PDA

View Full Version : 2x12 cabinet stereo gemaakt



rupke
20 december 2009, 12:09
Hoi allemaal

Ik heb een aantal dagen geleden een 2x12 cabinet gekocht van t-rex tweedehands. deze was mono 16 ohm en deze heb ik samen met mijn maatje Richard (de technicus) omgebouwd zoda tik hem 2 x 8 ohm stereo kan gebruiken en ook nog 16 ohm mono. Ik dacht ik zal de tekening posten die Richard gemaakt heeft, dat kan altijd van pas komen bij iemand.

Die T-REX klinkt trouwens waanzinnig.

Greetz Rupke

http://i927.photobucket.com/albums/ad111/Rupke/gitaarmarkt/stereocab.gif

Thiez
21 december 2009, 11:14
mijn 2x12 cab is zo aangesloten dat ik elke speaker een aparte aansluiting heb. Zolang je hem op dezelfde amp aansluit heeft dat vind ik totaal geen nut. Wel als je 2 amps wilt gebruiken en dan tegelijk aansluiten op dezelfde speakerkast.

guitarguru
21 december 2009, 13:47
mijn 2x12 cab is zo aangesloten dat ik elke speaker een aparte aansluiting heb. Zolang je hem op dezelfde amp aansluit heeft dat vind ik totaal geen nut. Wel als je 2 amps wilt gebruiken en dan tegelijk aansluiten op dezelfde speakerkast.

Ik had ook een kast met 2 aparte aansluitingen, maar een ervan was intern doorgelust. Dus als je die input gebruikte dan deden beide speakers het. Is dat bij jou niet zo? Lijkt me stug...

Bij de ene stond mono 4 ohm/ links 8 ohm en bij de andere alleen rechts 8 ohm.

Thiez
21 december 2009, 19:49
nee bij mij is het echt linker input is linker speaker en rechter input is rechter speaker. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar dit gedaan. Geen idee waarom want ik vind het compleet nutteloos maar goed...

guitarguru
21 december 2009, 19:51
nee bij mij is het echt linker input is linker speaker en rechter input is rechter speaker. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar dit gedaan. Geen idee waarom want ik vind het compleet nutteloos maar goed...

Maar goed, is vrij simpel op te lossen. Alle draadjes van speakers op 1 input solderen.

Midwolda
21 december 2009, 20:00
Heb hier ook nog 2 stuks 10 inch 8 Ohm speakers liggen, daar heb ik dit (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_88_279_606&products_id=9316) voor besteld. :chicken:

FrankC
21 december 2009, 20:04
Ik heb overwogen om een Bogner 2 keer 12 aan te schaffen voor mijn stereo rack en aan te laten passen. Van mono naar stereo
Is dit verstandig omdat 2 speakers betreffen die dicht bij elkaar zitten in omheining? (lees.kast). Volgens mij hoor je zoals eerder vermeld hier geen biet van. Of zitten hier toch voordelen aan?

Thiez
22 december 2009, 10:30
misschien dat het met stereo amp anders is hoor. Maar mijn amp is gewoon mono dus dan maakt het echt geen reet uit.
En ik denk dat je van stereo ook weinig hoort. Kun je beter 2 1x12 speakers nemen of 2 2x12" kasten dan krijg je stereo.
Of misschien met 2 verschillende speakers dat het ook wat geeft maar daar heb ik geen idee van.

Midwolda
22 december 2009, 10:45
Hier staat een Fender Princeton Chorus met 2x25W stereo eindversterker en 2x10" speakers in èèn combo-kast.
Vooral voor de ingebouwde stereo chorus natuurlijk, maar er zit ook een stereo FX-loop op.
Iets andere uitvoering, hetzelfde idee dus.
Met de chorus aan hoor je het geluid wel degelijk van de ene naar de andere speaker "wandelen",
het is echt veel voller en ruimtelijker dan een chorus over èèn speaker.
Nou is dit natuurlijk een open-back combo'tje, dus heel veel van het geluid verwaaiert.
Ik heb er zelf al een achterplaat voor gemaakt, dat projecteert al veel beter.
Voor nog meer stereo effect denk ik dat ik ook een scheidingsplaatje tussen de twee speakers moet maken,
ze hebben dan elk hun "eigen kast" en dat schijnt voor stereo toch wel beter te zijn.
Vind ik wel een logische gedachte, dus daar zal ik binnenkort eens aan beginnen.

HaroldA
22 december 2009, 12:02
Volgens mij hoor je zoals eerder vermeld hier geen biet van. Of zitten hier toch voordelen aan?

Je kunt het thuis al proberen: zet beide speakers van je stereo installatie naast elkaar.

Wat geeft een beter stereo beeld: direct naast elkaar of met 3-4 meter er tussen? En bedenk je dan ook nog eens dat alle speakers in 1 kast zouden zitten...

En dan heb ik het nog niet eens over de ongemakken qua microfoonplaatsing, kamfilters, etc gehad.

FrankC
22 december 2009, 12:13
Je kunt het thuis al proberen: zet beide speakers van je stereo installatie naast elkaar.

Wat geeft een beter stereo beeld: direct naast elkaar of met 3-4 meter er tussen? En bedenk je dan ook nog eens dat alle speakers in 1 kast zouden zitten...

En dan heb ik het nog niet eens over de ongemakken qua microfoonplaatsing, kamfilters, etc gehad.

Begrijp niet goed wat jij bedoeld. We hebben het hier over 1 speakerkast.

HaroldA
22 december 2009, 12:18
Begrijp niet goed wat jij bedoeld. We hebben het hier over 1 speakerkast.

Ik toch ook? :???:

Volgens mij klinkt je stereoinstallatie niet als je de speakerkasten naast elkaar zet. Als je ze een metertje of 3 uit elkaar zet heb je ineens wel een goed stereobeeld.

Hetzelfde geldt voor gitaarspeakers. Op een afstand van een paar centimeter heb je geen stereo, als je ze een eind uit elkaar zet wel. In mijn ogen is stereo in 1 speakerskast dus niet mogelijk en zelfs erg onhandig.

FrankC
22 december 2009, 12:21
Ik toch ook? :???:

Volgens mij klinkt je stereoinstallatie niet als je de speakerkasten naast elkaar zet. Als je ze een metertje of 3 uit elkaar zet heb je ineens wel een goed stereobeeld.

Hetzelfde geldt voor gitaarspeakers. Op een afstand van een paar centimeter heb je geen stereo, als je ze een eind uit elkaar zet wel. In mijn ogen is stereo in 1 speakerskast dus niet mogelijk en zelfs erg onhandig.

Ja dat is logisch. Twee kasten spreiden stereo.
Het ging mij om de mogelijkheden van 1 kast.

rupke
22 december 2009, 13:14
Hallo

Ik zal even een stukje achtergrond informatie geven waarom ik van de 2 x 12 kast zo de optie heb gemaakt dat deze mono 16 ohm is en stereo 8 ohm

Kijk ik speel in een 1 band als enige gitarist en daar speel ik stereo. ipb altijd twee kasten mee te slepen kan ik nu 1 kast meenemen en voor elke speaker een een microfoon laten plaatsen. mijn eindtrap is stereo die ik aanstuur met mijn Boss gt10. op het podium zul je het stereo effect niet zo merken maar in de zal wel.

Daarnaast speel ik ook nog in een andere band waar een andere gitarist ook nog speelt. dan speel ik met mijn brunotti MAranello (die alleen een 16ohm uitgang heeft) over de 2x12 in monostand op die manier heb ik een muur van drie speakers achter me wat ene lekker vol geluid geeft.

GReetz Rupke