PDA

View Full Version : Whammy op mijn Tele



Jordii
20 december 2009, 12:13
Weet iemand hoe zo'n ding op een Telecaster moet?
http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-50206111187217_2085_7329302
(http://store.guitarfetish.com/vistsumowhba.html)
Komt zoiets erbij (zoals een Bigsby) of in plaats van de standaard Telecaster-brug?

geert1976
20 december 2009, 12:58
deze zou ik niet op een tele plaatsen, maar een Bigsby.

houdt er wel rekening mee dat een Bigsby rond de E 160,00 nieuw kost

http://www.guitar-parts.nl/index.php?p=product&id=207&parent=10

tevens heb je ook een andere brug nodig en die kost ook wel een paar centen houd rekening met een prijs van E 60,00.

Jordii
20 december 2009, 13:25
160 euro is voor mij echt veel te veel. Dit dingetje kost maar 15 euro, dus het leek mij sowieso het proberen waard. (Als het dan geen vervanging is voor de oorspronkelijke brug.)

Edit: Oeps, hier is dus ook een andere brug voor nodig?

wietse
20 december 2009, 13:28
vind het wel grappig dat ze bij guitarfetish gelijk met een grote naam moeten schermen, hofner, terwijl ik nog nooit een hofner (teisco klopt wel, hohner niet) heb gezien met dit soort trem, was een standaard trem op vele goedkope japanse gitaren.
werken trouwens prima, alleen bij een tele komt er door de brug constructie er meestal wel meer bij kijken dan effe er op schroeven.
als je nou een sg model hebt dan kan je ze er zonder problemen opschroeven.

geert1976
20 december 2009, 13:34
160 euro is voor mij echt veel te veel. Dit dingetje kost maar 15 euro, dus het leek mij sowieso het proberen waard. (Als het dan geen vervanging is voor de oorspronkelijke brug.)

Edit: Oeps, hier is dus ook een andere brug voor nodig?

ja, om een trem te plaatsen op een Tele, heb je een andere brug nodig.

Ik heb wel eens gehoord van mensen die een drie-zadelige brug wisten aan te passen voor trem gebruik, maar wat hier van waar is, weet ik niet

Jordii
20 december 2009, 13:36
Ja, stom ook dat ik nergens er iets over kan vinden.

barno
20 december 2009, 14:02
ja, om een trem te plaatsen op een Tele, heb je een andere brug nodig.

Ik heb wel eens gehoord van mensen die een drie-zadelige brug wisten aan te passen voor trem gebruik, maar wat hier van waar is, weet ik niet

zou dat niet gaan over het insnijden van opstaande rand van telebrug zodat je de snaren kan laten doorlopen naar een B5 zonder ook bijgaande bigsby brug temoeten gebruiken

geert1976
20 december 2009, 14:10
zou dat niet gaan over het insnijden van opstaande rand van telebrug zodat je de snaren kan laten doorlopen naar een B5 zonder ook bijgaande bigsby brug temoeten gebruiken

Yep, dat klopt, ik heb alleen nog geen gitaar in handen gehad waar dat bij gedaan is.

Hendriks
20 december 2009, 14:29
je hebt ook Toploader bruggen , maar je zit ook met de zadels , gewone zadels gaan vast niet werken , alleen als je graag constant wilt stemmen, ik zou er dan toch zeker Graphtech zadels opzetten. Word het allemaal toch weer duur van en kun je dus beter een Bigsby aanschaffen.

Gearjunkie
20 december 2009, 14:56
Gitaristen noemen zo'n ding trouwens een vibrato of evt. tremolo, geen whammy.

Jordii
20 december 2009, 15:33
Oh, ik zeg normaal ook tremolo hoor, alleen ik ging uit van de naam die op guitarfetish stond, dus ook met whammy. En nu zei ik whammy uit automatisme. :seriousf:

nickofzo
20 december 2009, 15:38
Oh, ik zeg normaal ook tremolo hoor, alleen ik ging uit van de naam die op guitarfetish stond, dus ook met whammy. En nu zei ik whammy uit automatisme. :seriousf:

zeggen ze allemaal:stop::soinnocent:;)

Rock Bottom
20 december 2009, 17:05
Kun je beter voor een 40 euries een b5 kloon van ebay afhalen

barno
20 december 2009, 17:26
Oh, ik zeg normaal ook tremolo hoor, alleen ik ging uit van de naam die op guitarfetish stond, dus ook met whammy. En nu zei ik whammy uit automatisme. :seriousf:

het moet vibrato zijn. tremolo is een effect van volumeschommeling ...

Jasper.
20 december 2009, 19:09
het moet vibrato zijn. tremolo is een effect van volumeschommeling ...

Maar bij een floyd rose oid zeg je ook vaak tremolo, of wordt dat verkeerd gezegd?

