brom er niet in zit. lekker makkelijk.

caliban
24 december 2009, 13:22
Even denken, enkele dagen geleden was ik wat aan het meten aan mijn Ibanez en Gibson. Als ik het me juist herinner, zat er tussen de snaren en de sleeve aan de output bij de les paul 5 ohm oid (fout van het toestel voor zover ik weet, want als je de pinnen tegen elkaar zet, is het nog altijd 5 ohm).
Bij de Ibanez was dit iets van een 9 ohm. Enkele keren na mekaar opnieuw gemeten, en dit verschill bleef altijd voorkomen. Kan dat iets verklaren?
Waar zou er een chip in de gitaar zitten, Orpheo?

Orpheo
24 december 2009, 23:47
Even denken, enkele dagen geleden was ik wat aan het meten aan mijn Ibanez en Gibson. Als ik het me juist herinner, zat er tussen de snaren en de sleeve aan de output bij de les paul 5 ohm oid (fout van het toestel voor zover ik weet, want als je de pinnen tegen elkaar zet, is het nog altijd 5 ohm).
Bij de Ibanez was dit iets van een 9 ohm. Enkele keren na mekaar opnieuw gemeten, en dit verschill bleef altijd voorkomen. Kan dat iets verklaren?
Waar zou er een chip in de gitaar zitten, Orpheo?
die chip KAN bij de output zitten, en/of tussen de elementen zeg maar. of onder een element,ingebakken. hoe dat te verklaren is: geen idee :)

Teye
25 december 2009, 02:22
Voor de kooi van Farraday heb je geheel rondom een shield nodig. Typisch Gibson, hebben ze de pots in een stukje metaal gezet (makkelijker dus goedkoper monteren) maar aan de zijkanten kun je gewoon t naakte hout zien.

Eruit met die handel, en even goed 100% rondom afschermen. Ik heb de SG van onze zangeres zo afgeschermd en weg was de storing. Zijkanten, en deksel, geheel afschermen en zorgen dat alles goed kontakt met elkaar maakt.

Vroeger deed ik 't ook met aluminiumfolie (huishoud) maar ik ben erachter gekomen dat dik koperfolie veel effektiever is. In theorie niet, in praktijk wel.
www.stewmac.com heeft 't in zelfklevend. De lokale ijzerboer heeft 't waarschijnlijk in vellen. Koper is duur! Een Gibson ook.

Je kunt de gedeeltelijke shielding van Gibson vergelijken met een gedeeltelijk hek om je tuin. En maar verbaasd kijken als de hond toch nog ontsnapt....

caliban
25 december 2009, 14:26
Prachtige edit-reden is dat :):) Wat voor wijn drinken jullie daar in de United States?

Teye
27 december 2009, 00:48
Prachtige edit-reden is dat :):) Wat voor wijn drinken jullie daar in de United States?

Ik ben niet zo doorsnee hier (was dat in Nederland ook al absoluut niet). De lokalen denken natuurlijk dat het eigen land t beste spul voortbrengt (zo denken wij in Nederland natuurlijk ook over veel dingen) en drinkt Californisch. Ik weet van een bevriend wijndistributeur dat iedere fles Californiaans onder de veertig dollar chemisch is bijgesmaakt en/of gekleurd.

Dus drink ik lekker Italiaans, Spaans, of Portugees. 't Is hier duur: in Canada was wijn (omgerekend) ongeveer 2/3 vd prijs van de continentale USA, en evenzo in de Virgin Islands, die toch iha veel duurder zijn met alledaagse zaken. M'n sport is het, om flessen te ontdekken van rond de 6 dollar die prima smaken. Moet je wel effe onderzoek doen (het leven is maar rot).

thijser
27 december 2009, 10:30
ik denk dat de brug niet goed geaard of dat de gitaar niet goed "geshield"is.

thijser
27 december 2009, 10:32
stom stom stom.... was bij pag 2 aan het lezen en heb toen gereageerd...... Zie nu pas dat er nog een paar pagina's achteraan kwamen waar mijn idee ook al was gepost.

caliban
27 december 2009, 15:59
Ik ben niet zo doorsnee hier (was dat in Nederland ook al absoluut niet). De lokalen denken natuurlijk dat het eigen land t beste spul voortbrengt (zo denken wij in Nederland natuurlijk ook over veel dingen) en drinkt Californisch. Ik weet van een bevriend wijndistributeur dat iedere fles Californiaans onder de veertig dollar chemisch is bijgesmaakt en/of gekleurd.

