PDA

View Full Version : plectrums



genz
20 december 2009, 16:37
Mijn plectrum is kapot en ik wil dus nieuwe kopen.
Ik vraag me nu enkel af: als die verschillende soorten?
Welke zijn beter, welke koop je beter wel/niet, wat is het verschil...?

budje
20 december 2009, 16:43
koop gewoon een stuk of tien totaal verschillende, dik, dun, zwaar, licht, stroef, glad. Experimenteer een maandje of wat tot je erachter komt wat jij het prettigst vind. Alle andere adviezen in de wind slaan ;)

lodi
20 december 2009, 17:36
dunlop 1 mm wen er maar aan krijg je geen spijt van,gaatje in maken met een perforator voor betere grip

Tankman
20 december 2009, 17:44
Dunlop .88 vind ik persoonlijk het prettigst spelen. 1mm was mij toch wel iets te dik.

Maar idd. Ze kosten geen drol, dus koop er een zooi en probeer het uit. Ik heb ook alles tussen Fender thin en Dunlop 2mm geprobeerd voor ik op Dunlop .88 uitkwam.

Stretch
20 december 2009, 20:31
Tsja, ik ben denk ik een hele rare wat dit betreft, want ik hoor heel veel hier over dunne plectrums, maar ik denk dat je zeker een dunlop stubby of bigstubby 3mm moet proberen! Ik speel zelf op een stubby 3.0mm en dat gaat heerlijk;)

Lord_Doku
20 december 2009, 20:38
Ik gebruik een 2.0mm plectrum wanneer ik gitaar en bas speel, hoewel ik bijna alleen maar met mijn vingers speel op de bas.

Het beste kan je, zoals al gezegd, verschillende plectra kopen en die uitproberen tot je jouw favoriet heb gevonden.

Plant
20 december 2009, 20:58
Tja, het is allemaal heel persoonlijk. En niet alleen de dikte maar ook het materiaal maakt uit voor het gevoel en de klank.

Ik speelde al tijdje op Dunlop 'M' en heb onlangs ergens een partijtje Dunlop Tortex .73 besteld. Wat betreft stugheid voelen ze gelijk aan, maar die Tortex dingen voelen een beetje glibberig aan.
De zwarte opdruk erop houd ook niet en geeft dus in no-time zwart af op je vingers. En klankmatig hoor je ook dat het ander materiaal is. Ze klinken toch anders dan die gladde doorzichtig gekleurde plastic 'M' dingen.

De dikte is dus wel OK en dus speel ik het voorraadje op, maar ik koop ze niet nog eens.

edit: het meervoud van plectrum is overigens plectra, maar dat is mierenn**ken.

J-sus Rulez
20 december 2009, 21:22
edit: het meervoud van plectrum is overigens plectra, maar dat is mierenn**ken.


Nou, je doet het dan toch lekker verkeerd dat mierenneuken: het is plectra of plectrums:stop:



:crazyhappy:

Jordii
20 december 2009, 22:07
Tsja, ik ben denk ik een hele rare wat dit betreft, want ik hoor heel veel hier over dunne plectrums, maar ik denk dat je zeker een dunlop stubby of bigstubby 3mm moet proberen! Ik speel zelf op een stubby 3.0mm en dat gaat heerlijk;)

Speelt fijn he :ok:

Ik zou er gewoon een aantal kopen en eens rustig uitproberen. Waarschijnlijk komt er zo één plectrum uit die je het gaat gebruiken. Ik ben ooit begonnen met kleinere plectra en ik blijf daar op spelen. Een grote voelt nu voor mij heel vervelend.
Het is dus echt iets wat voor jou fijn aanvoelt. Kwaliteitverschil zal er niet echt in zitten. Hoewel ik hier een stagg (jaja!) stubby plectrum heb liggen die al slijt terwijl ik er naar kijk, maar ook een dunlop stubby, die heel degelijk is.
Je kunt nooit echt een plectrum miskoop doen, dus test eens wat.

KoenB
20 december 2009, 23:15
ik gebruik verschillende plectrums voor verschillende muziekstijlen. Akoestisch speel ik altijd met relatief dunne plectrums, 0.6 mm ongeveer. Dat strumt wat soepeler en tokkelt ook wat fijner, maar zo vaak gebruik ik mn plectrum niet, ik speel meer met mn vingers. Electrisch gebruik ik 0.7 mm voor skamuziek, omdat je daar heel veel te maken hebt met snelle upbeat aanslag en dat gaat toch wat minder lekker met een dikkerd, ik blijf dan soms haken achter snaren. Voor punk en metal gebruik ik liever een 0.8-1 mm plectrum. Riffs komen strakker en met een stuk meer ballen naar buiten, pinch harmonics gaan beter met een harde puntige plectrum (punt is belangrijk, dat wel) en snelle tremolo picking komt er ook gedefineerder uit.

Dit heb ik uiteraard niet eventjes bedacht, hier kom je alleen achter door het gewoon te proberen. Dus inderdaad, hetzelfde advies, koop een zooi van die krengen en ga het proberen.

