PDA

View Full Version : Delay gebruik...



Nocki
20 december 2009, 23:50
Hi,

Voor mn solo sound gebruik ik over het algemeen een stereo of mono delay van 300 ms met een staartje van 2 a 3 keer. soms wat langer met een ducker erbij.
Ook voor tokkelstukjes met wat chorus gebruik ik 300 ms met een korter staartje.
Voor sommige u2 achtige dingen gebruik ik een 350ms delay waar ik lekker sxpressief mee kan spelen.
Dit doe ik eigenlijk al 8 jaar lang en het werkt nog steeds enorm goed voor me.

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijk heden...
Kan je delen waarvoor jij je delay gebruikt en hoe je m insteld?

Il_Falco
21 december 2009, 07:11
ik heb een marshall echohead zo kort ingesteld dat hij klinkt als een reverb.
Ik gebruik dan een dl-8 om een delay te hebben voor tokkelingen en solo's.

peter_heijnen
21 december 2009, 09:11
Toen ik ooit begon met een analoge pearl waar twee verschillende delaytijden op konden ingesteld ging delaytijd een op max (zal rond de 300ms zijn geweest) en de andere op slapback (rond de 100ms).

Daarna overgestapt op de roland sde1000 (wondermooie sound) met helaas maar één sound en dat werd voor mij 400 ms.

Daarna kwamen de multeffectors quadraverb-intellifex-gforce-mpx1g2 en ook hierop bleef de 400 ms favoriet en kon ook de slapback terug op het menu.

Tegenwoordig met pedalen ben ik weer terug naar zo'n 400ms behalve met mijn line6 m9, daarop gebruik ik de taptempo voor de kwart van ieder nummer waarin ik delay gebruik.

FrankC
21 december 2009, 10:01
Hi,

Voor mn solo sound gebruik ik over het algemeen een stereo of mono delay van 300 ms met een staartje van 2 a 3 keer. soms wat langer met een ducker erbij.
Ook voor tokkelstukjes met wat chorus gebruik ik 300 ms met een korter staartje.
Voor sommige u2 achtige dingen gebruik ik een 350ms delay waar ik lekker sxpressief mee kan spelen.
Dit doe ik eigenlijk al 8 jaar lang en het werkt nog steeds enorm goed voor me.

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijk heden...
Kan je delen waarvoor jij je delay gebruikt en hoe je m insteld?


Los van de ms instellingen is de mate van level delay ook bepalend. Hoe neem je dat mee met je instellingen? En dan is er nog input level en output level (Replica, Xpression).

Rinze
21 december 2009, 10:06
Eerst gebruikte ik vaak vrij korte delays en dan vrij veel delay in de mix, nu gebruik ik meestal een delay van een 240-300 msec en dan het level laag. Bij opnames synchroniseer ik de delay altijd.

Luke-wannabe
21 december 2009, 10:47
Analoge delay voor de preamp/overdrive met 2 of 3 repeats en de level vrij hoog. Krijg je zo'n lekkere lo-fi compressende ducking delay waar je vette riffjes mee kunt spelen.

FrankC
21 december 2009, 10:57
Analoge delay voor de preamp/overdrive met 2 of 3 repeats en de level vrij hoog. Krijg je zo'n lekkere lo-fi compressende ducking delay waar je vette riffjes mee kunt spelen.


Off Topic:Welke gebruik jij hiervoor? (Carbon delay?)

Luke-wannabe
21 december 2009, 11:22
Off Topic:Welke gebruik jij hiervoor? (Carbon delay?)

Ik doe dit zelf nog niet, maar wil in de toekomst een EHX Memory Man of Memory Boy oid aan gaan schaffen.

erwin_ve
21 december 2009, 11:27
In de stijl van Robben Ford:

Een 116-128 ms delay 30/45% wet -55/70% direct. 1,5 repeats.

Of: 170 ms delay 30/40% wet - 60/70% direct. 2 repeats.

Vooral de 2de vind ik erg lekker klinken.

tnijland
24 december 2009, 22:27
Leuk topic Nocki!

Ik heb er ook nog eentje....

