PDA

View Full Version : Nieuwe elementen op Squier?



Plantje
20 december 2009, 22:49
Ik heb eens ooit een Squier Stratocaster gekregen. Niet heel veel bijzonders, maar leuk als backup gitaar.

Hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1938657#post1938657) staan een paar foto's van de Squier met mijn Fender ernaast.

Nu valt me op, dat de Squier erg snel rondzingt (nee, geen lekkere feedback, maar echt misselijk piepen) bij instellingen waarbij mijn Fender nog braaf stil is. Niet gek voor een gitaar die je gekregen hebt!

De vraag is: is het de moeite nog wat in de Squier te investeren? Aan mijn Fender ga ik namelijk niets significants versleutelen. Daar komen bijvoorbeeld geen andere elementen in. Deze gitaar is redelijk zeldzaam en die wil ik zo laten.
In de Squier wil ik bijvoorbeeld best een keer nieuwe elementen zetten. Maar loont zich dat het geld en de moeite? Of blijft de basis van die gitaar bagger? Ik zou er graag humbuckers in zetten. De humbucker die ik er nu in heb zitten selecteer ik bijna nooit, omdat ie dan al helemaal te schel klinkt.

Quicksilver
21 december 2009, 00:21
Ik heb eens ooit een Squier Stratocaster gekregen. Niet heel veel bijzonders, maar leuk als backup gitaar.

Hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1938657#post1938657) staan een paar foto's van de Squier met mijn Fender ernaast.

Nu valt me op, dat de Squier erg snel rondzingt (nee, geen lekkere feedback, maar echt misselijk piepen) bij instellingen waarbij mijn Fender nog braaf stil is. Niet gek voor een gitaar die je gekregen hebt!

De vraag is: is het de moeite nog wat in de Squier te investeren? Aan mijn Fender ga ik namelijk niets significants versleutelen. Daar komen bijvoorbeeld geen andere elementen in. Deze gitaar is redelijk zeldzaam en die wil ik zo laten.
In de Squier wil ik bijvoorbeeld best een keer nieuwe elementen zetten. Maar loont zich dat het geld en de moeite? Of blijft de basis van die gitaar bagger? Ik zou er graag humbuckers in zetten. De humbucker die ik er nu in heb zitten selecteer ik bijna nooit, omdat ie dan al helemaal te schel klinkt.

't Zou in ieder geval helpen als je vermeld om wat voor een squier telecaster het gaat, daar zijn er namelijk nogal wat van.. :sssh:

geert1976
21 december 2009, 00:25
Ik heb eens ooit een Squier Stratocaster gekregen. Niet heel veel bijzonders, maar leuk als backup gitaar.

Hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1938657#post1938657) staan een paar foto's van de Squier met mijn Fender ernaast.

Nu valt me op, dat de Squier erg snel rondzingt (nee, geen lekkere feedback, maar echt misselijk piepen) bij instellingen waarbij mijn Fender nog braaf stil is. Niet gek voor een gitaar die je gekregen hebt!

De vraag is: is het de moeite nog wat in de Squier te investeren? Aan mijn Fender ga ik namelijk niets significants versleutelen. Daar komen bijvoorbeeld geen andere elementen in. Deze gitaar is redelijk zeldzaam en die wil ik zo laten.
In de Squier wil ik bijvoorbeeld best een keer nieuwe elementen zetten. Maar loont zich dat het geld en de moeite? Of blijft de basis van die gitaar bagger? Ik zou er graag humbuckers in zetten. De humbucker die ik er nu in heb zitten selecteer ik bijna nooit, omdat ie dan al helemaal te schel klinkt.

tja, als de gitaar goed speelt en de rest ok is en je wilt hem erbij houden, is hij wellicht een investering waard.

war voor een humbucker zit er nu in?

BamBuFan1
21 december 2009, 00:33
In de Squier wil ik bijvoorbeeld best een keer nieuwe elementen zetten. Maar loont zich dat het geld en de moeite? Of blijft de basis van die gitaar bagger? Ik zou er graag humbuckers in zetten. De humbucker die ik er nu in heb zitten selecteer ik bijna nooit, omdat ie dan al helemaal te schel klinkt.