FruscianteFan
20 december 2009, 23:58
dunlop 1 mm wen er maar aan krijg je geen spijt van,gaatje in maken met een perforator voor betere grip
Het hele punt van plectra is dat je niet hoeft te wennen. Als het niet bevalt, neem je wat anders.

lodi
21 december 2009, 10:01
Het hele punt van plectra is dat je niet hoeft te wennen. Als het niet bevalt, neem je wat anders.

dat bedoel ik nou, makkelijkheidsoplossing, je zou versteld staan wat een positief effekt een zwaarder plectrum heeft

FruscianteFan
21 december 2009, 10:44
dat bedoel ik nou, makkelijkheidsoplossing, je zou versteld staan wat een positief effekt een zwaarder plectrum heeft
Oh, maar ik ben pas geswitcht naar een dunner plectrum (van 1mm naar 0,6mm, beide tortex) en ik vind het voor mijn geluid eigenlijk een grote vooruitgang. Voor mijn spel zelf was het meer noodzaak dan wat anders.

qua sound merk ik vooral dat een dun plectrum (itt tot wat ik eerder dacht) toch wat dunner klinkt, maar dat geeft mij de mogelijkheid om met een veel warmere sound te werken.

HaroldA
21 december 2009, 11:14
koop gewoon een stuk of tien totaal verschillende, dik, dun, zwaar, licht, stroef, glad. Experimenteer een maandje of wat tot je erachter komt wat jij het prettigst vind. Alle andere adviezen in de wind slaan ;)

(wat Budje zei)

Zamalan
21 december 2009, 11:20
Tsja, ik ben denk ik een hele rare wat dit betreft, want ik hoor heel veel hier over dunne plectrums, maar ik denk dat je zeker een dunlop stubby of bigstubby 3mm moet proberen! Ik speel zelf op een stubby 3.0mm en dat gaat heerlijk;)

Hetzelfde hier :)

Ik speel meestal onversterkt en dan maken zachte dunne plectrums zo'n verschrikkelijk flabberend geluid

genz
21 december 2009, 13:40
Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik inderdaad wat verschillende zal kopen om uit te proberen.
Nog een iets:
Is er een verschil in merk? Ik zie vooral van die plectra van Tortex dunlop.
Is dat genoeg of moet ik ook verschillende merken utproberen?

HaroldA
21 december 2009, 13:43
Is dat genoeg of moet ik ook verschillende merken utproberen?

Jep! Gewoon een keer goed graaien in de plectrabak.

genz
21 december 2009, 16:33
T probleem is, da in de winkel die allemaal mooi geordend liggen en ik dus al zeer specifiek moet kiezen welke ik wel en niet koop.

m@rijn
21 december 2009, 20:04
ik verkies de roze gay .88mm van dunlop tortex :) Door het kleur vind je ze ook altijd terug. Ik heb eens een aantal grijze gehad. Dat doe ik nooit meer, na een week was ik de helft al kwijt

Tankman
21 december 2009, 20:06
Roze .88 Tortex?:o Ik ken ze alleen in het groen. Ik wil ook roze!!!!

Brewskie
21 december 2009, 21:30
ik verkies de roze gay .88mm van dunlop tortex :) Door het kleur vind je ze ook altijd terug.

waar is nou verdomme toch die mooie opvallende gaytortex ?...:mad:

http://img.photobucket.com/albums/v40/Brewskie/IMG_8664resizerosetrui.jpg

Ah, daar ben je. Volgende keer koop ik weer grijze...
http://img.photobucket.com/albums/v40/Brewskie/IMG_8665600x.jpg

FruscianteFan
21 december 2009, 22:02
Is dat niet een Delrin ipv een Tortex?

lindstrom
22 december 2009, 09:21
waar is nou verdomme toch die mooie opvallende gaytortex ?...:mad:

http://img.photobucket.com/albums/v40/Brewskie/IMG_8664resizerosetrui.jpg

Ah, daar ben je. Volgende keer koop ik weer grijze...
http://img.photobucket.com/albums/v40/Brewskie/IMG_8665600x.jpg

hahahaha geniaal!!

ik gebruik zelf de paul gilbert sig plectra (wit) van Ibanez.. niet groot, niet te klein, dun maar toch stijf..
perfect gewoon!

Brewskie
26 december 2009, 09:59
Is dat niet een Delrin ipv een Tortex?

Jou ontgaat weinig, Frusci;)

SnoopWinckel
26 december 2009, 13:48
Heeft iemand per toeval weet van plectrum sets die je online kan kopen (bv. via Thomann)?

Ik heb wel eens een set gitaar accesoires gekocht van Dunlop en daar zat een plectrum houdertje bij met een vijftal verschillende plectra. Voor de rest zie ik op Thomann alleen maar zakjes of dozen te koop staan met dezelfde plectra er in (althans wat Dunlop betreft).

Omdat ik net als de topicstarter ook nog zoekende ben naar een gepast plectrum is zo'n zakje met tien keer hetzelfde plectrum er in niet handig.

Voorlopig speel ik trouwens met een Dunlop Nylon .46mm. De Dunlop M en Tortex .60mm vond ik ook lekker spelen, maar na een tijdje spelen voelen ze nogal glibberig aan en zoals eerder aangegeven in dit draadje: de tekst veeg je er af na verloop van tijd.

*edit* en net toch een setje gevonden op Thomann: link (http://www.thomann.de/be/harley_benton_nylon_player_pick_set_mixed.htm). Eens kijken of andere merken dit ook aanbieden...
*edit2* ik ben een uil, Thomann biedt gewoon een 'variabele' optie bij het kiezen van plectrum diktes :)

ThaBluesBreaker
26 december 2009, 14:10
Voor akoustisch gebruik ik dunlop 1mm. .11 snaren.
Voor Elektrisch gebruik ik dunlop .60mm .10 snaren.

Uiteindelijk is je plectrum wel een mechanische versterker en een soort van volume regelaar, voor mij is dit de beste midde weg, niet te subtiel en ook niet te grof :)

Megadeth22
26 december 2009, 15:03
Persoonlijk snap ik niet waarom mensen om de paar weken (of om de week) door plectrums heen gaan. Ik speel nog met dezelfde plectrum die ik al anderhalf jaar heb, hij is klein (maar fijn) en speelt goed.

