PDA

View Full Version : Oude gitaar intoneren



Portel
20 december 2009, 17:58
Ik heb een tijdje terug een oud gitaartje gekocht, maar die staat heel slecht geintoneerd.
Vanaf de 5e fret gaat hij vals.

Nu wil ik hem wel graag wat zuiverder hebben.
Ik weet dat de snaar los en 12e fret op de snaar dezelfde toon moeten hebben.
Maar, als je de brug wilt verschuiven moeten de snaren eraf. Dan kun je niet kijken of snaar los en 12e fret hetzelfde klinken.

Dus, hoe moet ik deze gitaar intoneren?

Foto van de gitaar (http://www.imgdumper.nl/uploads2/4b2e5b09e8aa6/4b2e5b08ab2b5-Symphonie_07.jpg)

Jedeel
20 december 2009, 18:10
Ik weet dat de snaar los en 12e fret op de snaar dezelfde toon moeten hebben.
Maar, als je de brug wilt verschuiven moeten de snaren eraf. Dan kun je niet kijken of snaar los en 12e fret hetzelfde klinken.

Dus, hoe moet ik deze gitaar intoneren?
Ik ben geen pro op dit gebied, maar voor je de brug gaat verschuiven,
zou je kunnen meten of de 12e fret wel precies tussen zadel en brug in zit.
(De helft v.d. lengte v.d. snaar moet zich boven de 12e fret bevinden.

Harald
20 december 2009, 18:15
Begint hoe dan ook met nieuwe snaren, tenzij deze al behoorlijk vers zijn.

Je kunt sowieso even de afstand van de topkam tot de 12e fret opmeten. In een ideale wereld is dat ook de afstand van het zadel tot de 12e fret tenslotte. Dat geeft je een aardig beginpunt, vandaaruit:

Eerst kijken waar de brug heen zou moeten, dan snaarspanning verlagen totdat je de brug die kant op kunt verschuiven, terug op stemming brengen en weer controleren. zonodig herhalen totdat het gewenste resultaat bereikt is. Octaven dan zowel op de lage als hoge e controleren, als die redelijk zijn moet de rest ertussen maar redelijk kloppen, daar kun je toch niets aan doen.

Plant
20 december 2009, 18:18
Helemaal eraf halen hoeft niet: snaren losser draaien tot je de snaren bij de brug met je vingers iets kunt optillen. De kam naar de 'juiste' positie schuiven en stemmen maar weer.

De 12de fret moet in het midden van de mensuur liggen, m.a.w. de afstand tussen de brug en de 12de fret moet gelijk zijn aan die tussen de 12de fret en de topkam.

Nou staat de brug doorgaans altijd ietsje schuin voor optimale intonatie, dus bij de lage E-snaar iets verder naar achteren dan bij de hoge E-snaar.

Als je daarmee begint zit je al behoorlijk in de buurt. Er zullen nog wel kleine correcties nodig zijn maar dat heb je altijd bij intoneren. Snaar los - bijstellen - luisteren.

Succes!

Ukeloeder
20 december 2009, 18:20
De snaren hoeven er niet af... Wel losser, gewoon stemmen met open snaren, octaaf controleren. Snaren losser, brug stukje naar voor of achter, naar gelang je bevinding bij de octaaf, opnieuw stemmen, controleren...
Zal wel even duren, maar het wil best.
Is een Symohonie zeker? Heb ik (en duizenden met mij) vroegah ook gehad. Leuk gitaartje met een heel eigen klank.
Zitten er stalen snaren op? Nee toch zeker?







hahaha je hebt al een paar soortgelijke antwoorden, ik moet sneller leren typen

wietse
20 december 2009, 18:43
De snaren hoeven er niet af... Wel losser, .
Zitten er stalen snaren op? Nee toch zeker?


stelletje kippekrachten, ik verschuif zo'n brug altijd met de snaren op spanning.
en ukeloeder er horen stalen snaren op te zitten, halzen zijn toch altijd al krom van die dingen :D.

ThomasL
20 december 2009, 19:31
Coole gitaar man!
Waar komt 'ie vandaan? Van wie issie geweest? En wie heeft die tekening erop gezet?

Ukeloeder
20 december 2009, 20:43
stelletje kippekrachten, ik verschuif zo'n brug altijd met de snaren op spanning.
en ukeloeder er horen stalen snaren op te zitten, halzen zijn toch altijd al krom van die dingen :D.

Degene die ik had was ook met staal bespannen. Maar daar was ie duidelijk niet voor gebouwd. Gewoon even verschuiven van de brug kost Portel waarschijnlijk een deel van de lak, zonde...








































;)

vederlicht
20 december 2009, 21:23
Mooi leren bankje trouwens!
vederlicht

Portel
20 december 2009, 21:41
Ik ben bang dat de snaren er wel helemaal afmoeten.
Ik heb de brug namelijk gelijmt, op advies van mijn buurman.
Toen ik er later mee naar een andere buurman ging, zei die dat dat niet had gehoeven.

Nu moet ik de brug er dus af slaan...
...Kost waarschijnlijk de verf, maar veel lak zat er al niet op en op sommige plekken is de verf er al af.

