PDA

View Full Version : bassdrum opnemen



dennis_rhcp
21 december 2009, 12:16
hoi iedereen,

ik wil drums gaan opnemen, en heb keuze uit verschillende microfoons om mee optenemen, het liefst had ik gewoon alles getest, maar met de beperkte tijd (4 uur) maar om 3 a 4 drum tracks op te nemen en alles op te zetten en te stemmen wil ik liever zo snel mogelijk aan de slag,

ik heb keuze uit de volgende mic's

- shure beta 91 (grensvlak microfoon)
- shure beta 52 (ik denk dat deze het minst klinkt voor een opname)
- electrovoice re20
- sennheiser MD421 (veel overspraak, hij doet geweldig op toms maar weet niet hoe hij reageert op de bassdrum)

ik denk dat ik de beta 91 zowiezo in de ketel leg en dan moet er dus nog in bij het gat van het resoneervel

ik zoek kwa geluid, wel een tik minder mid en veel laag, zodat je een mooie klank krijgt,

heeft iemand advies?

gr dennis

bert k
21 december 2009, 12:53
Hij heeft een RE20... :crazyhappy: Dat zou mijn eerste keus zijn, heel mooi ding. Tweede keus is de 421, ook lang niet slecht.

Han S
21 december 2009, 13:21
Zoek eens op gearslutz, is heel veel over gezegd daar.

skanky
21 december 2009, 14:11
Wat ik voor pop/rock/metal zou doen:
sm91 erin leggen: voor het basis geluid
beta 52 in het gat: voor de punch
re20 bij het voorvel: voor het laag

Wat ik voor jazz zou doen:
re20 een meter voor de bassdrum

Deze keuze maak ik vanuit mijn ervaring, probeer zoveel mogelijk uit dan kan jij dat daarna ook doen.

dennis_rhcp
21 december 2009, 14:27
ok moet ik dan ook nog opletten voor fase verschillen? of gaat dat gewoon goed?

skanky
21 december 2009, 16:34
ok moet ik dan ook nog opletten voor fase verschillen? of gaat dat gewoon goed?

Bij meerdere sporen moet je daar altijd op letten.....

dennis_rhcp
21 december 2009, 16:35
ok bedankt!

btw skanky heb je ergens een geluidsvoorbeeld hoe jij de drums heb opgenenomen?

dennis_rhcp
22 december 2009, 13:19
morgen is het zover, drum en bas opnemen.

ik heb een mooi set microfoons kunnen lenen,
nu heb ik het zo gedacht:

1. Bassdrum Shure Beta 91
2. Bassdrum Shure Beta 52
3. Bassdrum Electrovoice re 20
4. Snare Top Shure 57
5. Snare Bottom Shure 57 beta
6. Tom Sennheiser e604
7. Floor hi Sennheiser e604
8. Floor low Sennheiser e604
9. Ov L Neumann KM 184
10. OVR Neumann KM 184
11. Hihat Neuman KM 184
12. Basgitaar Sennheiser MD 421
(13. Basgitaar DI Out)

ik heb een Focusrite Saffire Pro 40 met daar bij via adat een octropre mkII
ik kan als ik wil 16 sporen opnemen, maar als ik 12 sporen doe dan kan ik in 96 khz doen volgens mij en met 16 sporen tegelijk 48 khz, (maar alles is wel in 24 bit)

is het nu verstandig om 12 sporen te doen in 96 of 16 (maar dat je een bas di erbij kunt opnemen in 48 khz?

hebben jullie nog tips?

we gaan opnemen in een redelijke grote ruimte 38 vierkante meter
droge akoestiek (hangen wat gordijnen en van dat noppen schuim)

voordeel dat de drummer zijn eigen drumstel meeneemt, en net nieuwe vellen er op gezet heeft, dus die gaan we ter plekke even goed stemmen,

nu zag ik dat de basversterker achter een ventilator heeft, is dat hinderlijk voor het opnemen?

alvast bedankt!

gr dennis

bert k
22 december 2009, 13:40
Hm, lastige keuze. Ik zou wel blij zijn met het kwaliteitsvoordeel van 96, kan je niet een mic minder doen voor de bassdrum? 3 lijkt toch wat overdreven.

dennis_rhcp
22 december 2009, 13:51
op zich komt het wel uit, maar dan mis ik alleen een di out op de bass, is dat heel erg? zo'n md 421 pakt toch wel genoeg laag op toch?