(1.14 dunlop ding, zo'n donker rose)

FruscianteFan
26 december 2009, 15:27
Ik ga er zo hard doorheen doordat ik toch wel een paar uur per dag behoorlijk hard aansla, doordat ik doorheb wanneer de punt van een plectrum een beetje is afgesleten en doordat ik dat niet zo fijn vind spelen.

Normaal gesproken doe ik een paar dagen met een plectrum.

soup
26 december 2009, 15:59
ik doe er ook redelijk lang mee, slijt niet zo hard

gebruik wel 1mm, wat gebruik jij frusciante?

FruscianteFan
26 december 2009, 16:27
ik doe er ook redelijk lang mee, slijt niet zo hard

gebruik wel 1mm, wat gebruik jij frusciante?

Tot voor kort tortex 1 mm, nu tortex 0,6 mm. Slijten bij mij ongeveer even hard.

Git Aar
27 december 2009, 00:40
Ik vind dat een plectrum behoorlijk van invloed is op de klank. De normale dunlops vind ik bv een wat bedompt resultaat hebben op akoestische gitaren.

Met goedkope plectrums heb ik al eens een bovenblad verpest. Zat een scherp randje om het plectrum, allemaal krassen.

Shaggy
27 december 2009, 01:36
Zekers, een stubby 3mm klinkt voller en glijd makkelijker van een snaar af naar de volgende, waardoor ik het makkelijker soleren vind.

On the other hand, slag gaat er echt niet mee. Ik heb daarvoor mijn nagels maar vind ultex toch iets beter 1,14 .. ik ga iets dunner proberen.. ben er nog niet helemaal uit.

EuroCinema
27 december 2009, 11:24
Tot voor kort tortex 1 mm, nu tortex 0,6 mm. Slijten bij mij ongeveer even hard.

Damn dat is ook wel erg dun vergeleken met je snaren (.12 las ik toch in dat andere onderwerp?)
Ik gebruik met .12s deze: http://s2.thisnext.com/media/130x130/9528FA87.jpg
en die zijn behoorlijk slijtvast. De dikte staat er niet op, maar ze zijn erg hard en recht, de dikste in hun soort. Door het dunnere puntje kun je er toch ook verrassend makkelijk slag mee spelen.

Plant
27 december 2009, 18:36
Met goedkope plectrums heb ik al eens een bovenblad verpest. Zat een scherp randje om het plectrum, allemaal krassen.

Hoe sla jij in hemelsnaam je snaren aan :???:
Zelfs bij stevig 'strummen' kom ik nog niet in de buurt van mijn bovenbladen. Ik blijf altijd vrij evenwijdig.

Ligt m.i. niet aan je (goedkope) plectrum maar aan je techniek.

FruscianteFan
27 december 2009, 18:58
Damn dat is ook wel erg dun vergeleken met je snaren (.12 las ik toch in dat andere onderwerp?)
Ik gebruik met .12s deze: http://s2.thisnext.com/media/130x130/9528FA87.jpg
en die zijn behoorlijk slijtvast. De dikte staat er niet op, maar ze zijn erg hard en recht, de dikste in hun soort. Door het dunnere puntje kun je er toch ook verrassend makkelijk slag mee spelen.
Tsjah, ik vind mijn snaren eigenlijk helemaal niet dik. De balans tussen snaren en plectrum is prima zo!

Wat betreft de slijtage: aan je plectrum te zien speel je meer richting jazz - ik niet. Ik ga behoorlijk tekeer op mijn gitaar.

soup
27 december 2009, 19:11
Maar tortex slijt toch sneller dan een 'gewoon' soort plectrum, veel harder materiaal?


http://i.oodleimg.com/item/1642331885_1m?1257073749

vs

http://images.stringslingers.co.uk/dunlop_nylon_1mm.jpg

Robdop
27 december 2009, 19:18
Tsjah, ik vind mijn snaren eigenlijk helemaal niet dik. De balans tussen snaren en plectrum is prima zo!

Wat betreft de slijtage: aan je plectrum te zien speel je meer richting jazz - ik niet. Ik ga behoorlijk tekeer op mijn gitaar.

nohh het heten dan jazzIII plectrums maar dat zegt echt niets.
het is net als rock assen met een jazzbas kan makkelijk:) en is puur smaak gebonden. ik speel bestwel stevige rock maar ik zweer bij jazzIII plectrums. gewoon omdat je amper bijgeluiden heb van je plectrum, mooie sound en übersnelle solo's kan je ermee spelen!!

FruscianteFan
27 december 2009, 19:35
Maar tortex slijt toch sneller dan een 'gewoon' soort plectrum, veel harder materiaal?


http://i.oodleimg.com/item/1642331885_1m?1257073749

vs

http://images.stringslingers.co.uk/dunlop_nylon_1mm.jpg

Nylon vind ik gewoon geen fijn materiaal, die tortoise-achtige plastic plectra krijgen deukjes. En ach, voor 10 cent per plectrumpunt maakt het mij niet zoveel uit.