Ja, er zitten stalen snaren op.
Ik heb hem gekocht op een rommelmarkt in Edam, voor 5 euro (zonder snaren)
Ik geloof dat er een setje d'Addario 0.11 opzit.
Ik wilde perse niet te dik, omdat ik bang was dat de hals krom zou trekken.

En ik denk inderdaad dat het een Symphonie is.
Volgens mij was de gitaar eerst niet wit, en is die dus wit geverfd. Daarmee is ook het merknaampje verdwenen.

De tekening (Kahol Chawèr met jodenster) is waarschijnlijk gemaakt door de vorige eigenaar.

Ik wist dat de afstand tussen 2 dingen hetzelfde moest zijn als de afstand tussen 2 andere dingen... Maar ik was vergeten wélke dingen.
Maar nu weet ik het dus weer :-)

Is het handig om met een meetlat de afstand tussen nut en 12e fret op te meten, en stel dat dat 45 cm is, dan vanaf de 12e fret een streepje met potlood zetten 45cm van de 12e fret.
Zodat ik weet dat daar de brug moet komen.

De stemmechanieken zijn zo goed als vastgeroest, maar ik ga proberen de snaren los te halen :P
Misschien laat ik de oude snaren erop zitten. Ik heb niet echt zin om veel geld aan het gitaartje te besparen (een setje nieuwe snaren kost het dubbele van wat de gitaar gekost heeft!)
Ik speel er toch niet veel op. De gitaar staat in de woonkamer, voor de sier en af en toe pak ik hem om er een minuut of twee op te spelen.

ThomasL
20 december 2009, 21:45
vind het zo leuk, een gitaar met een verhaal... al weet niemand precies hoe of wat... 011 is volgens mij best wel zwaar voor zo'n oud gitaartje...

veel plezier ermee!:)

Portel
20 december 2009, 22:29
Ik heb hem al sinds de zomer, maar nu heb ik 2 weken vakantie dus dacht ik: Nu ga ik er wat aan doen!

En... ik ben begonnen!
De afstand van nut tot 12e fret = 31 cm.
(Eigenlijk, afstand van de nulfret tot 12e fret)
De snaren staan te hoog, dus ik ga een stukje van de onderkant van de brug vijlen.
De brug moet ook een stukje 1 à 2 cm naar achteren.
Daardoor gaan de snaren toch ook omlaag?

Hoe krijg je houtlijm los? :S
Mn buurman adviseerde me rolletjes nat keukenpapier ernaast te leggen, zodat het gaat weken.

Gaat hierdoor mn gitaar niet compleet naar de knoppen?
Of kan ik dit doen? Of moet ik gewoon met een hamer in de weer?

Muzieknono
21 december 2009, 07:23
Ik zou dat dus niet zelf gaan doen, maar even netjes laten doen door een deskundige.
Mvgr. Dirk Jan :B

Portel
21 december 2009, 11:22
En waarom zou ik het niet zelf doen?
Ik wil dus juist zelf wat ervaring opdoen op gebied van gitaren repareren e.d.

Het was een goedkoop gitaartje met een vreselijk geluid,
Dus veel slechter kan de gitaar er niet van worden.
Het ergste... dat er een gat in de body komt, doordat ik de brug eraf trek.
Maarja, misschien heeft dat zelfs een positief effect op de klank!

Portel
21 december 2009, 12:11
Ik heb vanochtend de snaren eraf gehaald en de brug eraf gehaald.
Ging verrassend makkelijk.

Vastpakken, heen en weer bewegen, trek. Los.
Hele lichte beschadiging aan het hout, héél licht.

Heb m.b.v een schuurpapiertje en met advies van mijn buurman (die techniekleraar is en vroeger in de bouw werkte) ongeveer 1,5mm eraf geschuurd.

Heb de afstand tussen nulfret en 12e fret nog eens opgemeten.
Is nog steeds 31cm.

Ik ga nu de snaren er weer op leggen.

Jedeel
21 december 2009, 16:19
Heb de afstand tussen nulfret en 12e fret nog eens opgemeten.
Is nog steeds 31cm.

Ja, die afstand veranderd niet door het weghalen van de brug :soinnocent:

Je zou de door jouw gemeten afstand kunnen verdubbelen en een potloodstreepje zetten.
Dit doe je ook voor de hoge e-snaar en dan heb je in principe de lijn waarover het midden(!)
van de brug dient te lopen.
Suc6

Portel
21 december 2009, 17:42
Maar misschien had ik gisteren verkeerd gemeten. Of meette ik gister langs de snaar (schuin omhoog is langer dan plat op de grond).

Heb nu de snaren erweer opgezet enzo, en hij staat nog niet helemaal geweldig.
Misschien van de week nog ff opnieuw doen.

Jedeel
21 december 2009, 18:31
.....Of meette ik gister langs de snaar (schuin omhoog is langer dan plat op de grond).


Ja, daar heb je hélemaal gelijk in!!! ;)
(Meten is weten.)

Dirk Janssen
14 januari 2010, 23:12
De positie de plek waar de snaar op het kammetje rust moet 2 x de afstand van bruggetje tot 12de fret zijn + ca 2 a 3 mm (dit ter compensatie van de druk die je op de snaar uitoefent.

Als de fretten zelf goed staan, zou alles zuiver moeten zijn