Ferraririk
20 december 2009, 19:13
Maar bij een floyd rose oid zeg je ook vaak tremolo, of wordt dat verkeerd gezegd?

Nee, het heet een tremolo, maar het effect dat het maakt als je het gebruikt is een vibrato, waarom? Joost mag het weten....

Jasper.
20 december 2009, 19:19
Nee, het heet een tremolo, maar het effect dat het maakt als je het gebruikt is een vibrato, waarom? Joost mag het weten....

ok dankje, dan vraag ik het joost wel ff :seriousf:

vulvasonic
20 december 2009, 19:31
Dat misverstand hebben we te danken aan Leo Fender. Toen hij in 1954 met de Stratocaster kwam was de 'tremolo unit' het speerpunt van de campagne. Onder die naam is het bekend geworden en door iedereen overgenomen, terwijl het effect van het ding feitelijk een vibrato is.
En om het helemaal lollig te maken noemde ome Leo het vibrato effect op zijn versterkers 'tremolo'.

Tsjahaa, Leo was ons er eentje. :D

Midwolda
20 december 2009, 19:51
Maarreh, even weer OT. Wordt de "tremolo" uit de eerste post ook in NL verkocht?

Hendriks
20 december 2009, 19:55
Maarreh, even weer OT. Wordt de "tremolo" uit de eerste post ook in NL verkocht?

GFS dus , maar dat hoeft geen bezwaar te zijn , heb je hem binnen een week in huis. je moet dacht ik wel paypal hebben .
Prima firma , goed spul , snelle levering.

barno
20 december 2009, 20:04
Dat misverstand hebben we te danken aan Leo Fender. Toen hij in 1954 met de Stratocaster kwam was de 'tremolo unit' het speerpunt van de campagne. Onder die naam is het bekend geworden en door iedereen overgenomen, terwijl het effect van het ding feitelijk een vibrato is.
En om het helemaal lollig te maken noemde ome Leo het vibrato effect op zijn versterkers 'tremolo'.

Tsjahaa, Leo was ons er eentje. :D

het effect op fender amps is tremolo, en geen vibrato (pitchshifting) imo

nickofzo
20 december 2009, 20:47
ik heb het zojuist aan joost gevraagd, maar hij zei dat hij niks van gitaren wist..
en andere joost zei dat joost het moest weten:dontgeti:

Heynis
20 december 2009, 22:13
Maar Barno heeft wel gelijk :) .

Jordii
21 december 2009, 13:34
GFS dus , maar dat hoeft geen bezwaar te zijn , heb je hem binnen een week in huis. je moet dacht ik wel paypal hebben .
Prima firma , goed spul , snelle levering.

En de verzendkosten?

Bolder
21 december 2009, 13:44
En gitaristen doen geen vibrato van 15 euro op hun telecaster lijkt me?

Rock Bottom
21 december 2009, 13:49
Ik denk nog steeds dat je beter voor +- 2 tientjes meer deze kan bestellen. heb dezelfde op een van mijn gitaren zitten en het ding werkt perfect:
http://www.gitarre-bestellen.de/products/Hardware-Elektrik/Tremolos/Bibsby-B5-Style-Tremolo-chrom.html

Maar is je tele nou toploaden of string trough?
Waarschijnlijk zal je voor bijde vibratos wel de brug moeten aanpassen of het moet met een toploaded net moeten kunnen.

edit met een beetje zagen moet het net lukken:
http://i5.photobucket.com/albums/y165/Rumbletweed/Gear/Bigsby_Bridge.jpg

Hendriks
21 december 2009, 14:14
En de verzendkosten?

Valt wel mee, kosten kun je op de site zie.

wietse
21 december 2009, 16:12
En gitaristen doen geen vibrato van 15 euro op hun telecaster lijkt me?
waarom niet?
werken net zoals een bigsby, alleen een bigsby oogt beter, maar kwa werking en stemvastheid ontlopen ze elkaar niet.

speedmusic
22 december 2009, 15:53
Dit is ook een aardige oplossing:
Vibramate (http://www.vibramate.com/vibramate-v5te-install.html)

Zelf weet ik nog niet of ik een bigsby ga plaatsen op mijn tele twijfel nog tussen een normale stoptail of een bigsby.

Compleet setje voor mijn tele net geen €110,-- incl verzendkosten.
http://i.ebayimg.com/22/!B,2,Jmw!Wk~$(KGrHgoOKioEjlLmfBoYBKtUyWQOrw~~_12.J PG

Op deze gitaar zou dan de bigsby moeten komen:
http://i.ebayimg.com/19/%21BhCTKs%21BWk%7E$%28KGrHqMH-EEEsMEYijYlBLHZwMsYog%7E%7E_3.JPG

Bolder
22 december 2009, 16:12
Koop nou de Short-tail versie! Dan heb je niet zo'n lelijk open pootje!