Lijkt me een typisch gevalletje GFS/Toneriders/roeptumaar.

Er zijn tegenwoordig hele leuke (goedkope) elementen te vinden die gewoon goed klinken. Ik heb zelf ervaring met het merk GFS (Guitarfetish (http://store.guitarfetish.com/singlecoil.html)). Daar heb ik een Epiphone LP en een Cheri Strat mee opgeleukt.

Hier op het forum loopt Het grote ervaringen met GFS pickups-topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86855) waar je je licht op kunt steken over de verschillende pickups die ze aanbieden.

Bolder
21 december 2009, 11:14
't Zou in ieder geval helpen als je vermeld om wat voor een squier telecaster het gaat, daar zijn er namelijk nogal wat van.. :sssh:

TELECASTER? Ff lezen (sig) en misschien op die foto's kijken...

Plantje
21 december 2009, 12:16
Bedankt voor de reacties. Ik was potdomme vergeten E-mail notificatie op mijn eigen post aan te zetten! :)

Ik ga even reageren...

Plantje
21 december 2009, 12:43
't Zou in ieder geval helpen als je vermeld om wat voor een squier telecaster het gaat, daar zijn er namelijk nogal wat van.. :sssh:

Ik zal het nummertje eens opsnorren.


tja, als de gitaar goed speelt en de rest ok is en je wilt hem erbij houden, is hij wellicht een investering waard.

war voor een humbucker zit er nu in?

De gitaar speelt zeker prima. Hij is lekker licht. Als backup gitaar wil ik hem sowieso houden. Die humbucker zal ik ook even opsnorren (als ik daar zo snel achter kan komen).


Lijkt me een typisch gevalletje GFS/Toneriders/roeptumaar.

Er zijn tegenwoordig hele leuke (goedkope) elementen te vinden die gewoon goed klinken. Ik heb zelf ervaring met het merk GFS (Guitarfetish (http://store.guitarfetish.com/singlecoil.html)). Daar heb ik een Epiphone LP en een Cheri Strat mee opgeleukt.

Hier op het forum loopt Het grote ervaringen met GFS pickups-topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86855) waar je je licht op kunt steken over de verschillende pickups die ze aanbieden.

Dank u! Dat kan ik ook nog eens gaan doornemen dan. Overigens hoeft het niet eens het goedkoopste van het goedkoopste te zijn. Als de gitaar er maar op vooruit gaat. En als dat technisch gezien ook mogelijk is. Dus ik bedoel: niet dat ik er nieuwe elementen in zet...het nog steeds niet je-dat klinkt en dat het dan heel simpel is:"Tja, die gitaar daar is ook niets uit te halen ook al zet je er elementen in van € 1000,- per stuk!"

Een gitarist waar ik mee samen gespeeld heb heeft eens EMG's in zijn standaard Strat gezet. Dat vond ik op zich wel lekker klinken. Ik heb alleen gehoord, dat je dan als het ware een EMG gitaar krijgt aangezien de EMG elementen dermate veel geluid bepalen, dat ze het gitaar-eigen geluid weg gaan halen.
Ik heb er ook wel over gedacht er Seymour Duncan Hot Rails in te zetten. Ik weet niet of dat soelaas biedt.

Ik zou in ieder geval heel graag een full humbucker gitaar hebben in plaats van de single coils.


TELECASTER? Ff lezen (sig) en misschien op die foto's kijken...

He he... true true... :) Ik waardeer het op zich wel sowieso als mensen de moeite nemen serieus te reageren.

Nicks
21 december 2009, 12:58
als je echt het humbucker geluid wilt hebben dan moet je niet voor hot rails oid gaan maar gewoon voor echte humbuckers. Neem anders een kijkje onder je pickguard, wellicht dat je een swimming pool model hebt en dan kan je er zo een humbucker in de neck bijzetten zonder te moeten frezen. En GFS of toneriders kan ik zelf ook aanraden, hele mooie pickups voor de prijs.

Plantje
21 december 2009, 13:22
Volgens mij hoef ik inderdaad niet te frezen.