Han S
22 december 2009, 14:43
Het laag van de bas haal ik meestal uit de DI en dan moet de DI op het instrument zelf, dus niet op de versterker.

Als ik een spoor zou moeten opofferen zou het de onderkant snare zijn of de hi hat.

dennis_rhcp
22 december 2009, 16:20
Ik ben iets vergeten, ik wou de andere gitarist meespelen direct in geplugd in de interface zodat de bassist en de drummer via koptelefoon weten waar ze zijn in het nummer. dus ik heb zowiezo nog een kanaal nodig, (is die aantal hz heel bepalend voor de kwaliteit?

en ik heb geen losse di box maar ik zag wel dat er di out op de vertsterker zat,
dus ik moet die wel gebuiken (hopelijk is het een pre di out)

fivelastwords
22 december 2009, 16:46
Ik zou het gewoon lekker op 48kHz opnemen. Die 4 kanalen is gewoon lekker om te hebben en de meesten horen het verschil toch niet tussen 44.1 en 96kHz. Tuurlijk, hoe hoger de samplerate hoe beter de kwaliteit en hoe natuurgetrouwer het klinkt... Maar, muziek valt of staat bij degene die het spelen. Performance is everything, dus zorg dat het daar goed zit, dan kan er weinig mis gaan!

EDIT: Je saffire pro 40 heeft twee DI kanalen, de eerste twee van de interface. Dus ja kan de bassist DI pakken en de gitarist DI pakken. Wellicht daarna de bassist zijn partij re-ampen, nadat je de realtime opname achter de rug hebt. Spaar je kanalen uit en heb je zowel cleane DI als daarna een naar je smaak te blenden amped signaal.

dennis_rhcp
25 december 2009, 20:42
Ik heb eergisteren de drums en bas opgenomen
het ging goed, eerst de microfoons geplaatst, en daarna het drumstel nog gestemd. maar ik kreeg de bassdrum maar niet goed het leek wel een kartonnen doos, ik heb later besloten om me eigen bassdrum te halen,
en die klinkt gewoon goed, nog even bijgesteld en opnemen maar,
gister heb ik de zang en gitaar gedaan, klinkt heel goed, nu nog afmixen,

heeft iemand tips voor afmixen, ik zal vooral mijn oren gebruiken, maar zijn er dingen waar je moet aan denk zoals bv als compressors op zang en gate (indien nodig) op toms? etc?

zijn er bv trucjes om de toms meer punch te geven?

gr en fijne kerst dennis

skabouter
25 december 2009, 21:20
punch weet ik niet, maar ik heb in een productie redelijk wat reverb over de toms gepleurd, en ik vind dat een heel cool effect. ze worden er wel troebeler van, maar knallen er wel degelijk hard uit!

Han S
25 december 2009, 22:23
Waar je even naar moet luisteren is de toms helemaal alleen, dus zonder overheads er bij en kijken of ze dan voller klinken. Als ze met overheads dunner worden heb je mogelijk een faseprobleempje en dat moet je dan proberen op te lossen met het verschuiven van de sporen met de overheads.

dennis_rhcp
25 december 2009, 22:51
hier kan je de ruwe versie luisteren,
http://www.box.net/shared/3ltgv7mbq0

ik heb alleen de gitaren "gepanned"
ik ga een van de gitaren opnieuw doen want ik vind hem te korrelig.
ook ben ik aan het twijfelen van het overstuurde clean gitaar in de brug.
en in de brug vind ik de snare "te liefjes' dus die ga ik ook even in voegen

misschien kunnen jullie gebaseerd op deze ruwe opname tips of verbeter punten geven.

alvast bedankt!

dennis_rhcp
29 december 2009, 19:07
http://www.youtube.com/watch?v=KyUMPxCrgGY

het is gelukt, ik ben tevreden.
ben benieuwd naar jullie tips, meningen.

gr dennis