Barkeepert
27 december 2009, 20:25
http://elderly.com/images/accessories/PK/PK29P-88_sm_.jpg
Mijn favoriete plectrum. Met deze kan ik heel precies raggen en ligt goed in de hand vind ik, met name omdat je hem op een groot vlak kunt vastpakken en er dan nog steeds meer dan fatsoenlijk mee kunt spelen.

aaronstonebeat
27 december 2009, 22:36
Ik gebruik al een hele tijd Big Stubby's van 3 mm voor alles, als ik niets anders bij de hand heb. Want nog liever speel ik met zelf gemaakte plectrums.
Op het moment vooral met deze, gemaakt uit de schil van een kokosnoot:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3KIE3JRB-D.jpg

En eerder een hele tijd met deze gemaakt uit been:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-C8NVBLVV-D.jpg

Maar die was onderhand behoorlijk afgesleten en inmiddels heb ik 'm ergens neergelegd waar ik 'm niet meer terug kan vinden.

Toen ik eenmaal begon dikkere plectrums te gebruiken, was er geen weg terug meer. Dikker en harder dan de Big Stubby heb ik nog niet kunnen vinden en omdat ik 10 a 20 euro absurd veel vind voor plectrums uit andere materialen (been, hout en verschillende mineralen) ben ik ze zelf gaan maken.
Het is eigenlijk een fluitje van een cent.

Eenmaal eraan gewend, vond ik ook slag spelen geen enkel probleem met zo'n dik en hard plectrum. Sowieso niet te doen voor mij om te wisselen want ik speel ik zowel slag als solo tijdens en tussen het zingen door.

Tankman
27 december 2009, 22:52
http://elderly.com/images/accessories/PK/PK29P-88_sm_.jpg
Mijn favoriete plectrum. Met deze kan ik heel precies raggen en ligt goed in de hand vind ik, met name omdat je hem op een groot vlak kunt vastpakken en er dan nog steeds meer dan fatsoenlijk mee kunt spelen.

Die zijn bij mij ook een tijd gebruikt na een artikel te lezen waar Kerry King vertelde over het handige van 3 punten hebben. Ik vond ze het proberen wel waard. Ik merkte echter dat ik toch steeds dezelfde punt bleef gebruiken en totaal geen gebruik maakte van de 2 extra punten. Ik vond ze ook een beetje lomp aanvoelen en ben uiteindelijk toch maar terug gegaan naar de 1-puntige variant. :seriousf:

FruscianteFan
27 december 2009, 23:04
Die zijn bij mij ook een tijd gebruikt na een artikel te lezen waar Kerry King vertelde over het handige van 3 punten hebben. Ik vond ze het proberen wel waard. Ik merkte echter dat ik toch steeds dezelfde punt bleef gebruiken en totaal geen gebruik maakte van de 2 extra punten. Ik vond ze ook een beetje lomp aanvoelen en ben uiteindelijk toch maar terug gegaan naar de 1-puntige variant. :seriousf:
Da's vreemd. Ik draai hem altijd door naar de volgende punt als ik merk dat de 'huidige' punt versleten is.

Tankman
27 december 2009, 23:53
Het was ook vreemd; ik ging me ergeren aan het asymetrische ervan, zodra je 1 punt hebt "ingespeeld". En wat ik zei, het voelde gewoon lomp en groot aan in mn handen, dus ben ik terug gegaan naar de normale.

FruscianteFan
27 december 2009, 23:56
Het was ook vreemd; ik ging me ergeren aan het asymetrische ervan, zodra je 1 punt hebt "ingespeeld". En wat ik zei, het voelde gewoon lomp en groot aan in mn handen, dus ben ik terug gegaan naar de normale.
Dat lompe grote vind ik juist fijn! Precies spelen kan nog steeds, maar op het moment dat ik helemaal losga, wil ik zoveel mogelijk plectrum om zo min mogelijk met m'n vel over de snaren te gaan. Al kan ik op de gewone oranje tortexen ook prima spelen (en da's niet omdat John Frusciante die ook gebruikt).

dutch.idiot
28 december 2009, 01:49
ben zelf erg van de Dunlop plectra met grip (die met de krokodil erop). Daarvan heb ik dan vooral de dikkere versies: 2,0 mm, 1,5 mm en 1,14 mm omdat die geen vervelend geklapper geven en niet snel slijten. Echt aan te raden!

Bijl
28 december 2009, 15:17
gaatje in maken met een perforator voor betere grip

Geniaal! Bedankt, ik ga meteen aan de slag :speed:

EuroCinema
29 december 2009, 19:43
Tsjah, ik vind mijn snaren eigenlijk helemaal niet dik. De balans tussen snaren en plectrum is prima zo!

Wat betreft de slijtage: aan je plectrum te zien speel je meer richting jazz - ik niet. Ik ga behoorlijk tekeer op mijn gitaar.

.12 is ook niet overdreven dik (heet niet voor niks jazz light), maar .60 voor een plectrum is imho wel erg dun. Anyway, ik speel jazz-funk, dus ik moet met 1 set-up zowel van die snelle, stevige James Brown-slagjes als jazzy solo's doen. Met die slagpartijen op .12s ragde ik het ene na het andere plectrum af, die blauwe tortexen en die roze delrins kon ik na een uur weggooien. Maar deze plectrums trekken het perfect. En zoals gezegd: evenals de Fender jazzbas, de Fender Jazzmaster, de Roland Jazz Chorus versterker en de Seyour Duncan Jazz pickup, wordt ook dit plectrum heel vaak voor andere stijlen gebruikt :)

FruscianteFan
30 december 2009, 11:32
haha, mijn GHS 012 is niet jazz light maar GBH, met de H van Heavy. Either way, 012 is voor mij niet dik en een plectrum van 0,6 mm is voor mij niet dun.

beruk
30 december 2009, 11:42
012 is voor mij niet dik en een plectrum van 0,6 mm is voor mij niet dun.
Ga je mij nou vertellen dat je 0.12 snaren op je gitaren hebt zitten?