Dus drink ik lekker Italiaans, Spaans, of Portugees. 't Is hier duur: in Canada was wijn (omgerekend) ongeveer 2/3 vd prijs van de continentale USA, en evenzo in de Virgin Islands, die toch iha veel duurder zijn met alledaagse zaken. M'n sport is het, om flessen te ontdekken van rond de 6 dollar die prima smaken. Moet je wel effe onderzoek doen (het leven is maar rot).

Ik ben geen wijnkenner, maar m'n pa is er wel redelijk wat mee bezig. Italiaanse, Spaanse en Portugese wijnen zijn heel zeker koopjes in te doen, alleen lijkt het me spijtig dat ze voor jou de oceaan over moeten en je daar waarschijnlijk heel wat invoer kosten aan kwijt bent. Chileense wijnen enzo schijnen ook prima te zijn, die kan je misschien langs de Mexicaanse grens binnen gesmokkeld krijgen :D


ik denk dat de brug niet goed geaard of dat de gitaar niet goed "geshield"is.

Brug denk ik dat goed is, maar het zal wel aan die shielding liggen. Alleen weet ik niet of ik dat zelf wil oplossen, of hem liever bij een tech zou binnenbrengen.

Teye
27 december 2009, 16:51
Brug denk ik dat goed is, maar het zal wel aan die shielding liggen. Alleen weet ik niet of ik dat zelf wil oplossen, of hem liever bij een tech zou binnenbrengen.

't Is anders niet zo moeilijk! Je hoeft met een beetje mazzel niet eens veel te knutselen: de voorkant is immers al afgeschermd door dat metalen plaatje?

Je moet dan gewoon wat folie tegen de zijkanten van de potmeter-holte aanplakken (frummel het ook een beetje onder dat metalen plaatje).
Soldeer wel alle stukken folie aanmekaar, en ook (met een stukje draad of met een stukje folie) aan 1 vd aardpunten van het circuit.
Laat een beetje folie over de rand hangen, waar het kontakt kan maken met de folie die je tegen de achterkant van het deksel plakt.
Wanneer je met niet-zelfklevende folie werkt, dan hoef je t niet perse te lijmen: als de (koper-) folie dik genoeg is, kun je een 'rondje' maken tegen de rand vd holte aan; dan soldeer je de uiteinden aanmekaar en klem je het zo als het ware vast. Het koper tegen het deksel wordt dan door de druk vd schroeven wel op zn plaats gehouden (helemaal wanneer je netjes de gaatjes op de juiste plaats maakt.)

De schakelaarholte hoeft hopelijk ook alleen maar aan de zijkant afgeschermd (en in het deksel natuurlijk).

Probeer 't gewoon man! Een tip: maak een groot stuk karton met daarin uitgesneden de vorm van de onderdelenholtes, en leg dat over de gitaar heen. Zo krijg je geen soldeerspetters op de lak van je gitaar.
Een andere tip: wanneer je WEL de pots/schakelaar moet losnemen, maak een stuk karton met n gat waar de pot/schakelaar kan doorsteken: zo vermijd je gereedschapskrassen op je gitaar.
Sukses!

En bedankt voor je wijntip: ikzelf vind de Mediterranese wijnen het lekkerst (iha) en weet de koopjes hier nu wel te vinden!!!

O ja. laat hier ff weten, wanneer je dit alles gedaan hebt, of het geholpen heeft.

Teye
27 december 2009, 16:57
alleen lijkt het me spijtig dat ze voor jou de oceaan over moeten en je daar waarschijnlijk heel wat invoer kosten aan kwijt bent.

Ach, het is met invoer enzo maar een rare zaak: veelal een fijn excuus om de prijzen op te drijven. Mensen weten toch niet hoe t aan de andere kant vd oceaan is? Ik betaal hier 2 Euro voor een setje Addariosnaren. Haalde ze, toen ik nog in Nederland woonde, ook al direkt uit Amerika: met alle transport en invoer en BTW en invoer plus BTW over het transport (heus!) was ik toch nog ...de helft goedkoper uit dan in mijn favoriete super-korting-muziekzaak in Nederland.

