PDA

View Full Version : Humbucker Defect??



queswal
21 december 2009, 11:26
Goedendag allemaal,

Gisteren heb ik een 2e hands Ibanez S2170 gekocht. Thuis kom ik erachter dat hij het volgende probleem heeft: De brug Humbucker heeft veel minder volume dan de Neck Humbucker en ook minder volume dan de middelste single coil. Het geluid van de brug humbucker klinkt ook erg schraal en afgeknepen. Akkoorden geven soms zelfs een beetje een krakend geluid.

Ik heb uiteraard gekeken of de humbucker niet te ver in de body van de gitaar ligt, maar dat is niet zo. Ik heb hem ook nog wat hoger gezet, maar dat maakt niet uit. Het volume blijft laag en het geluid blijft schraal klinken.

Om uit te sluiten dat het probleem aan de 5-weg Switch ligt heb ik de draadjes van de neck en brug humbucker even omgesoldeerd op de 5 weg switch, maar dat maakt niet uit.

Ik denk dus dat de brug humbucker niet goed is. Is iemand bekend met dit probleem of heeft er iemand een oplossing? Het gaat om een Dimarzio/IBZ Humbucker.

Alvast Bedankt!

Nagramoth
21 december 2009, 11:59
He, ik heb precies hetzelfde gehad met een Les Paul-kopie van een collega. Echt een heel oud beestje, door de jaren heen blootgesteld aan zweet, bier en andere sappen vermoed ik...

Na doormeten van het element bleek dat de interne bekabeling een draadbreuk had, waardoor een van de spoelen niet werkte. Ik heb niet de moeite genomen om het element uit elkaar te halen en de interne bedrading te vervangen, heb gewoon het element vervangen (en de gouden PU-cover gerecycled).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als je wilt weten waar het probleem precies zit, dan ziet er niets anders op dan het element even stukje voor stukje door te meten met een multi-meter. Ik ken verder geen vakjargon, dus ik kan je niet uitleggen hoe ik het gedaan hebt. Misschien is er iemand hier die het je wel kan vertellen...?

Rinze
21 december 2009, 12:54
Als je helemaal zeker wilt zijn dat het aan de humbucker ligt kun je het element nog even diract aan de uitgang solderen.

queswal
21 december 2009, 20:02
Bedankt voor de tips! Ik zal hem dadelijk eens rechtreeks aan de input solderen en als dat niet helpt heb ik hier nog een Dimarzio Air zone liggen die ik er in zet. Dan zoek ik tijdens tussen de feestdagen door wel uit of het originele elemant nog te redden is.

Bolder
21 december 2009, 23:19
Bedankt voor de tips! Ik zal hem dadelijk eens rechtreeks aan de input solderen en als dat niet helpt heb ik hier nog een Dimarzio Air zone liggen die ik er in zet. Dan zoek ik tijdens tussen de feestdagen door wel uit of het originele elemant nog te redden is.

http://link.marktplaats.nl/305426199

Deze man repareert elementen!

wiegersma
22 december 2009, 10:38
hij heeft in ieder geval een goede achternaam

snaarplukker
22 december 2009, 22:18
Misschien maakt je schakelaar slecht contact en kan het probleem simpel opgelost worden door er contactspray op te spuiten. Enkel door je spoelen door te meten kan je nagaan op welke spoel er een draadbreuk zit. Meestal is dat vlakbij de aansluiting van je aansluitdraad.