FruscianteFan
30 december 2009, 11:45
Ga je mij nou vertellen dat je 0.12 snaren op je gitaren hebt zitten?nee, .012.

beruk
30 december 2009, 11:53
Nou ja, wat is een komma op een mensenleven?
.012 respect!:blast:
maar die worden in flatwound uitvoering écht light genoemd:
http://store.daddario.com/cimg/x02_145814.jpg

Barkeepert
30 december 2009, 22:38
Ik ben best wel benieuwd hoe dit speelt:
http://www.thomann.de/nl/dunlop_felt_pick_white.htm

FruscianteFan
30 december 2009, 23:16
Nou ja, wat is een komma op een mensenleven?
.012 respect!:blast:
maar die worden in flatwound uitvoering écht light genoemd:
http://store.daddario.com/cimg/x02_145814.jpg
Heb ik dat ooit ontkend dan?

EuroCinema
31 december 2009, 10:53
Nee, maar het is wel grappig toch? .012 met onomwonden G heet heavy, .012 met omwonden G heet jazz light (geldt ook voor de roundwounds van D'Addario trouwens). :seriousf:
Sorry dat ik zat te drammen op andere plectrums trouwens, ik had de indruk dat je baalde van de slijtage, maar nu ik het onderwerpje even doorlees, zie ik dat je dat helemaal niet gezegd hebt. :chicken:

Wabbie
31 december 2009, 12:05
Ik ben juist van dikkere plectra naar dunnere gegaan en van dunne snaren ( 010) naar zware snaren ( not even slinky van EB 012-056 dacht ik). Dat bevalt me wel moet ik zeggen, nu zit mijn plectrum niet meer "in de weg" tijdens het spelen.
Nou heb ik wel een vrij agressieve manier van gitaarspelen moet ik eerlijk bekennen.

Stillborn
31 december 2009, 13:22
Ik denk dat het ook een beetje van je genre/functie afhangt. Iemand die bijvoorbeeld in een zware metalband zit en veel aan tremolopicking doet zal een ander type plectrum leuk vinden dan iemand die slaggitarist is in een popband.

Ikzelf heb practisch altijd Dunlop Tortex .73. Die gele voelen gewoon het prettigst aan.

cetse
31 december 2009, 21:49
Ik gebruik al jaren 0.88 en ben er heel tevereden over.:rockon:

chantilly
2 januari 2010, 14:29
ooit een keer met iemand in de stad plectrum geruild :hippie:
speel dr nu nog steeds mee haha (dunlop jazz III)

en voor het tokkelen een zookie (duimplectrum)

FruscianteFan
2 januari 2010, 15:12
Dat lompe grote vind ik juist fijn! Precies spelen kan nog steeds, maar op het moment dat ik helemaal losga, wil ik zoveel mogelijk plectrum om zo min mogelijk met m'n vel over de snaren te gaan. Al kan ik op de gewone oranje tortexen ook prima spelen (en da's niet omdat John Frusciante die ook gebruikt).
Tsjah, dat zeg ik nou wel. Maar ook met die grote triangle plectrums speel ik lomp. Ik kwam er net achter dat ik gister tot bloedens toe heb staan raggen met ons optreden - gitaar zit onder de rode vlekken!

vulvasonic
9 januari 2010, 03:01
Vandaag per post binnen gekregen; een zakje met 24 stuks*Jim Dunlop Ultex Jazz (III) plectrums.*

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/3ba5ca2c.jpg

Na van alles te hebben uitgeprobeerd, ontdekte ik ongeveer 20 jaar geleden de Jim Dunlop Jazz III. Dat ding bleek, met z'n compacte formaat, z'n scherpe punt, z'n stugge feel en goede grip en vooral ook het warme geluid, perfect voor wat ik zocht. En sindsdien ben ik nooit een prettiger plectrum tegen gekomen. Tot 2 maanden geleden.*

Zelfde model, zelfde scherpte, maar toch een paar heel subtiele verschilletjes t.g.v. het 'nieuwe' materiaal:
- het plectrum is nèt ietsjes stugger.*
- desondanks is het iets dunner.*
- geluid heeft nèt iets meer definitie.
- het materiaal is slijtvaster. *
- kleur is gelig en transparant. Als het uit je handen glipt vindt je het nooit meer terug.*

Ik zal niet overdrijven. Bij een uitgebreid 1 op 1 vergelijk, kon ik nauwelijks het verschil horen of voelen. Slechts bij enkele specifieke riffs bespeurde ik een lichte verbetering in geluid bij de Ultex variant. En verder draagt de stugheid en de dunnere vorm van het plectrum bij tot een meer directe en nauwkeuriger benadering van je spel, al blijft het verschil uiterst klein.*

:) * * *

G.G.
9 januari 2010, 09:33
Heb ooit eens zelf een zeer seriues :-) onderzoek gedaan naar de juiste plectrum. Misschien heb je er wat aan.


Hieronder volgt een geheel wetenschappelijk vergelijk m.b.t. plectrums/plectra.


De aanleiding hiertoe is dat ik afscheid moet nemen van mijn trouwe kameraad, een vintage, gemodde Dunlop Jazz I, welke tot de draad versleten is. een opvolger vinden is zo gemakkelijk nog niet, dus heb ik deskundig advies opgezocht.


