PDA

View Full Version : Detune / Chorus



Willlem
20 december 2009, 23:53
laatst zat ik een optreden op tv te bekijken van de band disco ensemble waarbij mij 1 effect in het geluid van de gitarist opviel, namelijk een soort "valsig", zwevend, nonchalant geluid (moeilijk te beschrijven ...) bij bepaalde solootjes en loopjes. het lijkt alsof de toon een beetje zweeft van net iets te hoog naar net iets te laag "om de zuivere toon heen", zonder hem te benden. de gitaar zelf was niet vals, want in andere stukken klonk de gitaar zuiver.

daarnaast las ik laatst hier op het forum iets over een chorus/detune effect. de beschrijving leek een beetje op wat ik bij disco ensemble had gehoord. nu heb ik op dit forum zitten zoeken naar detune/chorus, maar vrij weinig gevonden.

mijn vraag is dus of een dergelijk(e) geluid/vervorming bestaat, hoe het precies heet en welk (betaalbaar) pedaal dat effect kan leveren. alvast bedankt!

Mitch
21 december 2009, 00:00
Betaalbare, nieuwe effecten schieten me zo snel niet te binnen maar met een Ibanez RC99 doe je dit moeiteloos en met een DML, DML10 of DML20 ook.

Marshallover
21 december 2009, 00:09
Ik genereer zo'n effect met mijn Eventide Modfactor. Ik gebruik dan de vibrato stand hiervoor en zorg dat de depth niet te hoog staat. In combi met een delay en een reverb klinkt het dan heel erg zweverig.

FruscianteFan
21 december 2009, 00:10
Boss CE-1, maar die is niet betaalbaar. Boss VB-2, maar die is nergens te vinden. Electro Harmonix Clone Theory heeft ook een vibratomodus, waarmee je dus 'om de noot heen zweeft'. Trouwens elk choruspedaal doet dat, maar meestal houd je de orignele noot ernaast. Bij de pedalen die ik noemde kun je ook alleen de zwevende noot horen.

Swan
21 december 2009, 09:39
Danelectro CoolCat chorus kan je op 100% wet zetten, dan heb je ook een vibrato die precies doet wat jij omschrijft...en dat voor een paar tientjes :)

robert-gitarist
21 december 2009, 17:54
Digitech Whammy 4, Boss PS-5 kunnen dat ook! :)

Misschien kan een Boss CE-5 dat misschien ook nog wel. Eigelijk nooit echt getest maar ik weet dat deze een hele diepe en donkere chorus kan produceren en misschien in de buurt van het gezochte geluid kan komen.

Heb je misschien een linkje naar het nummer waarin het effect duidelijk te horen is?

Comfortably Daniel
22 december 2009, 12:12
Een hoop flangers gaan ook de-tunen met te hoge settings.

Willlem
22 december 2009, 13:17
bedankt voor de reacties! ik ga eens naar een winkel en gewoon testen met wat genoemde pedaaltjes.


Heb je misschien een linkje naar het nummer waarin het effect duidelijk te horen is?

http://www.youtube.com/watch?v=PgXfQsGasQg 2:30 ongeveer. volgens mij zijn het meerdere dingen door elkaar en het is niet extreem "vals", maar ik hoop dat je er wijs uit wordt.

FruscianteFan
22 december 2009, 13:22
oh, da's wat anders dan ik dacht dat je bedoelde. Da's gewoon een snelle flanger of misschien een diepe snelle chorus.