Dan moet ik nog wel even kijken naar wat de beste setup gaat worden. Iedere pickup vervangen door een humbucker sized pickup vind ik ook vrij lelijk worden. Wat dat betreft vind ik de Strat sized humbucker pickups wel mooier. Ik zag dat ze die van GFS ook hebben. Zelfs een set van 3 voor $ 59,95. Dan zou ik wel even een nieuw slagplaatje erop moeten zetten om het grote gat van de huidige humbucker af te dekken.

Als ik vrij ben ga ik in ieder geval dat ervaringen topic nog eens door snuffelen!

Nagramoth
21 december 2009, 14:06
Iedere pickup vervangen door een humbucker sized pickup vind ik ook vrij lelijk worden.

Weet je dat heel zeker?

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GI8EUUNF.jpg

Is ook gedaan met pups van GFS trouwens.

Plantje
21 december 2009, 15:14
Dat is inderdaad wel strak!

Maar dat is dus ook niet iedere pickup vervangen... de midden pickup komt dan gewoon te vervallen. Ik denk dat dat eigenlijk ook wel mooier is.

En als ik toch een nieuwe slagplaat op het bakkie zet is het ook wel zo handig om er één op te zetten voor 2 humbuckers in plaats van 3 single coil-sized-humbuckers... ahum...goeiemorgen! Qua geluid lijkt me 2 humbuckers ook ruim voldoende.

Dit gaat nog een mooi knutselwerkje worden om zelf te doen denk ik! Dat moet me wel lukken :)

Plantje
9 januari 2010, 17:30
Ik wil deze eigenlijk toch nog even een bump geven...

Ik ben begonnen aan het grote GFS topic, maar 32 pagina's is niet misselijk! 2 Humbucker sized pickups lijkt me eigenlijk wel aardig. Ik wil er graag een beetje wat meer metal geluid uit krijgen.

Nagramoth: heb je die humbuckers van jou er zelf ingebouwd? Zo ja: kun je me nog wat tips geven? Ik neem aan, dat je dan ook terug moet naar een 3 standen switch (voorste, achterste of beide humbuckers). En de toonregeling zal ook aangepast moeten worden.
Kan ik de switch en de toonregeling die bij de humbuckers past er ook gewoon bij bestellen? Of misschien zit dat er sowieso bij.

Nagramoth
12 januari 2010, 13:05
Allereerst: De ruimte onder je slagplaat moet wel plaats kunnen bieden aan twee humbuckers. Als je body een H-S-H of "badkuip" routing heeft, dan moeten twee humbuckers geen probleem zijn. Bij een standaard S-S-S of H-S-S routing zal je moeten gaan hakken/frezen whatever...

EDIT: Routing schijnt al geschikt te zijn voor twee humbuckers. Sorry, daar had ik even overheen gelezen.

Mijn elementen zijn trouwens geen humbuckers, maar P90 elementen in humbucker-formaat. P90 kan je meer vergelijken met een single coil, maar dan warmer en met meer ballen. Zeer geschikt voor blues/jazz/classick rock, en ik krijg er ook nog wel een Green Day-achtige scheur uit. Maar als je zelf echt richting metal wilt, dan zou ik toch kiezen voor echte humbuckers.

Kijk even bij GFS onder het kopje "Humbucker Sized Pickups". Ik ga hier geen keuze voor je maken, daar brand ik mijn vingers niet aan. Hou er wel rekening mee dat je niet per ongeluk twee brug- of twee halselementen bestelt: je moet van beiden 1 hebben (dit heeft te maken met de afwijkende afstand tussen de polepieces).

En ja, je moet de switch vervangen door een 3-standen variant. En je tone/volumepots moeten ook vervangen worden. Strats hebben als vuistregel meestal 250k pots, met een .022uF capacitor op de tonepot, en humbuckers meestal 500k pots, met .047uF op de tonepot. Maar voor je technische vragen kan je het beste een mailtje sturen naar info@guitarfetish.com. Of anders even vragen in het zelfbouw forum (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=33), daar kunnen ze je vast betere tips geven dan ik...

Plantje
12 januari 2010, 13:32
Super! Bedankt voor de toelichting!

Ik had anders zo twee brug elementen zonder nieuwe volume en tone pots besteld :dontgeti:

Ik ga guitarfetish eens mailen als ik het andere topic doorgesnuffeld heb. Het moet zo haast wel goed komen!