Mijn oude vertrouwde vintage ('97-er) Dunlop U.S.A. Jazz II (flink gemod):

http://img516.imageshack.us/img516/362/p1000731vi3.jpg

Ik heb mij bij de selectie bij laten staan door een deskundige, en tevens medeforummer, ons allen bekend onder de nickname "Veekeren".

Na lang beraad zijn wij tot de volgende selectie gekomen (wij hebben ons beperkt tot de fabrikant Dunlop, aangezien mijn vertrouwde Jazz I ook van Dunlop is):



(op de foto van links naar rechts, en van boven naar onderen):



#1 Dunlop U.S.A. Ultex 1.14 (inch)

#2 Dunlop U.S.A. Ultex 1.14 (inch) ("Gator Grip Series")

#3 Dunlop U.S.A. .60 (inch) "Lucky Thirteen"

#4 Dunlop 205 U.S.A.

#5 Dunlop U.S.A. Stubby 1.0 (mm)

#6 Dunlop U.S.A. Jazz II

#7 Dunlop U.S.A. Stubby 2.0 (mm)


http://img510.imageshack.us/img510/7566/p1000732zd2.jpg

Dunlop U.S.A. Match Pik (set van 6 stuks .60 inch), in zeer luxe cadeauverpakking met meer kleuren opdruk.


http://img516.imageshack.us/img516/944/p1000734cr3.jpg

Eerste indruk:


#1 Fijne plectrum, middelgroot formaat. Stoere neushoornprint. Helaas door de bruine kleur en het semi-transparante materiaal minder geschikt als je aan een bruin houten bureau speelt, en daa rje plectrum af en toe neerlegt. Hij is last terug te vinden.



#2 Voelt iets ruw aan. Zou mooi bij een Fender in de kleur Lake Placis Blue passen als decoratie tussen body en slagplaatrand. Helaas van de kinderachtige opdruk van de krokodil (toch wel een behoorlijk minpunt, want het oog wil ook wat).



#3 tevens een middelgrote plectrum. Voelt dun aan. Groot pluspunt: de ene kant heeft een vrij neutrale opdruk: "Dunlop made in the u.s.a. .60" en aan de andere zijde, voor de posers een mooie tribal, met de tekst "Lucky Thirteen". Deze kant van de plectrum heeft een hoog Jack Daniels gehalte. Echt een wannahave voor iedere rocker.



#4 Simpele kleine, dikke plectrum met zeer stijlvolle gouden opdruk. Mooie scherpe punt.



#5 Kleine plectrum van rood doorzichtig materiaal. Niet geschikt wanneer je kleine kinderen heb, ivm verwarring tussen plectrums en winegums. Waarschijnlijk tevens zeer geschikt als kunstaas in de hengelsport. Mooie scherpe punt.



#6 Fijne medium dikke plectrum, opdruk in relief, dus redelijk vast in de hand. Soort winterbanden profiel.



#7 indendiek aan #5 maar dan twee keer zo dik en twee keer zo gevaarlijk voor kinderen. Net als #5 een mooie scherpe punt.



#8 Erg dun naar mijn mening. redelijke grip, maar de afbeelding met relief, welke de grip veroorzaakt had verder naar de punt toe gemogen.



Zichtbaarheid:



Op slecht verlichte podia komen #2, #4 en #7 het best tot hun recht. Wanneer deze op de grond vallen zijn zij het beste terug te vinden door hun kleur. #6 is veruit de slechtste op dit gebied.

Onderzoek werd uitgevoerd op het toillet, aangezien deze geheel verduisterd is. tegels waren zwart van kleur (hoogglans).



Bereik:



Erg vervelend is het wanneer een plectrum valt, en deze meter bij je vandaan land. Dit veroorzaakt een groot zoekgebied en is niet gunstig.



Ik heb een test opstelling gemaakt waarbij de plectrum van een hoogte van 1.20 meter naar beneden valt op een hard ondergrond (laminaat, kleur Beuken, Ikea) Ik noem hier de afstanden die de plectrums verwijderd waren van het punt, loodrecht onder het punt van loslaten.



#1 33 cm

#2 65 cm

#3 24 cm

#4 54 cm

#5 43 cm

#6 12 cm

#7 53 cm

#8 43 cm



Hieruit blijkt dat plectrum # 6 het meest gunstige resultaat opleverd (helaas is de kleur weer erg lastig te herkennen op een donker podium, mede door het gebrek aan een opdruk in kleur.



Grip:



Voor grip heb ik een test uitgevoerd op basis van glijden en vocht. Ik heb een spiegel genomen van 50 cm x 70 cm Ik heb de spiegel schoongemaakt met Glassex en een pluisvrije doek. Vervolgens heb ik de plectrums op volgorde aan de korte kant van de spiegel geplaats en de spiegel besproeid met water. Deze spiegel heb ik gelijdelijk overeind gezet en de vogorde van het wegglijden van de plectrums genoteerd.



#2 bleef het langste op zijn plek. #5 en #7 gleden meteen weg (waarschijnlijk door de ronde ergonomische vorm en het hoge gewicht) De overige plectrums boekten een ongeveer gelijkwaardig resultaat.



Sound:



Het belangrijkste onderdeel naast speelcomfort is natuurlijk sound. Aangezien iedere plectrum een eigen sound heeft, maar deze verschillen moeilijk uit te leggen heb ik een soundfile gemaakt waarbij ik alle 8 types naast elkaar test, zodat jullie de verschillen zelf kunnen horen.

Omdat amp, kabel en speakercab het geluid van de plectrums kleuren heb ik besloten het pure geluid op te nemen. Ik heb gekozen voor een accoustisch vergelijk.