Maar vooral zo na het tweede glaasje, denk je niet meer aan de prijs en invoerrechten hahaha!

caliban
27 december 2009, 20:05
Ach, het is met invoer enzo maar een rare zaak: veelal een fijn excuus om de prijzen op te drijven. Mensen weten toch niet hoe t aan de andere kant vd oceaan is? Ik betaal hier 2 Euro voor een setje Addariosnaren. Haalde ze, toen ik nog in Nederland woonde, ook al direkt uit Amerika: met alle transport en invoer en BTW en invoer plus BTW over het transport (heus!) was ik toch nog ...de helft goedkoper uit dan in mijn favoriete super-korting-muziekzaak in Nederland.

Maar vooral zo na het tweede glaasje, denk je niet meer aan de prijs en invoerrechten hahaha!

Drank zet altijd aan tot meer drank en minder besef van de kosten :-).
De switcher holte is aan de voorkant denk ik helemaal niet geshield, ik ga proberen zonder de switcher eruit te moeten nemen, hier wat folie onderin te frommelen. Bedankt voor je tips Teye :).

QUa invoer, hoe belachelijk duur betaal je Diezel en ENGL in de United States, en hoe onnozel duur maken ze Boogie hier.. Invoerders worden er schatrijk van waarschijnlijk

Teye
28 december 2009, 08:17
De switcher holte is aan de voorkant denk ik helemaal niet geshield, ik ga proberen zonder de switcher eruit te moeten nemen, hier wat folie onderin te frommelen.

De switch is door z'n konstruktie al redelijk afgeschermd aan de voorkant! Wanneer ie er niet goed uitwil, of de moer is moeilijk los te krijgen (er zijn speciale sleutels voor in de handel, maar ik deed t altijd gewoon met zo'n tang met tandjes, vlak tegen de body aan, wel met n stuk karton ertussen), kun je eerst s proberen hoe een stukje folie alleen rondom en tegen t deksel helpt. Wel vastsolderen aan de aarde natuurlijk!!!

Hey je kunt me altijd benaderen via email. Ik heb veel tips en ben gaarne bereid je te helpen (net als de meeste gitaarbouwers trouwens, is mij opgevallen).

macwilliams
28 december 2009, 08:30
Misschien een noob vraagje, hoe solderen jullie aluminium?
Voor zover ik weet is aluminium niet te solderen.

caliban
28 december 2009, 15:24
Gisteren alles wat geprobeerd. De gaten zitten niet hélemaal dicht met aluminium, maar toch voor het grootste deel. Aan de switch heb ik niet gesoldeerd omdat de switch contact heeft met de aarde en het aluminium geklemd zit rond de switch heen. Aan de potentiometers heb ik een stuk aluminium vastgesoldeerd aan een pot zijn achterkant. Ik heb het idee dat de noise wat minder is, maar weg is die nog niet... Ik zal een van dees wel nog wat meer proberen alles 'hermetisch' af te sluiten :), maar als het niet beter lukt overweeg ik toch in de toekomst naar een reparateur ofzo te gaan. Wie is er hier in België aan te raden daarvoor? Langs een winkel doe ik het liefst niet.

Teye
28 december 2009, 16:05
Misschien een noob vraagje, hoe solderen jullie aluminium?
Voor zover ik weet is aluminium niet te solderen.

Je kunt aluminium wel solderen maar niet met je gewone apparatuur, en alu-folie denk ik helemaal niet.
1 vd redenen waarom ik liever koperfolie gebruik.
De andere reden is dat ik er brom-wijs een beter resultaat mee krijg (dit is mijn ervaring, en mijn keuze, en geen technisch statement, wellicht hebben anderen een prima ervaring met aluminiumfolie.)
Koperfolie is hier in de States per rol en per 12x12 inch vel zelfklevend en lekker dik te koop.

caliban
28 december 2009, 16:17
Je kunt aluminium wel solderen maar niet met je gewone apparatuur, en alu-folie denk ik helemaal niet.
1 vd redenen waarom ik liever koperfolie gebruik.
De andere reden is dat ik er brom-wijs een beter resultaat mee krijg (dit is mijn ervaring, en mijn keuze, en geen technisch statement, wellicht hebben anderen een prima ervaring met aluminiumfolie.)
Koperfolie is hier in de States per rol en per 12x12 inch vel zelfklevend en lekker dik te koop.