Een dual delay waarvan de R op 300 ms en de andere L op 450+ ms staat die beide ca. 20% feedback hebben en die daarnaast links en rechts weer terug in elkaar overlopen qua feedback kan heel erg mooi klinken (vooral voor cleane sounds). Je moet wel een beetje met de feedback waarden experimenteren om te kijken waar het voor jou rommelig wordt. Het resultaat is een prachtig breed stereo chorus-achtig effect dat heel mooi klinkt maar door ontbreken van reverb toch redelijk open blijft. Ideaal voor stereo setup en ook mooi voor solo-gitaar. Niet iets voor strakke slag-gitaar...

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar mensen met detune delay ervaring om de totale sound wat breder te maken.

soup
24 december 2009, 22:43
In de stijl van Robben Ford:

Een 116-128 ms delay 30/45% wet -55/70% direct. 1,5 repeats.

Of: 170 ms delay 30/40% wet - 60/70% direct. 2 repeats.

Vooral de 2de vind ik erg lekker klinken.
Wat wordt er eigenlijk met een wet (signal?) bedoeld?

+Op mijn delay heb ik ook een dry uitgang maar waarvoor dient dit?

RazorBlade
24 december 2009, 23:06
Wat wordt er eigenlijk met een wet (signal?) bedoeld?

+Op mijn delay heb ik ook een dry uitgang maar waarvoor dient dit?

wet = direct + delay sound
dry = alleen direct sound

kun je 2 amps aansturen b.v. 1jte met wet en 1tje met dry.. of het brain may systeem.. stereo delay met dry out.. links wet left, midden de dry, en rechts wet right.. dat klinkt pas vet..

Liquid_Metal
27 december 2009, 17:40
Leuk topic Nocki!

Ik heb er ook nog eentje....

Een dual delay waarvan de R op 300 ms en de andere L op 450+ ms staat die beide ca. 20% feedback hebben en die daarnaast links en rechts weer terug in elkaar overlopen qua feedback kan heel erg mooi klinken (vooral voor cleane sounds). Je moet wel een beetje met de feedback waarden experimenteren om te kijken waar het voor jou rommelig wordt. Het resultaat is een prachtig breed stereo chorus-achtig effect dat heel mooi klinkt maar door ontbreken van reverb toch redelijk open blijft. Ideaal voor stereo setup en ook mooi voor solo-gitaar. Niet iets voor strakke slag-gitaar...

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar mensen met detune delay ervaring om de totale sound wat breder te maken.

Daar lijkt die van mij ook op, maar dan íets simpeler: 300ms links en 600ms rechts, waarbij de feedback van de 300ms bijna 2x zo lang is als die van die 600ms (bv 35% en 20%). Voor solosound maak ik er soms 400 en 800 van.


wet = direct + delay sound
dry = alleen direct sound

kun je 2 amps aansturen b.v. 1jte met wet en 1tje met dry.. of het brain may systeem.. stereo delay met dry out.. links wet left, midden de dry, en rechts wet right.. dat klinkt pas vet..

Tja, niets tipt aan w/d/w qua sound :).

ateng
28 december 2009, 07:47
Leuk topic Nocki!

Ik heb er ook nog eentje....

Een dual delay waarvan de R op 300 ms en de andere L op 450+ ms staat die beide ca. 20% feedback hebben en die daarnaast links en rechts weer terug in elkaar overlopen qua feedback kan heel erg mooi klinken (vooral voor cleane sounds). Je moet wel een beetje met de feedback waarden experimenteren om te kijken waar het voor jou rommelig wordt. Het resultaat is een prachtig breed stereo chorus-achtig effect dat heel mooi klinkt maar door ontbreken van reverb toch redelijk open blijft. Ideaal voor stereo setup en ook mooi voor solo-gitaar. Niet iets voor strakke slag-gitaar...

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar mensen met detune delay ervaring om de totale sound wat breder te maken.

Dus ging pinpong delay maar echt links delay en rechts delay maar dan met verschillende tijdinstelling... toch.
En hoe/waar stel je m in dan zodat het weer samen overlopen?