Gear: de 8 plectrums, met als nummer 9, de orginele vintage, gemodde Jazz II ('97-er voor de kenners) een Hondo strat met esdoorn toets en een setje D'addario 0.12 - 0.56

http://i241.photobucket.com/albums/ff251/joris_jk/th_video_00003.jpg (http://s241.photobucket.com/albums/ff251/joris_jk/?action=view&current=video_00003.flv)

#1 Veel mids, weinig hoog
#2 Tsja, leuk speelgoed, verder links laten liggen
#3 nogal *ploink*ploink* achtig
#4 Echte claptonsound. Voor de Britrock fanaten een echt fantastische plectrum
#5 smaak lekker, beetje taai
#6 Instant SRV
#7 Niet mijn ding, te dik
#8 Qua klank nogal vlak, maar de schitterende luxe cadeaubox maakt de aanschaf wel weer de moeite waard.

en als laatste, toch nog steeds mijn favoriet qua klank en bespeelbaarheid, de oude vintage Jazz II. Ik denk dat ie nog maar ff niet met pensioen gaat. Zo worden ze niet meer gemaakt en oud en vintage is toch kennelijk beter.

Mods, als Electrische Gitaren niet het juiste subforum is, mogen jullie hem wel verplaatsen naar een ander subforum. Ik wist niet precies waar ie thuis hoort, maar het leek me dat hier veel plectrumgebruikers zitten.

Topic was dit: http://www.gitaarnet.nl/forum/newreply.php?do=newreply&p=1481723

lodi
11 januari 2010, 13:57
dit is nu een " wetenschappelijke " benadering ,moet kunnen voor zoiets als n' plectrum, prachtig man.

HaroldA
11 januari 2010, 14:11
dit is nu een " wetenschappelijke " benadering ,moet kunnen voor zoiets als n' plectrum, prachtig man.

Toch mis ik nog een aantal onderdelen zoals hoe goed je met watervaste stift gezette handtekening leesbaar is en hoe lang hij blijft zitten.

Het bereik moet ook op 2 manieren getest worden, je moet immers je plectra na afloop van een succesvolle show ook het publiek in kunnen gooien!

Verder mis ik nog slijtage en kledingvoorschriften bij de verschillende plectra. Het lijkt me niet wenselijk om een metal-outfit bij een Jazz plectrum te dragen...

M@rtijnd
11 januari 2010, 22:11
Ik moet zeggen dat ik nog wel 'ns van plectrumdikte verander. Vooral op akoestische gitaar, verschilt het geluid wel degelijk naarmate je een ander soort plectrum neemt. Vaak kies ik een bepaalde plectrum, omdat ik deze een mooiere sound vind geven zodra ik er mijn gitaarsnaren zacht mee streel. =)

M

Maar ik zie dat G.G. dit al ruim genoeg besproken heeft. ;)

Joey Handsome
14 januari 2010, 12:48
Ik kan het niet meer vinden, maar er was ergens op dit forum een keer een link naar een Duitse site gepost waar je ongeveer 100 Dunlop plectra kon kopen voor zo'n 27,50. Iemand enig idee welke site dat was? Heel erg bedankt alvast.

hendrix2
14 januari 2010, 13:01
Joey, bij thomann.de betaal je 19.80 (afhankelijk van het type natuurlijk, sommige iets duurder) per 72 plectrums. Voor sommige soorten is het zelfs nog goedkoper. Waar je ze per 100 kan krijgen weet ik niet. Maar ik vind die 72 ook al erg interessant.

http://www.thomann.de/be/search_dir.html?sw=dunlop+plectrum&pg=2&oa=prd


Deze gebruik ik bv. voor mandoline:
http://www.thomann.de/be/dunlop_plektren_nylon_standard_100.htm
erg goedkoop voor 72 stuks

Deze voor electrische, nog goedkoper
http://www.thomann.de/be/dunlop_plektren_gator_grip_114.htm

edit: Wel even geen rekening gehouden met verzending.. die 8 euro verneukt het wel wat.

Joey Handsome
14 januari 2010, 13:26
Ah, perfect, dat doet het hem ook wel. Ik ga die gator grip plectra maar eens proberen, 1.14mm.

HaroldA
14 januari 2010, 13:32
Ah, perfect, dat doet het hem ook wel. Ik ga die gator grip plectra maar eens proberen, 1.14mm.

Ik gebruik Gators van 0.96 en die zijn al vrij dik/stug. Als je de plectrum niet kent zou ik er niet gelijk 72 van bestellen!

Joey Handsome
14 januari 2010, 13:39
Ik gebruik Gators van 0.96 en die zijn al vrij dik/stug. Als je de plectrum niet kent zou ik er niet gelijk 72 van bestellen!

Ik speel ze er wel doorheen hoor, ik wissel nog wel eens. Soms gebruik ik ook wel eens met 2.0 mm. Al zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in wat je zegt.

hendrix2
14 januari 2010, 14:10
Ik vind zelf die 1.14's erg goed. Maar inderdaad wel erg stug.
In ieder geval zijn ze niet al te duur.

De laatste tijd gebruik ik ook vaak deze:
http://www.thomann.de/be/dunlop_stubby_jazz_small_300.htm

Gaan lekker lang mee, maar is wel wat wennen.

Hiro
14 januari 2010, 15:00
ik gebruik zelf de nummer 5 uit het lijstje op mijn elektrische, ik vind hem geweldig maar plectrums blijven voor iedereen anders spelen

ShredTallicA
14 januari 2010, 20:39
Net een hele zooi big stubby's (2mm) besteld :cheerup: Ze geven echt een goddelijke tone! :ok::ok:

RB-1
15 januari 2010, 08:32
Doe mij deze maar:
http://www.ellisguitars.com.au/Picks/Golden_Gate/Saga_Flatpick_XH.jpg

Golden Gate Mandolin pick, lekker dik en stevig.
Geen dun, krasserig geluid meer.