Dus is het eigenlijk waardeloos als ik probeer de alu vast te solderen aan de aarde?

Teye
29 december 2009, 15:29
Dus is het eigenlijk waardeloos als ik probeer de alu vast te solderen aan de aarde?

Beste oplossing: de alu eruit, koper erin.
Eennabeste oplossing: klein schroefje met zo'n soldeeroogje in het hout schroeven, tegen de alu-folie aan, dan kun je aan 't oogje solderen, maakt t toch nog kontakt. Of natuurlijk de folie onder een (geaarde) pot of jack klemzetten, dan maakt t ook kontakt. De Ohm-meter vertelt je of je suksesvol was.

Belangrijk: alle shielding die niet aan aarde kontakt maakt, haalt nog 'ns extra brom in huis.

caliban
29 december 2009, 16:13
Beste oplossing: de alu eruit, koper erin.
Eennabeste oplossing: klein schroefje met zo'n soldeeroogje in het hout schroeven, tegen de alu-folie aan, dan kun je aan 't oogje solderen, maakt t toch nog kontakt. Of natuurlijk de folie onder een (geaarde) pot of jack klemzetten, dan maakt t ook kontakt. De Ohm-meter vertelt je of je suksesvol was.

Belangrijk: alle shielding die niet aan aarde kontakt maakt, haalt nog 'ns extra brom in huis.

Ik ga toch maar een keer voor dat koper gaan denk ik. Waar kan je dat hier het makkelijkste vinden? Online misschien een plaats?

Thanks Teye

Teye
30 december 2009, 06:30
Ik ga toch maar een keer voor dat koper gaan denk ik. Waar kan je dat hier het makkelijkste vinden? Online misschien een plaats?
Thanks Teye

http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Supplies:_Shielding.html
Ikzelf koop altijd de 2 inch copper tape, en snij wat ik nodig heb.

http://www.warmoth.com/Copper-Shielding-C214.aspx
Deze lui hadden altijd 12x12inch vellen, nu niet meer blijkbaar.

Sukses!

Gearjunkie
30 december 2009, 07:33
Ik heb het ook wel eens bij Tonefactory gekocht.

macwilliams
30 december 2009, 08:26
Je kunt aluminium wel solderen maar niet met je gewone apparatuur, en alu-folie denk ik helemaal niet.
1 vd redenen waarom ik liever koperfolie gebruik.
De andere reden is dat ik er brom-wijs een beter resultaat mee krijg (dit is mijn ervaring, en mijn keuze, en geen technisch statement, wellicht hebben anderen een prima ervaring met aluminiumfolie.)
Koperfolie is hier in de States per rol en per 12x12 inch vel zelfklevend en lekker dik te koop.

Ik weet dat alu te lassen is. Maar solderen had ik nog nooit van gehoord, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet bestaat.

Ik heb zelf een rol aluminium plakband, deze word gebruikt om luchtkanalen af te dichten. Is ook aardig dik en goed te gebruiken om te shielden.

Ik heb tot nu toe nog geen gitaar gehad die het nodig had. Ik vind mijn gitaren stil genoeg. Maar mocht ik ooit willen shielden dan heb ik het in iedergeval op voorraad.

caliban
30 december 2009, 15:15
Ik weet dat alu te lassen is. Maar solderen had ik nog nooit van gehoord, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet bestaat.

Ik heb zelf een rol aluminium plakband, deze word gebruikt om luchtkanalen af te dichten. Is ook aardig dik en goed te gebruiken om te shielden.

Ik heb tot nu toe nog geen gitaar gehad die het nodig had. Ik vind mijn gitaren stil genoeg. Maar mocht ik ooit willen shielden dan heb ik het in iedergeval op voorraad.

En jij hebt toch redelijk wat ervaring met Les Pauls, daarom dat ik het zo raar vind dat de mijne het heeft...