Il_Falco
15 januari 2010, 08:51
http://images3.speurders.nl/images/31/3151/3151663_1_detail.jpg

Meestal gebruik ik thuis deze omdat ik mijn plectrums altijd rondstrooi, maar niet vind! :soinnocent:
gelukkig heb ik een groot potje met plectrums in het rephok staan, zodat ik daar geen problemen heb. daar speel ik met tortex 1 of allerlei delrin's.

Hiro
15 januari 2010, 09:49
http://images3.speurders.nl/images/31/3151/3151663_1_detail.jpg

Meestal gebruik ik thuis deze omdat ik mijn plectrums altijd rondstrooi, maar niet vind! :soinnocent:
gelukkig heb ik een groot potje met plectrums in het rephok staan, zodat ik daar geen problemen heb. daar speel ik met tortex 1 of allerlei delrin's.

Ja dat heb ik ook een tijdje gedaan maar ze bleven iedere keer aan mn elementen hangen :seriousf: ook een handige manier om ze nooit kwijt te raken natuurlijk :P

SnoopWinckel
19 januari 2010, 10:26
*foto van muntstuk*

Meestal gebruik ik thuis deze omdat ik mijn plectrums altijd rondstrooi, maar niet vind! :soinnocent:
gelukkig heb ik een groot potje met plectrums in het rephok staan, zodat ik daar geen problemen heb. daar speel ik met tortex 1 of allerlei delrin's.
Deed/doet de gitarist van Queen (Brian May dus) dat ook niet? ;)

Ik heb verleden week een setje plectrums gekocht van Harley Benton (huismerk van Thomann heb ik begrepen?). Ze voelen toch heel anders aan dan mijn Dunlop plectrums, meer kartonachtig.
Ik was op zoek naar een set met verschillende diktes om mee te experimenteren, en die zijn vrij zeldzaam blijkbaar. Het is dus deze set geworden:klik (http://www.thomann.de/be/harley_benton_nylon_player_pick_set_mixed.htm).

Heeft iemand weet van zo'n set met Dunlop plectrums? Op Thomann staat er geen, of ze zitten bij een gitaar accesoires pakket.

Daan_B
19 januari 2010, 14:02
Heb ooit eens zelf een zeer seriues :-) onderzoek gedaan naar de juiste plectrum. Misschien heb je er wat aan.



Topic was dit: http://www.gitaarnet.nl/forum/newreply.php?do=newreply&p=1481723



Ehuuu meneer de wetenschapper: http://www.thomann.de/nl/dunlop_jazz_ii6_pack_2.htm



:seriousf:

Hiro
19 januari 2010, 14:46
brian may speelde met een 10 pence muntje, die worden niet meer gemaakt of gebruikt in engeland, maar een muntje kan aangetrokken worden door magneten dus ik vond ze niet zo handig :P

Joey Handsome
19 januari 2010, 16:47
Ah, perfect, dat doet het hem ook wel. Ik ga die gator grip plectra maar eens proberen, 1.14mm.


Heb ze net binnen. Ze spelen prima, wel ietsje stugger dan dat ik gewend ben, maar daar wen ik wel weer aan. Meer grip in ieder geval en dat wilde ik ook. Tevreden dus.

Daan_B
20 januari 2010, 10:05
Ik heb laatst de dunlop Jazz III gebruikt, erg fijne plectrum.
Zou hem echter iets groter willen (gelukkig is er een grotere versie) en iets dunner. Helaas zijn de dunnere alleen met ronde punt en dat wil ik dan weer net niet.

Iemand een suggestie?

Sultanofswing
21 januari 2010, 17:36
Voor slag gebruik ik meestal een dunne soepele, maar voor bijv liedjes zoals sweet child o mine gebruik ik een hardere met grip.

cerpintaxt
3 februari 2010, 19:42
http://shop.eigenplectrum.nl/images/Chicks2.jpg

Hiro
4 februari 2010, 09:20
dat ziet er naar uit alsof het goeie qualiteit is ;)

hezz
4 februari 2010, 10:45
Haha die chicks on p(r)icks had ik ook een keer gekocht op een tripje Berlijn, waren niet slecht vond ik! Ben ze inmiddels wel allemaal weer kwijt. Ik gebruik nu die paarse "500 Dunlop USA 2.0 mm" en " Dunlop NYLON 1.0 mm" plectra, na veel geprobeerd toch voor mij de fijnste paar.


http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/3ba5ca2c.jpg

DUDE! Die button, waar haal je die? :D

Lykke
11 februari 2010, 15:45
Is voor iedereen anders denk ik. Ikzelf heb de bizarre gewoonte om akoestisch met dunlop .46 te spelen. Elektrisch speel ik dunlop .88, of een stubby :) Scheelt nogal in dikte, maar de grip van een stubby vind ik wel lekker spelen op een elektrische gitaar.

EuroCinema
11 februari 2010, 15:54
Ik heb laatst de dunlop Jazz III gebruikt, erg fijne plectrum.
Zou hem echter iets groter willen (gelukkig is er een grotere versie) en iets dunner. Helaas zijn de dunnere alleen met ronde punt en dat wil ik dan weer net niet.

Iemand een suggestie?

De grote is er ook in het rood, zelfde punt, ietsje dunner/flexibeler.